Deze week sluiten wij af met een nieuwe rubriek! Met de rubriek ‘Van huis naar pand’ interviewen wij saloneigenaren die van een salon aan huis, naar een salon buitenshuis zijn gegaan. Welke voordelen zien zijn? Waarom maakten zij deze stap en zien ze ook nadelen? Shirley ‘t Hart doet de aftrap. Zij is 14 jaar geleden haar salon vanuit huis begonnen en is onlangs – op 1 november – met haar salon Embrace Your Skin verhuisd naar een bedrijfspand.
Shirley volgde jaren geleden de 3-jarige opleiding tot schoonheidsspecialiste en heeft ook een pedicureopleiding gedaan. Daarnaast heeft ze in de loop der jaren verschillende specialisaties behaald en cursussen en trainingen gevolgd: microneedling, cupping, peelings, radiofrequentie en hydrodermabrasie. Als beautyprofessional ben je natuurlijk nooit uitgeleerd: “Ik volg regelmatig (online) trainingen en daarnaast volg ik online de nieuwste trends op het gebied van huidverbetering.” Wat haar salon uniek maakt? “De combinatie van huidverbeterende behandelingen met ontspanning. Ik vind het belangrijk dat er een ontspannen sfeer heerst en ik hou ervan om te masseren. Tijdens het masker doe ik meestal een decolleté, nek en schoudermassage.”
Verhuizen
Shirley werkte altijd vanuit haar salon aan huis. Maar sinds 1 november is ze een bedrijfspand betrokken. “Mijn kinderen zijn nu groter, de oudste is 11 en gaat volgend jaar naar de middelbare school met waarschijnlijk een wisselend rooster. Ze moeten toch altijd rekening met mij en de klanten houden als ik aan het werk ben. Dat wordt nu lastiger. Het is fijn om werk en privé nu gescheiden te hebben. Het bevalt erg goed. Ik vind dat thuis nu echt thuis is. Normaal liep ik zo vaak op een dag mijn salon in. Even dit bekijken, even een foto maken, iets nakijken voor een klant etcetera. Met kleine kinderen had ik het niet anders gewild dan thuis, want dan is het echt een meerwaarde. Ik had wel altijd oppas als ik aan het werk was, maar in je pauzes zag ik ze toch even en dat was fijn.”
Voordelen
Het voordeel van werken vanuit huis is dat je tussen het werk door een was kan draaien of als er een klant uitvalt je altijd wel iets te doen hebt thuis. En geen reistijd natuurlijk, je bent al op het werk. En fijn met slecht weer dat je niet naar buiten hoeft. Het voordeel met werken vanuit een bedrijfspand vind ik toch wel echt de betere balans tussen privé en werk. Voor mij nu een bijkomend voordeel is dat ik met meerdere dames onder 1 dak werk (onder andere een kapster en nagelstyliste). Dit is vooral heel gezellig tijdens de pauze en je kunt elkaar aanvullen.”
Behandelingen
Inmiddels werkt Shirley met veel plezier in haar nieuwe salon. Ook de klanten vinden het mooi. Waarvoor komen zij in de salon? “Klanten kunnen bij mij in de salon terecht voor gezichtsbehandelingen, massages en pedicure. De meest geboekte behandeling is de Klapp Special Treatment, deze behandeling is er in veel soorten. De complete behandeling zit in een kit, speciaal voor de klant. Het voordeel is dat het hygiënisch is en de klant profiteert van optimale kwaliteit werkzame stoffen. Als er product overblijft, krijgt de klant dit mee om thuis op te maken.”
Favoriete merken
Haar favoriete merk hebben we hiermee meteen te pakken: “Klapp Cosmetics, een allround merk met een grote diversiteit aan behandelingen en producten van hoogstaande Duitse kwaliteit. Dit jaar vieren ze hun 40 jarig jubileum.” Maar ze heeft nog een favoriet merk: “Pure White Cosmetics, een 100% natuurlijk huidverbeterend merk voor de klant die voorkeur heeft voor natuurlijk. Ik wil iedereen kunnen bedienen in mijn salon.”
Ondernemen
Het leukste aan het ondernemen vind Shirley dat ze haar creativiteit kwijt kan en alles echt kan doen zoals zij dat wil: “Ik vind het bijvoorbeeld leuk om behandelingen samen te stellen. In december heb ik een decembermenu waar de klant keuze heeft uit een aantal behandelingen.” Ze is net als iedereen druk met social media.
“Ik post veel op Facebook en Instagram. Ook kunnen klanten hier direct online een afspraak inplannen. Ik post het meeste op Instagram, maar dat deel ik door op Facebook. Social media is voor mij onmisbaar. Naast dat klanten hierop meteen afspraken kunnen maken, verkoop ik er ook meer producten door. Ook zijn klanten vaak voor hun salonbezoek al op de hoogte van nieuwigheden.” Shirley heeft dan ook veel vaste klanten. Klanten komen altijd terug. “Ik vraag na de behandeling of de klant een nieuwe afspraak wilt inplannen. Vaste klanten boeken vaak meerdere afspraken vooruit in. Als een klant producten koopt ontvangen ze een stempelkaart. Per product 1 stempel, dit stimuleert de productverkoop want als ze 5 stempels op hun kaartje hebben krijgen ze €5,- korting en een klein cadeautje. Ook verstuur ik maandelijks een nieuwsbrief om klanten op de hoogte houden van nieuwe behandelingen en acties en om zichtbaar te blijven.” De beste tip die ze ooit kreeg over overnemen? “Dat je niet voor een klant moet denken. Bijvoorbeeld: ‘ze zal dit wel te duur vinden’. Je moet zeker zijn van je zaak en je product.”
Training
Zoals eerder gezegd ben je als schoonheidsspecialist nooit uitgeleerd. “De laatste training die ik heb gevolgd was ‘meer verdienen, minder werken’. Het belangrijkste dat ik heb geleerd tijdens de training is dat je moet beseffen dat klanten voor jou komen en daar best een prijskaartje aan mag hangen. Daarnaast heb ik een training hyperpigmentatie gevolgd. Hoe je dit het beste kan behandelen en wanneer behandelen geen succes heeft.”
Hoogtepunt en tips
Het hoogtepunt in Shirley’s carrière was het overstappen naar een huidverbeteringsmerk. “Dat was destijds Neoderma. Ik heb me hierna alsmaar meer ontwikkeld en dit maakt ook dat ik nog altijd veel plezier beleef aan dit vak. Je bent nooit uitgeleerd.” Over de toekomst van de branche denk Shirley het volgende: “Ik denk dat de beautybranche zich blijft ontwikkelen. Wel denk ik dat de betaalbaarheid van botox en fillers ervoor zorgt dat mensen sneller hiervoor kiezen dan een huidverbeterende gezichtsbehandeling. Aan ons de taak om uit te leggen dat de kwaliteit van de huid niet beter wordt van injectables.” Wat Shirley nog met jullie wil delen? “Sta achter je product en behandelingen. Als jij hier zeker van bent straal je dit ook uit naar de klant. Maak je klant enthousiast voor een bezoek aan jouw salon en het gebruik van jouw producten. Succes!”
Wat vind jij?