Bijzondere salonconcepten: Floaten en huidverbetering bij Beautyness

Lilith van Elten is 37 jaar oud en eigenaresse van Beautyness. In eerste instantie hebben we Lilith gevraagd voor de rubriek ‘Leren van Vakgenoten’. Maar na de introductie van de nieuwe rubriek hebben wij besloten dat haar concept beter past bij ‘Bijzondere salonconcepten’. Zij combineert namelijk huidverbetering met wellness. In haar salon heeft zij een floatroom.

Floaten
“Floaten is simpel gezegd drijven op een laag zout water in een speciaal ontwikkelde cabine. Er zit 300 kilo zout in het water, rijk aan magnesium. Magnesium is het mineraal dat voor veel processen in ons lichaam essentieel is. Floaten is onwijs goed voor je lichaam en geest. Niet alleen geeft het een ultiem zen-gevoel het zorgt er ook voor dat je bloed beter doorstroomt en je ademhaling en hartritme worden gereguleerd. Daarnaast staat 1 uur floaten gelijk aan 5 uur slaap!”

Opleiding
“Ik heb de opleiding allround schoonheidsspecialiste/visagiste gedaan in 2004, inmiddels ben ik alweer circa 15 jaar actief in de branche. Ik heb een tijd in een parfumerie gewerkt. Hier heb ik verschillende trainingen gevolgd van veel verschillende merken. Daarnaast heb ik trainingen gevolgd van het merk waarmee ik in de salon werk (fruitzuren, bindweefsel en een masterclass bruidsmake-up). Ik ben nu bezig met een opleiding pedicure, ik heb vrijstelling voor Anatomie en Fysiologie, maar vind het toch heel erg leuk dit weer allemaal tegen te komen. Het menselijk lichaam is zo onwijs interessant. Hoe het lichaam ontstaat uit een cel en welke systemen er allemaal (onbewust) in ons lichaam zitten is zo mooi. Maar er zijn nog veel meer opleidingen die op mijn lijstje staan. Het ontwikkelen van mijn kennis vind ik zo leuk!”

Beautyness
“Ik ben in 2016 gestart met Beautyness. Hiervoor ben ik als freelance schoonheidsspecialist actief geweest in een andere salon, daar liep ik tegen bepaalde dingen aan waarvan ik dacht dat deze anders zouden kunnen. Ik ben Beautyness alleen begonnen en sinds afgelopen februari is Emma erbij gekomen. Zij is schoonheidsspecialiste en pedicure en volgt op dit moment de opleiding Huidtherapie. Wij werken vanuit een pand, de salon zit onder een appartementencomplex in een vrij nieuwe wijk. Er wordt nog steeds veel gebouwd dus dat is voor ons super fijn! Ik vind het geweldig om mijn eigen concept te draaien en het persoonlijk te houden voor de cliënt.

Toen ik net begon had ik een stempelkaart, bij elke 30 euro 1 stempel en bij een volle kaart (9 stempels) kregen ze 25 euro korting. Dit wil ik op den duur wel anders gaan inrichten. Ook hebben we voor het floaten een abonnement voor 30 of 60 minuten floaten voor een heel jaar. Daarnaast vinden wij het heel belangrijk dat alle ‘kleine’ dingetjes genoteerd worden, zodat we er de volgende afspraak op terug kunnen komen. Wanneer de cliënt komt voor een huidverbeterende behandeling nemen wij contact op om te vragen hoe het gaat met de huid en of er nog vragen zijn. We zijn een klein bedrijf waardoor de cliënt alle aandacht van ons krijgt wanneer zij ons bezoeken. We maken daarom ook geen gebruik van een online agenda. Ik vind het prettig om de cliënten persoonlijk (telefonisch of per mail) te spreken bij het maken van een afspraak.”

Behandelingen
“Cliënten kunnen bij ons terecht voor verschillende behandelingen, ontspanningsmassage, huidverbeterende behandelingen, pedicure, gellak manicure, alle korte behandelingen bijvoorbeeld harsen van de bovenlip of wenkbrouwen, het verven en epileren van de wenkbrouwen en natuurlijk de float sessies. De meest geboekte behandelingen zijn toch wel de combinatie behandelingen van gezichtsbehandeling en floaten. Ook de pedicure behandelingen bij Emma worden enorm veel geboekt.”

Het leukste aan ondernemen
“Ik ga nooit naar mijn werk, er is geen moment dat ik spijt heb van deze keuze. Tuurlijk is het in deze tijd (van Corona) allemaal anders. Ik merk dat de creativiteit bij het ondernemen echt naar voren komt. Gelukkig werken wij nog vol passie en enthousiasme. Het altijd ‘aan’ staan is soms lastig, maar ook heel leuk. Zo functioneer ik het beste! Wel vind ik het soms moeilijk om tijd vrij te maken om ook AAN de salon te werken in plaats van alleen IN de salon. Ook heb ik in de loop van de jaren geleerd om wat te ontspannen… Ik lig (te weinig) wel eens in de floatroom.”

Vakinformatie
“Ik lees heel veel over deze branche, volg veel webinars en bezoek veel beurzen.”

Favoriete merken
“Op dit moment werken wij nog alleen met Cenzaa qua huidverzorging. Dit merk spreekt mij enorm aan, omdat het huidverbetering combineert met wellness en dat past natuurlijk super goed bij Beautyness. Ik heb daarnaast gekozen voor de make-up lijn van Essential, een niche merk uit Rome. Dit is een huidverzorgende anti-aging lijn zonder parabenen en (voor mij heel belangrijk) niet op dieren getest. Scrub & Rub vind ik ook echt een fantastisch merk, heerlijke verzorgende en geurende body producten. Ik sta altijd open voor nieuwe merken, dus ook daar blijf ik me in verdiepen.”

Klanten werven
“Ik flyer zelf in de wijken in de omgeving regelmatig, vooral herhaling is heel belangrijk. Daarnaast maken we veel gebruik van social media (Facebook en Instagram). Ook hebben we een website www.beauty-ness.nl en heel af en toe sta (voor Corona) ik op een ladies night.”

Te laat of annuleren
“Ja dat vind ik heel moeilijk, doordat wij geen online agenda hebben, heb ik echt nooit klanten die niet op kwamen dagen. Wel eens afspraken die (voor corona) last minute geannuleerd werden. Dan gaf ik wel aan dat het fijn geweest zou zijn dat het eerder gemeld werd, zodat wij de agenda weer hadden kunnen vullen en dat ik hier normaal kosten voor in rekening moet brengen, maar dat voor deze keer laat. Dan weten ze het voor de volgende keer. Nu met corona is dat heel anders. Als ik aangeef dat er kosten in rekening worden gebracht bij niet op tijd annuleren, ben ik bang dat ze toch gaan komen met lichte klachten en dat is natuurlijk niet wat we willen. Ik heb sinds vorige week gemerkt dat er heel veel verschuivingen plaatsvinden in de agenda. Dat is lastig en heel jammer, maar het is zoals het is. Gelukkig worden een hoop afspraken meteen naar een andere datum verzet.”

Social Media
“Social media betekent voor ons heel veel. Ik ben meer van de Facebook en Emma doet meer Instagram. Wanneer ik last minute plekjes heb zetten wij dit altijd op onze social media kanalen en vaak wordt dit dan toch nog opgevuld.”

SKIN-register
“Ik ben er nog niet over uit of ik mij ga inschrijven. Aan de ene kant is het een goed initiatief, want het is belangrijk dat de cliënten een goed overzicht hebben van de schoonheidsspecialistes en welke specialisatie en kennis ze hebben. Ik denk dat ik nog even wacht om aan te kijken hoe dit register zich gaat ontwikkelen. Ik ben ook lid van Anbos en vind dat tot nu toe genoeg. Wellicht dat ik daar in de toekomst anders over denk.”

Grootste blunder
“Nou heb je even, haha, nee hoor dat valt reuze mee. Ik denk dat Emma en ik de meeste dingen omstoten of laten vallen, daar zijn wij heel goed in! Ik heb een keer mijn hele toren omgegooid met vapozone loupelamp en al. Godzijdank was dit terwijl er een familielid in mijn stoel lag, dus minder erg en gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Ook ben ik een keer vergeten om op de start knop te drukken van de floatroom. Dat ik ineens dacht na een half uur ‘goh is die mevrouw nou nog niet klaar met de sessie’ gelukkig is dat allemaal op te lossen met losse bediening. Natuurlijk leer je daar ook weer van voor de volgende keer. Wanneer Emma en ik filmpjes gaan maken voor onze social media vliegen de blunders om je oren, zo leuk om weer samen te mogen werken met zo’n leuke collega, we doen het ook echt samen!”

Hoogtepunt
“Poeh mijn hoogtepunt, even denken, ik vind alles een hoogtepunt. De stap die ik heb gezet om de salon te beginnen en nu bijna 4 jaar later nog steeds te zien dat het blijft groeien is natuurlijk het beste hoogtepunt dat je maar kan hebben. Toch blijft er in mij iets kriebelen voor uitbreiding. Emma zit nu nog op school, maar wanneer zij daar klaar mee is willen wij toch nog veel meer. Ik ben wel van mening dat je altijd doelen en dromen moet hebben en deze 100% moet volgen.”

Toekomst van de beautybranche
“Ik zie geen onzekerheden. De branche groeit enorm en mensen zijn bereid om meer tijd te besteden aan hun ontspanning. Kansen zie ik voor Beautyness zeker niet alleen in de samenstelling en het pand waar we nu zitten, maar ook in de toekomst.”

Beste tip
“PLANNING! haha. Dat is zo niet mijn sterkste kant, maar zo noodzakelijk.”

Is er nog iets wat je met vakcollega’s zou willen delen?
“Ik wil mijn collega’s op dit moment gewoon eigenlijk zeggen dat ze niet op moeten geven in deze tijd. Ik lees wel eens op social media dat bepaalde ondernemers bij de pakken neer gaan zitten, of wat negatief zijn over de situatie nu. Dit is natuurlijk wat niemand wil en iedereen moet er mee dealen. Ik ben er van overtuigd dat het allemaal goed gaat komen. Dus voor al mijn lieve collega’s op afstand (maar ook zeker die in onze regio) heel veel succes
(sterkte vind ik zo naar)!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Show your best results! ‘Klinisch bewezen oplossing voor maskne’
Bijzondere salonconcepten: Floaten en huidverbetering bij Beautyness