‘Wij zijn de pioniers op het gebied van clean, green en bewuste skincare’
Suzanne Falasco-Stekelenburg richtte in 2017 haar bedrijf Department of Cosmetics op. Sindsdien is ze leverancier van een scala aan innovatieve merken met een focus op huidverbetering op een ecologische en duurzame manier. Wat is haar visie en missie, hoe denkt ze over de branche en welke ontwikkelingen ziet ze? Tekst Birgitta van der Linden, BLUSHtxt
Suzanne startte op haar 19e in de beautybranche als schoonheidsspecialiste, deed ervaring op aan de kant van accountmanagement en salesmanagement, verhuisde naar de andere kant van de wereld en ontwikkelde daar een visie die ze vervolgens mee terug nam naar Nederland. Sinds zeven jaar is Suzanne de drijvende kracht achter Department of Cosmetics, waar ze samen met haar 13-koppige team de merken Cosmedix, Ayuna en Synchronic in de professionele beautybranche vertegenwoordigt.
Wat kun je vertellen over je visie en missie?Suzanne: “Mijn visie begon vorm te krijgen toen ik in Australië woonde en heeft zich sindsdien steeds verder ontwikkeld. Op dat moment was de trend voor skincare in Nederland al heel lang: ‘hoe meer downtime, hoe beter’. In Australië werd er veel meer gekeken naar het holistische aspect, naar de binnenkant en het lichaam als geheel. Ik kwam daar in aanraking met Cosmedix, waarbij het gezond houden van het microbioom en de huidbarrière centraal staat. Ik werd verliefd op het merk naarmate ik het beter leerde kennen. Toen ik terug verhuisde naar Nederland wilde ik die visie en het merk hier introduceren, want ik geloof dat dit de toekomst is en dat het beter kan. Het is mijn missie en visie om duurzame en schone producten door middel van een eerlijke samenwerking in de professionele markt te zetten. Ik startte alleen, maar inmiddels mag ik mij heel rijk prijzen met mijn 13 zeer gedreven en kundige werknemers en vormen wij een fantastisch team. Wij zijn de pioniers op het gebied van clean, green en bewuste skincare. We leveren niet alleen producten aan onze klanten, we zijn een empathische leverancier die meedenkt en een klankbord is voor de businesskant van het ondernemen en daarbij de mens achter de ondernemer echt ziet.”
Je hebt het over partnerships met je klanten. Hoe ziet dat eruit en waarom is dat belangrijk?
“Wij geloven dat we door het aangaan van een partnership samen kunnen groeien en op die manier de samenwerking het meest vruchtbaar is. Binnen ons team zit ontzettend veel kennis, die we steeds blijven ontwikkelen en naar eigen hand zetten. Zelf laat ik me onder meer inspireren door het luisteren van podcasts, het lezen van boeken en door sparringsessies met mijn team. Door die continue ontwikkeling en het streven naar excellentie ontstaat er een gouden formule, waarbij er door iedereen nieuwe sleutels worden ingebracht die de visie en missie ondersteunen en het geheel naar een nog hoger niveau tillen. Hierdoor kunnen we high-end begeleidingsplannen voor onze klanten ontwikkelen, educatie en trainingsprogramma’s op hoog niveau bieden en de samenwerking nog meer kracht bijzetten. We zijn een sparringpartner op alle vlakken en hebben als doel onze klanten te empoweren en te laten uitblinken in innovatieve vaardigheden.”
Hoe denk je over samenwerkingen met andere leveranciers en organisaties in de branche?
“Onze bedrijfsvisie is authentiek en we varen volledig onze eigen koers op het gebied van onze merkstrategie en klantenbegeleiding, maar we onderhouden ook warme banden met leveranciers, organisaties en verenigingen in de branche, bijvoorbeeld met de andere goudsponsors van de Beauty Awards en binnenkort ook als lid van de BTP. Samen kunnen we meer bereiken dan alleen en een volgende stap binnen de professionalisering van de branche zetten. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij. Dat doen we bijvoorbeeld ook door het professioneel begeleiden van onze klanten die deelnemen aan de Beauty Awards. Als ik kijk naar de online marketingactiviteiten van veel schoonheidssalons, om maar iets te noemen, dan staat dat nog steeds in de kinderschoenen. Als leverancier kunnen we een samenwerking aangaan met een marketingbureau om onze klanten te ondersteunen bij social media en andere online activiteiten.”
Suzanne: “De ideale schoonheidsspecialist is empathisch betrokken en
oprecht geïnteresseerd. Ze ziet de persoon achter de huid.”
Wie is voor jou de ideale schoonheidsspecialist?
“De ideale schoonheidsspecialist is volledig up-to-date van de laatste trends, technieken en ontwikkelingen. Ze ziet verkopen als het geven van een waardevol advies dat een belangrijk onderdeel is van de dienstverlening en het uiteindelijk te behalen resultaat met de klant. Ze pleit ervoor dat de skincare routine thuis op basis van dat advies een must is, geen vraag. De ideale schoonheidsspecialist blijft zich ontwikkelen, trainen en verbeteren op het gebied van persoonlijke ontwikkeling én aan de businesskant van het ondernemen. Ze investeert tijd en energie in online marketingactiviteiten, zoals social media. Ze is empathisch betrokken en oprecht geïnteresseerd in de persoon die in de stoel ligt en snapt dat haar energie de sleutel is tot succes. Ze ziet de persoon achter de huid, het eventuele verdriet of de stress die een uitwerking hebben op de huid, en helpt deze te verbeteren op een cleane en bewuste manier met merken die daaraan bijdragen.”
Welke ontwikkelingen zie je in de branche, bijvoorbeeld op het gebied van beautybeurzen, en wat vind je daarvan?
“Ik ben pro beautybeurzen, maar ik denk wel dat er nog veel winst valt te behalen op het gebied van toegankelijkheid voor alleen professionals. Ik zie nog veel consumenten op de beursvloer die daar niet horen te zijn. We stonden dit jaar in maart voor het eerst op het HUYD Congres en dat is goed bevallen en was erg succesvol. Beautybeurzen in het buitenland bezoek ik vooral vanuit mijn interesse naar de nieuwste innovaties en ontwikkelingen. Verder zie ik dat er meer bewustzijn is voor groene, cleane cosmetica. Er werd eerst gedacht dat dit een volgende trend zou zijn, maar we zien nu juist dat het echt gaat om een leefwijze, een manier van in het leven staan en keuzes maken. Dat vind ik een heel mooie ontwikkeling die wat mij betreft nog groter mag worden. Ook mannen weten de weg naar de schoonheidssalon steeds beter te vinden. Huidverzorging en -verbetering voor mannen treedt uit de taboesfeer en dat is een positieve ontwikkeling, mede doordat mannen over het algemeen een mooi bestedingspatroon laten zien en soms wat makkelijker keuzes maken en producten aanschaffen dan vrouwen.”
Wie is je rolmodel, al dan niet uit de branche, en door wie laat je je graag inspireren?
“Ik heb geen rolmodel, maar luister momenteel veel naar de podcasts van de Female Initiative (FI) Business Academy en de podcasts van de Quote. Daarin komen veel inspirerende ondernemers aan het woord.”
Suzanne: “Na de zomer voegen we een prachtig nieuw merk toe aan ons assortiment.
Het is vernieuwend, compact en onmisbaar in de beauty routine
Je hebt op dit moment drie mooie merken in je assortiment, helemaal gericht op clean en bewust. In het kader van innovatie: komt er nog uitbreiding?
“Mijn ideale klant in mijn huidpraktijk is de klant die met een hulpvraag komt en waar ik een traject mee in ga. Die klant is bereid mee te gaan in dat traject dat bestaat uit een customized verzorgingslijn, aanvulling van binnenuit én een behandelprogramma. Ik heb voor geen enkele vraag een oplossing in een vingerknip, epileren uitgesloten, maar daar moet je me niet voor bellen. De ideale schoonheidsspecialist deelt deze visie, onderscheidt zich hiermee en maakt de belofte waar. Je moet er dus wel voor waken dat je geen dingen belooft die je niet kunt waarmaken. Zo’n traject vergt wederzijds een groot vertrouwen en voor de cliënt een dito investering en dat moet je als huidprofessional verdienen.”
Wat vind jij?