Leren van vakgenoten: Carla Verschut


Carla Verschut is de eigenaresse van More beauty by Carla. In 2016 heeft zij haar salon geopend. “Na een zeer zware periode wegens herstellen van ziekte ben ik mijn droom achternagegaan. Ik ben begonnen als bodyshape salon, stukje bij stukje ben ik gaan uitbreiden tot mijn uiteindelijke doel was bereikt” vertelt Carla. Lees snel verder en be inspired!

De lockdowns
De eerste Lockdown zag ik aankomen. We waren erop voorbereid. Tijdens deze lockdown zijn we druk bezig geweest met trainingen, pakketten verkopen en natuurlijk werken aan de salon. Het mooie weer speelde ook mee. Ik pakte mijn fiets en ging langs de boeren, daar kwam ik anders ook nooit aan toe. In oktober 2019 heb ik een herseninfarct gehad waardoor mijn spraak stotterend was geworden. Tijdens de eerste lockdown heb ik ook veel aan mezelf gewerkt en geoefend om mijn spraak beter te krijgen. Na een aantal weken had ik dan ook redelijk mijn spraak terug! Dus de lockdown was ook ergens goed voor. 

Deze tweede lockdown hebben we niet zien aankomen. Binnen de salon had ik alles onder controle. Het valt me daarom geestelijk erg zwaar, mede doordat we geen steun krijgen van de overheid. Continu vraag ik mij af: hoe nu verder? Ga ik het redden? Mijn inspiratie en positiviteit, die altijd hoog in mijn woordenboek stonden, raak ik een beetje kwijt.

Contact met de klanten
Elke dag zorg ik wel dat er een post komt op social media. Om de twee weken stuur ik mijn klanten ook een nieuwsbrief. Ik krijg ook veel berichten van klanten die met ons meeleven. Op deze manier hou ik de binding met mijn klanten. 

Omzet tijdens een lockdown
Het is een lastige tijd en ik probeer op allerlei manieren leuke dingen aan te bieden aan mijn klanten. Zo kunnen klanten producten bestellen en wij brengen ze dan langs, ik heb facial Medik8 Homekits zodat de klant thuis zichzelf lekker kan verwennen, Valentijns pakketten met lokale ondernemers, strippenkaarten en ga zo maar door.

Specialisatie
Ik ben zelf gespecialiseerd op het gebied van afslanken met de nodige specificaties. Mijn personeel bestaat uit een huidtherapeut en één huidspecialist. Beide gespecialiseerd in acne, rosacea, couperose en pigmentatie.

Favoriete merken
In 2019 ben ik in zee gegaan met het prachtige merk Medik8. Deze producten maken waar, waar ze voor staan. Voor elke huidtype zijn er producten. Pure verwennerij maar zeker huidverbeterend. Wanneer je eenmaal aan Medik8 begint ben je verkocht. Mijn klanten kunnen dit beamen. De producten zijn niet goedkoop maar wel duurzaam.

Bij blijven
Om bij te blijven in het vakgebied ga ik regelmatig naar beurzen, lees ik vakbladen, praat met ondernemers in hetzelfde en andere vakgebieden en volg trainingen. De laatste training die ik heb gevolgd was van Medik8, over de verschillende behandelingen en producten.  

Klanten werven
De meeste klanten komen bij ons via mond-tot-mondreclame. Daarnaast flyeren we in de buurt en staan we soms in de krant. Ook ben ik actief op Instagram, Facebook en LinkedIn. Klanten vinden het leuk om te volgen voor nieuwe weetjes, behandelingen en resultaten.

Wat maakt jouw salon uniek?
We staan bekend om ons specialisme betreft afslanken en huidverbetering. Maar wat mijn salon echt uniek maakt is de fijne persoonlijke sfeer, mijn oprechtheid, eerlijkheid, zichzelf zijn, het warme bad en onze kennis.  Wanneer een klant bij on terugkomt is dat door mijn oprechtheid, dat hoor ik ook vaak terug. En uiteraard ook vanwege onze resultaten!

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’/ het hebben van een eigen salon?
Het leukste vind ik dat ik klein ben begonnen en stapje voor stapje heb kunnen uitbreiden. Daarnaast vind ik het heel leuk om mensen blij te maken binnen de salon. Wanneer ze weer lekker in hun vel zitten en met een lach de salon verlaten, daar word ik zelf ook blij van.

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Vanuit mijn systeem wordt er een herinnering gestuurd. Hierin wordt aangegeven dat als je te laat annuleert ik helaas genoodzaakt ben om de behandeling in rekening te brengen. Maar ik moet zeggen dat dit weinig voorkomt bij ons. Ook te laat komen komt niet vaak voor, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat de reden is. Soms is het gewoon overmacht.

Grootste blunder
Haha, ik ben super precies en soms tegen het irritante aan. Toen ik een keer een klant aan het aanleggen was onder een apparaat, dacht ik dat ik alles goed ingesteld had. Bij het starten van het programma vroeg ik aan e klant of het ging. Ze gaf aan dat het best pittig was, maar ze gaf geen krimp. Ik snapte er niks van haha. Toen ik achter het apparaat keek zag ik dat ik vergeten was de goede stekkers in het apparaat te steken, waardoor de klant niets voelde. We hebben ontzettend gelachen. Ik vroeg de klant waarom ze dat niet zei, ze gaf aan dat ze het sneu voor mij vond.

Hoogtepunt
Een hoogtepunt voor mij is dat ik steeds een stukje kon uitbreiden. Daar ben ik zo trots op. Trots op wat voor salon ik nu heb, de behandelingen en hoe het eruit ziet. Daarnaast ben ik trots op mijn personeel. Het was voor mij ene hoogtepunt om hun aan te nemen.   Dat ik steeds een stukje kon uitbreiden. Daar ben ik zo trots op. Trots op wat voor salon ik nu heb. Zowel onze behandelingen maar ook om hoe de salon eruitziet. Trots op mijn personeel, was voor mij ook een hoogtepunt om hun aan te nemen. 

De toekomst van de beautybranche
Ik maak mij vooral zorgen over de financiële steun vanuit de overheid. Mijn buffer is opgegaan tijdens mijn herseninfarct (waarbij ik ook even dicht was) en de eerste lockdown. Ik hoop snel weer aan de slag te mogen en mijn klanten weer te zien.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
Hou je haaks in deze moeilijke tijd! Hopelijk mogen we weer snel ons vak uitoefenen. 

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Marketing vlog: Kiezen voor je lievelingsklant
Leren van vakgenoten: Carla Verschut