Het is echt mega belangrijk om de persoon achter jouw bedrijf aan jouw doelgroep te laten zien. Maak contact met je volgers! Jouw publiek wil weten wie jij bent. Geen betere intro dan een foto van jou met een mooie (echte) glimlach. Hierbij geef ik jullie dan ook tips hoe je je voor moet bereiden op een ‘personal branding shoot’. Door Miranda Koevoets, Lightcatch
PLAN, DO, ACT!
Ga ervoor! Adem in en adem uit, ontspan, relax en wees jezelf! Fotografie is mijn MOJO en ik heb alle tips en trucs die je nodig hebt hier verzameld.
Lees verder voor de tips en plan jouw shoot, zodat je vol vertrouwen voor de camera staat te shinen!
KIES JE OUTFITS
Kies je outfits. Kleding die je draagt tijdens je werk, maar ook in je vrije tijd. Denk ook aan accessoires, kettingen, hoeden, maar let op, less is more.
LOCATIE
Wil je niet alleen in je salon fotograferen, maar ook laten zien wie je bent als je niet aan het werk bent? Denk dan ook na waar je wilt fotograferen en of je daar toestemming voor moet vragen. Doordat je jezelf laat zien in jouw echte omgeving, creëer je herkenbaarheid. De content die je deelt op social media, zal ervoor zorgen dat er echte contacten ontstaan.
PROPS
Props, accessoires zijn altijd een mooie aanvulling. Kies accessoires die passen bij jouw merk en uitstraling. Het is ook een mooie manier om een lifestyle-touch aan je foto’s mee te geven. Dit maakt het wat losser.
Dit kan van alles zijn, van een laptop, een mobiele telefoon, een notebook, een pen of zelfs gereedschap van je vak, zoals een kwast, camera of hondenriem. Bedenk dat de accessoires een visuele weergave zijn van jou en jouw bedrijf.
PIN, PIN, PIN!
Verzamel ideeën, maak een moodbord op Pinterest. Zo kun je de sfeer, bewerkingsstijl, poses en zelfs locatie verzamelen van wat je hoopt vast te leggen. Houd dit bord bij de hand tijdens je fotoshoot of stuur het van tevoren naar de fotograaf. Je kunt dit bord ook ‘geheim’ delen met je fotograaf. Zodat niemand anders dit kan zien.
INSPIRATIE
Laat jezelf inspireren door anderen, maar blijf zelf focus houden. Ga niet vergelijken. Jij bent jij, jij bent uniek. Kijk naar je favoriete accounts op Instagram. Welke poses spreken je aan en wat past bij jou? Probeer achtergronden en verlichting te maken op basis van je persoonlijkheid en bedrijf.
FOTOGRAAF KIEZEN
Kies jouw fotograaf. Blader door het porfolio van de fotograaf. Dit helpt je om een fotograaf te kiezen. Natuurlijk kun je ook zelf je foto’s met je telefoon maken. Kijk wat bij jouw wensen past.
PLAATS JE FOTO’S
Na al het harde werk bij het plannen en uitvoeren van de fotoshoot ga je de foto’s ook plaatsen! Wees trots! Post elke week 2-3 foto’s om je persoonlijkheid in je account te laten doordringen en volgers enthousiast te maken om jou beter te leren kennen! Het doel van een personal-brand-shoot is om content te maken, zodat mensen stoppen met scrollen. En jouw post gaan lezen en doorklikken naar jouw website.
Wil je meer weten over wat ik voor jou kan betekenen? Bekijk dan www.mirandakoevoets.com
Wat vind jij?