HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Succesvol in 2022: Interview met 3 businesscoaches #wvdb

Van 7 tot en met 11 februari houden wij de ‘Week van de Beautyprofessional’. Een leerzame en inspirerende week waarin jij als beautyprofessional maar liefst 15 masterclasses kan volgen! Uiteraard komt er van alles aan bod over de huid en huidproblemen, maar net zo belangrijk zijn de onderwerpen ‘ondernemen, marketing en financiën’. Daarom zullen drie bekende businesscoaches: Aletta de Rooij, Tom Sebastian en Vicky Vermeiren allen een interessante masterclass geven. Binnenkort verschijnt in vakmagazine De Beauty Professional een uitgebreid interview met dit drietal waarin ze ingaan op specifieke vragen. Maar tijdens hun masterclasses hebben ze allen een eigen focus. Lees hier alvast een stukje uit het interview én wat je van hen kunt verwachten tijdens de Week van de Beautyprofessional.

Meer weten over de Week van de Beautyprofessional en/of je direct inschrijven? Klik dan HIER!

2021 zit erop en we zijn alweer bezig met 2022. Hoe dit jaar eruit gaat zien, weten we niet, maar dat je als zelfstandige moet blijven ondernemen, is een ding dat zeker is.

Tom Sebastian, Masterclass #wvdb op 7 februari om 9:00 uur

De coronacrisis is nog altijd een onzekere factor, hoe moet je daar als ondernemer mee omgaan?
“Voornamelijk door je niet door angst te laten leiden. Angst is een slechte raadgever. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar parkeer deze emotie. Plan daarnaast ook niet te ver vooruit. We leren als ondernemer een stip op de horizon te zetten, maar er komen in de praktijk soms heel wat onverwachte facetten kijken om bij je doel te komen. Juist in deze tijd is het belangrijk om concrete plannen te maken die niet zoveel tijd in beslag nemen. Zoek die compassie en veerkracht in jezelf. Bij sommige van ons is er een dikke laag stof overheen gekomen, omdat we dit te weinig aandacht hebben gegeven. Durf te vertrouwen op je veerkracht. Wees flexibel, zodat je je plan gaandeweg aan kunt passen. Accepteer dat de weg naar je doel toe geen rechte lijn is. Er kunnen altijd dingen op je pad komen die je afleiden, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Het zorgt voor nieuwe ideeën, hernieuwde energie. Houd je niet halsstarrig vast aan plannen, want zo mis je zijwegen en belangrijke kansen. Zoom eens uit en durf bij te sturen. De afgelopen tijd komen er veel uitdagingen op ons pad en dit test flink de veerkrachtigheid van ondernemers. Toch blijken we dat meer te zijn dan we zelf ooit hadden gedacht. Dat hebben we in de eerdere lockdowns wel bewezen en blijven we nu doen!”

Wat is het belangrijkste om te doen als ondernemer als het nieuwe jaar is gestart?
“Zorg dat je altijd alles op orde hebt. Niet alleen op 1 januari. Je wilt altijd vooruit kunnen lopen op de zaken. Je social media kanalen, financiën, vooruit werken waar kan, inzichten opdoen, de stip op de horizon zetten, doelen stellen. Het is een ongoing proces met actiepunten die je continue op je planning moet hebben staan. Als je weet dat het eraan gaat komen, heb je ruime tijd om het af te maken en heb je ruimte om ook ad hoc dingen te doen die plotseling op je pad komen. Op die manier ontstaat er structuur en ruimte in je bedrijf, waardoor er ook tijd voor ontwikkeling ontstaat. Om dat proces op gang te krijgen, kan een stok achter de deur erg fijn zijn, merk ik bij mijn klanten. Het nieuwe jaar voelt voor mij als een notitieblok vol onbeschreven bladzijden die ik in kan ga vullen. Toch vind ik het belangrijk om gedurende het jaar al te bedenken hoe ik dat ga doen. Je kunt niet alles op 1 januari bedenken. Dat heeft tijd nodig. In mijn agenda plan ik tijdens verschillende maanden van het jaar al momenten in waarop ik met mensen ga praten over welke richting ik op wil met mijn bedrijf en welke type klanten daar bij passen. In januari plan ik al in wat ik de komende maanden ga doen. Op die manier bewaak ik een constante flow aan ontwikkeling voor mezelf en m’n bedrijf. Elke keer zet je daar weer nieuwe stappen voor.”

Wat kunnen we van jou verwachten tijdens de Week van de Beautyprofessional?
“Ik zal bij elke presentatie aanwezig zijn om de gasten welkom te heten en vragen te beantwoorden. Daarnaast geef ik ook zelf een masterclass. In “Haal het volle potentieel uit jezelf en je bedrijf” zal ik je tips en ideeën geven hoe je meer rendement en winst uit je bedrijf kunt halen. Winst zit hem niet alleen in geld, maar ook in tijd en balans voor jezelf. Ideeën om je te ontwikkelen en te groeien. Ik zoom in op de uitdagingen van dit jaar en bespreek hoe het ondernemerslandschap verandert. Er is een andere manier van ondernemen ontstaan. In deze sessie neem ik je mee hoe je daarop in kunt spelen. Waarom je mijn masterclass niet mag missen? De tips kun je direct in deze uitdagende tijden toepassen, maar zullen ook van pas gaan komen in de rest van je carrière als ondernemer! Ik heb er enorm veel zin in! Het is erg belangrijk dat je niet stil komt te staan als ondernemer. De ‘week van de beauty professional’ heeft alle aspecten die jij als beautyondernemer nodig hebt om een nog betere visie te ontwikkelen, waardevolle inzichten op te doen en je expertstatus te vergroten. Het wordt super inspirerend om met zoveel succesvolle mensen online bij elkaar te zijn en we gaan er alles aan doen om dit tot een groot succes te maken!”

MELD JE HIER AAN VOOR DE WEEK VAN DE BEAUTYPROFESSIONAL!

Vicky Vermeiren, Masterclass #wvdb op dinsdag 8 februari om 20:00 uur

Even voorstellen
“Ik ben Vicky Vermeiren, ik ben reeds 10 jaar businesscoach in de sector. Ik ben hier echt ingerold. Nadat ik steeds meer schoonheidsspecialistes en kappers mocht begeleiden, heb ik hier mijn specialiteit van gemaakt. Ik richt me op de hele beautybranche, net die afwisseling is leuk. Ik merk tijdens workshops ook regelmatig dat een ‘gemengde groep’ heel veel van elkaar kan leren omdat ze potentiële klant zijn bij elkaar.”

Wat maakt jou een goede businesscoach en wat onderscheidt jou t.o.v. andere businesscoaches in de beautybranche?
“Ik werk al 10 jaar op een hele laagdrempelige en persoonlijke manier. Dat zorgt ervoor dat ik met veel klanten een persoonlijke band hebt. Net zoals zij met hun eigen klanten. Heel down to earth, geen zweverig gedoe, op basis van hun cijfers. Mijn prijzen staan simpelweg op mijn website zodat er geen lastige gesprekken over prijzen moeten volgen wanneer iemand nood heeft aan begeleiding en advies. En ik wil vooral voor iedereen toegankelijk zijn met meer dan 300 blogs en video’s met tips op mijn website. In 2016 schreef ik mijn boek Succesvol Salon wat sindsdien zorgt voor een agenda die maanden van tevoren vol staat. Ook organiseer ik een aantal keer per jaar een Businessreis naar Barcelona waar we gedurende een week met een kleine groep volledig focussen op hun salon. Alle vragen worden opgelost en plannen worden geschreven, desnoods tot 2 uur ’s nachts.”

De laatste tijd is er weer een groot probleem ontstaan: door corona bellen veel klanten af. Hoe gaan we hiermee om? En belangrijker nog, hoe vangen we deze gaten op?
“In normale tijden ben ik heel strikt als het gaat over late afbellers en no shows. Je stelt een duidelijke policy op en voert die ook uit. In huidige corona tijden is dit natuurlijk een pak lastiger. Een testbewijs vragen is niet wettelijk volgens de GDPR regels. Maar redelijkheid mag je wel vragen. Zijnde dat je duidelijk communiceert dat er regels zijn, dat je de klant nu eenmalig het voordeel van de twijfel geeft maar dat dit naar de toekomst toe niet zomaar meer kan. Ik denk dat de belangrijkheid van productverkoop op de totale omzet wel duidelijk geworden is. Die kan zorgen voor een mooie buffer in deze situatie. Zorg ook voor een reservelijst van klanten die je steeds last minute mag opbellen zodat je toch eventueel een gaatje gevuld krijgt die dag. En probeer verder je tijd vooral nuttig te besteden. Door een webinar van de week van de Beauty Professional te herbekijken bijvoorbeeld ;-)”

Wat kunnen we van jou verwachten tijdens de Week van de Beautyprofessional?
“Tijdens de masterclass ‘De 10 meest gestelde financiële vragen voor de beauty business’ geef ik praktische financiële tips, gaande van mindset tot je prijzen en het opbouwen van een buffer. Ik zie goed financieel management als de basis van een gezonde zaak. Tijdens dit event wordt zoveel waardevolle kennis gedeeld dat je het niet mag missen. Ook al kan je er niet live bij zijn, schrijf je dan alsnog in om de webinars later te herbekijken. Neem een kop koffie of thee, pen en papier en laat je inspireren!”

MELD JE HIER AAN VOOR DE WEEK VAN DE BEAUTYPROFESSIONAL!

Aletta de Rooij, Masterclass #wvdb op dinsdag 8 februari om 9:00 uur.

De coronacrisis is nog altijd een onzekere factor, hoe moet je daar als ondernemer mee omgaan?
“Kijk eens naar de reviews op mijn site. Degenen die mijn methodes hebben ingezet, zien dit terug in hun omzet en hebben zelfs met de lockdowns dit jaar geplust. De jarenlang ontwikkelde methode blijkt nu des te relevant. Want wanneer je niet kan behandelen, ligt de nadruk op verkoop. Als je dit niet beheerst, werd dat ineens pijnlijk duidelijk. We zijn voorlopig nog niet van de virussen af. Maar je kunt uiteraard ook zelf met tegenslag te maken krijgen in je privéleven waardoor je plots niet kunt behandelen. Het loont dus om te investeren voor tijden van crisis.”

Wat maakt een ondernemer in jouw ogen succesvol?
“Een ondernemer is in mijn ogen succesvol wanneer je je vak professioneel uitoefent en wanneer dit een passend salaris oplevert. Hierin moet je jezelf niet voor de gek houden. Onze passie voor het vak houdt niet in dat je hoeft te werken voor een minimum salaris. Het loont om dat eens uit te rekenen.”

Wat is volgens jou de grootste valkuil bij ondernemen? En hoe kun je zorgen dat je er niet intrapt?
“Jezelf voor de gek houden, hetzelfde doen en andere resultaten verwachten, uitstellen, geen beslissing nemen. Maar ook luisteren naar niet-ondernemers. Waarom zijn zij geen ondernemer? Vaak omdat ze niet met onzekerheid, risico, investeren en iets opbouwen kunnen omgaan. Dan zijn dat vaak niet de beste raadgevers voor ondernemers en zijn hun adviezen behoudend. Ondernemen is onder-nemen.”

Wat kunnen we van jou verwachten tijdens de Week van de Beautyprofessional?
“Een interactieve masterclass over een gezond klantenbestand, structuur in je salon, rust in je hoofd en winst. Alleen vakkennis is niet voldoende. Ik geef je de inzichten waar een goedlopende salon aan moet voldoen. Aan het einde van de masterclass heb je geleerd waar het op dit moment in jouw onderneming spaak loopt en hoe je kunt groeien.
Mijn visie is Business in Beauty en heb daarbij altijd gezegd, dit kan ik niet alleen. Dat doe je met z’n allen. Dus met de specialistes, vakbladen, coaches, leveranciers, opleidingen enzovoort. Ik ga een mooie masterclass neerzetten, waarna de kijkers direct aan de slag kunnen aan hun salon. Ik heb er zin in en ik hoop jullie ook!”

Lees de complete interviews met nog veel meer tips in de aankomende editie van De Beauty Professional. Maar mis ook zeker het event niet!

MELD JE HIER AAN VOOR DE WEEK VAN DE BEAUTYPROFESSIONAL! (kun je niet bij elke masterclass aanwezig zijn? Geen probleem, alleen masterclasses kunnen aan het einde van de week ook teruggekeken worden).

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Optimaal functioneren door testosteron therapie bij mannen
Succesvol in 2022: Interview met 3 businesscoaches #wvdb