Leren van vakgenoten: Francis Mooren van Huid Visie

Deze week in ‘Leren van Vakgenoten’ het verhaal van Francis Mooren. Zij is 38 jaar, samen met Mario en ze hebben 2 kinderen (Tirza en Yves). Francis is in 2012 gestart met haar bedrijf Huid Visie. Dit deed zij in eerste instantie naast haar fulltime job bij Pascaud Beauty Innovations. “Het werken met specialisten en in een groter bedrijf vond ik leuk, echter wilde ik meer vrijheid. Wanneer ik dan eens bij een specialist op bezoek was, droomde ik er van om zelf zo’n eigen zaak te runnen. Ik had eerder al een eigen onderneming gehad in het buitenland, en het ondernemerschap was enorm goed bevallen!” 

Welke opleiding(en) heb je gedaan?
In 2001 heb ik mijn diploma’s behaald voor schoonheidsspecialiste en pedicure. Daarnaast heb ik verschillende opleidingen gevolgd bij distributeurs en opleidingscentra voor specialisaties zoals bindweefselmassage, peelings, natural face lifting en heb ik de opleiding medische basiskennis gevolgd.

Werk je alleen of met een team?
Ik werk tot nu toe alleen. Het is wel mijn doel om met personeel te gaan werken. Of dat ook gaat gebeuren, beslis ik op het moment dat het ter sprake komt. Ik heb inmiddels geleerd om tussentijds mijn zeilen bij te stellen.

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
Ik heb een bedrijfsruimte aan huis, volledig zelfstandig. Een heerlijk ruime werkruimte met prachtige kleuren. Ik werk fulltime, waarvan het grootste gedeelte in de praktijk. Aan mijn bedrijf werk ik standaard op de donderdag zodat ik de volle focus heb op alle werkzaamheden achter de schermen in plaats van dat alles tussendoor moet gebeuren. Daar word ik onrustig van.

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
Als specialist heb ik mij toegespitst op huidverjonging en huidverbetering. Het doet me enorm goed wanneer we resultaat boeken. Zo ben ik altijd al geweest, het moet iets opleveren en wanneer je ontspanning combineert met een effectieve treatment is dat natuurlijk een win-win! De op maat gemaakte behandelingen worden het meest geboekt. De klant kiest enkel de tijd en ik pas de behandeling aan op de behoefte die de huid op dat moment heeft. Ik ben tenslotte de huidspecialist.

Wat vind jij het leukste aan ondernemen?
Vrijheid! Dat is één van mijn persoonlijke waarden, zowel privé als zakelijk. Ik wil mijn eigen tijd en leven indelen en als ondernemer past dat perfect. Het leukste aan ondernemen vind ik de persoonlijke groei die je doormaakt, bewust en onbewust en daarnaast dat ik zelf beslissingen maak.

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Ik volg met regelmaat trainingen, vooral van de merken waar ik mee werk. Ik ben niet iemand die continue met de neus in de boeken zit. Ik vind het wel reuze interessant, maar maak er niet voldoende tijd voor vrij. Er is nog een opleiding die ik héél graag wil doen, die past bij mijn toekomstbeeld over ons vak. Maar die moet ik nog even bewaren totdat mijn kinderen iets groter zijn en mijn bedrijf in volle bloei staat.

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
Qua huidverbeterende merken werkte ik tot vorig jaar enkel met Pascaud. Altijd tevreden over geweest en nog steeds. Toch bemerkte ik dat er behoefte was aan nog meer resultaat. Of dat was mijn behoefte, we zijn natuurlijk best verwend met al die mooie merken en apparatuur om ons heen. Vorig jaar ben ik daarom gestart met een 2e merk: QMS Medicosmetics.
Momenteel ben ik he-le-maal QMS fan! Wow, wat een resultaten boek ik daar mee. De klanten vinden de behandelingen subliem, een en al verwennerij en met de thuisproducten maakt de huid een echte sprint vooruit!

Wat maakt jouw salon uniek?
Ik denk dat ‘uniek zijn’ een combinatie is van verschillende elementen. Iedereen is uniek, alleen zijn we daar zelf vaak blind voor en durven we er niet voor op te staan. Zelf ben ik een gevoelsmens pur sang en voel vrijwel meteen aan waar iemand behoefte aan heeft tijdens een bezoek. Soms wordt er gepraat en soms voer ik een extra intensieve massage uit en heerst er rust. Enkele klanten bemerken wat er gebeurt tijdens mijn massage, omdat ze meer bewust zijn. Maar ook de klanten die minder bezig zijn met bewustzijn, bemerken een bepaalde rust. De combinatie van doelgerichte huidverbetering met échte pure aandacht is wat ik mensen wil bieden. Na de behandeling is de meest gehoorde opmerking: “Francis, dat was weer een fan-tas-tische behandeling, ik ontspan altijd zo goed tijdens jouw behandeling en vergeet de waan van de dag!”


Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Nieuwe klanten komen voor het grootste deel via mond-tot-mondreclame, live of via social media én door de wet van aantrekking. Door de wet van aantrekking bewust toe te passen, trek ik ook de klanten aan waar ik graag mee werk. Wanneer ik een periode minder (nieuwe) klanten heb behandeld komt dat meestal doordat ik er niet bewust mee bezig ben geweest. Werk aan de winkel dus! Het zal nog even zijn tijd nodig hebben voordat het echt zit ingebakken. Daarnaast gebruik ik zo min mogelijk vaktermen op mijn website en social media zodat de potentiële klant beter begrijpt wat ik kan betekenen voor zijn of haar huid.

Waarom komt een klant weer terug?
Persoonlijke service staat bij mij hoog in het vaandel en dat ervaart mijn klant ook. Iemand komt terug voor de behandelaar zelf, het maakt dan niet zozeer uit welk merk of behandeling het is.

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Wat betreft het annuleren ben ik vanaf maart heel coulant. Eigenlijk altijd wel. In mijn voorwaarden heb ik opgenomen dat annuleren tot 24 uur vooraf gratis is, daarna worden er kosten in rekening gebracht. Ik heb eens een klant gehad die herhaaldelijk enkele minuten voor de afspraak annuleerde per telefoon of mail. In het begin was ik flexibel, want je wilt toch graag die behandeling uitvoeren. Maar op een gegeven moment heb ik vriendelijk teruggemaild dat ik haar agenda respecteer en dat ik het fijn vind dat zij dat ook doet bij mij. Die klant heb ik nooit meer gezien helaas. Maar heb het weten om te buigen voor mezelf en dat het meer over haar zegt dan over mij, waarschijnlijk waren we geen perfecte match.

Wat betekent social media voor jouw salon?
Instagram is voor mij hetgeen waar ik het meest actief op ben. Plaatsingen gaan automatisch door naar Facebook, maar bemerk dat daar veel minder interactie is. Ik vind het leuk om anderen mee te nemen achter de schermen, maar beken ook dat ik het vrij tijdrovend vind. Soms verlang ik nog wel eens naar die periode dat je de lokale krant 1x per 2 weken de advertentie liet aanpassen en 1x per jaar de goudengids een update stuurde… haha!

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd?
De meest recente training die ik heb gevolgd is de Law of Attraction van Kim Munnecom. Echt waar, wat een aanrader! Het gaat echt over mindset en hoe je alles aantrekt, bewust en onbewust. Enkel ikzelf ben verantwoordelijk voor alles wat op mijn pad komt. Ik geloof dus ook niet in het hebben van heel veel pech of geluk, wat je vraagt wordt gegeven!

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Oef… moet ik even goed nadenken. In mijn stage periode van het eerste jaar mocht ik nog niet behandelen, maar ik zat wel altijd bij de behandeling. En van kijken naar masserende handen word je ook ontspannen, iets té ontspannen…! Op een gegeven moment hebben we afgesproken dat ik uit de cabine ga wanneer ze met de massage startte. Het was gewoon niet te doen om mijn ogen open te houden.

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Ik ben absoluut niet ontevreden waar ik nu sta, als ik eerlijk ben denk ik dat die nog komt. Wilde eind dit jaar al dichter bij dat hoogtepunt komen, maar dat is nu iets opgeschoven.

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
Ik zie niet meer onzekerheden als voorheen, ondernemen doe je met enig risico. Je moet wel blijven doorgroeien, vooral persoonlijk. De kansen liggen wat mij betreft vooral in aanraking, laat dat nou net hetgeen zijn waarin wij SUPER goed zijn! Mensen vergeten nu volledig dat aanraking gewoon tot een levensbehoefte behoort en ik verwacht dan ook binnen de kortste keren meer en meer psychische klachten bij mensen. Niet dat wij voor psycholoog kunnen doorgaan, maar we kunnen mensen wel attent maken op deze menselijk behoefte: iedereen heeft huidhonger! Een baby die niet wordt aangeraakt overleeft gewoon niet, remember that! 

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Zet al je overtuigingen van boord en doe wat je intuïtie je ingeeft. Overtuigingen en conditioneringen waarmee we opgroeien, kunnen zeer hinderlijk zijn in ons leven en remt je slechts af in plaats van dat het je vooruit brengt.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
Volg je eigen weg, haal jezelf niet neer door altijd maar naar anderen te kijken hoe en wat zij doen. Investeer in persoonlijke groei, dat neem je altijd mee in je zaak.

Wil jij ook meewerken aan deze rubriek en jouw vakcollega’s inspireren? Of aan een van onze andere rubrieken? Stuur dan een mailtje naar info@beauty-pro.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Ahmet Turkkani lanceert consumentenplatform ‘No Nonsense Beauty’
Leren van vakgenoten: Francis Mooren van Huid Visie