ACNE POSITIVITY de #1 TREND voor de cosmeticabranche

Het Engelse beautymediaplatform Cosmetic Business publiceerde aan het begin van de coronacrisis vijf wereldwijde trends in de cosmeticawereld. De grootste trend waar cosmeticabedrijven – en jij als salon – op kunnen inspelen: ACNE POSITIVITY. Om deze trend – die zij ook wel ‘pimpel power’ noemen – te onderbouwen, werden er onderzoeken bijgehaald en spraken zij met grote beautyconcerns en start-ups. Die laatste hebben interessante producten die inspelen op deze trend. Grotere beautyconcerns zijn ook druk met nieuwe producten tegen acne. Deze zijn niet altijd bedoeld voor in de beautysalons, maar wel goed om te weten wat er op de markt te verkrijgen is!

Met 95% van de mensen tussen de 11 en 30 jaar oud die tot op zekere hoogte last hebben van acne, is acne volgens de NHS overweldigend normaal, en dat wordt nu eindelijk ook zo ervaren. Dankzij een radicale verschuiving in de weergave van de huidaandoening op sociale media en in tijdschriften, wordt acne ‘niet langer gezien als een aandoening om weg te poetsen’, zegt Lucie Greene in het Light Years 2020-rapport.
“Een acne gevoelige huid kan de meeste mensen op een bepaald moment in hun leven treffen, en het is geweldig om te zien dat spraakmakende makers van sociale media openlijk praten over hun eigen worsteling met hun huid”, voegt Rebecca Bennett, huidverzorgingsdeskundige van Johnson & Johnson toe. “Dit heeft echt geholpen het gesprek te normaliseren en discussies aan de oppervlakte te brengen.”
Sinds 2018 is #acnepositivity hot op Instagram. Sommige noemen het zelfs al een ‘movement’. Net als Body Positivity is het voor het vertrouwen van mensen met acne wel heel fijn! Want ook met een huidprobleem geldt: je bent mooi zoals je bent! De lancering van merkcampagnes zoals bijvoorbeeld Blume’s #CelebrateSkin initiatief hebben ook bijgedragen aan de opkomst van acne positiviteit. De campagne van het zelfzorgmerk bevat een fotocampagne met modellen met acne en laat zien dat mensen ‘hun huid kunnen vieren en er trots op kunnen zijn – ongeacht of ze zich houden aan verouderde, onbereikbare maatschappelijke normen’. De toegenomen aandacht – en normalisatie – die een acne huid krijgt bij huidverzorging heeft er ook toe geleid dat de categorie opnieuw is vormgegeven vanuit een productontwikkelings- en marketingperspectief, waarbij traditionele fabrikanten in het segment hun aanpak actualiseren en nieuwe lijnen lanceren: niche-items nemen toe


Mildere producten
Neutrogena Clear and Soothe, gelanceerd in januari, is geïnspireerd op kurkuma, dat een ontstekingsremmende en antibacteriële werking heeft, in een assortiment dat speciaal is ontworpen voor de gevoelige en acne huid.
Bennett zegt: “In het verleden leverden veel fabrikanten alleen zeer agressieve reinigings- en ontvettingsproducten, omdat men dacht dat deze het beste zouden helpen bij een acne huid. Het gevolg: De huid droogde uit en werd rood en pijnlijk – vaak nog met vlekken. Nu zijn we in staat om ingrediënten te leveren die helpen bij het behandelen van een acne huid in zachtere formuleringen. Ze drogen de huid niet uit, wat betekent dat de huid zacht en gezond kan blijven. Dit wordt dan ook vaak in marketinguitingen gebruikt, zodat de consument dit wel weer wil proberen.”
Niet alleen worden formuleringen effectiever en minder hard voor de huid, maar merken kiezen ook voor een nieuwe benadering van productontwikkeling om in te spelen op de toegenomen marktvraag. Taran Ghatrora, CEO en mede-oprichter van Blume, vertelt aan het Engelse Cosmetics Business: “Van oudsher werden acneproducten gemaakt die soms schadelijk waren voor het lichaam waar de acne niet zat. Net als onze Meltdown-acnebehandeling (die op instagram te volgen is onder #mymeltdownstory) hopen we dat de productontwikkeling neigt naar een pad van goede gezondheidsingrediënten en niets wegneemt van iemands tijd onder de zon, de hydratatie van hun huid of vermijdbare bijwerkingen. We hopen dat de taal rond acneproducten positiever wordt, want voor velen blijft acne tot in de volwassenheid voortduren. Het is niet alleen een puberteit. “

Acne op verschillende leeftijden
Volgens de American Academy of Dermatology neemt acne bij volwassenen toe, en Alain Mavon, Senior Director of Science and Innovation bij Oriflame, merkt op dat de markt reageert: “We zien zeker een verschuiving op de markt en nieuwe behoeften aan producten: voor volwassenen. En vanuit het oogpunt van de consument gaat het niet alleen om de huid, ze willen puistjes op een holistische manier aanpakken.”
Het nieuwe NovAge Clarifying System van Oriflame biedt drie gerichte producten om verschillende uitbraakproblemen te beheersen die vaak verband houden met hormonen, levensstijlkeuzes en stress. NovAge Oil Balance Solution vermindert overtollig talg, Breakout-Defense Emulsion helpt het optreden van uitbraken en zichtbaarheid van littekens onder controle te houden en de 24-uurs onzuiverheidscorrectie is een snelle oplossing voor acne.

Innovatieve oplossingen
Nichemerken en start-ups helpen ook om acneverzorging naar een nieuw terrein te stuwen als een van de meest innovatieve segmenten van huidverzorging. Starface, dat in september 2019 in de VS werd gelanceerd en in maart gelanceerd werd in het Verenigd Koninkrijk, focust op acnepositiviteit met zijn debuutproduct, de Hydro-Star. De speelse stervormige, fluorescerende gele hydrocolloïde pleisters maken een eigenzinnig statement op het gezicht en het is klinisch bewezen dat ze de genezing van de puistjes versnellen door pus uit te trekken, bacteriën van buitenaf te blokkeren en te voorkomen dat de gebruiker aan de huid plukt.
“De hydrocolloïde Flower Power Acne Patches van Squish zijn ‘als emoji’s voor het gezicht'”, zegt Greene, “en zijn bedoeld om iedereen te helpen accepteren en plezier te hebben met hun huid. Wat interessant is aan deze producten, is dat ze met jonge consumenten omgaan, waardoor de bereidheid toeneemt om trots te zijn op hun gebreken, in plaats van ze weg te stoppen”, zegt Greene. Puistjespleisters zijn de afgelopen 12 maanden enorm in populariteit gestegen, waarbij Google met name interesse in Australië en de VS in kaart bracht. Peter Tighe, consultant en partner van Vice Reversa, een merk dat in april een reeks micronaald-patches lanceerde, waaronder Pimple Reversa, dat puistjes wil voorkomen en verminderen vanaf het eerste teken van een uitbraak, zegt dat patches een logische ontwikkeling zijn, aangezien ze focus direct op het betreffende gebied zonder een gezonde huid aan te tasten.”

Kansen voor de industrie
De groei en concurrentie in deze sector zullen aanhouden. Volgens Market Study Report LLC zal de wereldwijde markt voor cosmetische acneproducten tussen 2019 en 2025 met een CAGR van 3,8% groeien tot naar schatting 3220 miljoen dollar.
Ook in Europa zijn er tal van mogelijkheden voor de schoonheidsspecialist om acne tegen te gaan, van agressievere tot mildere manieren. Speel er in ieder geval op in, dat cliënten zich er niet voor hoeven te schamen. En jij hebt de oplossing om de huid te verbeteren!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
DUURZAAMHEIDSTREND: hergebruikte ingrediënten in cosmetica
ACNE POSITIVITY de #1 TREND voor de cosmeticabranche