HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Veelgestelde (financiële) vragen m.b.t. de coronasluiting

Brancheorganisatie ANBOS wordt momenteel overspoeld met vragen. Vragen over regelingen van de overheid, over online verkoop, het wel of niet afhalen van producten in salons. Wij zetten hier drie belangrijke vragen en antwoorden op een rij en verwijzen naar de juiste pagina’s op de ANBOS website voor meer informatie en andere veelgestelde vragen. De financiele vragen zijn op de ANBOS site uitsluitend voor ANBOS Leden. ANBOS leden verwijzen wij daarnaar door. Maar voor niet-ANBOS leden hebben we natuurlijk wat onderzoek gedaan op verschillende overheidsites!

Mogen klanten nog wel producten bij mij ophalen?
ANBOS: “Nee, het aan de salon afhalen van producten is niet toegestaan. Ook niet als je een winkelgedeelte hebt in de salon. Online verkoop mag wel. De fysieke winkel blijft echter wel gesloten voor het publiek tot en met 19 januari 2021.”

Ik heb een huidtherapeut in dienst, mag zij wel haar werkzaamheden blijven verrichten?
ANBOS: “Ja. Strikt genomen, valt zij onder jouw werkgeversrelatie en ben jij verantwoordelijk. De beroepsbeoefenaar huidtherapeut, is een paramedisch beroep en strikt juridisch mag zij haar werkzaamheden verrichten. Jij als werkgever hebt namelijk de plicht om je als goed werkgever te gedragen, dit betekent dat jij werk moet aanbieden, als dit er is. Er is strikt genomen, ook binnen alle Covid-19 maatregelen, geen plicht om de huidtherapeut niet te laten werken. Zij vallen onder de uitzondering.”

Wat gaat de overheid doen aan steunmaatregelen/ financiële compensatie nu wij verplicht moeten sluiten?
ANBOS: “In het derde steunpakket worden de NOW, TVL en de Tozo in aangepaste vorm verlengd tot eind juni 2021. Het voornemen is dat het pakket automatisch meebeweegt met de ontwikkelingen van de coronacrisis. Door de opleving van het virus heeft het kabinet eind oktober en begin december besloten het steunpakket aan te passen.” Op de website van ANBOS kunnen ANBOS-leden per regeling lezen wat de belangrijkste wijzigingen zijn via https://www.anbos.nl/schoonheidsspecialist/veel-gestelde-vragen/financiele-noodmaatregelen (Deze pagina is alleen toegankelijk voor leden).

Wij hebben deze wijzigingen in de regelingen gevonden op ondernemersplein.nl (van KvK en overheid):

NOW-regeling voor loonkosten verlengd
Heeft u personeel en heeft uw bedrijf omzetverlies door de coronacrisis? De Tijdelijke Noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW 3) is verlengd. De belangrijkste nieuwe voorwaarden zijn:

  • NOW 3 aanvragen (voor omzetverlies in oktober, november en december) is weer mogelijk. UWV heeft op 15 december het aanvraagloket weer geopend vanwege de lockdown. Aanvragen kan tot en met 27 december.
  • U krijgt vanaf 1 april 2021 loonsteun bij 30% of meer omzetverlies. Voor de maanden oktober tot en met december 2020 en januari 2021 tot en met maart 2021 is de grens voor omzetverlies nog 20%.
  • U moet elke 3 maanden een nieuwe aanvraag doen voor de NOW 3: vanaf 1 oktober, vanaf 1 januari en/of vanaf 1 april 2021.
  • In de periodes van 1 oktober tot en met 31 december 2020 en van 1 januari tot en met 31 maart 2021 kan de loonsom dalen met 10% zonder dat u minder tegemoetkoming krijgt.
  • Als u personeel ontslaat vanwege economische redenen, krijgt u geen verlaging meer van de NOW-compensatie die u ontvangt. U bent wel verplicht uw werknemers te helpen met bijscholing of omscholing. Doet u dat niet, dan kunt u een boete krijgen van 5% op de NOW-subsidie. U moet contact opnemen met UWV om uw werknemers te begeleiden.

Meer informatie over de NOW: https://ondernemersplein.kvk.nl/coronacrisis-now-noodmaatregel/

Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)

TVL in het 4e kwartaal van 2020 en het 1e kwartaal van 2021 Meer bedrijven kunnen geld krijgen voor vaste lasten. De versoepelde voorwaarden voor het 4e kwartaal van 2020 gelden nu ook in het 1e kwartaal van 2021. Daarnaast is de steun voor deze kwartalen uitgebreid. Voor de periode oktober tot en met december 2020 en januari tot en met maart 2021 gelden nu de volgende versoepelingen voor de TVL-subsidie:

  • Vrijwel alle mkb-bedrijven en zzp’ers met minimaal 30% omzetverlies krijgen toegang tot de TVL.
  • De beperking op basis van SBI-codes vervalt tijdelijk.
  • De grens voor het omzetverlies stijgt voorlopig niet. Ondernemers kunnen meer subsidie krijgen. Bij een omzetverlies van 30% is het subsidiepercentage 50%. Dit kan oplopen tot 70% bij een omzetverlies van 100%. Deze verhoging van de subsidie moet nog worden verwerkt. Het zal met terugwerkende kracht gelden voor ondernemers die de TVL voor het 4e kwartaal al hebben aangevraagd of nu aanvragen.
  • Het maximale bedrag dat u aan subsidie kunt ontvangen is omhoog gegaan van € 50.000 naar € 90.000 per 3 maanden.

Bent u mkb’er of zzp’er en heeft u omzet verloren door de coronacrisis? Dan kunt u Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) krijgen via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De TVL-regeling is verlengd tot en met juni 2021. U vraagt de TVL aan per kwartaal. Lees meer over de TVL aanvragen: https://ondernemersplein.kvk.nl/tegemoetkoming-vaste-lasten-tvl/

Tozo 3 krijgt toch geen vermogenstoets
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is verlengd tot eind juni 2021.

  • Geen vermogenstoets – De Tozo-regeling voor zelfstandig ondernemers krijgt per 1 oktober (nog) geen vermogenstoets. Dat maakte het kabinet bekend op 28 september in verband met de aangescherpte coronamaatregelen. De vermogenstoets is uitgesteld tot 1 april 2021.
  • Verder kijken op de arbeidsmarkt – Als u voor lange tijd afhankelijk bent van de Tozo, gaat de gemeente waar u woont u helpen om nieuw of ander werk te vinden. Vanaf 1 januari 2021 kijkt de gemeente samen met u welke ondersteuning u nodig heeft. Bijvoorbeeld omscholing of coaching.
  • De Tozo 3 geldt voor de periode 1 oktober 2020 tot en met maart 2021. De Tozo 4 is voor de periode april tot en met juni 2021. U kunt de regeling aanvragen (met terugwerkende kracht) bij de gemeente waar u woont. De startdatum voor aanvragen, kan per gemeente verschillen.

Lees meer over de Tozo aanvragen: https://ondernemersplein.kvk.nl/tijdelijke-overbruggingsregeling-zelfstandig-ondernemers-tozo/

Op ondernemersplein.nl kun je ook nog het volgende vinden:

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)
Gemeenten gaan extra hulp bieden aan mensen die hun noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen. Bijvoorbeeld omdat ze zelfstandige zijn en minder opdrachten hebben. En niet geholpen zijn door de huidige maatregelen. Het kabinet reserveert hiervoor € 130 miljoen voor de eerste helft van 2021. Het kabinet verwacht 1 februari klaar te zijn met de uitwerking van deze regeling.

Langer bijzonder uitstel aanvragen
U heeft langer tijd om uw belastingschuld af te lossen. U krijgt 36 maanden de tijd om het volledige bedrag af te lossen. Eerder was de betaaltermijn nog 24 maanden. Voorwaarde is dat u bijzonder uitstel van betaling heeft gekregen vanwege corona. De periode dat u uitstel van betaling of een verlenging hiervan kunt aanvragen is verlengd tot 1 april 2021. Heeft u eerder dit jaar al verlenging gekregen? Dan geldt het uitstel nu automatisch tot 1 april 2021. U hoeft pas vanaf 1 juli 2021 te beginnen met betalen.

Voor meer antwoorden op veelgestelde vragen, die dagelijks op de website van ANBOS worden aangevuld: https://www.anbos.nl/schoonheidsspecialist/veel-gestelde-vragen/schoonheidspecialisten-gesloten

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
In 7 stappen een social mediaplan voor 2021
Veelgestelde (financiële) vragen m.b.t. de coronasluiting

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord