Leveranciers aan het woord: #samensterk bij eventuele 2e lockdown

Nee we moeten er niet aan denken! En of het nu wel of niet gaat gebeuren… het is in deze onzekere tijden toch fijn om te weten dat de leveranciers voor jullie klaarstaan. We willen niet op de zaken vooruitlopen, maar iedereen is ermee bezig: Wat gaat de overheid beslissen? Moeten we straks nog dicht? De coronacijfers lopen op en er zou door de overheid na twee weken geëvalueerd worden. Aan de onzekerheid kunnen we helaas niks doen. En al wil je er niet aan denken en is het achteraf straks misschien niet nodig: wees wel voorbereid! Met dit artikel hopen we jullie een beetje gerust te stellen. Leveranciers vertellen wat zij voor jullie doen als die tweede lockdown toch onvermijdelijk is. Het motto: #samensterk.

De coronacijfers zijn nog niet gedaald, integendeel. Ook hebben veel specialisten gaten in de agenda door mensen die afbellen vanwege bijvoorbeeld een verkoudheid of een zieke echtgenoot. We merken helaas allemaal de gevolgen van corona, maar zijn nog steeds positief ingesteld. En dat moet ook! Want ondanks alle maatregelen, zijn we nog steeds open. Toch kan het geen kwaad je voor te bereiden op het ergste. De vorige ‘intelligente’ lockdown kwam als een complete verrassing en alhoewel ook een eventuele tweede lockdown misschien toch nog als een verrassing komt, ben je als het goed is wel beter voorbereid. Je social media en webshop zijn op orde. Je hebt wellicht al video’s voor klanten klaarstaan, speciale thuispakketjes voor de klanten… Beter goed voorbereid, dan helemaal van voor af aan beginnen. En nee, het wil niet zeggen dat we een complete lockdown krijgen en we de deuren moeten sluiten. Maar er is wel een (kleine) kans. Zorg dus dat je voorbereid bent! Wij hebben leveranciers gevraagd op welke manier zij klaarstaan voor jullie mocht die lockdown er toch komen. En eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat sommige leveranciers er nog geen uitspraken over wilde doen. Waar de een zei: ‘We willen geen onrust creëren, want wie weet komt er helemaal geen lockdown’, zei de ander: ‘Ook voor ons leveranciers is het een spannende tijd en willen we liever nog niet aan een tweede lockdown denken’. Maar we hebben in dit artikel genoeg mooie reacties die jullie misschien wat gerust stellen. Wat wel belangrijk is, mocht die lockdown er komen: Hoe erg ook, we zitten er allemaal in. We moeten het samen doen. Als we dicht moeten, dan raakt dat de hele beautyketen. Het is voor niemand makkelijk. Niet voor jullie, niet voor de leveranciers en overigens ook niet voor ons als vakmagazine. Maar we moeten te allen tijde samen tot oplossingen zien te komen. Een ding is zeker. Ga ervan uit dat iedereen alles doet met de beste bedoelingen en sla je er zo goed als mogelijk doorheen!

Wat doen leveranciers mochten de beautyprofessionals onverhoopt toch de deuren moeten sluiten?

Erik Ceelen, directeur Mikos
“Het was voor iedereen schrikken toen bekend werd dat Nederland in maart in een ‘intelligente’ lockdown ging. Ook voor ons als leverancier komen er dan veel vragen op je af. Persoonlijk ben ik met een aantal personen gaan zitten om te bekijken welke maatregelen wij onze klanten konden bieden. De voor de hand liggende regeling was om de betalingstermijn van 30 dagen te verlengen naar bijvoorbeeld 60 dagen. Wanneer we dit zouden doorvoeren, dan zou er een kans bestaan dat onze cashflow in de problemen zou komen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een regeling waarbij onze Mila d’opiz schoonheidsspecialisten de producten tegen de hoogste staffel konden inkopen. Zo hoefden ze niet te investeren in een grote voorraad en konden ze in de lockdown toch hun producten inkopen met de hoogste staffelkorting. Mijn voordeel was dat er toch dagelijks voldoende orders binnenkwamen en het voordeel voor onze klanten was dat ze kleine bestellingen konden plaatsen met toch een hoge winstmarge. Als er een tweede lockdown komt, dan zullen wij deze regeling opnieuw invoeren. Daarbij zullen wij ook Webinars aanbieden voor onze klanten. Tevens boden wij onze klanten die ons informeerde dat ze de factuur niet direct konden betalen een betalingsregeling aan en ook dat zullen wij herhalen. Het belangrijkste is te beseffen dat als er een tweede lockdown komt, wij allemaal in dezelfde situatie zitten en je moet er als bedrijven onderling uitkomen. Deze situatie is uitzonderlijk en elk bedrijf moet aan zijn verplichtingen voldoen, ook wij als groothandels hebben verplichtingen. Daarom is het van belang dat iedereen in de cirkel meedenkt en meebeweegt. Wij staan in ieder geval altijd klaar voor onze klanten.”

Ineke Vollemans-Sarink, directeur Sothys Nederland B.V.
“Wanneer er onverhoopt weer een totale lockdown zou komen, zal het hele team van Sothys Nederland B.V. er wederom zijn voor onze dépositaires, zowel van Sothys als van Bernard Cassière, en hen op elk gebied ondersteunen. Net zoals bij de 1ste lockdown gaan wij naast de leuke promoties, die nu al lopen ook voor de Kerst, onze dépositaires begeleiden in het actief benaderen van hun klanten per social media of, hetgeen misschien meer verrassend is, per post.
Onze salesforce en trainsters staan opnieuw klaar om per telefoon, met zoomsessies of per e-mail onze dépositaires met raad en daad ter zijde te staan. Juist in deze tijd heeft iedereen verwenmomenten nodig. We streven ernaar dat iedereen zich thuis blijft verzorgen om voor elkaar aantrekkelijk te blijven.”

Meike Otterloo, marketingmanager van Beauty Service en Beauty XL (CND, Sans Soucis en Biodroga)
“Wij hebben tijdens de eerste lockdown heel veel gedaan voor onze klanten. En ook in het geval van een tweede lockdown – we hopen natuurlijk van niet – zullen wij er zijn. Wij kunnen onze klanten nog meer verdieping bieden door online kennis te delen, een portal op te zetten om met elkaar in contact te blijven door middel van een besloten facebook groep waar iedereen ideeën, vragen en verhalen kan delen. Wat we bij de eerste ‘intelligente’ lockdown hebben gedaan in maart en nu weer zouden doen voor CND, Sans Soucis en Biodroga:

  • Online trainingen om toch up-to-date te blijven / bijscholing
  • Online klantbezoeken
  • Social media kits gemaakt ter ondersteuning van hun FB pagina’s en Instagram. Van complete content kalenders tot video’s en leuke winacties om in te zetten. How-to-video’s voor ter ondersteuning voor hun klanten thuis. Voorbeelden van nieuwsbrieven die ze naar hun klanten konden sturen, om toch in the picture te blijven en om de ondersteuning die wij bieden te vertalen naar de consument.
  • Delivery support voor hun klanten (dat wij de producten rechtstreeks bij de klanten bezorgden en zo dus de hele handling overnamen)
  • Affiliate programma voor onze klanten. De schoonheidsspecialist krijgt een button op haar website en klanten kunnen direct via onze webshop bestellen. De specialist krijgt hier commissie over.
  • Interessante promoties en support kits voor hun klanten. Dus kitjes om de nagels toch zelf thuis the kunnen onderhouden. Of om Shellac zelf te verwijderen thuis, wat normaal gesproken de specialist doet.
  • Winactie ’s en kortingsaanbiedingen
  • Direct leverbare en gecertificeerde mondmaskers, spatschermen voor zowel nagel- als schoonheidsbehandelingen, handschoenen, desinfectiemiddelen etcetera.
    Kortom, bij een tweede lockdown zijn we voorbereid en weten de klanten wat ze aan ons hebben. Samen sterk!”

Laat een eventuele lockdown niet als verrassing komen. Wees voorbereid. Maak je social media en webshop in orde, maak video’s, denk na over thuispakketjes… Beter goed voorbereid, dan helemaal van voor af aan beginnen!


Griet Moriaux, Country Manager Benelux van Germaine de Capuccini
“De schoonheidsspecialisten/contactberoepen zijn bij de eerste lockdown gesloten geweest van 15 maart tot 18 mei. Dankzij onze strategie die we op poten hebben gezet, is Germaine de Capuccini er toch nog in geslaagd om minimaal 60% van ons objectief te behalen, en dit dankzij het feit dat alle veiligheidsmaatregelen zijn genomen, zoals het respecteren van de afstand, het plaatsen van de Germaine de Capuccini veiligheidsregels, het dragen van een masker, het gebruik van de desinfecterende gel, enzovoort. Germaine de Capuccini heeft eveneens veiligheidskits geleverd aan de schoonheidsspecialisten voor de heropstart. We creëerden speciaal voor Corona een aangepast assortiment en marketing op maat met ‘Germaine@Home’-pakketten die de schoonheidsspecialisten online konden verkopen naar de eindconsument. Zes gepersonaliseerde Germaine@Home beautypakketten (zuiverend, hydraterend, anti-aging, make-up, Wellness, For Men) ZONDER cabineproducten, maar ENKEL met verkoopproducten voor de eindconsument in een prachtige Germaine de Capuccini geschenkdoos. Ook hebben we destijds op zeer korte termijn een desinfecterende handgel ontwikkeld en op de markt gebracht en specifieke Germaine de Capuccini mondmaskers gecreëerd voor het personeel en onze klanten.
We hadden voor de start van Corona reeds: een gezonde digitale basis met sterke en vlotte websites, flexibele logistiek en interessante betalingsvoorwaarden. We hebben onze klanten marketingtips/verkooptips gegeven om ze tijdens Corona lockdown te ondersteunen zoals bijvoorbeeld inzetten op sociale media/webshop en we gaven de mogelijkheid om online trainingen te volgen. Als extra gebaar naar onze klanten leverden we gratis (normaal gezien een minimum aankoopbedrag nodig van 350 euro, maar dit hebben we laten vallen). Ook kregen de klanten de mogelijkheid om hun facturen te betalen in verschillende keren, naargelang het bedrag van de factuur en de noodzaak. Regelmatig was er ‘Dank u’-communicatie vanuit ons om onze instituten te bedanken en te blijven motiveren.

Wat gaan wij als Germaine de Capuccini doen voor onze schoonheidsinstituten bij een tweede lockdown? Hoe gaan en kunnen wij hen bijstaan? Vele zaken die we in de eerste lockdown hebben gedaan, zouden we volledig op dezelfde manier herhalen. Het succes is bewezen. Aangezien de Estetika beurs op 3 en 4 oktober was gecancelled hebben wij ons eigen ‘Coronaproof’ Congress Event georganiseerd in Hotel Van der Valk in Brussel met telkens max 24 klanten per halve dag.  Dit was zeer succesvol. Blijven communiceren is de boodschap! We houden de communicatie met onze klanten en het brede publiek erg warm. We blijven investeren in marketing en reclame in tijden van recessie: we lanceerden de ‘Golden Hours’ en ‘Christmas Moments ‘ kerstcampagne voor het einde van het jaar en investeringen in vakbladen worden niet afgebouwd, integendeel. We gaan niet wachten tot het beter gaat. We blijven top of mind zodat we na een mogelijke lockdown weer beter uitkomen net zoals bij de vorige lockdown. Een tweede mogelijke lockdown zal een confirmatie zijn van de gezonde en zeer sterke relatie tussen Germaine de Capuccini en haar klanten. We bieden hen vertrouwen en houvast.  We willen absoluut paniekreacties en angstige gevoelens vermijden… we steunen onze instituten hierin en houden continu contact. Qua organisatie zullen we bij een tweede lockdown beschikbaar blijven door een blijvende permanentie bij Germaine de Capuccini Benelux hoofdkantoor in Schoten en onze accountmanagers blijven de klanten contacteren (online via Zoom, skype, Messenger en of WhatsApp, maar ook telefonisch) om de 5 à 6 weken in plaats van hen een live bezoekje te brengen. Ze gaan samen met onze klanten door de aanbiedingen en de nieuwigheden zoals ze tegenwoordig ook Webinars organiseren. Maar het contact wordt ook benut door een psychologisch en bemoedigend gesprekje, zodat ze zeker ook eens hun hart kunnen luchten. Uiteraard zouden we dan opnieuw Germaine@Home pakketten verkopen, maar met een andere inhoud dan in maart/april. Versus de eerste lockdown zouden we nog kleinere pakketten voorzien met nog betere voorwaarden. Laten we hopen dat het niet gebeurt, maar bij Germaine de Capuccini zijn we goed voorbereid!”

Jolande Leenheer, Care Cosmetics
“Ondanks dat het moeilijke tijden zijn en er steeds weer nieuwe maatregelen en restricties worden genomen is de schoonheidsbranche volop in beweging en zoekt Care Cosmetics samen met haar klanten naar mogelijkheden en oplossingen. De afgelopen maanden is het gelukt om steeds met elkaar in contact te blijven. We denken graag mee en hopen op deze manier de specialisten te ondersteunen en bij te staan. Door middel van telefonisch contact, webinars, Facetime gesprekken en Whatsapp is het goed mogelijk om contact te houden. Bestellingen kunnen gedaan worden via onze webshop en via Dropbox kunnen klanten onder andere klantenbladen, factsheets, handleidingen en video’s downloaden. In september viel bij al onze klanten voor de tweede keer het Care Magazine op de mat. Een mooie glossy vol met informatie over onze merken, een kijkje achter de schermen en interviews met onze medewerkers. Helaas hebben we alle fysieke trainingen tot het einde van het jaar moeten annuleren, maar om de specialisten goed te informeren schakelen wij weer over op webinars, net zoals tijdens de eerste helft van het jaar. Deze week is onze nieuwe Care Studio geopend en hebben wij alles in huis om mooie content, trainingsvideo’s en webinars te maken op een professionele manier. Zo blijven wij in contact met onze klanten. Zij kunnen natuurlijk altijd bij ons terecht met vragen op alle gebieden en onze accountmanagers en onze Care Coach zijn graag bereid om mee te denken om zo samen tot oplossingen te komen.”

Peter Luijkx – directeur Cosinta
“Ook bij een eventuele tweede lockdown staan wij voor onze klanten klaar. ‘Business as (un)usual bij Cosinta’. De 1,5 meter maatschappij zal nog lang blijven voortbestaan. De angst voor toenemende besmettingen eist zijn tol en dat merken onze klanten natuurlijk ook, want die hebben momenteel te maken met heel veel afzeggingen. Cosinta heeft daarom een scherm ontwikkeld om het vertrouwen bij de consument een boost te geven terwijl de specialist alle behandelingen probleemloos kan verrichten. Natuurlijk blijven wij ons ook in deze tijden inspannen om in de huidige krapte op de markt betaalbare hygiëne producten in te kopen om onze relaties zo veilig mogelijk te laten werken (onder andere ffp2 mondmaskers).
Digitalisering heeft ook een enorme vlucht genomen. Cosinta was hier al op voorbereid en biedt samen met Partner PlazaXL al haar klanten een website aan gekoppeld met een gratis webshop. De opstartkosten worden vergoed door middel van een shoptegoed in de Cosinta webshop. En om Corona-proof te kunnen werken tot eind van dit jaar zelfs een gratis digitale agenda met registratietool! Op deze wijze zijn onze klanten 24-7 open voor business zonder dat zij er verder werk aan hebben. Natuurlijk ondersteunen wij dit vanuit Cosinta met een social media campagne op al onze merken en hebben wij interessante combi aanbiedingen om de verkoop via de salons te stimuleren.
Vanaf eind oktober staan er maandelijks ochtend en middag Webinars gepland om onze klanten op ‘afstand’ van dienst te zijn. Maar natuurlijk bestaat momenteel ook nog steeds de mogelijkheid om, binnen de RIVM regels, ook bij ons op locatie getraind te worden of in onze shop geïnspireerd te raken.
Telefonisch zijn wij goed bereikbaar om onze klanten met vragen en problemen bij te staan en op die manier bieden we persoonlijke ondersteuning op maat of gewoon een luisterend oor. Maar wil je liever veilig bezoek aan huis dan staan onze vertegenwoordigsters nog steeds klaar om je te bezoeken!
Tegelijkertijd kan je deze tijd ook benutten om te werken aan de herpositionering van je eigen salon en daarom heeft Cosinta 10 online cursussen ontwikkeld gericht op de groei van je bedrijf. Ondersteund met videomateriaal en schriftelijke uitleg kunnen wij inmiddels beweren dat er echt resultaten mee worden behaald. Alle klanten die van deze gratis dienst gebruik hebben gemaakt hebben een groei in omzet laten zien.
Kortom, onze mission statement ‘Let’s Grow Together!’ houden wij samen met onze klanten stevig in de lucht, ook als die tweede lockdown er toch gaat komen. Stay safe and healthy and in business!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Bijzondere salonconcepten: Salon Adagio
Leveranciers aan het woord: #samensterk bij eventuele 2e lockdown