Rosa Kwakman-Tol is sinds 2008 eigenaresse van Volendam Cosmetics by Rosa. Een winkel en salon gevestigd in een prachtig pand onderaan de dijk in hartje Volendam. Het team bestaat naast Rosa uit twee schoonheidspecialisten, Roos en Celine, en winkelpersoneel. Rosa heeft in de loop der jaren specialisaties gehaald en talloze cursussen en opleidingen gevolgd, waaronder dermatologie bij U-Consultancy en verschillende make-up cursussen. Ze ontwikkelde zelfs een eigen masker, genaamd ‘Starlight’. Een product onder haar eigen label, dat is iets waar ze super trots op is. En kijk eens wat een mooie professionele foto hiervoor is gemaakt! Dit is het verhaal van Rosa. Leer haar kennen en laat je inspireren!
Rosa is 45 jaar en heeft – toen zij jong was – zelf heel wat schoonheidssalons afgelopen. “Ik heb in het verleden vaak problemen met mijn huid gehad en liep daardoor aardig wat salons af. Mijn huid… ik kon deze soms wel vervloeken als ik weer vol met ontstekingen zat. En wat ik nu dan ook zo mooi vind, is dat wanneer ik nu een puber in de stoel heb liggen en hem of haar dat verhaal vertel, ze het meestal nog niet geloven als ik ze zeg dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Maar die gezichten als de behandeling werkt… onbetaalbaar.” Het leukste aan het ondernemen en het hebben van een eigen salon vindt ze toch om te zien dat haar droom werkelijkheid is geworden. “Het is loeizwaar, dat wel. Ik werk 5 dagen per week en dan nog wat ik thuis moet afhandelen. Maar je geeft medewerksters een baan, maakt mensen blij en je geeft ze een mooie en gezonde huid. Daar word ik weer erg blij van.” Klanten kunnen in de salon terecht voor allerlei soorten behandelingen. “Denk aan bijvoorbeeld een bindweefselmassage, acne behandeling, wimperlift, hennabrows, elektrisch epileren, microdermabrasie, microneedling en een behandeling waarin we kijken wat de huid echt nodig heeft. Samen met de klant kiezen we dan wat we gaan doen.” Er wordt in de salon gewerkt met drie verschillende merken. “De meest geboekte behandelingen zijn die toch wel van Reviderm, omdat die echt op huidverbetering werken. Maar we werken in de salon veel met Alcina, Reviderm en Dr. Spiller. Echt heerlijke producten die je huid laten stralen. Ik vind het ook heel belangrijk om meerdere merken op de plank te hebben staan, want we zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.”
Samenwerking met leveranciers
Naast dat de merken moeten doen met de huid wat ze beloven vindt Rosa het ook belangrijk dat de leverancier erachter voor ook voor de salon klaarstaat. In de coronatijd heeft ze gezien dat dat in ieder geval is. “Afgelopen februari mocht ik met Jack van Look en een aantal collega’s afreizen naar Salzburg om een training van Dr. Spiller te volgen. Dat was een heerlijkheid en wat een merk!! Pure wellness, alles ruikt lekker en je voelt je herboren na zo’n behandeling. Als ik zie wat Reviderm voor mijn acne klanten heeft verricht, dan is het tijd voor een feestje! Van een zwaar ontstoken huid naar een gezonde huid. Dat is waar ik nou echt blij van word. De Corona periode is voor elke schoonheidsspecialiste ontzettend zwaar geweest, maar de online trainingen die wij van Suzanne Duijker en Jack van Look en hun collega’s (Care Cosmetics) hebben ontvangen, waren echt goud waard! We hebben onze kennis gigantisch kunnen vergroten. Wij leerden op de behoeftes van de klant te kunnen inspringen en te denken in oplossingen. Dan is het sparren tijdens een training met vakcollega’s ook altijd heerlijk. Je werkt tenslotte altijd maar alleen. Tips en tricks over je producten deel je zo veel gemakkelijker. Daarnaast is het hebben van een goede leverancier erg belangrijk. Zo was Suzanne Duijker afgelopen week bij mij. Zij gaf mij een tip hoe we onze klanten in de najaar periode hun huid een goed herstel en boost kunnen geven. Doordat we zoveel producten hebben, vergeet je er wel eens een, maar op deze manier blijf je alert en dat is voor de klant alleen maar super fijn! Ik ben begonnen en groot geworden met het merk Alcina. Ik begon thuis en Sharon de Smidt en Hendri Bak (Alcina Cosmetics) kwamen bij mij langs. Daarna ben ik begonnen met make-up party’s. Dit heb ik jarenlang gedaan. Tijdens deze party’s leerden mijn klanten over hun huid, het merk en de make-up producten. Sharon de Smidt en Hendri Bak hielpen en helpen mij ook op alle fronten waar ze mij maar kunnen helpen. Zonder deze vaklieden weet ik niet hoe het in de corona tijd was gelopen.”
Klanten komen terug omdat wij juist niet op die automatische piloot staan, maar telkens weer opnieuw kijken naar wat de huid nodig heeft.
Onderscheidend
Maar wat maakt de salon van Rosa uniek? “Dat er maar één Volendam Cosmetics by Rosa is. Haha. Wij werken vanuit ons hart en er is bij ons geen drempel. Alle soorten types hebben we dan ook in onze salon. Dat is prachtig om te zien en om mee te werken. Wij werken met verschillende merken, dus er is voor ieder wat wils. Er hangt in onze salon een gezellige en professionele sfeer en de klanten komen graag bij ons. En geloof je me niet? Maak dan maar eens een afspraak!” Klanten komen veelal binnen via social media en door mond-tot-mond reclame. Social Media is ontzettend belangrijk voor Rosa. “De mobiele telefoon zit bij wijze van spreken aan vele vrouwen hun hand vastgeplakt. Daar maken wij graag gebruik van. Via Instagram en facebook houden wij dagelijks onze volgers op de hoogte van alles wat wij aanbieden. Beide kanalen werken goed voor ons. We hebben ook een webwinkel, dus online kopen kan bij ons ook.” Maar mond-tot-mond reclame blijft de beste reclame. “We hebben trouwe klanten en die vertellen verder hoe tevreden ze zijn. Ik zorg ervoor dat mijn klanten meegroeien. Deze klanten hebben familie en vriendinnen en komen ook weer langs.” Een vaste klant krijgt ook niet steeds dezelfde behandeling. “Ik verplaats mezelf in mijn klanten en ik blijf continu vragen wat ze graag willen zien veranderen aan hun huidbeeld. Mijn lerares Marijke Veerkamp van Academie Louman gaf me ooit een een goede tip die ik nooit meer zal vergeten. Zij vertelde mij dat je altijd je klant moet behandelen zoals je zelf ook graag behandelt zou willen worden. En zo behandel ik mijn klanten ook. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik up-to-date blijf met mijn vakkennis door middel van opleidingen, het bezoeken van beurzen (hopelijk mag dat snel weer) en de vakbladen die ik lees. Ik houd mijn klanten ook op de hoogte van al deze ontwikkelingen, zodat ze weten dat ik mezelf continu wil blijven ontwikkelen. Daarom is het SKIN Register nu ook zo’n mooie toevoeging in ons vak, op deze manier kunnen onze klanten zien wat we allemaal in huis hebben en wij ook echt nog steeds trainingen en opleidingen blijven volgen. Wij vinden dit een geweldig initiatief.”
Automatische piloot
Werken op de automatische piloot is nooit goed. Volgens Rosa moet je altijd vernieuwen.” Klanten komen terug omdat wij juist niet op die automatische piloot staan, maar telkens weer kijken naar de huid. Welk merk zetten we in, welke behandeling past bij deze huid en wat kunnen we daaraan verbeteren. Daarnaast moet je vooral ook eerlijk zijn, dat de klant zelf ook door middel van de juiste producten zijn of haar huid thuis goed moet behandelen. Zo moeten we samen naar een mooie en gezonde huid kunnen werken. Door jarenlange ervaring en werken met de juiste merken zie je ook beter wat je een huid kunt bieden. Door de verschillende trainingen die we jaarlijks volgen bij onze leveranciers zijn we steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en product informatie en kunnen we deze weer toepassen bij onze klanten. En nog een hele belangrijke: we nemen de tijd.”
Rosa heeft veel vaste klanten. Maar hoe gaat ze om met klanten die te laat komen? “Onze klanten krijgen 24 uur van te voren een herinneringsmail. Daarin staat vermeld dat bij niet komen opdagen een rekening van 50% van de geplande afspraak wordt gestuurd. Maar ik vind dat best wel lastig. Vaste klanten die altijd komen en het dan een keer vergeten zie ik dan ook door de vingers.”
De laatste training die Rosa heeft gevolgd is de Nascholing Electrisch Ontharen. Het belangrijkste wat ze daar nog geleerd heeft? “De lerares gaf nog enkele tips wat je nog meer uit het apparaat kan halen. Vanuit die lessen heb ik binnenkort een training bij de ANBOS ‘Huidoneffenheden verwijderen’, dat is dus
weer een prachtige toevoeging voor de salon.”
Hoogte en dieptepunten
Het hoogtepunt in haar carrière? Daar hoeft Rosa niet lang over na te denken: “Het ontwikkelen van mijn eigen masker ‘Starlight’. Het was een hele onderneming, maar wat was het leuk om te doen. Een product onder je eigen label, tja… dat was best een erg trots momentje.” Maar iedereen heeft in de salon ook wel eens een ‘O nee!’-momentje gehad. De grootste blunder van Rosa? “Nou, daar komt ie… Tijdens het harsen van de wenkbrauw liet ik een druppel hars op de wimpers van een van mijn klanten vallen! Wat had ik paniek!!!!! Gelukkig heeft mijn collega het toen met een paar wimperextensions kunnen oplossen.”
Toekomst van de branche?
Hoe Rosa de toekomst ziet van de branche? Ze denkt wel na over eventuele mindere tijden. “Ik ben een positief ingesteld maar wel realistisch mens. Als ik mijn klanten in de salon hoor hoe blij ze zijn dat ze weer heerlijk bij ons in de stoel mogen liggen en aangeraakt worden, geeft me dat een heerlijk gevoel. Wel is het zo dat wanneer mensen hun baan gaan verliezen er ook minder te besteden valt. Dat moeten we niet vergeten. In de tijd dat het wat rustiger zou kunnen worden moeten we die gaan opvullen met trainingen, oefenen op elkaar en sparren, want als team moet je wel op een lijn zitten.
Is er nog iets dat Rosa zou willen delen met haar vakcollega’s? “Mijn tip is dat je echt met verscheidene merken in je salon moet werken, het levert je werkelijk meer huidverbetering op.” Maar ze is ook wel benieuwd naar iets. “Ik zou heel graag willen weten wat voor specialisaties mijn vakcollega’s zouden willen volgen, die nu eigenlijk nog niet bestaat. Wie weet komen opleiders zo nog op mooie ideeën!”
Wat vind jij?