Yes! De kerst komt er weer aan. Loopt jouw agenda al vol in december? En communiceer je dit al naar jouw clientèle? Maar wacht, er is nog veel meer om rekening mee te houden! Want er zijn steeds meer kortings- en actiedagen. Aangezien je klanten maar één keer hun euro’s uit kunnen geven – en sommigen echt een ‘wishlist’ maken voor grote prijzenfestijnen – is het slim er ruim op tijd voor te zorgen dat jij op die wishlist komt te staan! Met of zonder kortingsdeal. Kortom, zorg ervoor dat je niet last minute inhaakt, maar neem er de tijd voor. In deze column delen we onze beste tips voor een succesvolle eindejaar periode. Tekst Charley Huf, De Bindweefselbar en Bindweefsel Academy
1 Inventariseer welke feestdagen er op komst zijn voor de juiste planning van jouw feestdagen marketing
- Black Friday 25 november
- Sinterklaas 5 december
- Kerst 25 & 26 december
- Oud en nieuw 31 december
2 Wat past bij jou, waar doe je aan mee?
Black Friday wordt niet door iedereen gewaardeerd. Misschien kan je er een ‘bewuste’ draai aangeven. Door de focus van ‘meer spullen’ te verleggen naar een beleving, rust, ontspanning (jouw beauty behandeling!). Maar denk er ook over na waar jouw klant naar verlangt. Wat past er bij deze tijd? Een gekke tijd is het wel. Mensen denken bewuster over geld, maar zullen altijd zoeken naar een feel good aardigheidje.
3 Welke behandeling en /of product krijgt de aandacht?
Informeer bij je leverancier wat zij in de aanbieding hebben. Denk aan samengestelde kleine setjes, leuke gifts with purchase of andere salesondersteuning. Kijk in je systeem welke producten echte bestsellers zijn en maak hier een leuke set van. Of combineer juíst een bestseller met een slow-mover. Qua behandeling is het slim om in te spelen op de kerstdiners en oud&nieuw. Iedereen wil er schitterend uitzien die avonden. Hét moment voor een glow-facial met een flash masker voor thuis. Daar speel je met jouw feestdagen marketing mooi op in!
Let op! Communiceer steeds één speciaal moment. Dus niet alles tegelijk, maar stuk voor stuk. En dan als laatste punt:
4 PLAN! En begin hier op tijd mee.
Feestdagen marketing… Ga er een avond voor zitten. Misschien heb je wel een sparringpartner of vriendin waar je mee kunt brainstormen. Bedenk leuke acties (onder het motto ‘ik geef graag wat terug’), misschien wel een ludieke win-actie (grabbelton met gouden kerstballen en 1 zilveren, degene die de zilveren grabbelt wint een prijs). En denk mee met jouw klanten. Maak het ze makkelijk. Dus verstuur die mailing ruim op tijd. Neem ze mee ‘behind the scenes’ over de decemberdrukte in de salon. Dit voorkomt teleurstelling en zorgt ervoor dat jouw agenda lekker op tijd volgeboekt is. Heb je een webshop? Daar geldt dit natuurlijk ook voor. Wees op tijd met je mailingcampagnes. Stel een uiterste besteldatum met gegarandeerde levering voor kerst. Postnl heeft dan helemaal mega vertraging. De volgende dag leveren is niet realistisch. Neem het liever ruim – bijvoorbeeld bestel voor 20 december – dan is je klant blij en ben jij blij.
En last but not least: blijf vooruitkijken en plannen.
Meestal is januari een rustige maand. Neem je die tijd om zelf even bij te komen van de drukte? En je plan voor 2023 aan te scherpen? Of bedenk en communiceer je in december al campagnes om lekker aan het werk te blijven in de langste maand van het jaar? Bijvoorbeeld een ‘dry januari detox’ behandeling. Doet het altijd goed onder de boom!
Hopelijk heb je weer wat inspiratie opgedaan. Heel veel succes met jouw eindejaarsspurt en vergeet niet om ervan te genieten.
Lieve groet,
Charley Huf – www.opleidingbindweefselmassage.nl
Charley Huf schrijft regelmatig een column voor onze website. Meer tips van Charley? Die vind je hieronder:
Wat vind jij?