Mariëlle Korsman is 52 jaar en sinds 1992 trotse eigenaresse van Huidinstituut Genique in Houten. Ze is al sinds 1987 in de branche actief en heeft dan ook een schat aan ervaring! Lees alles over de start van haar bedrijf, haar hoogtepunten, haar favoriete merken, hoe zij social media inzet voor haar bedrijf en hoe zij de toekomst ziet van de beautybranche. Be inspired!
Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom?
“Sinds 1987 ben ik actief in onze mooie branche. In 1992 ben ik gestart met mijn eigen instituut in het souterrain van het huis van mijn ouders. Zij hadden de ruimte die ik nodig had om gelijk een professionele start te kunnen maken, zonder direct aan een huurpand vast te zitten. Ik was toen 23 jaar en woonde alleen, dus om mijn kosten laag te houden was dit de ideale oplossing. Ik had het geluk gelijk met twee stoelen te kunnen beginnen en had daarnaast ook een bad en sauna tot mijn beschikking. Op deze manier kon ik een compleet pakket aanbieden voor zowel gezichts- als lichaamsbehandelingen. Mijn echte passie heeft wel altijd gelegen bij het oplossen van huidproblemen en overbeharing.”
Welke opleiding(en) heb je gedaan en wat is jouw specialisatie?
“In Rotterdam bij Instituut Lya Goosman volgde ik de internationale Cidesco opleiding, de Stivas A en Voortgezette opleiding Stivas B. Daar is de basis gelegd. Later heb ik diverse opleidingen, trainingen, cursussen en workshops gevolgd, eigenlijk staat ons vak voor een leven lang leren. Mijn belangrijkste persoonlijke specialisaties zijn het elektrisch ontharen, IPL-Laser, Resurfacing treatments en Microneedling.”
Werk je alleen of met een team, vanuit een bedrijfspand of vanuit huis?
“Mijn team bestaat uit 7 specialistes, inclusief mijzelf, en daarnaast heeft mijn man een belangrijke functie achter de schermen. Na 10 jaar vanuit het huis van mijn ouders gewerkt te hebben, zijn wijn prive verhuisd naar een huis met de mogelijkheid om het instituut naast het huis te vestigen met drie behandelstoelen, een douche, ontvangstruimte en eigen toiletruimte. 7 jaar geleden nam ik een bedrijf over van een goede collega, welke in een bedrijfspand was gevestigd. In die tijd huurde ik ook nog een ruimte bij een sportschool waar we een behandelstoel hadden. Toen wij 4 jaar geleden ook in Houten ons eigen bedrijfspand konden kopen, hebben wij alle drie onze instituten samengevoegd tot het instituut zoals het nu is met 5 behandelcabines en 7 behandelstoelen, een massagebad en een stoom-douchecabine, een multifunctionele relax ruimte met een volwaardige keuken voor o.a. lezingen, workshops en interne trainingen. We zitten op een bedrijventerrein met zichtlocatie tegenover een tuincentrum. Praktisch iedereen die zich in Houten met de auto verplaatst, komt langs ons gereden. Ik ben zelf zo’n 5 dagen per week aanwezig, maar nog maar anderhalve dag achter de stoel. Ik sta zelf vaak op de receptie en doe dan de intakes van nieuwe klanten of van klanten die willen kuren en af een toe een Laserbehandeling als de agenda van mijn collega’s geen ruimte meer hebben.”
Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandeling(en)?
“Wij hebben een uitgebreid aanbod met op de beneden verdieping de huidverbeterende gezichtsbehandelingen en op de bovenverdieping de huidverbeterende en ontspannende lichaamsbehandelingen en day spa. Onze core business is het geven van huidverbeterende behandelingen en het ontharen, zowel het harsen, elektrisch ontharen als de laserontharing.”
Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
“Het leukst vind ik om steeds weer op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen, als iets eenmaal loopt, dan stel ik mijzelf weer een nieuw doel. Ik probeer mijn team mee te nemen in mijn enthousiasme dat is nodig zodat nieuwe behandelingen of producten of werkwijzen ook echt kunnen aanslaan. Mijn collega’s geef ik ook de ruimte om met verbeterpunten of suggesties van noviteiten te komen. Team spirit is belangrijk, alle neuzen dezelfde kant op.”
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Elk jaar bezoek ik 2x de beauty beurs in Utrecht en hoop nu ook weer eens een buitenlands beurs te kunnen bezoeken. Dat is lang geleden. Uiteraard lees ik de vakbladen, hoewel die nog wel eens op een stapel eindigen die dan in de vakanties pas aan de beurt komen. Op het net lees ik wel veel artikelen over allerlei ontwikkelingen in de branche, vaak via links in de social media. Bijna elk jaar volg ik wel een training of opleiding ter verdieping van een bepaald onderwerp of op het gebied van bedrijfsvoering.”
Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“pHformula vind ik echt fantastisch op het gebied van huidverbetering, lekker pittig waar we zelf nog een ontspannend sausje overheen gieten, zodat ook deze behandeling een feestje wordt. Uiteraard vind ik GenCos en Dr Grandel ook heel fijn om mee te werken. GenCos combineert heel mooi met alle apparatuur waar wij mee werken, zodat de producten nog beter worden opgenomen en er een mooi verbeterd huidbeeld ontstaat. Klanten zijn echt verbaasd over het resultaat aan het eind van de behandeling. Dr Grandel is wat klassieker maar daarom zeker niet minder mooi. Het heeft een uitgebreid assortiment voor thuis met centraal een enorm assortiment aan ampullen. Er is echt voor elke huid(wens) een ampul, als je daar eenmaal mee kennis hebt gemaakt wil je dat minstens 1x per week!”
Wat maakt jouw salon uniek?
“Wij laten huidverbetering en ontspanning samen komen, dat kan in 1 behandeling of in delen. Zo hebben wij ook klanten die je elke maand ziet voor een huidverbeterende behandeling en op een ander moment voor
bijvoorbeeld een rugmassage of een Relax Arrangement. Vaak zie ik salons die alleen huidverbetering aanbieden of alleen de meer klassieke ontspannende gezichtsbehandelingen. Wij gaan dus voor het totaalplaatje.”
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Onze zichtbaarheid op het pand werkt als een groot magneet, mensen zien ons en vervolgens bezoeken ze onze website. Daarnaast zijn we redelijk actief op Facebook en Instagram. Folders en/of flyers worden regelmatig verspreid en we laten ons zien op een braderie of locale (activiteiten)markt. Soms doen we ook vriendinnenwerfacties.”
Wat betekent social media voor jouw salon? Op welke ben je het meest actief en waar heb je het meeste interactie met (potentiële) klanten?
“We hebben de meeste volgers op Facebook. Met Instagram zijn we pas in de eerste Corona Lockdown begonnen. Ik post mijn berichten op beide kanalen, ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, maar ik ben al blij dat ik zo vaak iets weet te posten. Ik ben nu eenmaal geen marketing specialist en dat wens ik ook helemaal niet te worden. Uitbesteden wil ik het niet, het moet persoonlijk blijven. Wel is het het plan dat een van onze collega’s zich daar meer mee gaat bezighouden. Wat betreft de interactie, weet ik dat we daar nog veel winst kunnen behalen door de posts meer in de vragende vorm te plaatsen en dan vooral de verhalen. Er is nog veel groei in mogelijk.”
Heb je een webshop?
“We hebben van de merken Dr Grandel en Arabesque een knop via de leverancier, waar mondjesmaat gebruik van wordt gemaakt. Onze andere merken staan ons niet toe een webshop te voeren door specialistische
producten die we echt persoonlijk willen adviseren om teleurstelling in resultaat of ongewenste reacties te voorkomen. Wel kun je via de knop online bestellen zelf aangeven wat je wenst te ontvangen aan producten,
dan sturen we die producten op of brengen ze langs. Dat is dan dus eigenlijk met name bedoeld voor ‘herhaal’ producten voor bestaande klanten. Een professionele webshop kost veel tijd en veel voorraad, wil
je hem goed in de lucht houden en goede service kunnen bieden. Tijd is hier de beperkende factor.”
Ben je aangesloten bij ANBOS? En het SKIN Register? Waarom wel/niet?
“Met name vanwege de registraties van onze specialisaties zijn wij aangesloten bij de ANBOS. Er zijn ook wel wat financiële voordelen zoals kortingen bij diverse instanties en natuurlijk het vakblad. Tegenwoordig
ook online meetings die ik wel interessant vind. Op dit moment zie ik de meerwaarde nog niet van het SKIN Register. Enerzijds vind ik het goed dat er een register is, maar vraag mij af of een consument hier op gaat
zoeken als ze een specialist nodig heeft. Vanwege onze registratie bij de ANBOS en de AGB codes, volgen wij sowieso onze bijscholingen al en dat zou voldoende moeten zijn om de kwaliteit hiervan te waarborgen. Zolang verzekeraars nog met ons blijven samenwerken zie ik het nut niet zo. Daarnaast zijn er ook nog weinig scholingen waar ik zelf interesse in heb geaccrediteerd dus….”
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Die heb ik niet, want ik ben perfect! Geintje hoor, er zijn genoeg kleine dingetjes te bedenken van hars die niet van de huid komt, een peeling opbrengen en je realiseren dat je helemaal niet hebt gereinigd, een behandeling adviseren en erachter komen dat de benodigde producten op zijn, vergeten een klant uit de agenda te halen en dus voor niks bellen om te vragen of ze ons vergeten zijn. Zo kan ik nog wel even doorgaan maar echt hele grote blunders kan ik me gelukkig niet echt herinneren.”
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Dat is toch wel het openen van onze huidige locatie, dat voelde en voelt nog steeds als de kroon op het harde werken. Klanten zeggen het ook vaak, dat we toch wel heel trots mogen zijn op wat we hebben neergezet. Hoewel ik het inmiddels heel gewoon vind, besef ik het me wel dat het bijzonder is. Vooral als ik ’s avonds over de rondweg rijd en het pand met mooi verlicht logo zie, voel ik me trots en vooral dankbaar!”
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“Samenwerken is en wordt steeds belangrijker. Steeds meer zie je dat er op een onderdeel wordt gespecialiseerd, zoals permanent make-up, ontharen, massages, wimper en wenkbrauwstyling, nagelstyling, visagie. Daar kun je als allrounder bijna niet tegenop. Wil je ergens echt goed in zijn, dan moet je daar je focus op hebben. Ik denk dan ook dat het samenwerken met verschillende disciplines onder een dak met bijvoorbeeld zzp’ers in de toekomst steeds meer te zien zal zijn.”
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Sturen op cijfers, maar wel je hart blijven volgen. Je business moet financieel solide zijn maar tegelijk is het een vak waarin je de mens centraal moet stellen en je je klant oprecht en met aandacht moet behandelen. Als het vak niet “in” je zit en je niet gepassioneerd bent dan weet ik niet of je er echt gelukkig van wordt. Want dat is toch waar iedereen naar op zoek is, een stukje geluk in het leven!”
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
“Ik blijf het jammer vinden als collega’s ervoor kiezen om onder de prijs te werken. Niet eens zozeer vanwege de concurrentie, maar omdat ik vind dat je jezelf op waarde moet schatten en je ook aan je toekomst
moet denken. Ik denk dat jonge mensen die nu starten met hun business dat wel anders doen dan hoe ik en vele collega’s met mij, destijds zijn begonnen. Ik vraag mij af hoe zij denken over specialiseren en positioneren.”
Wat vind jij?