Column KIVH: Kan zink acne verminderen?

Het mosselseizoen is van start gegaan en dat is mooi want mosselen zitten boordevol zink. Zink kan mogelijk leiden tot minder acne. In dit artikel, gebaseerd op een interventie studie waarin de effectiviteit van zink werd vergeleken met minocycline hydrochloride vertellen we je hoe zink bijdraagt aan het verminderen van acne en hoe dat zich verhoudt tot antibiotica. Verder vertellen we je waar zink in zit en welke vorm van zink het best opneembaar is in supplementen. Lees je mee?
Auteurs: Samantha Jordaans en Inge Backx, oprichters van het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH)

Zink is een spoorelement, dat betekent dat je lichaam het nodig heeft in kleine hoeveelheden om goed te kunnen functioneren. Lust je geen mosselen? Geen probleem, want met een volwaardig voedingspatroon krijg je al snel voldoende zink binnen. Het zit namelijk ook in vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren, zoals garnalen. Zink is onder andere van belang voor de samenstelling van botten, draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsel, een normale hormoonhuishouding, is goed voor je haren, helpt bij het gezond houden van de huid en helpt dus mogelijk ook acne te verminderen. Kortom zink is onmisbaar voor het lichaam.

Zink versus minocycline

In een interventiestudie zijn 332 mensen met acne vulgaris onderverdeeld in twee vergelijkbare groepen, waarbij de ene groep (163 deelnemers) dagelijks 30 mg elementair zink toegediend kreeg in de vorm van zinkgluconaat. De andere groep (169 deelnemers) kreeg dagelijks een dosis minocycline. Na drie maanden bleek dat zowel zink als minocycline zorgen voor een vermindering van het aantal comedonen, papels en pustels. De minocycline toegediend leek het wel beter te doen bij het verminderen van papels en pustels ten opzichte van zink. Verder viel op dat het effect van zink groter was bij oudere deelnemers. Leeftijden varieerden van 13 tot 26 jaar. Ook viel op dat vrouwen in beide groepen beter reageerden op de interventies dan mannen. De onderzoekers noemen als mogelijke verklaring dat mannen een lagere zinkstatus in de huid hebben.

Bijwerkingen kwamen voor in beide groepen. Zink gaf bij 55 deelnemers misselijkheidsklachten en buikpijn. Waarschijnlijk ontstonden deze klachten vanwege de hoge dosering en inname ervan op een lege maag. Zij kregen 30 mg per dag toegediend terwijl de European Food Safety Administration een bovenste grens van 25 mg per dag bij volwassen adviseert. Minocycline leidde tot veel meer gastro-intestinale klachten, zoals een opgeblazen gevoel, diarree, maagzuur of braken en allergische huidreacties.

Uit het onderzoek bleek een groter effect bij toediening van minocycline. Goed om daarbij te vermelden is dat het risico bestaat dat een antibioticaresistentie wordt opgebouwd. Tevens werd in het onderzoek vermeld dat deze groep al eerdere antibioticakuren met minocycline hebben gehad, wat zou kunnen betekenen dat na het stoppen van de antibiotica de acne weer terug kan komen. Bovendien is gebruik van antibiotica niet wenselijk, omdat het invloed heeft op de darmflora.

Welke zinkvorm is het beste?
In dit onderzoek is zinkgluconaat gebruikt. Deze vorm wordt vaak in supplementen en dus in wetenschappelijk onderzoek gebruikt, omdat het een goedkope vorm van zink is. Een betere optie is zinkmethionine, dit wordt namelijk beter in de darmen opgenomen. Je hebt dan simpelweg een lagere dosering nodig voor dezelfde hoeveelheid zink dat in de bloedbaan terecht komt. De zinkdoseringen in dit onderzoek zijn overigens niet haalbaar met voeding. In mosselen zit 2,2 mg zink per 100 gram en meestal wordt maar 15-40 procent van het zink opgenomen uit de voeding.

Meer weten?
Kortom, zowel zink als minocycline zorgen voor een vermindering in de ernst van acne. Hoewel de efficiëntie van zink volgens de onderzoekers iets lager ligt dan een tijdelijke antibioticakuur is het suppleren van zink mogelijk een goed alternatief voor de vermindering van de ernst van acne vulgaris. Kies je voor supplementen als aanvulling op de voeding kies dan het liefst zinkmethionine en doseer nooit hoger dan 25 mg per dag. Er is dan simpelweg een lagere dosering nodig. Wil je nu meer weten over onder andere zink en acne? En wil je meer weten over voeding en suppletie als onderdeel van de acnebehandeling voor het hoogst haalbare resultaat? We vertellen er graag alles over in de online opleiding ‘Voeding, suppletie en acne’ die vanaf de zomer dagelijks start. De opleiding is geaccrediteerd met 12,5 punten voor huidtherapeuten en 19 punten voor schoonheidsspecialisten. Aanmelden kan via deze link. Benieuwd naar onze andere opleidingen? Ga dan snel naar kivh.nl/opleidingen voor ons aanbod.

Over het Kennisinstituut voor Voeding & Huid, het initiatief dat wetenschap praktisch toepasbaar maakt.
Het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH) is opgericht voor twee diëtisten en is het eerste initiatief waarbij specialismen binnen de huid- en voedingsbranche samenkomen. Het is ontstaan vanuit de behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde kennis op het gebied van voeding, suppletie en huidgezondheid. Het KIVH biedt praktische adviezen die gebaseerd zijn op de laatste wetenschappelijke inzichten, waarbij een volwaardige voeding altijd voorop staat. Met het delen van specialistische kennis met onder andere schoonheidsspecialisten, door middel van opleidingen en een kennisbank, draagt het KIVH bij aan het bieden van completere behandelingen voor onder andere mensen met een slappe en/of doffe huid, acne, rosacea, oedeem en alopecia. De missie van het KIVH om voeding, en indien nodig suppletie, een vast onderdeel te maken van huidbehandelingen.

Wil je meer weten over wat het KIVH voor jou kan betekenen of wil je een opleiding volgen? Ga dan naar www.kivh.nl voor meer informatie. En vergeet ons niet te volgen op Instagram voor meer gratis content.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Intral Active Stabilizing Lotion by Darphin
Column KIVH: Kan zink acne verminderen?