HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Zelf een website maken of het een webdesigner laten doen?

Het is misschien een beetje gek dat ik dit zeg, maar een website maken kunnen we allemaal. Ons haar knippen kunnen we ook allemaal. De vraag is alleen of je dit moet willen 😉 Maar even serieus: in sommige gevallen kun je best zelf je website maken. Heb jij bijvoorbeeld een salon waar je twee halve dagen werkt, je geen nieuwe klanten aanneemt en ze via-via al in de rij staan? Dan zie ik ook geen urgentie in een professionele, top-of-the-bill website. Stop dan maar met lezen… Maar in de meeste gevallen kan het jou en je bedrijf wel echt verder helpen om je website professioneel aan te pakken. Waarom? Want wat is nou de meerwaarde van een goede website? Wat kan deze jou en jouw bedrijf opleveren? De vijf belangrijkste redenen lees je hier. Door Lianne van Houtum, Bureau van Houtum

1. Positionering en klantbeleving
Je bent een professional in jouw vakgebied, geen twijfel mogelijk. Maar kom je ook zo over? Op het moment dat jouw website en je andere visuele uitingen hiermee niet in balans zijn gaat dit wrijving geven. Het doet afbreuk aan jouw positie als expert.

Jouw website maakt deel uit van de beleving van jouw (potentiële) klant. Zorg dus dat deze de uitstraling heeft die past bij jou en jouw bedrijf. Even heel overdreven, maar je geeft je klant ook geen handgeschreven post-it mee als ze een cadeaubon van € 75 bij je afnemen. Bedenk maar eens welk gevoel je klant hierbij krijgt. Dat gevoel kan ook online ontstaan. Is jouw site een rommeltje, onoverzichtelijk of functioneert hij niet goed? Dan zal dit niet de aantrekkingskracht hebben die je wenst, om het even zacht uit te drukken…

En als je een template gebruikt? Ik snap dat een template er aantrekkelijk uitziet, maar vaak werkt het in de praktijk niet. One size fits none. Op het moment dat je teksten en afbeeldingen gaat wijzigen, is het evenwicht er uit. Daarnaast ga je je eigen informatie die je wil delen vaak aanpassen aan het ontwerp, in plaats van andersom. Veel van mijn klanten die eerst zelf met een template aan de slag zijn gegaan vonden het achteraf een grote tijdverspilling.

Een goede webdesigner zorgt voor een website die professionaliteit uitstraalt en jou neerzet als de expert in jouw vakgebied. Bovendien wordt de site specifiek gemaakt op basis van jouw bedrijf, om deze zo goed mogelijk te positioneren en versterken.

2. Je website trekt de juiste doelgroep aan
Door je met je website te richten op jouw ideale klant en dus doelgroep, ga je automatisch deze mensen aantrekken. Het is een onderdeel van jouw bedrijf en uitstraling.

Vaak is het één van de eerste contactmomenten die een potentiële klant heeft met jou bedrijf. Hoe komen klanten bij jouw salon terecht? Misschien zien ze je voorbij komen op Instagram of Facebook, of horen ze via via over jouw diensten of resultaten. Wat is dan het eerste dat zij doen? Juist! Je site bekijken. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat zij zich aangetrokken voelen. Zij moeten zich kunnen vinden in jouw verhaal, de sfeer kunnen proeven en de keuze maken om juist bij jou die afspraak in te plannen of dat product te kopen. Zelf weet je ongetwijfeld aan te voelen wie jouw doelgroep is, maar het is een vak apart dit te vertalen in een webdesign.

Een webdesigner is er in gespecialiseerd de juiste boodschap en look & feel neer te zetten. Hij of zij zal dus goed in kaart moeten brengen wat de krachten zijn van jouw salon en je kunnen helpen deze te vertalen naar een aantrekkelijke website.

3. Het verbetert je vindbaarheid
Goed gevonden worden in Google kan je natuurlijk veel opleveren. Een beetje overbodig om te vermelden, want dit snappen we allemaal wel. Maar sta je er ook wel eens echt bij stil?

Als iemand niet van je bestaan weet, maar wel op zoek is naar een oplossing voor zijn pigmentvlekken en daarvoor zoekt op google in combinatie met zijn woonplaats, zou het fijn zijn als jouw site naar voren komt. Natuurlijk kom je niet direct met allerlei termen boven in de ranking (dat zou leuk zijn), maar het is wel zaak een goede vindbaarheid op te gaan bouwen. Dit kun je onder andere doen door zoekwoorden te gebruiken in je teksten.

Een goede webdesigner heeft een basiskennis van SEO (search engine optimalisation) en werkt samen met specialisten op dit gebied als dat nodig of gewenst is.

4. Een goede website bespaart je tijd

In mijn vorige artikel heb ik hier al het één en ander over geschreven. Een overzichtelijke en informatieve website bespaart je een hoop tijd. Het is een informatiebron voor jouw klanten en potentiële klanten, die je helemaal zelf kunt inrichten. Geweldig toch?

Door ook een agendakoppeling en de contactmogelijkheden toe te voegen kun je een hoop tijd besparen, die je vervolgens fijn kunt spenderen aan je klanten.

Een goede webdesigner kan je helpen om je website zo in te richten dat het de bezoeker stimuleert een afspraak te maken op de manier die jou het beste past.

5. Een goede webshop bevorderd je productverkoop
Wanneer je website en -shop overzichtelijk en stijlvol zijn ingericht zal je meer verkopen. Dat is een harde stelling die ik zeker in durf te nemen. Ik heb bij vele klanten de verkoop aanzienlijk zien stijgen na een ‘make-over’ van hun online winkel.

We hebben allemaal gezien wat een goede webshop kan betekenen in bijzondere tijden als deze, maar ook in de ‘normale’ situatie zal het een belangrijk onderdeel van je bedrijf blijven.

Een goede webdesigner kan jouw webshop zo inrichten dat het bijdraagt aan je omzet, terwijl jij er minimaal werk aan hebt.

Investeren

Natuurlijk kan ik nog wel even doorgaan, maar persoonlijk vind ik dit de belangrijkste punten om in overweging te nemen je website te laten (her)bouwen door een professional. Daarbij is het alternatief, zelf een website maken of een template, vaak geen goede zet voor je business en blijkt goedkoop toch duurkoop (en tijdverspilling).

Het is vaak een investering, maar het kan je zoveel brengen, dat je deze op zijn minst dubbel terugverdient. Lukt het financieel even niet of vind je het spannend in deze tijd? Logisch. Maar ook daar zijn oplossingen voor. Zelf bieden wij bijvoorbeeld de mogelijkheid om in termijnen te betalen, die bij een nieuwe lockdown opgeschoven worden. Zo willen wij toch de mogelijkheid creëren om die groei door je website te behalen zonder dat je daarvoor eerst een grote investering moet doen of risico loopt. Je website moet tenslotte eerst staan voor je die extra omzet ermee binnen kan halen.

Wil je een keer vrijblijvend praten over de kansen en voordelen die een professionele website kan bieden voor jouw salon? Stuur ons gerust een mailtje of WhatsApp!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Starters in de beautybranche: Marlie van Nijnatten
Zelf een website maken of het een webdesigner laten doen?