Black Friday & kortingen geven consument ‘winnaarsgevoel’

Morgen is het zover! Black Friday. Velen zagen dit voorheen als een commerciële Amerikaanse dag, maar inmiddels maken veel Nederlanders er toch gebruik van en springen (web)winkels er lekker op in. Dat geldt ook voor de beautybranche. Bij de meeste leveranciers kun je met korting shoppen, maar ook de schoonheidsspecialisten zijn er druk mee. Wat trekt de consument zo aan aan Black Friday? En welke kortingen vinden zij het meest interessant? Klarna liet het uitzoeken onder 1000 online shoppers door onderzoeksbureau iVOX.

2 halen, 1 betalen is de favoriete korting van Nederlandse shoppers

De gedachte ‘het is een commerciële Amerikaanse dag’ is niet meer. Maanden van te voren weten 4 op de 10 Nederlanders al precies wanneer Black Friday valt. Meer dan de helft (54%) van de Nederlanders wil deze week zijn of haar slag slaan, met name jongeren (82%). Mét korting, hoe meer hoe beter. Klarna ondervroeg 1.000 Nederlandse online shoppers om erachter te komen wat deze dag voor veel consumenten zo onweerstaanbaar maakt, hoe je hier als retailer slim op kan inspelen en sprak consumentenpsycholoog Patrick Wessels om de psychologie achter kortingen te begrijpen. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de Nederlandse online shoppers gevoelig is voor kortingen. De meest favoriete deals zijn: 2 halen, 1 betalen (60%), een vaste basiskorting op één product (46%) en een stapelkorting op meerdere producten (32%). Deze kortingen zijn iets meer in trek bij vrouwen dan bij mannen. Het als eerste mogen kopen van producten in de voorverkoop is populairder onder mannen dan vrouwen (17% t.o.v. 9%). Niet alle online shoppers zeggen gevoelig te zijn voor kortingen en aanbiedingen. Een derde (32%) geeft aan hier ‘helemaal niet gevoelig’ voor te zijn. Dat betekent dat retailers deze groep consumenten op een andere manier voor zich moeten winnen. Bijvoorbeeld door een meer persoonlijke aanpak in de (online) winkel, het bieden van goede service en een frictieloze betaalervaring.

Het gevoel van winnen
Waarom hebben kortingen zo’n enorme aantrekkingskracht op consumenten tijdens shoppingdagen als Black Friday, maar ook bijvoorbeeld Cyber Monday? Klarna ziet in haar data terug dat shoppers al sinds het begin van de coronacrisis bewuster hun geld uitgeven. Consumenten weten precies wat ze willen hebben en zoeken daarvoor gericht naar de beste deals. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels, heeft de aantrekkingskracht niet alleen een financieel aspect: “Er zijn meerdere verklaringen voor de aantrekkingskracht van kortingen. Het aankopen van een product met korting op Black Friday geeft de consument een ‘winnaarsgevoel’. Als je hetzelfde product later in de overwegend dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dit voor de consument als een gemiste kans. Een ander aspect is het gevoel te krijgen ‘het systeem te slim af te zijn’ en de mogelijkheid om als consument een succesverhaal aan anderen te kunnen vertellen wanneer je een mooie deal met flinke korting hebt gescoord.”

Een weekje eerder…
Leveranciers en winkeliers kiezen er tegenwoordig soms voor om al een week van tevoren de kortingen te geven met de mededeling: ‘Waarom wachten’. Dit zie je ook terug in onze branche. Vanwege de drukte op 1 dag is het soms fijner om het te verspreiden. Maar op die manier kun je natuurlijk het hele jaar wel kortingen blijven geven.

Wij wensen jullie in ieder geval heel veel productverkoop toe morgen en wie weet scoor je zelf nog mooie deals bij leveranciers.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
NIEUW! Columns van Astrid Koole: ‘Collageen opbouwen van binnenuit’
Black Friday & kortingen geven consument ‘winnaarsgevoel’