HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Consumentenbond: “Niet alle zonnebrand biedt beloofde bescherming”

Posted on

Wellicht heb je het artikel al op ad.nl gelezen? De consumentenbond heeft weer een nieuwe test gedaan naar zonnebrandcrèmes en niet alle resultaten waren daarin even positief. Er waren zelfs producten van een drietal merken die helemaal niet deden wat ze zeiden. Het Belgische testkoop (de Belgische consumentenbond) deed ook testen en heeft onder andere tegen Zwitsal een klacht ingediend bij de overheid, want ook dat product bleek helemaal niet te doen wat het moest doen, en daar het ook nog eens speciaal gemaakt is voor kinderen, zagen zij noodzaak hier een zaak van te maken. Lees hier het complete artikel van het AD, waarin ook naar voren komt dat steeds meer mensen zonnebrand afzweren. Een dermatoloog van het Erasmus MC heeft er een ding op te zeggen: “Weet je wat pas gevaarlijk is? Huidkanker!”

Wij hebben ook eens even op de website van de Consumentenbond gekeken. Daaruit blijkt dat je op een drietal crèmes: van Etos, Suntribe en Clinique, niet moet vertrouwen. Het betreft producten met beschermingsfactor 30, maar in de praktijk bieden ze een flink lagere bescherming. Het mag duidelijk zijn dat het geen zonneproducten betreft die je in jouw salon zal terugvinden. Maar je kunt wel jouw klanten op de hoogte brengen, mochten zij toch nog kiezen voor andere producten dan bij jou in de salon. Producten die zijn getest zijn onder andere van de Lidl, Kruidvat, Etos, Hema, Nivea, Zwitsal, Vision, Biodermal, Weleda, Vichy, Louis Widmer, Suntribe, La Roche-Posay, Clinique, Lancaster, Biotherm, Dr. Leenarts, Zenova, Trekpleister, Garnier, Dr, Jetske Ultee, Naif, Rituals en Eucerin.

In een persbericht laat de Consumentenbond weten:
“Niet alle zonnebrandmiddelen bieden voldoende bescherming tegen de zon blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Uit een update van de jaarlijkse zonnebrandtest blijkt dat 3 producten niet de beloofde Sun Protection Factor (SPF) halen. De Consumentenbond raadt consumenten af om deze producten te gebruiken.

De producten die niet voldoen zijn:
– Etos natural Sun lotion SPF30.
– Suntribe All Natural Zinc Sun Stick SPF 30.
– Clinique mineral Sunscreen lotion for body SPF30.

In het onderzoek van de Consumentenbond behaalden deze producten geen SPF 30, maar SPF 21 (Etos), SPF 12 (Suntribe) en SPF 11 (Clinique). Etos en Suntribe hebben aangegeven zich niet te herkennen in de testresultaten en gaan een intern onderzoek instellen. Clinique heeft geen reactie gegeven.

Risico op huidkanker
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Deze falende zonnebrandmiddelen vormen een flink risico. Consumenten denken goed beschermd te zijn tegen de zon, terwijl ze in werkelijkheid het gevaar lopen te verbranden. Met een pijnlijke huid én het risico op huidkanker tot gevolg. Dat moet echt beter. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat zonnebrandmiddelen daadwerkelijk de bescherming bieden die op de verpakking staat.”

De Consumentenbond onderzoekt jaarlijks zonnebrandspray en zonnebrandlotion met SPF 30 en SPF 50(+) op bescherming, gebruiksgemak en ingrediënten. De SPF geeft aan hoeveel bescherming een product biedt tegen uv B-straling. Deze straling dringt door in de bovenste huidlagen en zorgt voor huidverbranding en de aanmaak van vitamine D. Te veel blootstelling aan uv B-straling draagt bij aan het risico op huidkanker.

De Consumentenbond noemt zelf 3 highlights uit de test:
“Wij hebben meer dan 45 zonnebrandmiddelen (SPF 30, SPF 50 en SPF 50+) getest op onder meer bescherming, SPF, uv-filters, gebruiksgemak en ingrediënten. En we kwamen tot de onderstaande drie conclusies”:

  1. Duur is niet altijd beter
    Duurdere zonnebrand is niet altijd beter dan goedkopere. Er is een groot aanbod van middelen met grote verschillen in prijs. Een goede zonnebrand hoeft niet duur te zijn. Gebruik vooral een zonnebrand die je fijn vindt en voldoende beschermt.
  1. Lekker smeren
    Een aantal A-merken scoort meer dan een 8 voor gebruiksgemak, maar ook sommige huismerken krijgen een mooie 8- voor gebruiksgemak. Koop een zonnebrandmiddel dat je fijn vindt om te gebruiken. Dus een product dat je lekker vindt smeren, fijn op de huid vindt en lekker vindt ruiken. Dan is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk voldoende gebruikt.
  1. Verdachte ingrediënten
    Sommige zonnebrandmiddelen bevatten dubieuze ingrediënten die we liever niet zien in verzorgingsproducten. Denk daarbij aan hormoonverstorende stoffen en/of allergenen, ingrediënten met een nadelig effect op het milieu en microplastics. Er zijn grote verschillen en dus verbetermogelijkheden voor fabrikanten.

Groene Keuze
Dit jaar deelt de Consumentenbond voor het eerst het predicaat Groene Keuze uit aan producten die de laagste impact hebben op het milieu. Voor zonnebrand is er gekeken naar de gebruikte uv filters en andere ingrediënten en naar materiaal en gewicht van de verpakking en of deze goed te legen is zonder verspilling. Vijf zonnebrandmiddelen uit de categorie SPF 30 krijgen dit groene label: Dr. Jetske Ultee Suncover, Cien Sun (Lidl) Sun Lotion 30 Love your planet, Naïf Sunscreen body, Hema Mineral sunscreen sun lotion en Kruidvat Solait Natural Sun Lotion.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Aletta’s zomertip: Komkommertijd
Consumentenbond: “Niet alle zonnebrand biedt beloofde bescherming”