HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Judith Oosterveen

Judith Oosterveen is 34 jaar oud, moeder van Pelle (7) en Lies (5) en de eigenaresse van Salon Judith. In haar salon focust zij zich op huidverbetering op een natuurlijke manier. “Wij kiezen bewust voor een natuurlijke en biologische aanpak en gaan voor de mooiste, natuurlijkste versie van jezelf,” vertelt Judith. Lees snel verder en be inspired!

“Ik ben nu 17 jaar actief in de branche en heb bij verschillende salons mogen werken waarvan ik veel heb geleerd. Op 1 januari 2012 ben ik mijn salon gestart, omdat ik meer wilde gaan werken op mijn manier. Ik ben mijn salon gestart in ons eerste huis op zolder. Nadat onze kinderen zijn geboren ben ik verhuisd naar een pand in het centrum van Enter. In 2017 hebben we een oude bakkerij gekocht. Deze hebben we 2,5 jaar lang verbouwd en 1 maart 2020 is Salon Judith verhuisd naar de nieuwe locatie aan de voorkant van ons huis.”

Opleidingen
Ik ben begonnen met de opleiding tot schoonheidsspecialiste. Daarna heb ik de kappersopleiding in deeltijd gedaan, naast mijn werk in een kapsalon en schoonheidssalon. Na een aantal jaar heb ik de basis pedicure opleiding gedaan met erachteraan de opleiding tot medisch pedicure. Verder heb ik veel cursussen en trainingen gevolgd.

De laatste training die ik gevolgd heb ging over voedingssupplementen van RainPharma. Ik vind het erg interessant wat je allemaal kan bereiken met voedingssupplementen als aanvulling op gezonde voeding. Afgelopen september heb ik een training gevolgd bij De Ondernemende Vrouw (Angeliek Nelissen) over het algoritme van Instagram. Hier heb ik hele leuke tips gekregen om een beter bereik te krijgen. Een echte aanrader. Daarnaast doe ik een traject bij Aletta de Rooij van Partners in Crème. Dit wilde ik al heel lang, om eindelijk echt ‘aan’ mijn salon te werken en om persoonlijk te groeien als ondernemer. Dit is een traject die ik iedereen aan kan raden. Ik heb meer focus, het is duidelijker wat ik zelf graag wil en ik ervaar hierdoor meer rust. 

Team
Ik werk samen met Christa, zij is bij mij in dienst. We hebben een salon met 3 behandelruimtes. Ik behandel ongeveer 32 uur in de week en daar komt de rest nog bij op. Christa werkt gemiddeld 16 uur in de week. We hebben nog plek voor meer samenwerkingen/stoelhuur 😉. We zouden graag een samenwerking willen met een voedingsdeskundige.

Behandelingen
Klanten kunnen bij ons terecht voor alle gezichtsbehandelingen die manueel worden uitgevoerd. En voor advies om een huidprobleem van binnenuit aan te pakken. We staan voor huidverbetering op een natuurlijke en verantwoorde manier. De meest geboekte behandelingen zijn de Biopeeling en onze huidverbeterende behandelingen met bindweefselmassage.

Favoriete merken 
Mijn favoriete merken zijn Absolution, RainPharma en Zao make-up. Voor mij is het heel belangrijk dat er geen slechte ingrediënten in cosmetica zitten. Daarom gebruik ik in de salon producten die zo biologisch mogelijk zijn. Ik ben ervan overtuigt dat schoonheid van binnenuit komt. Daarom ben ik gestart met voedingssupplementen om zo een huidprobleem aan te pakken vanaf de basis. Daarnaast hou ik van geurende producten en producten op plantaardige basis geuren heel fijn zonder parfum te bevatten.  

Social media 
Social media is voor ons een belangrijke tool, vooral in deze tijd. Wij halen veel van onze verkoop uit Instagram. Wij zijn het meest actief op stories en hebben 4 post gepland in een week. De meeste interactie hebben wij in onze stories op Instagram. Ons bereik op Facebook is lager, maar hier hebben we ook minder onze focus op liggen.

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Naast dat we heel actief zijn op social media geven wij ook vriendinnen bonnen weg, zo moedigen we mond-tot-mondreclame aan. Daarnaast proberen we zichtbaar te zijn in onze omgeving en mee te doen aan sponseringen bij verenigingen. Onze locatie zit aan een doorgaande weg waardoor ons pand erg opvalt, hierdoor worden voorbijgangers nieuwsgierig naar Salon Judith.

Waarom komt een klant weer terug bij jullie?
We proberen van iedereen persoonlijke dingen te onthouden waardoor we een persoonlijke band opbouwen met onze klanten. Verder geven we een eerlijk advies en zijn we professionele vakvrouwen.

Wat vind jij het leukste aan ondernemen? 
Dat ik alles kan doen wat ik zelf leuk vind, mijn creativiteit kwijt kan en ik geen verantwoording af hoef te leggen aan een baas. Hierdoor blijft het uitdagend en heb ik niet het gevoel dat ik stil sta.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon? 
Mijn grootste blunder?! Ik dacht ooit dat 2 klanten samen kwamen en nam ze beiden mee naar de behandelruimte. Ik liet een van de dames plaatsnemen op een gewone stoel en vroeg of zij iets wilde drinken. De andere dame mocht op de behandelstoel plaatsnemen. Ze keken elkaar heel raar aan waardoor ik dacht: ‘hier klopt iets niet. Bleken ze helemaal niet bij elkaar te horen. Een van de dames had het verkeerde tijdstip in haar hoofd. Gelukkig had ze het, toen ze het controleerde, wel goed in haar agenda gezet. Ik schaamde me diep op dat moment, nu kan ik er wel om lachen. Beiden zijn gelukkig nog steeds klant!

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? 
De realisatie van de nieuwe salon waarbij we van 1 behandelruimte naar 3 zijn gegaan. Hier ben ik het meest trots op, hoe mooi het is geworden.

De toekomst van de beautybranche 
Ik zie de toekomst van de beautybranche goed in. Ik denk wel dat de corona-tijd kleine ondernemers in de beautybranche wakker heeft geschud’. En dat veel zich nu realiseren dat je echt moet ondernemen en niet alleen je behandelingen uitvoeren. Ik hoop met heel mijn hart dat de grote instituten met veel personeel deze tijd overleven want zij geven een goed voorbeeld hoe professioneel onze branche kan zijn zolang je er zelf in gelooft en voor vecht.

Ik zie altijd kansen liggen dat maakt het ondernemen juist zo leuk. Bij een grote groep consumenten heeft corona doen beseffen dat onze levensstijl anders kan, gezonder. Ik zie hier veel kansen voor onze mooie branche.

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register? 
Ik vind het SKIN-register een goed initiatief. Ik heb me nog niet ingeschreven omdat ik een beetje twijfel. Als medisch pedicure moet ik in verschillende categorieën punten behalen. Vaak vallen mij deze trainingen tegen en vind ik het jammer van mijn tijd en geld. Ik investeer zelf liever in trainingen waarvan ik echt wat kan leren en waarvan ik persoonlijk en zakelijk groei. Gelukkig werk ik met merken die hele mooie vaktechnische trainingen aanbieden, die ik heel waardevol vind.  

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Bij klanten die te laat komen korten we de behandeling in. Degene betaald gewoon de afgesproken tijd. Word een afspraak geannuleerd op het laatste moment doen we hier niet moeilijk om. Mocht dit bij dezelfde klant vaker voorkomen dan zeggen we er wat van en geven we uitleg dat we genoodzaakt zijn om de volgende keer een bedrag in rekening te brengen. Hierbij verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Ik ben eigenwijs dus met tips van mensen om mij heen doe ik niet zoveel. Ik volg mijn eigen pad. Waar ik wel heel veel aan gehad heb is het geloof en vertrouwen van de mensen om mij heen in mij. Ik heb geleerd dat je niet te veel van de mening van je omgeving aan moet trekken. Als ik dat had gedaan had ik niet de groei doorgemaakt met mijn salon die ik nu heb bereikt.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? 
Blijf dromen en probeer ze waar te maken ook al zijn het kleine dromen.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
7 Nail art trends voor lente & zomer 2021
Leren van vakgenoten: Judith Oosterveen