Leren van vakgenoten: Schoonheidssalon Dessa

Posted on

Dessa is 32 jaar en sinds 2007 eigenaresse van schoonheidssalon Dessa. Het is altijd al haar droom geweest een eigen salon te openen. Met inmiddels 14 jaar ervaring vertelt Dessa in deze rubriek ‘Leren van vakgenoten’ haar verhaal. Be inspired!

“Thuis bij mijn ouders had ik een kamertje ingericht voor tijdens mijn opleiding en werkte daarnaast bij een salon in de buurt. Thuis liep de salon eigenlijk zo goed, dat ik stoptte met werken bij de salon en volledig voor mezelf ging. Totdat dit na een jaar echt te klein werd en ik besloot te verhuizen naar een bovenverdieping in de winkelstraat. Inmiddels heb ik een bedrijfspand midden in de gezellige winkelstraat. Het is een authentiek pand wat de salon nog meer sfeer geeft. Ook heb ik nu 2 meiden in dienst en mijn moeder werkt als zzp-er in de salon als pedicure. Daarnaast werk ik nog samen met een huidtherapeut en een permanente make-up specialiste. Zelf werk ik parttime in de salon, want daarnaast zorg ik voor mijn 2 dochtertjes en doe ik achter de schermen nog een hoop tijdens mijn vrije dagen.”

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie? “Ik heb de opleidingen Schoonheidsspecialiste, nagelstyliste en de basis opleiding dermatologie succesvol afgerond. Daarnaast nog diverse kleine cursussen. Mijn specialisatie zijn toch echt wel de huidverbeterende behandelingen
met verschillende fruitzuren. Ik vind het fantastische om te zien wat je kunt bereiken met enkel producten en klanten zo onwijs blij te zien worden van een mooie huid. Het is een investering, maar je krijgt er als
klant en als schoonheidsspecialist zoveel voor terug! De klant kan bij ons voor alles op het gebied van haar, huid, nagels en voeten terecht. Maar onze meest
geboekte behandelingen zijn toch echt wel de gezichtbehandelingen, huidverbeterende behandelingen en wenkbrauwen harsen/verven.”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon? “In mijn hoofd borrelt het altijd van nieuwe ideeen. Het fijne van ondernemen vind ik dat ik altijd zelf de regie in handen hebt. Ik bepaal of ik iets wil uitvoeren of niet. Denk hierbij aan bijvoorbeeld nieuwe behandelingen introduceren of bepaalde opleidingen. Klanten komen echt voor jou en voor de salon, dat vind ik echt heel erg leuk.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak? “Regelmatig trainingen volgen en beurzen bezoeken (hopelijk mag dat straks weer!)”

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom? “Institut Esthederm, omdat dit merk een geweldige prijs/kwaliteit verhouding heeft, veelal huideigen werkstoffen gebruikt in de producten en qua huidverbetering op een heel hoog niveau zit. Het doet echt wat het belooft. Niet alleen ik, maar ook mijn klanten zijn enorm fan!”

Wat maakt jouw salon uniek? “Ik denk wel de professionaliteit, meedenken met klanten, de sfeer van
onze salon en eerlijkheid.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?” “Tegenwoordig hoef ik daar eigenlijk niet zoveel moeite voor te doen. Ik doe heel veel met social media, delen van ervaringen, voor en na fotos van behandelingen, informatieve video’s… en daar komen toch altijd wel
veel mensen op af. Mond-tot-mond reclame is natuurlijk echt nog steeds het allerbeste om nieuwe klanten te krijgen en ook dat loopt goed.”

Wat betekent social media voor jouw salon? “Heel veel. Ik denk dat de meeste klanten via social media komen. en mijn vaste klanten vinden het enorm leuk als we weer een informatieve video online zetten of een leuke storie in elkaar hebben gezet. Veel is informatief, maar we delen ook grappige dingen of onze eigen ervaringen en producten en behandelingen of how to filmpjes. Het kost zeker veel tijd en energie, maar het is het zo waard. Het meeste ben ik actief op instagram.”

Ben je aangesloten bij ANBOS? En sta je ook in het SKIN Register? “Ja wij zijn aangesloten bij ANBOS. Ik vind het belangrijk om aangesloten te zijn bij een
bracheorganisatie en tijdens de hele coronatijd heb ik er veel aan gehad. In het SKIN register heb ik me nog niet echt verdiept, maar dat ga ik nog wel doen.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? Vertel! “Mijn hoogtepunt was toch echt wel de verhuizing naar dit geweldige bedrijfspand. Daarvoor heb ik altijd boven een kapsalon gezeten en nu
een beneden pand helemaal voor mezelf!”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? “Heel goed en vol vertrouwen. Ik merk dat de hele corona tijd klanten bewuster heeft gemaakt. Een behandeling of producten zijn niet meer zo vanzelfsprekend. Ze beseffen nu hoe belangrijk het stukje me-time, de juiste verzorging en behandelingen is. Ik denk dat de beautybranche enorm kan gaan groeien. Wij merken dat althans ontzettend in de salon.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen? “Durf je dromen waar te maken en blijf vooral je gevoel volgen.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? “Ben niet bang om risico’s te nemen en durf je dromen waar te maken. Ondernemen betekent risico’s nemen en durven, anders blijf je stil staan en dat is zonde. Durf te groeien dan zul je zien dat je klanten met je mee groeien. Ook ik heb soms de verkeerde keuzes gemaakt, maar daar leer je enorm van en het maakt je sterker!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Bronzetim by Pascaud
Leren van vakgenoten: Schoonheidssalon Dessa