‘Reverse Selfie’ by Dove: actie tegen onrealistische schoonheidsidealen

Toen wij dit persbericht kregen vonden we het meteen de moeite waard om te delen. Want het is waar… en in deze film zien we een jong meisje haar foto compleet bewerken voor social media, maar in de praktijk zijn het ook twintigers, dertigers, veertigers en zelfs 50-plussers die het doen. En dat alles om ‘mooi’ gevonden te worden… Dove is bezig met een project, deed onderzoek en maakte hiervoor de film ‘reverse selfie’ met een duidelijke boodschap… let’s change beauty. Lees verder over het onderzoek, het project en bekijk de film.

Reverse Selfie: een nieuwe video over de impact die social media en het digitale bewerken van beelden hebben op het zelfvertrouwen van jongeren. Geproduceerd in het kader van het Dove Self-Esteem Project.

Vandaag is het 15 jaar na de eerste ‘Evolution film’ van Dove die het bewerken van foto’s in advertenties aankaartte. Naar aanleiding van nieuw onderzoek (*) van het Dove Self-Esteem Project, waaruit blijkt dat het bewerken van hun foto’s online het zelfbeeld van meisjes aantast, vraagt het merk opnieuw aandacht voor het probleem van digitaal bewerkte beelden met de release van een nieuwe video. ‘Reverse selfie’ laat zien hoe bewerkingsapps de realiteit kunnen vervormen en hoe jonge meisjes er gebruik van maken voordat ze foto’s plaatsen op social media. In de nieuwe video is te zien hoe aanpassingen voorafgaande aan het plaatsen van een selfie, ongedaan worden gemaakt. De film benadrukt hierbij hoe bewerkingsprogramma’s, die voorheen alleen beschikbaar waren voor professionals, nu ook toegankelijk zijn voor jongeren met één druk op de knop en zonder regelgeving. In plaats van foto’s van modellen op de set, zijn het nu meisjes in hun slaapkamers die hun identiteit wegfilteren. Na een jaar van lockdowns en meer tijd op onze telefoons en computers, en daarmee verhoogde blootstelling aan onrealistische schoonheidsidealen en druk, vindt Dove het nu tijd om in actie te komen.

* Research conducted by Edelman Data & Intelligence, a global, multidisciplinary research, analytics and data consultancy between November and December 2020 in the USA with 568 girls aged 10-17 and 2,008 women aged 18-55.

Vakmagazine De Beauty Professional plaatste vorig jaar ook een artikel over schoonheidsidealen. Heb je dit gemist of wil je het nog eens teruglezen? https://beauty-pro.nl/beauty/het-schoonheidsideaal/

Het onderzoek achter de video

Social media filters en bewerkingsapps hebben een drastische verandering teweeggebracht in de manier waarop meisjes creatief kunnen zijn met fotografie. Het stelt ze in staat om te experimenteren met zelfexpressie. Maar als dit impact heeft op de manier waarop meisjes eruitzien in de hoop dat ze voldoen aan onrealistische schoonheidsidealen die in het echte leven niet behaald kunnen worden, kan dit schadelijk zijn voor het zelfbeeld.

Nieuw onderzoek van het Dove Self-Esteem Project laat de grootte van het probleem zien:

  • 80% van de meisjes hebben een filter of een app gebruikt om hun uiterlijk op een foto veranderen voordat ze de leeftijd van 13 jaar hebben bereikt
  • 77% van de meisjes proberen één of meerdere lichaamsdelen te veranderen of verbergen voordat ze een foto van zichzelf posten op social media

De relatie tussen de druk door social media en zelfvertrouwen:

  • Hoe langer meisjes bezig zijn met het bewerken van hun foto’s, hoe vaker zich problemen met zelfvertrouwen voordoen. 52% van de meisjes die 10-30 minuten bewerken hebben een laag zelfbeeld. 36% van de meisjes die minder dan 10 minuten bewerken hebben een laag zelfbeeld
  • Meisjes die hun foto’s bewerken hebben meer kans op een laag zelfbeeld (48%) vergeleken met meisjes die hun foto’s niet bewerken (28%)
  • Meisjes met een laag zelfbeeld bewerken vaker hun foto’s (56%) dan meisjes met een gezond zelfbeeld (42%)

Als foto’s op social media een representatiever beeld zouden geven van de manier waarop men eruitziet in het dagelijkse leven, zouden meisjes meer zelfvertrouwen hebben:

  • 68% van de meisjes zouden zich niet beoordeeld voelen over hun uiterlijk
  • 67% van de meisjes zouden zich minder zorgen maken over hun uiterlijk
  • 61% van de meisjes hopen dat de wereld zich meer zou focussen op wie ze zijn in plaats van hoe ze eruitzien

Realistische schoonheid

Firdaous El Honsali, Dove Global Communications & Sustainability Director, legt uit: “Al meer dan 60 jaar zet Dove zich in voor realistische schoonheid zoals deze in het echte leven voorkomt. Als onderdeel daarvan heeft Dove een ‘No Digital Distortion’ keurmerk. Dit keurmerk geeft aan dat de mensen in onze advertenties precies zijn zoals je ze in het echt zou zien. Door de opkomst van social media in de afgelopen 10 jaar, vindt digitale bewerking nu op veel grotere schaal plaats. Daarnaast wordt het ook gebruikt door jongere mensen en zonder regelgeving. We zien online dat veel mensen filters en bewerkingsapps gebruiken om hun eigen identiteit uit te drukken. Maar wanneer filters gebruikt worden om te voldoen aan schoonheidsidealen, kan dit schadelijk zijn voor het zelfbeeld van jongeren. Vooral meisjes voelen vaak de druk om zichzelf te bewerken en vervormen om zo een ‘perfect’ plaatje te creëren, dat in het echte leven lang niet altijd kan worden bereikt. Dove brengt dit probleem onder de aandacht bij ouders en verzorgers, en biedt hulpmiddelen om jongeren te helpen om op een positieve en bewuste manier met social media om te gaan.”

LAAT SOCIAL MEDIA EEN POSITIEVE EN CREATIEVE RUIMTE ZIJN. Dove wil meisjes helpen om op een positieve manier met social media om te gaan, zodat het meer een vorm van zelfexpressie wordt en het minder draait om de goedkeuring van anderen. Het Dove SelfEsteem Project onderzoek laat zien dat het gebruik van educatieve tools zoals workshops, artikelen en online spellen ervoor kunnen zorgen dat jongeren een positief zelfbeeld ontwikkelen en op een gezonde manier met social media om kunnen gaan. Professor Phillippa Diedrichs, onderzoekspsycholoog bij het Center of Appearance Research van de University of West England – ‘s werelds grootste onderzoeksgroep die zich richt op de rol van uiterlijk en lichaamsbeeld in het leven van mensen – en lichaamsbeeldexpert zegt: “Alhoewel bepaalde aspecten van social media verbinden en ons welzijn positief beïnvloeden, hebben tientallen wetenschappelijke onderzoeken de afgelopen jaren aangetoond dat social media een negatieve invloed heeft op zelfvertrouwen, je stemming en het gevoel van eigenwaarde van het lichaam. Dit gebeurt vooral wanneer gebruikers veel tijd besteden aan het plaatsen van selfies, filters en bewerkingsapps gebruiken om hun uiterlijk aan te passen, zichzelf met anderen vergelijken en bevestiging van anderen zoeken in reacties en vind-ik-leuks. Het is daarom belangrijk dat we jonge mensen helpen vaardigheden te ontwikkelen zodat ze op een gezonde en bewuste manier met social media om kunnen gaan.”

DE CONFIDENCE KIT VAN HET DOVE SELF-ESTEEM PROJECT. De gratis Confidence Kit (ook bekend als ‘Uniquely Me’) van het Dove Self-Esteem project is ontwikkeld in samenwerking met het Centre for Appearance Research. De kit bestaat uit artikelen en oefeningen die een positieve invloed hebben op het zelfvertrouwen van jongeren. De tools van het Dove SelfEsteem Project zijn wetenschappelijk getest en gratis te downloaden. Daarnaast is er ook een internationale Confidence Kit waarmee ouders en verzorgers hun kinderen kunnen leren omgaan met de maatschappelijke druk op het uiterlijk door middel van een online tool. Deze kit helpt volwassen te begrijpen met welke uitdagingen jongeren dagelijks online worden geconfronteerd, het gesprek aan te gaan en tips te geven om van social media een gezonde plek te maken waar jongeren zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit begint al bij het samenstellen van een positieve en diverse social media-feed en bij het erkennen dat social media slechts hoogtepunten bevat waarbij mensen de beste stukjes van zichzelf laten zien. De Confidence Kit maakt onderdeel uit van het Dove Self-Esteem Project met als missie om, tegen 2030, 250 miljoen kinderen te bereiken en te leren over eigenwaarde en zelfvertrouwen. Daarmee is Dove de grootste aanbieder van onderwijs in eigenwaarde en zelfvertrouwen wereldwijd.

ONDERNEEM ACTIE EN TEKEN DE DOVE #NODIGITALDISTORTION PETITIE. Dove roept iedereen om een inclusiever beeld van schoonheid te creëren, zodat de meisjes die opgroeien met social media zichzelf ook vol zelfvertrouwen kunnen ontplooien. Zo heeft Dove bijvoorbeeld geen digitale vervormingen in haar advertenties. Dove vraagt iedereen in actie te komen, de Dove #NoDigitalDisortion petitie te tekenen en zich op de volgende manieren in te zetten:

  1. Praat met jongeren in jouw omgeving over social media en zelfbeeld. Download de nieuwe Dove Self-esteem Project Confidence Kit en gebruik de speciale sectie over social media om het gesprek aan te gaan over de uitdagingen waarmee jongeren online worden geconfronteerd en help mee om social media een plek te maken waarop iedereen zichzelf kan zijn.
  2. Geef het goede voorbeeld door meer onbewerkte foto’s van jezelf te plaatsen. Post meer onbewerkte foto’s van jezelf op social media. Samen kunnen we ervoor zorgen dat social media er natuurlijk en realistisch uit komt te zien.
  3. Zet je in voor een bredere definitie van schoonheid online. Stimuleer een meer divers, inclusiever en realistischere weergave van schoonheid online. Laat meisjes en vrouwen zien zoals ze zijn en niet zoals anderen denken dat ze zouden moeten zijn. #NoDigitalDistortion #LetsChangeBeauty

OVER HET DOVE SELF-ESTEEM PROJECT Dove zet zich al langer dan tien jaar in om een wereld te creeeren waarin schoonheid een bron is van zelfvertrouwen, niet van angst en onzekerheid. Het Dove Self-Esteem Project helpt de volgende generatie bij de ontwikkeling van een gezonde relatie met de manier waarop ze eruit zien, zodat ze zich niet tegen laten houden door uiterlijke onzekerheden en angsten. Want alleen dan kunnen zij hun volledige potentie realiseren. Tot nu toe hebben we zo’n 69 miljoen jonge mensen bereikt verspreid over 150 landen. En in 2030 zal dat getal stijgen naar 250 miljoen, door middel van lesprogramma’s, waarmee het Dove Self-Esteem Project de grootste aanbieder zal zijn voor educatie in zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Zelf een website maken of het een webdesigner laten doen?
‘Reverse Selfie’ by Dove: actie tegen onrealistische schoonheidsidealen