Starters in de beautybranche: Dorien Mos

Dorien Mos is de eigenaresse van Huidsalon Dorien Mos. Nadat ze 15 jaar in loondienst had gewerkt als schoonheidsspecialiste, besloot ze in het najaar 2020 voor zichzelf te beginnen, met als start datum 1 december 2020. “Vooraf had ik 6 weken ‘vrij’ om alles voor te bereiden: merk kiezen, trainen, pand inrichten, website, cadeaubonnen en dergelijke te laten maken”, vertelt Dorien. Lees snel verder en ontdek hoe Dorien het heeft beleefd om in deze moeilijke tijd haar salon te starten! Want half december kwam die tweede lockdown.


“1 December opende ik mijn deur en 15 december was ik weer dicht… Toen ik het nieuws hoorde op maandag 14 december ben ik naar de salon gegaan en heb ik alle klanten die dinsdag en woensdag stonden gebeld, of ze diezelfde dag nog konden komen. Eindresultaat; 10 behandelingen gedaan en na middernacht thuis. 15 december was een heftige dag. Het nieuws kan nog niet echt tot je doordringen en doordat ik maar 2 weken open was geweest was ik nog niet eens gewend daar, en toen kwam de sluiting al. Een rollercoaster! Product verkoop is gelukkig wel doorgegaan in de lockdown, zodoende kon ik met mijn nieuwe merk wel lekker bezig zijn om klanten een advies te geven, ondanks dat ik niet mocht behandelen. Zo was ik nog wel met mijn vak bezig, en daar werd ik heel blij van!

Tijdens de tweede sluiting heb ik mijn kinderen thuis geholpen met huiswerk, en ben ik veel nascholingen en webinars gaan volgen. Ook heb ik me verdiept in het maken van social media posts. Nu maak ik in het weekend een aantal posts voor de hele week, en ik speel in op bijv nieuwe producten of behandelingen. Ik heb een hele fijne tijd in loondienst gehad maar sinds ik voor mezelf ben gestart geen seconde spijt! Heel blij met deze keuze, zeker in combinatie met mijn gezin.”

Opleiding
“De opleiding schoonheidsspecialiste en pedicure heb ik gevolgd aan het roc in Amsterdam. Hierna heb ik 2 jaar in loondienst gewerkt in Amsterdam en daarna 10 jaar bij een salon in Hoorn. Tijdens het werk in Hoorn heb ik nog de specialisatie acne en bindweefsel gehaald.”

De eerste stappen
“Het liefst zou ik een handleiding hebben gekregen haha, met waar te beginnen en wat er allemaal geregeld moet worden om een eigen zaak te starten, maar die is er niet. Ik heb vooral veel lijstjes gemaakt met alles wat me te binnen schoot, en afstrepen als je iets gedaan hebt. Want je moet veel regelen, en dus is afstrepen ook heel fijn. Ik heb contact gezocht met anderen die een eigen salon hebben, voor tips en trucs etc, en bijv webinars gevolgd over boekhouding.”

Pand
“Ik werk in een bedrijfspand op 5 km bij mijn huis vandaan. Ik zit bij een bedrijf in, daar huur ik mijn salon. Het is ruim opgezet, de ruimte wordt ook gebruikt als showroom namelijk, en dus ook niet erg als je even moet wachten.”

Website
“Een kennis van mij heeft mijn website gemaakt. Geïnspireerd op het merk Kalahari dat ik gebruik. Heel blij mee! Geeft goed weer waar ik voor sta, wat het merk inhoudt en ook praktische zaken als werktijden.”

Specialisatie
“Mijn specialisaties zijn acne en bindweefsel. Bindweefsel tijdelijk niet gedaan, maar in de lockdown weer begonnen met de nascholing via de ANBOS. Ik werk met het merk Kalahari. Het is op een zachte manier toch heel effectief en dat vind ik een prettige combinatie. Veelzijdig met bijvoorbeeld crèmes, keuze in luchtig, vol/rijk etc. Dus je kunt iedereen ermee helpen. Ik heb dit merk gevonden op aanraden van een andere schoonheidsspecialiste. Het werkt huidverbeterend, en daar sta ik achter. Ik haal er voldoening uit om iemands huid te kunnen verbeteren, of het ‘probleem’ groot of klein is. De verandering is juist leuk!”

Een volle agenda
“Ik mag mezelf gelukkig prijzen met al vanaf mijn start een volle agenda (6 weken vooruit), en daar ben ik echt heel trots op. Ik werk 3.5-4 dagen, omdat ik ook een gezin heb. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen (Daan 2013 en Sophie 2016). Tijdens de lockdown heb ik veel energie gestoken in trainingen, webinars en het posten op social media. Een afwisseling van producten, tips voor bijv voeding, behandelingen en recensies van klanten. Dit is heel goed ontvangen. Het kost veel tijd om leuke posts te maken, in de taal die ook klanten begrijpen, dus geen ingewikkelde stofjes noemen, want dat vinden de meesten niet interessant. Maar wel noemen dat het bijv goed is voor mensen met een trekkerige huid. Dat herkennen mensen. Ik heb veel leuke reacties gekregen op de posts en daardoor waren mensen al goed geïnformeerd over mijn merk/werkwijze voordat ik weer open mocht.”

Prijzen
“Ik heb mijn prijzen bepaald aan de hand van advies prijzen vanuit Kalahari. Ook heb ik prijslijsten van andere salons bekeken, die ook in een dorp zitten, om eens te vergelijken. Sommigen laten extra betalen voor bijv massage van schouders, ikzelf heb dat inbegrepen. Dat wil toch iedereen?”

Vakinformatie
“Mijn vakinformatie haal ik uit webinars, trainingen en ik leer ook veel van andere specialisten die met hetzelfde merk werken. Zo leren we van elkaar.” 

Toekomstplannen
“Waar wil ik over 5 of 10 jaar staan…? Ik denk niet zo ver vooruit, ook weinig tijd voor momenteel haha. Ik ga binnenkort gel lak toevoegen, en kan na m’n nascholing ook bindweefsel toevoegen, naast de acne die ik al doe. Ooit staat iets als de dermapen nog op mijn lijstje, en gaandeweg zal ik blijven vernieuwen. Voor de klant leuk, maar ook voor mezelf.”

Tip aan andere starters
“Mijn tip aan anderen die voor zichzelf willen beginnen, is om zoveel mogelijk informatie in te winnen bij andere specialistes die voor zichzelf werken. Hoe meer informatie hoe beter je kan inschatten wat bij je past en waar je je goed bij voelt. Ik heb ook dingen in het proces er naartoe meerdere keren omgegooid maar daar leer je van, en uiteindelijk kom je op je gewenste eindresultaat.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Show your best results: Bioslimming
Starters in de beautybranche: Dorien Mos