Leren van vakgenoten: Femke Weij – Huidstudio Skin Relax

Femke Weij is 32 jaar en sinds juni 2020 trotse eigenaresse van huidstudio SKIN RELAX in Heerjansdam. In 2006 is zij begonnen als weekendhulp in de schoonheidssalon waar ze doordeweekse werkte als stagiaire voor haar Allround opleiding. Inmiddels is zij al 14 jaar actief in de branche. “Na 10 jaar in loondienst te hebben gewerkt als verantwoordelijke voor twee verschillende salons en 1 jaar er even tussenuit geweest te zijn, heb ik in juni 2020, midden in de COVID-19-crisis, toch de stoute schoenen aangetrokken en mijn eigen huidstudio begonnen.”

Wat is jouw specialisatie?
“Ik ben gespecialiseerd in Shiatsu en Pincements massage. Masseren vind ik enorm leuk om te doen! Uiteraard heb ik ook verschillende merkgerichte cursussen gevolgd en recent heb ik nog de opleiding microneedling afgerond.” 

Werk je alleen of met een team?
Ik werk alleen, maar gelukkig zit mijn huidstudio in Kapsalon Duet, zo heb ik toch indirect collega’s. Wel zo gezellig tijdens je pauze. Ik werk parttime in de salon, maar als ondernemer ben je eigenlijk nooit klaar. Denk maar aan de was, schoonmaak, e-mail, website, social media, acties verzinnen en administratie.



Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? 
Naast het geven van gezichtsbehandelingen, peelings en massages kunnen klanten ook terecht voor de kleine mini treatments zoals: epileren, waxen en verven. De gezichtsbehandelingen zijn populair en zeker in combinatie met een cupping- of bindweefselmassage of een peeling. Tevens kunnen klanten sinds kort ook bij mij terecht voor microneedling.

Wat vind jij het leukste aan ondernemen?
Ik voel mij zo ontzettend vereerd dat de klanten voor mij én mijn behandelingen komen. Ik denk dat ik dat bijna het leukste vind. Daarnaast kan ik compleet mijn eigen visie doorvoeren en ook mijn eigen uren indelen aangezien ik ook nog een ‘vriendin én mama van’ ben.

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Normaliter bezoek ik altijd de beauty vakbeurs. Nu in deze Corona tijd kun je steeds meer online webinars volgen, wat ontzettend fijn en handig is! Ik lees verschillende ‘huid’ boeken en ik volg opleidingen en cursussen. 

Wat zijn jouw favoriete merken?
Ik heb jarenlang gewerkt met Dermalogica maar heb voor mijn eigen huidstudio toch gekozen voor een ander merk: Alpha-H. Met beide merken heb ik fijne ervaringen. Echter past Alpha-H nu iets meer bij mijn huidstudio. De uitstraling, kwaliteit en prijs passen op dit moment meer bij mijn locatie en doelgroep. Daarnaast is er veel persoonlijk contact mogelijk met zowel de huidcoach en de exclusieve distributeur Caroline Den Hollander. Ik werk nog maar relatief kort met dit merk maar heb nu al zulke mooie resultaten bereikt. Verder heb ik enkele verkoopproducten van SPA Salonnepro, dit Nederlandse merk staat bekend om natuurlijke huidverbetering.


Wat maakt jouw salon uniek?
Ik wil de klant echt haar of zijn moment geven. Dus service staat zeker in een hoog vaandel. Denkend aan: geur, muziek en comfort. Daarnaast ben ik kritisch op mijzelf en ben ik pas tevreden wanneer mijn werk goed gedaan is. De uitstraling van mijn huidstudio is ook een weerspiegeling van mijn persoonlijkheid. Ik wil graag warmte en persoonlijkheid uitstralen. De mensen moeten zich welkom en thuis voelen.

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Ik richt mij nu vooral op de doelgroep van de kapsalon, de inwoners van het dorp en mijn volgers via social media.

Waarom komt een klant weer terug?
De klanten komen zeker terug voor mijn massage’s. Volgens vele heb ik magische handen en duurt het massagemoment te kort. Daarnaast ben ik redelijk flexibel in het inplannen van (extra) uren.En als laatste ben ik in voor een gezellig praatje maar ook geef ik ook de stilte en rust op het juiste moment. 

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Normaal gesproken zie ik de eerste keer figuurlijk door de vingers en probeer ik met de klant mee te denken hoe ze graag aan hun afspraak herinnert willen worden, maar Corona maakt het wat lastiger. Ik hanteer nu bij klachten afbellen en of dat nu een dag van te voren is of op de dag zelf moeten we nu maar voor lief nemen. Uiteraard vraag ik wel mijn klanten het zo spoedig mogelijk te laten weten indien ze niet lekker zijn.

Wat betekent social media voor jouw salon?
Heel veel! Hiermee probeer ik mijn doelgroep te bereiken en mijn kennis te delen. Het meest actief ben ik op Instagram. Maar de doelgroep die ik wil aanspreken zit ook deels nog op Facebook. Dus ik probeer hier ook zeker  op te posten. 

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd?
Microneedling opleiding en daarvoor bindweefselmassage.Bij microneedling heb ik voornamelijk geleerd hoe ik het beste om kan gaan met de skinpen. 

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
Ik heb mij er nog te weinig in verdiept wat het echt voor mij kan betekenen. Vanaf het nieuwe jaar neem ik daar eens de tijd voor.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Ik was echt net werkzaam als schoonheidsspecialiste bij mijn eerste baan toen er een vrij dominante klant eiste dat ik haar bovenlip moest harsen omdat ze dat weekend een feestje had. Dit geheel tegen mijn advies in omdat zij een zeer droge en gevoelige huid had en haar huidbarrière volledig uit balans was. Conclusie: wondje op haar bovenlip en een boze klant! Had ik nu maar gewoon naar mijn eigen gevoel geluisterd…

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Dat mijn droom is uitgekomen: mijn eigen schoonheidssalon! Maar dat een zeer bekende Nederlandse DJ en zijn visagiste bij mijn eerste werkplek kwamen voor een minerale poeder voor zijn fotoshoot was ook wel een leuk momentje! 

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
De ontspanning, de huidverbetering, het luisterende oor, het me-time moment is niet online te koop. Dus daarmee denk ik wel dat ons vak nog zeker van toegevoegde waarde is, ondanks dat de klant steeds slimmer wordt door alle informatie op internet. Echter nu met Corona hoop ik dat alle collega’s het financieel redden. Daarnaast worden we wel creatief door deze omstandigheden en ontstaan er leuke initiatieven. Door ons flexibel en open minded op te stellen ontstaan er nieuwe kansen (denkend aan een kleine webshop).

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
JIJ KAN DIT!  Als je hier gelukkig van wordt moet je het doen.Blijf bij jezelf en ga ervoor! Deze zinnen hierboven hebben mij het vertrouwen gegeven om (in deze lastige tijd) toch te starten!

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
Stel jezelf open om te leren van je collega’s en help elkaar deze lastige tijd door te komen. Ik leer graag van mijn collega’s hoe jullie zijn begonnen met een webshop. Wat zijn de do’s en don’ts. 

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Magic Masque pakket @DMK Benelux
Leren van vakgenoten: Femke Weij – Huidstudio Skin Relax