Wat fantastisch om weer open te zijn. Maar wat een hectiek. Zooo veel afspraken die gemaakt moeten worden. Je wordt gek gebeld, geappt en de klanten liggen nog net niet met een slaapzakje voor je deur. Top natuurlijk, maar ook chaotisch. Kan dat niet wat makkelijker?
Door Lianne van Houtum – Bureau van Houtum
Drukker dan ‘pre-corona’ zal het sowieso nog wel even blijven. Ook zal er meer afgezegd en verzet moeten worden vanwege alle maatregelen. Een zieke klant of verkouden personeelslid kan zomaar je perfecte planning weer compleet aan diggelen gooien.
Wat je wel kunt doen is je tijd besparen door je website voor jouw laten werken. Hoe dan? Nou, met deze tips maak je een goed begin.
Tip nummer 1: Zorg voor een duidelijke indeling en de juiste informatie
Niks ongeduldiger dan de mens. Kan ik niet vinden wat ik zoek op je website? Dan ga ik je bellen. En dat kost jou tijd. Of ik haak af. (Kost je geen tijd, maar misschien toch niet helemaal een fijne oplossing.)
Door er voor te zorgen dat de informatie over behandelingen, producten en prijzen goed te vinden is op je website voorkom je een hoop vragen. Leg dus bijvoorbeeld goed uit wat een behandeling doet of geef een advies op basis van indicatie. Heeft iemand last van pigmentvlekjes? Op je site is duidelijk te vinden welke behandeling hij/zij dan het beste kan boeken.
Een Q&A (vragen+antwoorden) maken is ook een aanrader. Bij ‘grotere’ beslissingen, zoals PMU of een huidverbeterings traject is de drempel voor klanten vaak wat hoger en zitten ze met vragen. Door vaak gestelde vragen op te sommen en deze te beantwoorden hoeft de klant daar geen rechtstreeks contact meer voor op te nemen. Bespaart je direct tijd!
Tip 2: Zorg voor een call-to-action naar jouw wens
Bellen, mailen, appen. Iedereen heeft zijn voorkeur. Daarom is het ook goed als je klanten op al deze manieren contact met je kunnen opnemen. Maar je kan daar natuurlijk best een beetje in sturen.
Vind jij het bijvoorbeeld prettig als ze een WhatsAppje sturen? Fijn snel tussendoor via je telefoon antwoorden of misschien wel een spraakberichtje sturen. Zet dan eens onderaan je Q&A een WhatsApp button, en je zult zien dat je minder telefoontjes krijgt en meer appjes. (Installeer trouwens even de gratis Business whatsapp, dan kan je gelijk een ‘auto reply’ sturen.)
Wil je liever dat mensen je mailen? Benoem dit dan ook op je website. Maak buttons met ‘stuur een mailtje’ en zorg dat deze de mail direct opent als ze er op klikken.
Natuurlijk zullen er nog steeds een aantal mensen contact opnemen op de manier die zij het prettigst vinden. Maar je zal merken dat het toch een aanzienlijk verschil gaat brengen.
Tip 3: De meest tijd besparende! Zorg voor een goede agenda-tool
Een goede agendakoppeling is het halve werk. Er zijn veel aanbieders, zoals Salonized, Treatwell en Sara Salonsoft, alle met hun eigen voor- en (soms) nadelen. Dit zijn echte time-savers. Ze zorgen bovendien niet alleen voor een agenda tool, maar je kan er van alles mee automatiseren.
Koppel de tool aan je website via een widget en klaar ben je. Je zult zien dat veel klanten hier gebruik van maken. De meeste aanbieders zorgen dat je klant ook een bevestiging èn herinnering (minder no-shows) krijgen en geven klanten de mogelijkheid afspraken te verplaatsten tot een bepaald aantal uren/dagen voor aanvang. Kortom; grote aanrader!
Dat was de laatste voor nu, want tijd!
Ik hoop dat je iets aan de tips hebt. Ik realiseer me dat het ook tijd kost om alles op orde te krijgen, maar deze verdien je zeker weten dubbel terug. En kan je nu echt niet een paar uurtjes vinden of is het gewoon niet je ding om aan je website te sleutelen? Dan mag je mij natuurlijk altijd even bellen.
Lianne van Houtum – Bureau van Houtum
www.bureauvanhoutum.nl
info@bureauvanhoutum.nl
Whatsapp: 0614756781
insta: @bureauvanhoutum
Ik bied momenteel een gratis en vrijblijvende website check aan. Deze is aan te vragen via www.bureauvanhoutum.nl en er zijn nog 10 spots beschikbaar!
Wat vind jij?