HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten by Jessica van den Brink | Huidstudio Jess

Maak kennis met Jessica van den Brink, de gepassioneerde eigenaresse van Huidstudio Jess in Nijkerk. Op 32-jarige leeftijd is Jessica niet alleen moeder van twee kinderen, maar ook een ervaren professional in de schoonheidsbranche. Met 17 jaar ervaring, waarvan 8 als zelfstandige, heeft Jessica een schat aan kennis en ervaring opgebouwd.

In 2016 besloot ze haar eigen salon te starten, geïnspireerd door haar vroegere stages en werkervaringen bij gerenommeerde praktijken zoals die van Yvonne Hogendoorn in Amersfoort en Wellnesscentrum De Veluwse Bron.

Lees verder om meer te weten te komen over Jessica en wat haar salon zo uniek maakt.

Welke opleiding(en) heb je gedaan?
“Ik heb de opleiding basis schoonheidsspecialist niveau 3 gedaan aan het SBBO in Leusden. Vervolgens Allround schoonheidsspecialist niveau 4 op het Landstede in Zwolle en als laatste de HBO-studie Management in de zorg.”

En wat is jouw specialisatie?
“Mijn specialisatie ligt toch echt op het jong houden van de huid op een natuurlijke manier. Dit doe ik door het aanbieden van kuurbehandelingen en supplementen.

  • De SPA-peel treatments zijn kuurbehandelingen waarbij er wordt gewerkt met verschillende soorten fruitzuren om de huid te verbeteren wat betreft fijne lijntjes, pigmentvlekjes en acne.
  • De Bio Peel Kruidenpeeling van Spa Salonne Pro geef ik ook vaak bij klanten om de huid van binnenuit te voeden, te detoxen en te verbeteren.
  • De bindweefselbehandelingen worden ook vaak in kuurverbanden geboekt. Elke week een bindweefselmassage geeft zo’n fantastische resultaat.

“Daarnaast ben ik onlangs gestart met het verkopen van de collageensupplementen van SKIN for SKIN. Vanuit mijn opleidingen heb ik mijn acne specialisatie behaald, maar dit staat even op een iets lager pitje.”

Werk je alleen of met een team?
 ‘Ik werk alleen. Al voelt het natuurlijk niet alleen omdat alle fijne klanten gewoon naar mij toe komen.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand? Werk je fulltime of parttime met de salon?
“Huidstudio Jess is aan huis gevestigd. Ik werk 3 volle dagen: maandag, dinsdag en vrijdag. Daarnaast doe ik op donderdag vaak de administratie en dan werk ik ook de website bij.”

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandeling(en)?
“Bij Huidstudio Jess kunnen klanten terecht die op zoek zijn naar een ervaren schoonheidsspecialist. Ik geef hoogwaardige behandelingen met natuurlijke, organische producten. Klanten die op zoek zijn naar huidverbetering en ontspanning kunnen rekenen op een eerlijk advies.”

“De klant kan bij mij terecht voor verschillende soorten gezichtsbehandelingen. Ik raad de klant altijd aan om de huid ‘aan het werk te houden’ en om daarom de behandelingen af te wisselen. De Bio Peel kruidenpeeling wordt vaak geboekt, eenmalig of in kuurverband. In het najaar raad ik klanten vaak een peel treatment aan. Dit zijn peelings met verschillende soorten fruitzuren. De klant boekt dan drie tot zes behandelingen met een interval van zeven tot veertien dagen. Hiermee kan ik pigment, fijne lijntjes en/of roodheden aanpakken.”

“De bindweefselbehandelingen zijn ook erg populair. Dit een natuurlijke manier om de huid te verstevigen. Daarbij kan de klant bij mij terecht voor huid- en productadvies. Ik ben altijd verbaasd hoe weinig mensen weten van een juiste huidverzorgingsroutine en de juiste ingrediënten daarvan.”

“De klant kan bij mij ook terecht voor prachtige wenkbrauwen en wimpers. Hiervoor geef ik lash lift, henna brow en intense brow behandelingen. Massages en ontharen behoren ook tot de mogelijkheden .”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
“De vrijheid. Ik vind het geweldig dat iedereen voor mij komt en voor mijn praktijk kiest. Daar krijg ik echt energie van. Wat ik ook heel mooi vind, is dat je veel voor mensen kunt betekenen.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik probeer elk jaar twee of drie trainingen in te plannen. Dit kan een nieuwe behandeling zijn, maar ook een lezing of een ondernemingstraining. Daarnaast ben ik geabonneerd op het vakblad De Beauty Professional en volg ik veel dermatologen, collega’s, en dergelijke op Instagram.”

Met welk merk(en) werk je en waarom? En wat is je favoriete product en waarom?
“Ik werk met Spa Salonne Pro, Nouvital Cosmetics, SKIN for SKIN en Heliocare. Ik ben erg bewust bezig met de samenstellingen van producten en de ingrediënten ervan. Ik merk dat klanten dat ook zijn. Ik ben begonnen met Nouvital Cosmetics. Heerlijke producten met natuurlijke ingrediënten en een ‘clean’ uiterlijk. Omdat ik op een gegeven moment meer huidverbeterende behandelingen wilde gaan geven, ben ik begonnen met Salonne Pro. Zij hebben een prachtige kruidenpeeling en een hele lijn met alleen maar organic producten. Laatst ben ik ook begonnen met het verkopen van de Collageensupplementen van SKIN for SKIN. Deze zijn een mooie toevoeging om de huid van binnenuit stevig te houden.”

“Heliocare is het nieuwste productmerk binnen mijn praktijk. Dit is een specifiek merk gericht op zonbescherming. Zelf kijk ik altijd kritisch naar de ingrediënten van zonproducten en was ik op zoek naar een betrouwbare en veilige bescherming voor mijn kinderen. Heliocare heeft voor de kinderen fantastische producten die handig in het gebruik zijn. Daarbij hebben zij verschillende SPF 50 producten gericht op verschillende huidproblemen, zoals pigmentvlekken, rosacea en een oudere huid.”

Wat maakt jouw salon uniek?
“Ik noem mijn praktijk ook wel eens een privé salon. Klanten komen hier binnen en krijgen 100% alle aandacht. De ruimte is rustig, hygiënische en modern. Ik probeer perfecte service te bieden; van ontvangst tot vertrek. Totale focus op de klant. Daarbij probeer ik iedereen persoonlijke aandacht te geven en ik ben erg betrokken bij mijn klanten.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Niet heel veel. De reserveringen lopen altijd wel door. De meeste klanten plannen door en ik merk dat een online agenda ook heel goed helpt met het binnenhalen van nieuwe klanten omdat het heel laagdrempelig werkt.”

Waarom komt een klant weer bij je terug? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doen jullie nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
“Wat ik vaak hoor is dat ik veel aandacht besteed aan het schoonmaken en diep reinigen van de huid. Tijdens een gezichtsbehandeling loop ik echt elke porie na om te kijken of er talg in zit. Klanten geven aan dat bij andere schoonheidsspecialisten er even ‘vluchtig’ gekeken wordt. Mijn mening is dat je op een vuile huid niet kunt werken. Ook waarderen mijn klanten de rust in de salon en de volledige focus van mij op het werk en de behandeling.”

“Bij elke nieuwe klant besteed ik veel tijd aan het geven van een huidanalyse. Ik beschrijf welk huidtype zij hebben en adviseer hierbij de juiste producten. Mijn leveranciers hebben hier hele handige tools voor. Daarbij geef ik elke nieuwe klant mini producten mee van de geadviseerde producten.”

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Het hangt af van de situatie. De regel bij mij is dat afspraken tot 24 uur voor aanvang kosteloos geannuleerd kunnen worden. Daarna wordt 50% van de behandeling in rekening gebracht en stuur ik een factuur.”

Wat betekent social media voor jouw salon? Op welke ben je het meest actief en waar heb je het meeste interactie met (potentiële) klanten?
“Social media betekent veel voor mijn salon. Ik post hier de reviews die ik krijg van mijn klanten, nieuwe behandelingen, vlogs/filmpjes en mooie foto’s van de praktijk. Dit alles in dezelfde mooie strakke stijl zodat de pagina’s er mooi en rustig uitzien.”

“Ik vind het belangrijk om zelf ook zichtbaar te blijven en post daarom ook veel filmpjes en foto’s van mijzelf. Klanten boeken immers een behandeling bij mij, zo weten zij bij wie ze terechtkomen.”

“Ik deel ook last minute plekjes op mijn verhalen op facebook en instagram en meestal worden deze heel snel weer opgevuld.”

“Ook verstuur ik elke maand een nieuwsbrief naar mijn hele klantenbestand met alle nieuwe dingen in de praktijk, producten, behandelingen en informatie. Dit doe ik omdat sommige klanten geen social media hebben.”

breid je aanbod niet uit maar ga dieper

Nadia Elerie

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
“Mijn laatste training die ik gevolgd heb, is de bindweefselmassage bij Nadia Elerie van Glowing Skin Masters. Buiten het feit dat deze bindweefselmassage echt fantastisch is, leerde zij mij veel over het ondernemerschap. De tip die mij is bij gebleven ‘breid je aanbod niet uit maar ga dieper’. Ook dat bindweefselmassages, peelings en microneedling echt het gouden trio zijn voor de huid.”

Ben je aangesloten bij brancheorganisatie ANBOS of De Huidprofessional? Of bij Zorg voor ZZP? En bij SKIN? Waarom wel/niet?
“Ik ben nog niet aangesloten bij een brancheorganisatie. Ik probeer de kosten zo laag mogelijk te houden en zie mijn diploma als een bewijs van mijn kwaliteit. Ook volg ik de nodige trainingen en blijf ik bij in mij vak. Hiervoor heb ik niet per se een brancheorganisatie nodig.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Aan het begin van mijn loopbaan, ben ik een keer gevallen tijdens het geven van een lichaamsmassage door de olie die een beetje op de grond was gevallen. De klant was gelukkig heel begaan met me en ik kon ook weer verder gaan met masseren.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? Vertel!
“Het openenvan mijn eigen Huidstudio is zeker nummer één! Het publiceren van mij artikel en het volgen van alle mooie trainingen zie ik ook als hoogtepunten.”

“Ik hoop nog heel veel hoogtepunten mee te maken. Ik heb de ambitie om mee te doen met Schoonheidsspecialist van het Jaar, een grotere praktijk op te zetten met bijvoorbeeld stagiairs en het samenwerken met dermatologen/huisartsen. Ook lijkt het mij gaaf om les te geven bij de opleiding voor schoonheidsspecialisten. Om colleges te geven over de huid.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden? Zo ja welke? En welke kansen zie jij nog?
“Ik merk dat mensen steeds vaker op zoek zijn naar rust en ontspanning. We leven allemaal een druk en gehaast leven. Hier moet je als beautyondernemer op inspelen door een totaal ontspannende beleving neer te zetten. Daarbij gaan de ontwikkelingen heel snel, wat natuurlijk heel gaaf is, maar daarom moeten beautyondernemers zich blijven laten ontwikkelen en nieuwe dingen aanleren.”

“Een minder goede ontwikkeling vind ik dat mensen, ook klanten, te snel de verkeerde producten of behandelingen gebruiken door bijvoorbeeld naar tiktok en influencers te kijken.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Bewandel je eigen pad. Let niet op andere maar focus op jezelf.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
“Wat ik lastig vind als ondernemer zijn de randzaken die erbij komen. Behandel ik drie dagen in de week, dan komt er ook nog tijd bij voor de schoonmaak, de was en andere zaken. Dit vind ik lastig in te delen met twee kleine kinderen thuis. Daarbij wil ik bijblijven en mijn praktijk steeds verder uitbreiden en vernieuwen. Hier worstel ik soms mee, omdat je veel beslissingen alleen maakt en je goed moet kijken wat wel en niet bij je past.”

Meer vakgenoten? Klik hier!

Ben jij een schoonheidsspecialist en wil jij ook graag vakgenoten/starters inspireren en je resultaten? Mail naar: redactie@beauty-pro.nl

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Gharieni bekroond als Forbes Travel Guide 2024 Official Spa & Wellness Technologies & Equipment Brand!
Leren van vakgenoten by Jessica van den Brink | Huidstudio Jess

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord