Column PMU: Voorkom klachten met verwachtingsmanagement

Je hebt prachtige wenkbrauwen gezet, maar je klant is nog niet thuis of ze belt met de meest uiteenlopende klachten, vorm is toch niet gelijk, kleur veel te donker, allemaal korstjes en tot slot is na 2 weken de kleur ook nog eens half verdwenen!?? Herkennen jullie dit?

Je klant is waarschijnlijk onvoldoende verteld wat haar allemaal te wachten staat en voor je het weet heb je negatieve reviews over jouw werk op internet!
Dit komt niet omdat jij je werk niet goed doet, maar meestal omdat je niet voldoende tijd hebt genomen in het na-traject. Het is zo ontzettend belangrijk dat je je klant goed uitlegt hoe ze haar gezette PMU moet verzorgen vlak na het zetten. Dit verschilt overigens per module (Lippen, Eyeliner, wenkbrauwen). Als je alleen maar verteld dat ze een paar dagen haar wond moet insmeren ben je veel te kort door de bocht in je nazorginstructies. Hier enkele stappen die je zeker moet nemen:

• Vertel sowieso ook altijd mondeling hoe je cliënt alles moet verzorgen na het zetten. (tijdens het zetten is ze niet actief aan het luisteren omdat ze pijn hebben vaak en dan zal je verhaal niet goed aankomen)
• Geef altijd een nazorg op papier mee en doe dit het liefst per e-mail. Zo kan je cliënt ook nooit zeggen:’ ik heb niks meegekregen”. Per mail is altijd aantoonbaar dat je wel hebt toegestuurd.

Geef twee type nazorginstructies mee:
1). ‘Hoe verzorg ik thuis’ formulier – hier staat precies in wat je wel en niet mag met de wond
2). Nazorg Instructie & herstel formulier: Dit verhaal verschilt ook per module. Lippen herstellen anders dan wenkbrauwen of eyeliner. Maak dus voor verschillende modulen elk een eigen nazorg formulier. Je legt uit in dit formulier hoe het herstel verloopt. Ook dat er gemiddeld 2 nabehandelingen nodig zijn om de 1e setting überhaupt goed te laten zijn. Zeg ook wat de nabehandelingen kosten in dit formulier zodat de cliënt niet voor verassingen komt te staan.

Als je bovenstaande goed omschrijft en dus aan verwachtingsmanagement doet, zal jouw klant je geen enkele keer bellen! Zij weet immers dat ze korstjes krijgt ze weet dat soms wel 50 tot 70% kleurverlies is na de 1e setting en ze weet dat het goed komt als ze nabehandelingen gaat doen. Kortom leg stap voor stap uit wat je klant gaat zien in de komende weken na het zetten. Daarnaast vermeld in je formulieren dat de klant akkoord is gegaan met de kleur en vorm zoals je de behandeling hebt afgerond en niet na de behandeling thuis over de vorm garantie gegeven kan worden. Namelijk door het verlies van korsten veranderd ook juist de vorm.. en kan dit niet gezien worden als fout door de specialist. Belangrijk is daarom ook dat als je klaar bent met zetten je je cliënt een spiegel geeft en vraagt of zij zo tevreden is? Zegt zij ja, dan is de behandeling afgerond. Dan kan die cliënt niet de volgende dag bellen omdat dit of dat niet goed is gezet. Je mag ook nooit na het zetten de volgende dag of paar dagen erna nog een of andere aanpassing doen, pas na minimaal vier weken mag je überhaupt weer in de huid krassen. Anders heb je nog kans op littekenweefsel ook.

Mensen beseffen soms niet dat de vorm door het genezingsproces zal veranderen. Vaak krimpt de vorm ook juist tijdens het sluiten van de wond en herstelproces of door het afvallen van pigment d.m.v. korstjes ontstaan er willekeurige gaten in de Brow. Hier kan jij uiteraard niks aan doen. Maar heb jij je klant onvoldoende voorbereid, dan zal zij dit zien als zijnde fout of niet helemaal goed gezette PMU.

Afstootproces:
Tijdens de opleiding vertel ik mijn leerlingen ook altijd hoe dit afstootproces in zijn werk gaat. Belangrijk om het zelf goed te snappen dan raak je ok niet onzeker als de kleur bij je klant terugloopt.
Je hebt 3 factoren die hierin een rol spelen:

  1. Korstjes (externe afstoting)
  2. Lymfocyten (witte bloedcellen) interne afstoting
  3. Inkapselen van het pigment.

Door de korstjes wordt pigment extern afgevoerd. Door de Lymfocyten (witte bloedcellen) wordt pigment intern afgevoerd en zal de kleur nog verder afgebroken worden in de eerste twee tot vier weken. Tot slot wordt het pigment in de laatste fase ingekapseld en zorgt het ervoor dat het pigment in de huid wordt ingesloten. Deze fase willen wij als PMU-specialist juist zoveel mogelijk bereiken. Dan blijven immers het pigment op zijn plek. Om voldoende pigment in die laatste fase te hebben moeten er meer nabehandelingen worden gegeven. Bij iedere nabehandeling doorloopt de huid dit proces en zal dus pas na meer behandelingen voldoende ingekapseld zijn om de kleur als goed te ervaren.

TIP: Zorg dat je deze formulieren op je website hebt of altijd paraat in je mail voor je cliënt, zo gaat zij altijd met de juiste info naar huis en kan zij na de behandeling ook alles rustig nalezen.

Heel veel succes met alle mooie PMU behandelingen. Heerlijk dat we eindelijk weer aan het werk mogen!

Rebecca Langmair

OPLEIDINGEN OF MASTERCLASSES VOOR GEVORDERDEN:
Mocht je interesse hebben gekregen in onze opleidingen of Masterclasses voor gevorderden neem dan gerust contact met ons op via: www.langmairacademy.com of bel naar T. 030 – 711 306


FOLLOW US ON YOUTUBE!
Daarnaast kun je de Langmair Academy op YouTube (https://www.youtube.com/channel/UCrqv2orhe02qcNBF112o8Xg) vinden waar wij nog meer weetjes en feitjes geven voor jou om een nog betere specialist te worden! Abonneer jezelf vandaag nog voor meer leerzame tips. Wij posten elke maand een leuke leerzame movie!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
De week van… Madelon Schuytvlot
Column PMU: Voorkom klachten met verwachtingsmanagement