In deze editie van ‘Leren van Vakgenoten’ hebben wij het verhaal van Karin Steegstra. Ze is 42 jaar en woont met veel plezier in de bruisende wijk Zielhorst in Amersfoort. Ze is al bijna 18 jaar gelukkig getrouwd met Hugo en trotse moeder van Esmae (13). Vandaag vertelt zij over de start van haar salon PuuurSen, de verbouwing van haar salon tijdens de eerste lockdown en hoe zij de toekomst van de beautybranche ziet. Daarnaast heeft Karin ook een vraag voor jullie, dus lees snel verder en be inspired!
Dit interview vond plaats nog voordat de overheid een verlenging van de lockdown aankondigde.
“Ik ben een ondernemer in hart en nieren. Ik houd van mensen, van contact maken, zorgen voor anderen, van creativiteit, oprechtheid, wederzijds respect en positiviteit. Ik ben een gevoelsmens en probeer elke dag het beste in mijzelf en anderen naar boven te halen. ‘Wanneer jij goed voor jezelf kan zorgen, kan jij ook voor anderen zorgen’. Uit eigen ervaring weet ik dat wanneer je niet goed voor jezelf zorgt, je niet de energie hebt om er voor anderen te zijn. Daarom was de keus om in positieve zin iets bij te dragen aan het dagelijks leven van iemand, via PuuurSen, een bewuste keus. Ik had aan mijzelf gewerkt en nu kon (kan) ik er zijn voor anderen.”
Start
In 2015 is mijn avontuur met ‘PuuurSen’ begonnen. Ik zag dat mensen in mijn directe omgeving steeds meer moeite kregen met het kunnen ontspannen. Sommigen kregen een burn-out. Hier wilde ik graag in positieve zin iets mee doen. Een eigen onderneming wilde ik altijd al starten en zo ontstond het idee om een massagepraktijk te openen. Na de 1-jarige Allround Masseurs opleiding, met als specialisatie Wellness & Klachtenbehandeling (diploma eind 2015), te hebben gevolgd bij Mood Massage in de Nieuwe Stad, konden er plannen worden gemaakt om een eigen praktijk op te bouwen.
Eenmaal aangestoken met het massagevirus blijf je leren zeggen ze, en dat klopte ook. Kort daarna heb ik een aanvullende cursus gevolgd van 6 maanden tot sportmasseur (diploma 1e Q 2016). Begin 2016 ging PuuurSen dan echt van start en daarmee begon een leerzaam avontuur als ondernemer: met vallen en opstaan. Na een tijdje te hebben gedraaid in de praktijk, bedacht ik dat ik dit wilde uitbreiden met meerdere disciplines. Ik werkte toen nog in de ouderenzorg naast het werken in de praktijk. In de ouderenzorg zag ik altijd een dame met een grote koffer alle kamers binnengaan om nagels te verzorgen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik besloot te gaan kijken bij Acuive, een opleidingsinstituut in Amersfoort. Na de open dag in april 2017 besloot ik mij in te schrijven voor de opleiding pedicure niveau 3 en medisch pedicure niveau 4.
In augustus 2017 ben ik gestopt met het werken in de ouderenzorg, omdat de combinatie gezin, studeren, praktijk/salon thuis en werken in de ouderenzorg niet meer ging. Ik heb diverse ondernemers gevraagd hoe zij wisten dat het moment daar was om je vaste baan op te geven, wanneer je daarnaast ook een onderneming hebt. Zij gaven allen aan dat je gevoelsmatig op een gegeven moment wel weet wanneer dat moment daar is. Dat moment was voor mij augustus 2017. Na vele theorie- en praktijkexamens, huiswerk- en bedrijfsplannen maken, had ik na 4 jaar studeren mijn leer ‘flow’ te pakken en ik liet niet meer los. Ik zat (en zit nog steeds) vol ambitie! Dus samen met mijn gezin besloten nog een droom – een opleiding tot schoonheidsspecialiste – waar te maken. Na bijna 6 jaar studeren heb ik een mooi aanbod aan disciplines in mijn onderneming en heb ik de nodig ‘meters’ binnen mijn salon al kunnen maken.
De schoonheidsbranche is redelijk nieuw voor mij. Alle begin is spannend, maar ik ben ervan overtuigd dat ik ook deze discipline met liefde aanga en het mij snel eigen zal maken. Zoals dat al jaren, naar horen zeggen, een sterke eigenschap is van mijzelf.
Missie
Mijn missie is om mijn gasten op een professionele en positieve wijze, met passie voor het zorgen van de mens, binnen een persoonlijke en ontspannen sfeer hun gevoel van welbehagen en gezondheid te bevorderen. Op het moment dat zij bij mij in de salon zijn, staan zij centraal.
De naam PuuurSen
Mijn salon heet PuuurSen. Deze naam hebben mijn man en ik samen bedacht. Vaak word mij gevraagd hoe ik aan de naam PuuurSen ben gekomen en waar de cirkels in het logo voor staan. De groene cirkel in mijn oude logo was de Zen cirkel, ook wel de cirkel van Enso genoemd. De cirkel (Enso) is het symbool van verlichting, kracht, het universum. De opening in de cirkel is een onderdeel van het zijn, het bestaan, een onvolmaaktheid. Het laat ons zien dat alle dingen perfect zijn zoals ze zijn en helpt ons bij de acceptatie van ‘dat wat is’… Mijn oude logo is begin vorig jaar in een nieuw jasje gestoken. Voor mij zijn de cirkels in mijn nieuwe logo gesloten. Niet vanwege perfectie, maar om aan te geven dat het zo goed is met 3 disciplines binnen mijn onderneming.
Toen het idee van een eigen praktijk aan huis ontstond, ben ik alle leuke, aparte, ‘net even anders woorden’ gaan opschrijven. Dat was het begin. Het puzzelen met verschillende woorden. Thuis hadden wij het steeds over ‘back to basic’ en dat is voor mij teruggaan naar goede zorg en ontspanning voor je eigen lichaam en geest. Zo kwamen wij op het begin van de naam, Puuur. En om daar extra de nadruk op te leggen werd het Puuur met 3 u’s. Zen vonden wij direct goed passen bij pure rust en ontspanning en gaf een mooie combinatie met Puuur. De Z van zen vond ik echter te hard. En aangezien onze achternaam met een S begint, werd het zen met een S. ‘PuuurSen’ was geboren.
De eerste lockdown
Tijdens de eerste Lockdown was alles ‘nieuw’ en ging ik vol goede moed aan de slag om contact te blijven houden met alle gasten: via social media, e-mail en WhatsApp. Daarnaast heb ik bij iedereen een klein pakketje met proefmonsters en een kaart door de brievenbus gedaan. Verder heb ik mijn dochter bijgestaan tijdens haar online lessen, terwijl ik afspraken ging verzetten, mijn administratie bijwerkte of met mijn website bezig was.
Na 2 maanden hebben wij – mijn man en ik – de draad weer opgepakt met onze verbouwing. Deze hadden we voor de 1e lockdown al in gang gezet. Door alle maatregelen hebben wij de plannen bijgesteld en ben ik, in tegenstelling tot mijn collega’s, dicht gebleven totdat de verbouwing klaar was. Anders was het niet werkbaar. Dat was het eigenlijk al een tijdje niet meer. En nu zeker niet meer volgens de (nieuw) gestelde regels. Ik ben 5 jaar geleden begonnen met één ruimte van bijna 8m2 en heb er nu een ruimte bij van bijna 11m2. Één ruimte voor het geven van massages en één ruimte waar ik schoonheids- en pedicurebehandelingen geef. Ook mijn gasten gaven de afgelopen maanden aan het leuk te vinden om te zien hoe ik mij in al die jaren heb ontwikkeld en ben gegroeid. Uiteindelijk ben ik half augustus pas weer open gegaan. Daar was ik ook wel weer aan toe. Geen kluskleding, maar mijn werkoutfit weer aan! Mijn gasten weer ontvangen… Heerlijk! Net 4 maanden weer aan de gang, ondertussen half september mijn diploma tot schoonheidsspecialiste behaald, en dan nu de 2e lockdown in.
De tweede lockdown
Bij deze tweede lockdown moest het even landen de eerste paar dagen. Ik had er meer moeite mee dan bij de eerste. Wel ben ik gelijk al aan de slag gegaan met berichtgevingen op social media. Je wilt toch graag in contact blijven met iedereen en daarvoor dien je soms uit je comfortzone te stappen. Zoals bij mij tijdens het maken van een kort filmpje voor social media. Ook ben ik aan de slag gegaan met het kijken naar verbeterpunten binnen mijn bedrijf. Wat kan ik verbeteren om mijn bedrijf nog beter weg te zetten en om te kunnen groeien. Dus zogezegd: denken in kansen. En daarvoor dien je toch een potje te gebruiken die je misschien in deze onzekere tijd liever niet wilt gebruiken, maar het kan je ook veel goeds brengen en daarmee groeien en meer gasten ontvangen. Zo ben ik begonnen met het gebruiken van een online boekingssysteem en het uit handen geven van mijn website. Mijn website maken/onderhouden en mijn logo ontwerpen heb ik altijd zelf gedaan, maar soms is het goed om zaken uit handen te geven. Dan kan je je concentreren op andere (vernieuwende) werkzaamheden. Dat mogelijk weer andere deuren opent… Mijn bedrijf wil ik zogezegd niet ‘in slaap’ laten vallen tijdens een lockdown, dus ik zal altijd proberen hier een creatieve draai aan te geven.
Wat doe je om in contact te blijven met je klanten/potentiële klanten?
Veelal berichten via social media, e-mail of WhatsApp. Mijn gasten, bekend en nieuw, vooral laten weten dat ik ze niet vergeten ben en dat ik achter de schermen aan het brainstormen ben om op diverse manieren contact met ze te leggen en behouden. Zoals online advies geven op het gebied van huid-, spier- en voetverzorging, bezorgen van producten en verwijzing naar mijn website.
Hoe probeer jij nog omzet te binnen te halen?
Door bijvoorbeeld Treatments (SenCare@Home Pakket) voor thuis samen te stellen en aan te bieden. Verder liggen er nog vele kansen die benut kunnen worden, zoals het online producten kunnen bestellen. Momenteel ben ik druk bezig met teksten schrijven om mijn website uiteindelijk uit handen te kunnen geven. En daarmee het in gang zetten van het bestellen van producten online voor mijn gasten.
Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 19 januari?
Het is momenteel lastig om daadwerkelijk aan te geven welke kant de wind op gaat waaien. Zoals de berichtgevingen nu zijn ga ik er vanuit dat de lockdown langer zal gaan duren dan tot 20 januari. Maar ook dan ga ik zeker niet bij de pakken neer zitten. Ik ben nu al bezig met het verzinnen van ideeën om tegen die tijd eventueel in te kunnen zetten. Verder blijf ik dromen van een bedrijf buitenshuis! En zolang je blijft dromen, blijven kansen bestaan!
Opleidingen en specialisatie
In 2020 heb ik de opleiding tot Schoonheidsspecialiste afgerond. De komende jaren wil ik mij graag verder richten op opleidingen/cursussen en daarmee te specialiseren in het behandelen van bijvoorbeeld acne en de verouderde huid. Op het moment werk ik nog niet met apparatuur binnen de schoonheid, dus dat is voor mij nog een ontdekkingstocht. Ook speel ik met het idee wat eventueel een verstandige aanvullende opleiding zou kunnen zijn voor de toekomst. Misschien een opleiding tot huidtherapeut? Mijn omgeving zou niet verbaasd zijn als ik verder zou gaan leren. Zij weten hoe leuk ik dat vind en dat ik altijd bezig ben met vooruit denken, up-to-date blijven, verbeteringen, vernieuwingen. Dus wie weet…
Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd?
De online basis training van Éminence Organic Skin Care NL (2 delen). Het belangrijkste dat ik geleerd heb bij deze trainingen is kennis van de producten. Je leert onder andere wat het voor product is, wat erin zit, voor welk doeleinden je het kan gebruiken en wanneer je het product het beste kan inzetten gecombineerd met een ander product. En een online training van ProVoet voor het behandelen van risico voeten (Diabetes/Reuma). Hier loop je eigenlijk alle facetten weer door betreffende het ontstaan en behandelen van diverse risicovoeten. Het is altijd goed om weer even van a tot z alles in zijn geheel door te nemen (theoretisch). Dan word je weer even met je neus op de feiten gedrukt. Er zit altijd wel een “Oh ja, zo zat het inderdaad” moment tussen.
Toekomstplannen
Op dit moment werk ik alleen vanuit huis. Dan ben je een soort ‘Octopus’, je doet van alles. Ooit hoop ik een ruimte voor mijn onderneming buitenshuis te hebben in de vorm van een beautycentrum, met meerdere werknemers. Dan kan ik (nog) beter schakelen tussen diverse zaken & disciplines. Mijn tijd praktischer, effectiever en efficiënter inzetten en hierdoor meer gasten aantrekken.
Behandelingen
Een gast kan bij mij terecht voor diverse behandelingen. Ik ben allround opgeleid en hierdoor kan ik binnen mijn concept een breed aanbod aan behandelingen aanbieden voor huidverbetering, verzorging bij huidveroudering, massage behandelingen en voetverzorging. Met voor mijn gasten de keus uit drie disciplines, schoonheidsbehandelingen facials (manueel), (medisch) pedicure behandelingen en massagebehandelingen (wellness & klachten). Ik kan hen op diverse gebieden behandelen maar ook adviseren. Alle disciplines hebben raakvlakken met elkaar en vormen samen uiteindelijk èèn geheel, PuuurSen, zoals ook terug te zien is door de cirkels in mijn logo. De meeste producten waar ik gebruik van maak tijdens de behandelingen zijn over het algemeen ook te verkrijgen in mijn ‘winkel’. Omdat ik nog niet zolang in de beautybranche werk en ik daarin nog groeiende ben, zijn op dit moment de meest geboekte behandelingen bij mij de pedicurebehandeling of een ontspanningsmassage/massage bij klachten.
Leukste aan het hebben van een eigen salon
Uiteraard het zorgen voor mijn gasten! Zowel tijdens de behandeling als de voorbereiding achter de schermen. En als ze na de behandeling dan aangeven hoe fijn het was. Dat zij de behandeling, de ruimte en de persoonlijke aandacht als positief hebben ervaren geeft dat een ‘kick’. Het leuke aan ondernemen vind ik het flexibele, eigen maken, creatieve, innovatieve, vernieuwende, tot op zekere hoogte `t vrije gevoel, onafhankelijke en altijd iets wat onrustige gevoel wat je als ondernemer hebt. Je denk vooruit, in kansen, mogelijkheden en je bent eigenlijk altijd, al dan niet bewust/onbewust, bezig met je onderneming. Het proces van verder vooruit denken, er is altijd ruimte voor verbetering, alles draaiende houden. Dat past bij mij!
Ik ben altijd al een ‘regelneef’ geweest. Dus later een salon buitenshuis en het aansturen van mijn eigen team in combinatie met alles voor- en achter de schermen sluit aan bij mijn dromen, het groeien binnen mijn eigen onderneming en het ondernemerschap.
Favoriete merken
Eind vorig jaar de stap gezet, na een half jaar inlezen en diverse merken leren kennen/uitproberen, om te gaan werken met Éminence Organic Skin Care. Dat was zo tijdens de corona crisis een spannende, maar vooral een goede, vooruitstrevende en positieve keus! Ik heb voor Éminence Organic Skin Care gekozen, omdat ik door mijn eigen ervaring met mijn rosacea huid heb geleerd hoe belangrijk goede huidverzorging en daarmee producten zijn, voor je huid. Dat kan voor sommigen best een zoektocht zijn voordat ze iets hebben gevonden wat werkt en dus bij ze past. Éminence sprak mij aan met hun verhaal en hun brede aanbod aan biologische producten, vrij van schadelijke chemicaliën én water. Omdat er geen water in de producten zit kan de substantie soms wel wat anders aanvoelen.
Met Éminence Organic Skin Care kan ik mijn aanbod aan behandelingen breed inzetten, bij bijvoorbeeld vroegtijdige huidveroudering, gevoeligheid, rosacea, acné, hyperpigmentatie. Ook leuk om te weten, Éminence heeft bijvoorbeeld maskers die je s`nachts kan laten zitten en je dus niet hoeft te verwijderen. Gemak dient de mens! Het mooie aan de producten en behandelprotocollen vind ik dat het zo kan zijn dat de behandeling iedere keer net even anders is. Per behandeling word er gekeken wat de huid op dat moment nodig heeft en daarbij een behandelplan opgesteld of bijgesteld. Het persoonlijk samenstellen van producten om een juiste Mix & Match te krijgen is een leuke uitdaging, iedere keer weer. Je leert er ontzettend veel van, bewust kijken naar de huid en implementeren wat je allemaal geleerd hebt tijdens de opleiding. Een tijdje terug mocht ik zelf een behandeling met de producten ervaren. Hoe de producten voelen, ruiken en werken. Heerlijk, de kracht van de natuur!
De ondersteuning vanuit Éminence Organic Skin Care NL en A&P Nature Brands B.V. ervaar ik als zeer positief. Het is een jonge onderneming in de groei. Op dit moment volg ik een aantal verschillende webinars van Éminence NL. Erg fijn is dat er de mogelijkheid is dat je deze terug kan kijken. Ze zijn goed bereikbaar bij vragen, zowel telefonisch als via de mail. Tijdens de lockdown bieden ze extra ondersteuning aan door middel van berichten met tips in bepaalde besloten groepen op Facebook & webinars, met net even een andere invalshoek voor je business, om te blijven groeien. Daar word ik enthousiast van!
Verder ben ik ook zeer tevreden over de producten en het contact met Imkerij La Reine. Zij hebben diverse Honing crémes (Honingcréme, Voetencréme met lavendel, Propoliscréme) in hun assortiment, met ieder een eigen toepassing. In de toekomst hoop ik nog te kunnen gaan werken met het prachtige merk Alpha-H of Cosmedix.
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Veel lezen en vooral doen! Ik vind het belangrijk om op een professionele wijze kwaliteit te kunnen en te blijven leveren. Bekwaam en bevoegd blijven was tijdens het werken in de zorg altijd van groot belang. En dat wil ik nu binnen en buiten mijn onderneming ook uitdragen. Daarom sta ik ook ingeschreven bij diverse kwaliteitsregisters & brancheorganisaties, waarbij wordt gesteld dat je doet aan bijscholing om kwaliteit en professionaliteit te kunnen waarborgen.
Gasten komen met een bepaald doel en verwachting naar mijn salon en ik wil dat iedere keer weer tijdens een behandeling positief kunnen vervullen. Dus ja ik leg de lat hoog. Maar ik denk altijd maar “wat zou ik willen als ik daar lag?” zolang je inzet en passie toont zal het bijblijven in je vak zijn vruchten afwerpen en reflecteren op hoe jij jouw vaardigheden uitdraagt naar buiten. En het houd je scherp! Cursussen/bijscholing volgen, mezelf verder specialiseren binnen het vak zal altijd een onderdeel blijven. Verder lees ik veel vakbladen, websites, social media berichten & volg ik veel vakgenoten. Ik vind het leuk om collega’s te volgen. In de beautybranche ben ik nog een “broekie” dus ik kan veel van mijn vakgenoten leren!
Wat maakt jouw salon uniek?
Wat ik als feedback terug krijg van mijn gasten is dat zij mij een vakvrouw vinden, rustig, vriendelijk en correct. Met, op het moment van behandelen, persoonlijke aandacht voor hen. Er word voldoende tijd gereserveerd per gast, voor de behandeling en het geven van adviezen, zodat mijn gasten dit in alle rust kunnen beleven en ervaren. Dat word enorm gewaardeerd. Dus ik denk het stuk persoonlijke aandacht, vakkennis en de rustige serene sfeer.
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Binnen mijn onderneming liggen zeker nog groeimogelijkheden. Wanneer ik nu volop draai zit ik gemiddeld voor 80% vol. Dus er ligt nog 20% open aan kansen om verder te kunnen groeien. Mijn bedrijf draaide anderhalf jaar geleden op volle toeren. Er was een klantenstop in de tijd dat ik zowel in mijn salon werkte, als ambulant (Medisch) pedicure behandelingen aan huis gaf. Echter door de keus om verder te leren & meer tijd vrij te maken voor het gezin, heb ik dat uit handen gegeven en ben ik gestopt met het ambulant werken. De combinatie werken vanuit mijn salon thuis en ambulant werd ook steeds lastiger, met het gezin en mijn opleiding ernaast. Ik had het idee dat ik mij niet 100% kon geven wanneer ik thuis in de salon aan het behandelen was. Dat is voor mij destijds een goede keus geweest.
De groeimogelijkheden zit voor mij in het verder specialiseren binnen het vak schoonheidsspecialiste en daarmee dus de beautybranche. In de praktijk blijkt toch wel dat ik dat de leukste discipline vind van de drie. Verder ervaar ik mond-tot-mondreclame nog steeds als de beste reclame voor een bedrijf. Bij elke gast zet je je weer volledig in en dan is het altijd prachtig als je net even dat stapje extra zet door bijvoorbeeld iets aan te halen tijdens een gesprek waar jouw gast het de vorige keer over had, of na het geven van advies een aantal samples mee te geven voor thuis. Dat zijn net de extraatjes die jouw gasten onthouden en verder vertellen. Dat geeft een positief sociaal beeld met betrekking tot jezelf als vakvrouw/man en jouw onderneming.
Waarom komt een klant weer terug? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doe je nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
Omdat ze bij mij even op de rem kunnen trappen in hun dagelijkse drukke leven. En om dan iemand te hebben die persoonlijk de aandacht en interesse heeft voor jou op dat moment, tijdens een ontspannende behandeling, zorgt ervoor dat ze alles even los kunnen laten. Het voelt vertrouwd en ze zijn op hun gemak bij mij. En dat is een groot goed. Je bouwt een band met je gasten op, dus vaak is er al vanaf het eerste moment een soort klik. Ik vind het belangrijk dat zij tijdens hun ‘moment’ bij mij als gast centraal staan en dat ook zo voelen. Even helemaal voor hen de aandacht. Even in de watten gelegd worden en je weer helemaal zen voelen. De reactie na een behandeling is dan ook vaak “Oh, is het nu alweer tijd?” of “Is er nu alweer 1 uur voorbij?”
Verder kunnen gasten sinds eind 2020 via ons online boekingssysteem zelf online een afspraak maken en hoeven zij niet meer te wachten tot het moment dat ik terugbel of hun WhatsApp beantwoord. Daar is zeer positief op gereageerd en leverde direct afspraken op. Uiteraard blijf ik vragen na iedere behandeling of zij een nieuwe afspraak willen maken, zodat deze direct ingepland kan worden. Ook ontvangen zij een e-mail of ze feedback willen geven over de behandeling en een felicitatie e-mail, inclusief kortingsbon, met hun verjaardag.
Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Wanneer men niet komt opdagen is dat wel erg vervelend. Er is tijd gereserveerd en het is mijn baan, waar ik inkomsten uit genereer. Wanneer gasten voor het eerst een afspraak vergeten geef ik aan dat het iedereen kan overkomen en leg ik ze uit wat de gevolgen zijn bij een eventuele volgende keer. Daar hebben ze dan over het algemeen ook wel begrip voor.
Nu tijdens de corona crisis werd er ook wel eens op het laatste moment afgebeld in verband met onderzoek, uitslag of het in contact geweest zijn met iemand met corona. Liever dat men dat dan kenbaar maakt en verantwoordelijkheid neemt, dan het te laten en gewoon te komen. Hierdoor vielen er soms gaten in de agenda en kon ik over het algemeen redelijk snel schakelen als iets verzet diende te worden.
Wat betekent social media voor jouw salon?
Social media betekent connectie, laten weten wie je bent en wat je doet, transparantie. Jouw onderneming kenbaar maken en laten gelden. Wij, de contactberoepen, worden bij onze gasten nu enorm gemist. En hoe leuk is het dan als je contact kan blijven houden met jouw gasten via diverse wegen. PuuurSen is te volgen via Instagram, Facebook en ik probeer Google mijn bedrijf ook up-to-date te houden.
Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
Vorig jaar december heb ik mij ingeschreven in het SKIN-register. Ik vind het een goed initiatief. Het is belangrijk om bij te blijven in het vak. Met welke discipline dan ook. Daarom sta ik ingeschreven bij diverse kwaliteitsregisters & brancheorganisaties, waarbij word gesteld dat je doet aan bijscholing om kwaliteit en professionaliteit te kunnen waarborgen. Met drie disciplines vraagt dat wel de nodige planning om alles up-to-date te blijven houden, maar ik merk wel steeds meer dat mijn hart het meest ligt bij het verzorgen van de huid.
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Eén van mijn gasten kreeg een behandeling van haar moeder cadeau. Ik gaf haar een andere behandeling dan dat haar moeder door mij had laten inplannen. Ze had een Indiase hoofdmassage geboekt en ik gaf haar een ontspanningsmassage. Haar moeder belde mij later op. Excuus aangeboden, aangegeven dat ik niet goed in de agenda had gekeken en een kortingsbon gegeven.
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
De beslissing om het roer om te gooien 6 jaar geleden, was de beste beslissing ooit! Al van jongs af aan wist ik dat ik ooit iets voor mezelf wilde beginnen, een onderneming. Maar wat voor onderneming? Zoals al eerder aangegeven merkte ik destijds dat veel mensen in mijn omgeving moeite hadden met ontspannen. De grote vraag werd “Hoe kan ik hen helpen bij het bevorderen van ontspanning?” dat werd mijn drijfveer!
Ik ben toen achter de computer gaan zitten en ik ben gaan zoeken op allerlei vragen en woorden wat met ontspanning, spanning en burn-out te maken had. En toen kwam ik het tegen…… Een massageopleiding. Daar ben ik op intake gesprek gegaan en ik ben niet meer weggegaan. Dat was het! Fantastisch! En zo is het avontuur begonnen. Ik kon het rustig naast mijn baan in de ouderenzorg, uitvoeren en opbouwen. En 6 jaar later staat er een onderneming waar ik toen naar toe wilde werken.
Een duidelijk leerpunt hierin voor mij is geweest dat je in het begin gauw over je grenzen heen gaat. Je weet in het begin nog niet zo goed wat werkt voor jou, je gezin en je gasten. Na een dosis praktijkervaring weet ik inmiddels dat het bewaken van je grenzen erg belangrijk is. Ook om je passie met plezier te kunnen blijven uitoefenen.
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
Er zijn onzekerheden, maar zeker ook kansen. Zoals het online advies geven, uitbreiding van je webshop, andere manieren van het inzetten van social media, website verbetering en netwerken met vakgenoten. We gaan een nieuwe tijdperk in betreffende ondernemen in deze branche en dat vraagt naast motivatie en doorzettingsvermogen ook flexibiliteit en creativiteit. Er zijn (altijd) nieuwe ontwikkeling en binnen dit vak gaat dat heel snel. Wees niet bang om kansen te pakken en te benutten. Ga de uitdaging aan, ga netwerken, maak contact met vakgenoten! Leer van elkaar, zie elkaar niet als concurrenten, maar als collega’s. Dat schept een band en geeft ruimte voor nieuwe ideeën en kansen.
Om te kunnen groeien met je onderneming dienen de onzekerheden en angsten je niet in de weg te gaan zitten. Dan sta je stil staan…
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
De beste tip ooit die ik heb gehad is van mijn man, net na het intakegesprek bij de massageopleiding: “Als jij denkt dat jij dit moet gaan doen, ga je gevoel achterna en ga dat gewoon doen. Je weet wat je wilt en wat je kan.” Mijn gezin heeft mij vanaf het begin af aan gesteund, van het idee tot het ontstaan van PuuurSen zoals het nu is. Wanneer je een sterke achterban hebt en jij je eigen krachten kent, zowel de sterke als minder sterke, kan je bergen verzetten en komen waar jij jezelf ziet staan.
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
Blijf positief, blijf naar elkaar omkijken, laat van je horen! We gaan de goede kant op.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is waarom sommige collega’s bewust kiezen voor alleen manueel werken of juist wel een combinatie maken met het inzetten van manueel en apparatuur. Hoe ben je tot die keuze gekomen?
WIL JIJ REAGEREN OP ONZE ARTIKELEN, NIEUWSBERICHTEN EN MEER? MELD JE DAN AAN VIA ‘WAT VIND JIJ’ EN MAAK EEN ACCOUNT AAN!
Wat vind jij?