HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Neem nooit ‘zomaar’ iets aan van een ander

Hoe schrijf je een column? Waar zitten de lezers op te wachten? Al een tijdje zit ik naar een wit en leeg scherm te staren, klaar om van start te gaan. Maar hoe? Wat ik wel weet, is hoe ik dienstverlenende ondernemers kan helpen, want daar schrijf ik al 10 jaar voor. Maar een column… helpen met tips en adviezen, dat is waar ik goed in ben. Laat ik dat dan nu ook maar gewoon doen. Komt ie!

Wie mag jou feedback geven als ondernemer?

In ons gezin heb ik vroeger altijd het gevoel dat anderen ergens beter in zijn dan ik. Nu ben ik altijd al klein van stuk geweest met mijn lengte van 1.57 meter, maar hierdoor voel ik mezelf op dat moment nog véél kleiner. En ontwikkel ik een enorm pleasegedrag, een groot gebrek aan zelfvertrouwen en heel weinig eigenwaarde. Dit verandert voor mij zodra ik leer door met name verschillende opleidingen hoe ik écht voor mijn waarden kan gaan staan, zonder me druk te maken over wat iedereen van mij vindt. Hierdoor beginnen dingen voor mij letterlijk te veranderen.

‘De beste stuurlui staan aan wal’

Ik ga eindelijk doen wat ik écht leuk vind: een praktijk starten – ondanks dat hier kritiek op komt van Jan en alleman. “Daar verdien je geen rooie cent mee.” “Je neemt veel te veel risico.” Iets met ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Hiermee wil ik niet beweren dat kritiek van anderen mij niks meer doet. Ook ik heb nog steeds wel mijn badkamervloermomentjes. Maar tegenwoordig kan ik er veel beter mee omgaan en het sneller weer loslaten. 10 minuten en dan weer dooooooooor… Het brengt me niks als ik daar langer om blijf ‘liggen’. Ik wil zo snel mogelijk weer up and running zijn. En dat kan ik alleen maar bereiken als ik weer doe waar mijn bloed sneller van gaat stromen, no matter wat die ander daarvan vindt.

Is zij jouw doelgroep?

Dit is overigens niet vanzelf gegaan, want dit heb ik echt moeten leren. Ditzelfde proces zie ik ook bij mijn klanten. Afgelopen week nog kreeg ik een appje van een klant met het volgende: ‘Hoi, ik krijg net een berichtje van een oud-collega. Ze vindt mijn website niet compleet genoeg. Voel me nu heel onzeker.’ Ik stel haar de vraag: ‘Is zij jouw doelgroep?’, waarop ze antwoordt: ‘Nee, absoluut niet!!!’ Dat zorgt opeens voor een stuk bewustwording, waardoor ze haar onzekerheid heel snel kan loslaten. Luisteren doe ik alleen naar mijn doelgroep of naar mijn mentoren die verder zijn dan waar ik zelf nu sta. Mijn mentoren weten waar ik doorheen ga en hebben ervaring waar ik mee bezig ben.

Moraal van dit verhaal

Neem nooit ‘zomaar’ iets aan van een ander. Niet van je vader, niet van je schoonmoeder (zolang ze geen klant van je is) en zelfs niet van je partner als deze geen ondernemer is. Neem alleen wat aan van jouw doelgroep en van nagelstylisten die de top al bereikt hebben.

Iets over Sylvia:

Sylvia is businesscoach en werkt met ambitieuze dienstverlenende ondernemers die kampen met te weinig omzet. Ze helpt ze om meer impact, meer klanten en meer omzet te maken, zonder gladde marketingtrucjes.

Website: www.sylviabouwer.nl
Insta en Facebook: @sylviabouwer.ondernemerscoach

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Show your best results by Nikita Timmerman van Amazinglooks
Neem nooit ‘zomaar’ iets aan van een ander