HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Boost je webshop! Een checklist met concrete tips

We hebben inmiddels allemaal wel begrepen hoe belangrijk het is een goede webshop te hebben. Als paddenstoelen schoten ze uit de grond. Als gepakte kans of als β€˜redmiddel’ om nog wat omzet te maken. Want de online verkoop floreert onder de huidige situatie.
Door: Lianne van Houtum, eigenaar Bureau van Houtum (meer over Lianne lees je onderaan dit artikel!)

Profiteer je hier volop van en kan je de ritjes naar het postkantoor bijna niet aan? Of komen ze de pakketten inmiddels bij je salon ophalen met een busje? Geweldig! Maar wat als dat niet zo is? En je jezelf afvraagt of je al die uren of euro’s in je shop voor niks hebt geΓ―nvesteerd. Hopelijk is het niet zo dramatisch, maar zou je je verkopen wel een boost willen geven. Lees dan snel verder! Natuurlijk kan ik je in dit artikel geen specifiek advies geven om je verkoop te verhogen. Wat ik wel graag doe is je een algemene checklist geven met een aantal belangrijke punten die je kunt doorlopen om je webshop kritisch onder de loep te nemen en te verbeteren! Bij elk punt geef ik een concrete tip die je direct toe kunt passen.

1. De functionaliteit en inrichting

Met stip op 1. Je webshop moet functioneren. Zowel op mobiel als op groter scherm. Niks irritanter dan een button die van het scherm β€˜valt’ of een onmogelijk gegevens-formulier in te moeten vullen nadat je je mandje hebt gevuld. Een duidelijke indeling op je website en -shop zorgt dat de producten makkelijk vindbaar zijn. Je kunt er voor kiezen om de producten te categoriseren op merk of op producttype.

TIP: Test je webshop dus zorgvuldig en vraag ook familie en vrienden dit te doen. Je kunt door middel van kortingsbonnen fictieve bestellingen door hen laten plaatsen en ze te vragen hun aankoopervaring met jou te delen

2. Het assortiment – de hoeveelheid producten

Inderdaad, er zijn heel veel geweldige producten die je zou kunnen verkopen. Maar doe dat niet. Huh? Ja! Natuurlijk moet je een compleet assortiment bieden, maar ook hier kan β€˜less is more’ van toepassing zijn. Twee tot drie merken zijn over het algemeen voor een kleine tot middelgrote webshop echt voldoende.

Tip: Bekijk je assortiment eens met een kritische blik. Welke producten zijn echte hardlopers en welke worden amper gekocht? En wat is de marge die je maakt op deze producten? Schrap waar nodig en focus op de hardlopers.

3. Het assortiment – de samenstelling

Wat misschien nog belangrijker is dan de hoeveelheid producten, is of ze aansluiten op de behoefte van je doelgroep. Zijn dit de producten waar je klanten in de salon naar vragen, of de producten die ze pas aanschaffen na een persoonlijk advies van jou of je personeel?

TIP: Tijdens de lockdown is het verstandig je assortiment aan te passen aan de huidige behoeften. Twijfel je hierover? Doe eens een poll via social media, bel een aantal klanten en bovenal: analyseer je verkopen! Welk product loopt het hardst, waar maak je de meeste marge op?

4. De look & feel

We kopen allemaal het liefst producten die er mooi uit zien. Dat wekt niet alleen vertrouwe, het zorgt voor een hogere aankoopbereidheid. Let er op dat je website en -shop rust uitstralen. Gebruik mooie productfoto’s. En niet te vergeten; besteed tijd en aandacht aan een mooie (verzend)verpakking. Een persoonlijk kaartje is veel werk, maar is ontzettend waardevol voor de aankoopervaring. Bovendien zijn je klanten eerder geneigd hun aankoop te delen op social media.

Tip: Zorg voor een fijne aankoopervaring. Besteed tijd aan de styling van je website en webshop, maar ook aan de verpakking. Maak het persoonlijk en (vooruitlopend op het volgende punt) vraag je klant hun aankoop te delen op social media!

5. De marketing

Een open deur, maar ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: potentiΓ«le kopers vinden de weg naar je webshop nou eenmaal niet toevallig vanzelf. Zorg dus dat je zichtbaar bent! Op je social media kanalen, via social- of zoekmachine marketing, (straks weer) in je salon, vermeld hem op je afspraken- en visitekaartjes. Kortom, waar je maar kan. Bedenk leuke win-acties, maak van je klanten ambassadeurs en bovenal: geef ze een reden om te kopen.

TIP: Geef advies! Vertel bijvoorbeeld in een blog, post of nieuwsbrief welke routine je aanraadt bij pigmentvlekjes en laat zien welke producten daar geschikt voor zijn. Helemaal fantastisch als je ook voor en na foto’s hierbij kunt inzetten. Of maak een persoonlijk 1-op-1 advies door middel van een gratis huidanalyse. Uiteraard zet je in je advies de link naar deze producten in de webshop. Maak de aankoop zo aantrekkelijk en eenvoudig mogelijk!

6. Up- en cross selling

Lijkt ingewikkeld, is simpel. Sommige producten kun je op een logische manier koppelen. Wanneer we het voorgaande voorbeeld nemen, kun je bijvoorbeeld een setje maken met producten voor een gehele verzorging. Wanneer een klant van plan was alleen een nieuwe dagcrème aan te schaffen, haal je ze op deze manier over om voor het hele pakket te gaan. De duurdere optie, dus upselling.
Wanneer een klant een browliner en gel koopt, geef je ze een suggestie om ook een pincet aan te schaffen. Ze vullen elkaar aan en de klant kiest er voor om beide te bestellen. Dit noem je cross selling.

TIP: Toon bij aankoop van een product een suggestie voor een duurdere optie of een product dat hier goed bij aansluit en vaak samen wordt gekocht.

7. De verzendopties

Een product van € 15,- bestellen wanneer je € 6,95 verzendkosten moet betalen is niet heel aantrekkelijk. Probeer een goede verhouding te krijgen tussen de aankoopprijs en de verzendkosten. Soms kan het helpen een β€˜gratis verzending vanaf’ prijs te bepalen.

TIP: Onderzoek de diverse verzendopties. Soms kun je producten zo verpakken dat je ze als brievenbuspakketje of in een bubbeltjes envelop kunt versturen. Ook verschillen de tarieven bij diverse aanbieders. Een afhaal of bezorg optie voor de omgeving/vaste klanten is tijdrovend, maar verhoogt de aankoopbereidheid. Bovendien blijf je zo persoonlijk in contact met je klanten!

Direct aanpakken

Zitten er punten bij die je direct aan kunt pakken? Grijp die kans. Want ook na de lockdown is een goede webshop een top prioriteit. Zie het als een waardevol onderdeel van je bedrijf en niet als een verlengstuk. Als je deze mindset hebt, zul je zien dat je shop een steeds grotere bijdrage in de omzet levert aan je onderneming.

Veel succes!

Over Lianne van Houtum, eigenaar Bureau van Houtum

Graag stel ik me kort aan jullie voor! Met mijn vriend, onze twee kids, hond en kat woon ik in het mooie Oosterbeek. Ik heb, samen met mijn vriend, twee bedrijven. Ik wist altijd dat ik wilde ondernemen. Ook toen ons bedrijf in de evenementenmarketing in één dag in elkaar stortte door Corona bleef het volgen van mijn passie de enige optie voor mij. Ik besloot β€˜opnieuw’ te beginnen en mijn bedrijf uit te breiden met een nieuwe tak. Bureau van Houtum was geboren.

Al snel kreeg ik veel klanten uit de beauty industrie. Niet omdat ik hier op inspeelde, maar blijkbaar was er een klik. Mijn stijl en manier van ondernemen sprak deze branche blijkbaar aan. En die aantrekkingskracht was wederzijds. Ik ontmoet hardwerkende ondernemers die staan voor hun bedrijf. Professionals met een grote drive en passie voor hun vakgebied. En die zich, net als ik, aan moeten passen en innovatief moeten zijn om deze situatie zakelijk te overleven. Met ruim 12 jaar ervaring help ik salons om van hun merk een belevingsconcept te maken. Soms door slechts een onderdeel hiervan uit te voeren, zoals het maken van een logo of website maar ook vaak door mee te denken met de gehele strategie.

Het klinkt misschien afgezaagd, maar mijn grootste drijfveer is het resultaat dat mijn klanten behalen. Als ik iemand me belt omdat ze helemaal happy is met haar nieuwe logo of om te vertellen dat ze mede dankzij de inzet van mij of mijn team enorm gegroeid is dan word ik daar oprecht heel blij van!

www.bureauvanhoutum.nl
info@bureauvanhoutum.nl
Whatsapp: 0614756781
insta: @bureauvanhoutum

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Charlotte
    18 februari, 2021

    Zo leuk Lian, dank voor deze handige tips! x Charlotte


Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Posted on

DUBBEL FEEST! Naast het 60-jarig jubileum van Cosinta op 15 juni organiseren we ...

15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Posted on

Op 19 en 20 april 2024 vindt de 12de editie van De ...

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Posted on

Een weekend vol glitter, glamour en grenzeloze inspiratie. Dat is precies wat ...

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Posted on

Gisteren kregen wij op Facebook een melding van een nieuwe facebookgroep: ‘Beautysector ...

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Posted on

Ondernemers die in de komende jaren verwachten een jaaromzet lager dan € ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Show your best results! Het resultaat van Iris van den Burg
Boost je webshop! Een checklist met concrete tips