Leren van vakgenoten: Lonneke van Herk van De Schoonheidssalon van Lonneke

Deze week in ‘Leren van Vakgenoten’ het verhaal van Lonneke van Herk. Zij is 45 jaar, samen met Tom en ze hebben 5 kinderen, 4 zonen en 1 dochter in de leeftijd van 15 tot 24 jaar. Lonneke is in 2014 gestart met haar eigen salon. Daarvoor heeft zij ruim 15 jaar in diverse beautycentra en schoonheidssalons, in loondienstverband, gewerkt. “Er waren voor mij verschillende redenen om mijn eigen salon te starten. Ik wilde  werken vanuit mijn hart en passie, niet alleen om het snelle geld te verdienen. Ik wilde het op mijn eigen manier doen en aanpakken. Het was een sprong in het diepe maar achteraf de beste keuze die ik ooit gemaakt heb.” Lees snel verder en ontdek hoe Lonneke de eerste lockdown heeft ervaren en wat zij het leukste vindt aan ondernemen!

De lockdown
Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar ben ik eerst een beetje beduusd geweest om wat er allemaal gebeurde, het was een hele onwerkelijke situatie. De duur van de lockdown werd ook steeds verlengd, het begon in maart, zou duren tot 6 april, toen werd het 20 mei maar op 11 mei kregen we opeens weer groen licht. Steeds herplande ik de afspraken die ik vervolgens ook weer moest afzeggen. Uiteindelijk waren we 8 weken verder. De eerste periode weer terug aan het werk vond ik heftig. Het virus was nog onder ons en we moesten werken volgens allerlei protocollen, die ook weer steeds veranderden. De werkdagen waren lang en druk omdat iedereen graag weer wilde komen, wat ook een luxe is natuurlijk. Tijdens de periode dat ik niet mocht werken in de salon ben ik veel gaan wandelen en fietsen, bezorgde ik producten bij mijn klanten, zodat ik ze toch even zag, op gepaste afstand uiteraard. Ik heb een paar online trainingen gevolgd en ik ben heel actief geweest op social media. Omdat mijn partner in die periode ook zijn baan kwijtraakte, hebben we veel geklust in en om het huis. Nu, tijdens de tweede lockdown, komt er alleen wat geld binnen door de verkoop van producten.  Bij lange na niet genoeg om het gat te dichten wat nu ontstaat. Omdat de voorwaarden voor financiële steunmaatregelen zo opgesteld zijn door de regering dat 95% mensen werkzaam in de beautysector, waaronder ik, buiten de boot valt, heb ik wel een plan achter de hand, mocht de lockdown na 19 januari nog verlengd worden. De buffer is natuurlijk ook niet oneindig. Die probeer ik dan op een andere manier aan te vullen.

Opleidingen en trainingen
In 1996 heb ik de opleiding MBO Uiterlijke Verzorging (schoonheids-en voetverzorging en ondernemen) afgerond. Omdat je in dit vak nooit uitgeleerd bent en de trends zich in een razendsnel tempo opvolgen, houd ik mijn kennis up-to-date door steeds nieuwe trainingen te volgen, vakliteratuur te lezen en webinars te volgen. Daarnaast kijk ik ook online tutorials en bezoek ik de vakbeurs. Mijn meest recente diploma heb ik dit jaar behaald, namelijk de specialisatie Master in Permanent Make-Up Brows. Ik wil me nog verder specialiseren op het gebied van PMU maar vanwege de coronacrisis staat dat helaas op een laag pitje.

De laatste training die ik gevolgd heb was afgelopen november, Brow Mapping bij de Wellness Academie. Ik wilde mijn kennis op het gebied van wenkbrauwstyling verbreden, dat is gelukt met deze training.

Werk je alleen of met een team?
Ik werk alleen en voorlopig wil ik dat ook blijven doen. Ik ben een control-freak, mijn salon is mijn ‘kindje’, het lijkt me moeilijk om iemand te vinden die met dezelfde toewijding in mijn bedrijf werkt dan ik. Nadeel is wel dat wanneer je bijvoorbeeld ziek wordt, er niemand is die het even van je kan overnemen. Daardoor heb ik het gevoel dat ik altijd ‘aan’ sta en ook altijd maar door ga. Ook als ik eigenlijk wat rust nodig heb. Dat is mijn grootste valkuil. Collega’s op de werkvloer mis ik niet. Ik heb genoeg collega’s in het vak waarmee ik regelmatig contact heb. We helpen elkaar en leren van elkaar, er is geen sprake van concurrentie of jaloezie en dat vind ik heel prettig.

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
Ik werk vanuit een bedrijfspand op slechts 6 minuutjes fietsen van mijn huis. Een erg fijne plek met voldoende gratis parkeergelegenheid voor mijn klanten, in een rustige en bosrijke omgeving. We zitten met meerdere ondernemers in hetzelfde pand, ieder met een eigen ingang, keuken en toilet. Ik werk fulltime in mijn salon, 50 tot 55 uur per week is eerder regel dan uitzondering. De salon is 5 á 6 dagen per week geopend en 2 avonden per week. Daarnaast zijn er natuurlijk nog ander zaken te regelen zoals de administratie, inkoop en het schoonmaken van de salon. De salon loopt als een rode draad door mijn leven, zo’n beetje 24/7. Als ik de inhaalslag na deze lockdown heb gemaakt, wil ik wel een avond minder gaan werken. Als ik een salon aan huis zou hebben, vrees ik dat ik nóg meer zou werken en dat is niet zo gezellig voor mijn partner en kinderen. 

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
Een klant kan bij mij terecht voor erg veel verschillende behandelingen, laat ik zeggen: “van Top tot Teen”, Ik ben allround opgeleid. Van gezichtsbehandelingen, massages, manicure, pedicure, ontharen, browmapping en -shaping, permanent make-up, visagie… De meest geboekte behandeling is momenteel de Glowskin behandeling met het CarboxyNeo apparaat, een combinatie van huidverbetering en ontspanning. Ook de Coffee-to Go behandeling van Malu Wilz wordt veel gevraagd, vanwege de heerlijke geuren waarbij je je in een luxe koffiehuisje waant. Eigenlijk ben ik ook nog nagelstyliste maar het is een bewuste keuze om, vanwege mijn volle agenda, die behandelingen niet aan te bieden in mijn salon. Wellicht gaat mijn dochter in de toekomst dat stukje op zich nemen. Het diploma heeft ze al.

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
Dat is een goeie vraag…Het allerfijnste aan mijn eigen salon hebben is de onafhankelijkheid die het me geeft. De vrijheid hebben om mijn eigen keuzes te maken en beslissingen te nemen.

Niet te hoeven doen wat een “baas” je opdraagt, daar ben ik sowieso veel te eigenwijs voor, haha. Dus werken op een manier die goed bij mij past. Mijn moeder heeft me opgevoed met het idee dat ik mezelf financieel nooit afhankelijk (van een man) moest maken, het beste advies wat ze me heeft kunnen geven! Ik ga nooit met tegenzin naar mijn werk. Ik bepaal mijn eigen werktijden en plan mijn eigen vrije tijd in. Ik ben de hele dag onder de mensen, ik mag ze in de watten leggen, zorgen dat ze zich goed voelen, ze mooier maken, kortom eigenlijk heb ik gewoon een droombaan!

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
Mijn favoriete merken zijn de merken waar ik mee werk in mijn salon. Cenzaa en Malu Wilz. De ondersteuning vanuit de leveranciers is erg prettig. Ik zou niet kunnen werken met een product waar ik niet 100% achtersta of wat mijn eigen huid niet verdraagt. Er is veel moois te krijgen in cosmeticaland maar ook veel troep. De kunst is om de klant daar wegwijs in te maken en te laten ervaren dat goede huidverzorging essentieel is om je huid in goede conditie te krijgen en te houden. En daar hoort zeker het thuis gebruik van producten bij. Om me heen zie ik nog te vaak dat huidjes niet goed beschermd worden tegen schadelijke UV stralen bijvoorbeeld. Met alle gevolgen van doen. Huidkanker komt veel voor. Als mensen tegen me zeggen: Maar ik vind het allemaal zo duur, zeg ik: je koopt eerder een nieuw truitje dan een nieuw huidje. Je hebt er maar één, wees er zuinig op! En nog zo’n belangrijke: Reiniging! Er wordt te weinig gereinigd. In de salon maak ik dan een vergelijking met tanden. Dan zeg ik: meneer of mevrouw, als u uw tanden niet dagelijks twee keer poetst, flost en stokert, zegt de tandarts ook tijdens de jaarlijkse controle, dat wordt uiteindelijk een kunstgebit. Daarmee wil ik maar zeggen, de dagelijkse verzorging moet je thuis doen, de behandeling in de salon is een aanvulling voor de dingen die je thuis niet kunt doen. 

Wat maakt jouw salon uniek?
Dat zou je aan mijn klanten moeten vragen! Maar ik denk, in alle bescheidenheid, dat het toch is om het stukje persoonlijke aandacht wat voorop staat in mijn salon. Bij mij is de klant geen nummer of een doel om snel mijn eigen zakken te vullen.

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Tegenwoordig niets meer! Al een hele poos hanteer ik een klantenstop. Je moet ergens een grens trekken als je al 50 tot 55 uur per week werkt. Toen ik startte, vonden de klanten mij voornamelijk via mond-tot-mondreclame en ik heb destijds flink geïnvesteerd in een goede website. Omdat ik al zo lang werkzaam was in deze branche, kenden veel mensen mij al bij mijn voornaam. Vandaar dat ik die voor mijn vindbaarheid verwerkt heb in de naam van mijn salon. 

Waarom komt een klant weer terug? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doe je nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
Mijn ervaring is dat je met je klanten een band opbouwt. Persoonlijke interesse en oprechte aandacht zijn de sleutelwoorden. De maatschappij is al zo jachtig en druk en in mijn salon vinden ze niet alleen een rustmoment maar ook een luisterend oor. Sommige klanten zie ik vaker dan mijn vrienden. Omdat mijn klanten weten dat ik het zo druk heb, boeken ze vaak hun afspraken al maanden vooruit. Een paar keer per jaar krijgen ze van mij een extraatje in de vorm van een klein cadeautje, een korting of een kaartje met een lieve, persoonlijke tekst. Na de eerste lockdown had ik voor elke klant een persoonlijk kaartje geschreven met een door mijn moeder gehaakt hartje met een kraaltje er aan. Als dank voor hun geduld en vertrouwen. Op mijn beurt krijg ik ook regelmatig een lieve attentie van mijn klanten. Heel waardevol vind ik dat.

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Een No-Show komt gelukkig zelden voor. Ik heb een stabiele, vaste klantenkring. Die enkele keer dat het gebeurt, bel ik de klant na 5 of 10 minuten op, soms lukt het ze dan nog om meteen te komen en kan ik de behandeling alsnog uitvoeren. Nu met de corona toestanden is het wel eens voorgekomen dat klanten last-minute moesten afzeggen. Daar maak ik geen punt van. Better safe than sorry! Meestal lukt het dan ook nog om iemand van de reservelijst in te plannen of de laatste klant naar voren te halen. Zonder reden niet komen, is gewoon betalen voor de gereserveerde tijd natuurlijk! In het verleden had ik wel enkele klanten die regelmatig niet kwamen opdagen of last-minute afzegden. Dat vind ik respectloos.Ons beroep is geen hobby, ook al lijkt dat soms wel zo. Van die klanten heb ik afscheid genomen. Zo houd je vanzelf de klanten over die wel respect voor je hebben. 

Wat betekent social media voor jouw salon?
Niet al mijn klanten zijn actief op Facebook of Instagram dus die bereik ik ook niet op die manier. Om nu toch met ze in contact te blijven, stuur ik ze af en toe een berichtje of bel ze op. De ene keer ben ik wat actiever op social media dan de andere keer. In mijn actieve periodes merk ik dat wel terug in de omzet. Tijdens de eerste lockdown heb ik af en toe een soort vlog-filmpje gemaakt en via WhatsApp naar mijn klanten gestuurd. Daar werd wel heel leuk op gereageerd. Moederdag bijvoorbeeld viel precies in de eerste lockdown en kerst tijdens de 2e. Ik heb toen leuke cadeau-pakketjes gemaakt, gefotografeerd en op Facebook en Instagram gepost. Ze waren binnen no-time uitverkocht.

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
 Ik heb me nog niet ingeschreven in het SKIN-register en weet ook niet of ik dat ga doen, misschien wel als het meer bekend is bij de consument. Er is namelijk nog nooit een klant geweest die mij naar dat soort dingen gevraagd heeft. Klanten vertrouwen toch op wat je doet en uitstraalt en vertrouwen er op dat je je zaakjes wel op orde hebt. Veel klanten waren erg verbaasd dat mijn salon voor de tweede keer moest sluiten, ze gaven aan zich juist erg veilig bij me te voelen, omdat ik de hygiëneprotocollen steeds in acht heb genomen. Ik vind het een goed initiatief dat er een kwaliteitsregister is maar voor mij heeft het op dit moment geen meerwaarde.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
 Uuhm…ja, helaas wel: een keer heb ik hars op een klant haar haren geknoeid, toen moest ik het eruit knippen. Dat was wel gênant. Sindsdien zet ik de klant altijd een haarnetje op als ik ga harsen. Leermomentje, haha.

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Dat is toch absoluut wel het starten van mijn eigen salon! Het was destijds een hele grote stap en buiten mijn comfortzone, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. 

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
Ik zie de toekomst zeker positief in!  Door al die lockdowns kom je er achter hoe graag de klanten je salon bezoeken, ik kan dan ook niet wachten om weer te mogen starten. Ik heb nog genoeg ideeën voor de toekomst om me te blijven ontwikkelen en mezelf te verbeteren. De enige onzekerheid die ik nu voel, is dat de lockdown eventueel nog verlengd gaat worden na 19 januari. Als dat gebeurt, ga ik denk ik eerst een potje janken.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
De beste tip…dat ik goed mijn grenzen moet bewaken, ik ben namelijk erg goed in mezelf voorbij lopen.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
Blijf positief en professioneel, haal een collega nooit onderuit, we kunnen nog  zoveel van elkaar leren. En, hou vol, er komen echt wel weer betere tijden aan!

Wil jij ook meewerken aan deze rubriek? Meld je dan aan via info@beauty-pro.nl.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Meld je aan en ontvang geregeld updates en exclusieve content over jouw vakgebied!

Previous
Initiatief ‘Beautysector in de kou’ opgemerkt door Tweede Kamerlid
Leren van vakgenoten: Lonneke van Herk van De Schoonheidssalon van Lonneke