Sinds corona zijn de webshops als paddenstoelen uit de lucht geschoten. Niet elke webshop vind ik er kijkend als coach óf potentiele klant professioneel of mooi uitzien. Bij een webshop in de beautybranche verwacht ik dat anders. Echter belangrijker is of het voor jou als specialist een succes is? Is het de moeite om zelf een webshop te hebben? De verhalen die ik erover hoor zijn wisselend, maar ik ben erg benieuwd naar jouw mening erover. Vandaag uiteraard weer een tip die met de zomer te maken heeft. Want, wat doe je met de webshop tijdens je vakantie?
Als zzp’er zal je daar een oplossing voor moeten vinden. De webshop offline halen is geen goed plan. Grote kans namelijk dat je klant gaat zoeken naar een alternatief en bij een ander terecht komt. Bovendien is het niet aan te raden voor de zoekmachines. Alles wat je aan vindbaarheid hebt opgebouwd ben je kwijt en zal je weer van voren af aan moeten beginnen.
Er zijn webshops die tijdelijk niet leveren. Dan kun je wel je bestelling plaatsen, maar staat er een zin bij als: levertijd 3-5 dagen of 1 ot 2 weken. Om de klant tegemoet te komen wordt er dan een attentie of kortingsbon voor de volgende keer meegeleverd. Persoonlijk vind ik dit in deze tijd niet meer kunnen. We zijn gewoon verwend. Vandaag bestellen is morgen in huis. Dan is twee of drie dagen eigenlijk wel het maximum.
Een andere mogelijkheid is dat je iemand inschakelt. Net als de buurvrouw voor de kat of de plantjes komt, is het dan nu voor de webshop. Belangrijk om deze persoon tijdig in te werken. Op die manier wordt het precies zo verpakt en verzonden zoals jij dat wenst en je klanten gewend zijn. Deze optie komt ook van pas mocht je een keer ziek zijn.
Maak met de vervanger goede afspraken wanneer je contact hebt. Het is tenslotte vakantie. Noodgevallen of onvoorziene omstandigheden zijn een uitzondering. Zorg in ieder geval voor voldoende voorraad van je producten. Je wilt niet dat er ook nog besteld moet worden en het kan natuurlijk ook zijn dat jouw leverancier ook gesloten in verband met vakantie.
Heb je echt een grote webshop die goed draait, dan ben je zelf doorgaans ook al veel tijd kwijt aan inpakken, versturen en administratie. Overweeg dan eens om het uit handen te geven aan een externe partij. Het is dan geen tijdelijke oplossing voor vakantie maar voor altijd.
In elk geval is het een goed idee om je klant tijdig te informeren dat je op vakantie gaat en tot wanneer de bestellingen als gewoonlijk lopen. Dit eventueel met een actie of gratis verzending om klanten net dat extra zetje te geven. Dit kan prima in een nieuwsbrief. Om het op je website te vermelden raad ik je niet aan. Hier wordt op gegoogled en dieven gaan juist aan het werk als wij op vakantie zijn.
Succes en ik vind het zeker interessant om te horen hoe jouw webshop draait.
Aletta de Rooij
Business in Beautycoach – Partners in Crème
Arianne
2 juni, 2022Hoi Alette,
Wij hebben ook sinds coronatijd een webshop.
Dit bevat me wel, ik heb gemiddeld 1 a 2 bestellingen per week en alleen maar van de merken Environ of Atame.
Voor 90 % kiezen de klanten voor webshop bestellingen vanwege de doorlopende actie van extra product.
Dit wil ik niet aanbieden aan vaste klanten dus ik maak geen reclame voor de webshop omdat de vaste (salon) klanten dit dan ook kunnen zien.
Het liefst verkoop ik aan de balie en met minder korting en werk aan inpakken/ versturen.
Maar omdat er nu vanuit Zeeland, Texel en soms Belgie besteld wordt is dat leuk voor erbij.
Deze mensen zouden toch niet naar de praktijk van ons rijden.
Ik ben altijd benieuwd naar andere meningen en tips dus deze zijn welkom.
gr Arianne
(Huidinstituut Arianne)