Een student uiterlijke verzorging klaarstomen voor een carrière in het bedrijfsleven? Als eigenaar van een schoonheidssalon kun je je steentje bijdragen en van je salon een erkend leerbedrijf maken. Maar wat houdt het in de praktijk eigenlijk in? Wat zijn de te nemen stappen om van je salon een leerbedrijf te maken? En wat is de toegevoegde waarde om studenten binnen je eigen praktijk op te leiden? In dit artikel vertellen Angela Vons, stagebegeleider Zadkine, Joël Friso, woordvoerder Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en Deborah Westdijk-Fennema, praktijkopleider Skin Institute Mirabelle hierover meer.
Tekst: Esther Bode-Scholte
SBB – Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven werkt samen met het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven aan een optimale aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt (zie kader, red.). Het voert een aantal wettelijke taken uit voor de mbo-kwalificatiestructuur en beroepspraktijkvorming. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het erkennen van leerbedrijven voor mbo, zorgdragen voor voldoende stageplekken en het bevorderen van de kwaliteit hiervan, maar ook het opstellen en onderhouden van de onderdelen van de kwalificatiestructuur en het adviseren van het kabinet over de aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Een stagebegeleider heeft een actieve rol vanuit de opleidingen om de studenten te begeleiden voorafgaand aan het vinden van een stageplek en tijdens de gehele stageperiode. En een praktijkopleider van een erkend leerbedrijf maakt het voor studenten mogelijk om zich in het vak verder te ontwikkelen, ervaring in de praktijk op te doen en een kijkje in de keuken te geven.
Een praktijkopleider draagt op deze manier bij aan het maatschappelijk belang, maar andersom is het voor het stagebedrijf net zo interessant. ‘Veel praktijkopleiders nemen stagiaires aan als medewerker nadat hun stageperiode erop zit. Je leidt als het ware je eigen toekomstige werknemers op en kunt ze precies zo vormen zoals je zelf wenst binnen de kaders van het kwalificatiedossier en de branche’, zegt stagebegeleider Vons hierover. Dat is een mooie ontwikkeling, ergens beginnen als stagiaire en eindigen als vaste medewerker. ‘Dat gebeurt veel vaker dan je misschien zou verwachten. De leergierige, enthousiaste studenten kunnen het ver schoppen binnen de schoonheidsbranche’, spreekt Vons uit ervaring.
De stappen naar een erkend leerbedrijf
Het lijkt wellicht ingewikkeld om je als leerbedrijf aan te melden bij SBB, maar niets is minder waar, volgens de woordvoerder van SBB. ‘Om je te registreren als erkend leerbedrijf, dien je aantal stappen te doorlopen. Dit staat duidelijk omschreven op de website van SBB. De eerste stap bestaat uit een handige quickscan die laat zien wat er nodig is om de aanvraag tot een succes te maken. De tweede stap is het kiezen van de opleiding waarvoor je stages en leerplaatsen wil aanbieden. De derde stap is om de aanvraag online in te dienen. En de vierde stap is afwachten tot een adviseur praktijkleren van SBB contact met je opneemt om alles door te nemen.’ Hij benadrukt het belang van goede leerbedrijven. ‘Als erkend leerbedrijf lever je een belangrijke bijdrage aan de toekomst van het vak van schoonheidsspecialisten. Bovendien is het begeleiden van studenten, omscholers en bijscholers een leuke manier om arbeidskrachten in huis te halen en om de vaardigheden van bestaande medewerkers actueel te houden. Veel studenten en omscholers gaan na hun opleiding aan de slag bij hun leerbedrijf. Nieuwe mensen binnen het bedrijf nemen actuele kennis en nieuwe inzichten met zich mee’, geeft Friso aan. Stagebegeleider Vons van Zadkine sluit zich hierbij volledig aan. ‘Het kan een meerwaarde zijn voor je bedrijf om een gemotiveerde stagiaire aan te nemen. Als opleiding zijn we erg blij met nieuw aangemelde stagebedrijven binnen de schoonheidsbranche. Op dit moment is er een groot aantal stagebedrijven actief binnen de regio. Dat is enorm fijn, omdat er hierdoor voor veel studenten ruimte is om te kiezen voor een stageplek die bij hem of haar past.’ SBB monitort doorlopend hoe het is gesteld met het aantal stageplaatsen voor mbo-studenten. Als het nodig is, neemt SBB, volgens de woordvoerder, maatregelen, zoals het werven van extra nieuwe leerbedrijven voor opleidingen met tekorten of maken ze samen met de scholen en leerbedrijven afspraken over het beter spreiden van de stages over het schooljaar. Onlangs bleek uit de SBB Stagebarometer dat er voor 99 procent van de mbo-studenten een stageplaats beschikbaar is.
Dat is een mooie ontwikkeling, ergens beginnen als stagiaire en eindigen als vaste medewerker
Waarborgen kwaliteit
Als schoonheidssalons eenmaal aangemeld zijn als erkend leerbedrijf, kunnen ze aan de slag met het begeleiden van studenten. Hoe controleer je dat die kwaliteit gewaarborgd blijft? De woordvoerder van SBB geeft aan dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen als je een erkend leerbedrijf wil worden. ‘Bijvoorbeeld dat de student een goede en sociaal veilige werkplek geboden krijgt. SBB zorgt ervoor dat bedrijven en organisaties die de beroepspraktijkvorming verzorgen eenmaal in de vier jaar worden beoordeeld aan de hand van de voorwaarden. Indien daartoe door bijzondere omstandigheden aanleiding bestaat, kan controle frequenter plaatsvinden. De adviseur praktijkleren van SBB kan op ieder moment besluiten de erkenning in te trekken. Dat gebeurt als het bedrijf niet langer voldoet aan de voorwaarden of bij andere zwaarwegende omstandigheden die de belangen van de student schaden.’
Praktijkvoorbeeld
Als er iemand ervaring heeft met het opleiden van studenten binnen de schoonheidssalon, is dat Deborah Westdijk-Fennema wel. Ze is eigenaar van Skin Institute Mirabelle en begeleidt al meer dan elf jaar stagiaires. Het mooie aan haar verhaal is dat zij zélf begonnen is als stagiaire bij Skin Institute Mirabelle. Na haar stage is ze aangenomen en uiteindelijk heeft ze het bedrijf overgenomen. ‘Ik heb toen bewust de keuze gemaakt om als leerbedrijf door te gaan, omdat ik het mooi vind om aankomende huid- en schoonheidsspecialisten een kans te geven om zich te kunnen ontwikkelen.’ Bij Skin Institute Mirabelle werken maar liefst zes meiden als stagiaires. Bijna al haar medewerkers zijn bij deze schoonheidssalon ook begonnen als stagiaire.
Toegevoegde waarde
Het is mooi als praktijkopleiders studenten een fijne stageplek gunnen. Westdijk-Fennema vindt het vooral heel leuk om haar passie te kunnen overdragen en de kneepjes van het vak te leren. Ze geeft studenten ook verkooptechnieken mee, iets wat ze op de opleiding niet in de praktijk kunnen leren. ‘Het is een dankbaar gevoel als je een stageperiode positief kunt afsluiten en je daarna ziet dat degene haar weg vindt binnen het vak. Maar andersom ben ik heel blij met de ondersteuning die stagiaires mij en mijn medewerkers bieden en houden ze ons scherp!’ Stagebegeleider Vons herkent deze punten ook bij andere praktijkopleiders. ‘Enerzijds is het voor de student heel waardevol om te zien hoe het er in de praktijk aan toegaat en de kans te krijgen om het vak te leren met geavanceerde technieken en apparatuur. Anderzijds is het ontzettend leuk om als schoonheidsspecialist je kennis, je enthousiasme en je liefde voor het vak te delen. Op de opleiding leer je de basis en tijdens je stageperiode leer je de verschillende facetten van het vak. Vooral studenten die twijfelen of ze de juiste richting hebben gekozen, kunnen na een leerzame en leuke stageperiode honderdtachtig graden gedraaid zijn. Het enthousiasme van deze studenten geeft dan een heel voldaan gevoel!’ Vons werkt al
zo’n dertien jaar als stagebegeleider en vindt het nog steeds bijzonder om een student één-op-één te mogen begeleiden. ‘Dit vak ligt me heel erg aan het hart. Je kunt er zoveel kanten mee op; het is toch geweldig om studenten hiermee kennis te laten maken!’
Verbeterpunten
Het klinkt allemaal heel rooskleurig, maar er zullen vast ook wat nadelen aan kleven. Dit erkent de stagebegeleider van Zadkine. ‘Er zijn heel veel schoonheidssalons waarbij studenten tijdens hun stageperiode volledig mogen meedraaien. Dat is fantastisch! Maar soms ontbreekt het aan tijd bij een praktijkopleider om de student binnen zijn of haar praktijk voldoende te begeleiden. Dat is ook heel begrijpelijk. Maar het gevaar ligt dan op de loer dat een student er een beetje ‘bijhangt’ en niet verder komt dan schoonmaken, een boodschap doen of het ontvangen van klanten. De uitdaging voor een student is in zulke situaties ver te zoeken, terwijl je hen juist enthousiast wil houden. Tijdens evaluatiegesprekken benoem ik dit en geef ik praktijkopleiders handvatten mee. Er zijn zoveel manieren om studenten mee te laten draaien zonder dat dit veel moeite kost. Bij studenten proberen we een realistisch beeld te scheppen, zodat ze niet voor teleurstellingen komen te staan. Hun soms wat hoge verwachtingen van een stageplaats beperken we op die manier zoveel mogelijk.’ Ook praktijkopleider Fennema-Westdijk loopt wel eens tegen iets aan wat lastig is. ‘Zo kan het zijn dat al snel blijkt dat er geen goede match is tussen student en leerbedrijf of dat de motivatie ontbreekt van de student zelf. Ik vind het fijn om aan verwachtingsmanagement te doen. Daarom tekenen we voorafgaand aan de stage met de stagiaire een contract, zodat precies duidelijk is wat onze verwachtingen zijn en er minder kans is op een mismatch.’ Vons heeft in het verleden een training gevolgd bij SBB die haar erg is bijgebleven. ‘Als volwassene vergeet je soms dat je te maken hebt met hele jonge studenten die from scratch moeten beginnen. Het is dan belangrijk om hele duidelijke opdrachten te geven en te laten zien hoe een student dit het beste kan aanpakken. In de cursus kwam dit heel mooi naar voren aan de hand van praktijkvoorbeelden. Vanuit school werken we ook hieraan met stageopdrachten en leerdoelen. Het is fijn als er een goede samenwerking is tussen school, het bedrijf en de student.’
Actuele kwesties
Een punt van discussie tussen opleidingen, bedrijven en studenten is de stagevergoeding. Hierover zegt Friso: ‘We vinden het belangrijk dat studenten een passende vergoeding krijgen en geen extra onkosten hoeven te maken voor hun stage. Daarom heeft SBB mede het Stagepact ondertekend. Hierin is afgesproken dat elke student een passende vergoeding krijgt voor de stage. Die bestaat minimaal uit een vergoeding die alle onkosten omvat. Daarbovenop zijn er cao’s waarin afspraken zijn opgenomen over een stagevergoeding. SBB is geen partij in de totstandkoming van cao’s.’ Een andere actuele kwestie die momenteel erg speelt volgens stagebegeleider Vons is stagediscriminatie. ‘Voorbeelden hiervan zijn het niet aannemen van eerstejaarsstudenten, leeftijdsdiscriminatie of iemand beoordelen op zijn of haar achtergrond. Het nadeel is dat dit niet altijd meetbaar of aan te tonen is, maar we zien het soms gebeuren. Ik hoop dat we ons er met z’n allen hard voor kunnen maken om dit te voorkomen.’
Ook is het erg leuk om de groei te zien die ze doormaken
Aanrader
Bij de vraag aan Westdijk-Fennema of ze het andere schoonheidsspecialisten aanraadt om zich aan te melden als leerbedrijf, zegt ze volmondig ‘ja’. ‘Een helpende hand is altijd fijn. Je kunt iemand laten integreren in je bedrijf en het is een mooie manier om een medewerker aan te nemen, omdat je precies weet hoe degene werkt. Ook is het erg leuk om de groei te zien die ze doormaken. Soms komen ze als ‘muurbloempje’ binnen en eindigen ze als een spontane, zelfverzekerde dame. Toekomstige praktijkopleiders moeten zich wel beseffen dat het óók een intensief traject is. De sollicitatierondes, de gesprekken met de stagebegeleider van de opleiding, het goedkeuren van de stage-uren en natuurlijk de begeleiding van een student. Je verwacht wat van hen, maar zij ook van jou! Studenten lopen stage om iets te leren en ervaring op te doen, niet alleen om de was uit de wasmachine te halen!’ Het geeft Vons veel voldoening als blijkt dat een student bij de eindbeoordeling mag blijven werken bij haar stagebedrijf. ‘Dat betekent namelijk dat we een goede student hebben afgeleverd en dat de student een fijne tijd heeft gehad. Daarnaast vind ik het bijzonder als een student met een wat negatieve vibe start aan haar stageperiode, maar uiteindelijk met een glimlach zijn of haar stage afrondt. Dat geeft energie! Ik zeg altijd: als je echt wil, dan gaat de rest vanzelf.’
Voor meer informatie: www.s-bb.nl
Dit artikel heeft u kunnen lezen in editie 06 | 2024.
Gemist? Neem nu een abonnement en blijf op de hoogte
1
Wat vind jij?