Starters in de beautybranche: Myrthe Suidgeest

Deze week hebben wij het verhaal van Myrthe Suidgeest van Mooi Bij Myrthe. In mei, vlak na de opkomst van het coronavirus, heeft zij haar salon geopend. “Een spannende maar ook zeker een uitdagende periode om een bedrijf te starten.”

Start
Ik was al sinds de start van het nieuwe jaar bezig met de plannen voor mijn eigen schoonheidssalon. Het plan was om in april te beginnen, maar toen het bericht kwam dat o.a. alle contactberoepen voor onbepaalde tijd stop gezet zouden worden kwam onzekerheid om de hoek kijken. Wanneer zou ik dan eindelijk mijn stap als eigen ondernemer kunnen maken? Toen het groene licht van de regering kwam heb ik meteen met veel enthousiasme mijn deuren geopend.
Na de start was ik erg benieuwd of klanten het aandurfden om naar een schoonheidsspecialiste te komen. Je bent vaak minstens een uur binnen 1.5 meter in een ruimte en niet iedereen voelt zich daar prettig bij. Daarom ben ik er voor gaan zorgen dat klanten zien dat hygiëne in de salon hoog in het vaandel staan. Na iedere klant staat er ruime tijd ingepland om de ruimte schoon te maken. Hierbij worden alle instrumenten gedesinfecteerd, linnen worden vervangen en de salon word gelucht. Daarnaast draag ik standaard een mondkapje, voor mijzelf maar ook voor mijn klant.

Opleiding
In 2014 ben ik gestart met de opleiding ‘Allround Schoonheidsspecialiste’ en in 2017 heb ik mijn diploma mogen behalen. Ik wist vrijwel snel al wat ik wilde gaan doen na de middelbare school. In mijn laatste schooljaar koos ik voor de richting verzorging en daar kwamen ook onderwerpen aan bod over schoonheid. Na wat onderzoek wist ik het meteen; ‘Ik wil schoonheidsspecialiste worden’.
Meteen na het behalen van mijn diploma voor schoonheidsspecialiste wist ik niet goed of ik meteen aan het werk zou willen of door ging studeren. Toch koos ik voor een tweede studie, maar na het eerste jaar bleek dit niet mijn ding. Werk zoeken vond ik lastig omdat er veel schoonheidssalons zijn met verschillend aanbod. Na een tijd zoeken vond ik een bedrijf waar ik aan de slag kon. Met in mijn achterhoofd de wens om ooit mijn eigen salon te openen heb ik veel ervaring mogen en kunnen opdoen.
Werken voor een baas kan soms lastig zijn. Iedereen heeft natuurlijk een andere visie en als dat niet overeen komt gaat dat je tegenwerken. Daarom was voor mij de keuze om voor mijzelf te beginnen makkelijk te maken.

Starterstraject
Na het stoppen met werken bij mijn laatste werkgever heb ik mij aangemeld bij het UWV. Zij vertelde mij dat zij werken met een starterstraject. Dit traject is speciaal voor mensen die hun eigen bedrijf willen opzetten. Je krijgt hier veel hulp en verschillende handvaten voor. Zo kreeg ik de opdracht om een bedrijfsplan te gaan schrijven. Dit gaf mij inzicht op veel verschillende dingen. Je krijgt echt de kans eens goed na te denken over je plan van aanpak. En dan niet alleen de praktische dingen maar ook zakelijke en financiële inzichten. Toen mijn plan klaar was en ik daar 100% achterstond heb ik mij aangemeld bij de KvK.
Toevallig startte een oud-collega in diezelfde periode een kappersbedrijf op en hebben wij veel samen kunnen sparren over aankomende plannen en hoe deze aan te pakken.

Vanuit (ouderlijk) huis
Mijn schoonheidssalon is gevestigd in het huis van mijn ouders. De keuze om dit te doen heeft meerdere redenen. In mijn ouderlijk huis had ik al een ruimte waar mijn vader een wasbak had geïnstalleerd, dit omdat ik in het verleden al eens een poging tot voor mijzelf starten heb gedaan. Op dat moment was het niet de juiste tijd in verband met school. De ruimte was dus al klaar voor gebruik. Mijn ouders hebben mij direct de kans gegeven om bij hun thuis aan het werk te gaan zodat ik werk en privé gescheiden kan houden. Dit is ideaal, ik ga elke dag naar mijn werk toe en heb daar ook de ruimte en vrijheid om tussen afspraken door heerlijk bij mijn moeder op de bank te zitten met een kop thee. Als ik dan na het werken weer thuis kom bij mijn partner is de werkdag ook echt afgesloten. Deze keuze geeft mij veel rust. Al is een ondernemer natuurlijk nooit klaar met werken..
Op het moment werk ik parttime en heb ik een andere baan als callcenteragent ernaast. De opbouwfase van een bedrijf kan tot minimaal een jaar duren en zeker in deze tijd kan dat zeker iets langer zijn.

Website
Sinds de opening van mijn schoonheidssalon heb ik een website. Deze is gemaakt door mijn broertje die afgestudeerd is als webdeveloper. Samen hebben we de gehele opmaak bedacht en leverde ik alles aan wat ik graag op de website wilde hebben. De ideale samenwerking als je het mij vraagt.
Een webshop heb ik op dit moment niet, wellicht in de toekomst.

Benodigheden
Veel benodigdheden voor de salon had ik al in huis. Mijn stoel heb ik bijvoorbeeld tijdens mijn opleiding overgekocht van een klasgenoot. Verdere benodigdheden heb ik op veel verschillende plekken vandaan. Mijn loeplamp komt van de beautybeurs, een kast van de Xenos, decoratie van IKEA, etc.
Andere dingen zoals verf, wattenschijfjes, tissues, etc. koop ik bij een groothandel genaamd Safety4yoU.  

Behandelingen
Tijdens mijn opleiding als schoonheidsspecialiste heb ik mij gespecialiseerd in acnébehandelingen, bindweefselmassage en medische camouflage. In de salon bied ik alleen de medische camouflage niet aan. Verder heb ik mij tijdens het werken in de branche gespecialiseerd in peelingen, micro-needling, de bio-peel en wimperlifting.
Voor al mijn gezichtsbehandelingen gebruik ik het merk ‘SPA Salonnepro’. Dit is een Nederlands huidverzorgingsmerk met een duidelijk doel: natuurlijke huidverbetering. Dit prachtige merk past perfect bij mij en mijn salon. Tijdens de periode dat ik wachtte tot de schoonheidssalons weer open mochten heb ik niet stil gezeten. Ik ben een thuisstudie gaan doen in ingrediënten in cosmetica (helaas wordt dit minimaal behandeld in een opleiding). En tot mijn schrik zaten er veel meer slechte stoffen in huidproducten dan goede bestandsdelen. Dit gaf mij het inzicht dat ik 100% zeker wist dat ik wilde werken met een merk dat deze stoffen niet gebruikt. En daar was ‘SPA Salonnepro’. Ik heb contact gezocht met het bedrijf en een proefpakket aangevraagd, deze lag dezelfde week nog op de deurmat. Na het proberen van de producten, veel contact met het merk en onderzoek naar hun ingrediënten heb ik ervoor gekozen met ze in zee te gaan. Iets wat ik heel belangrijk vind in een samenwerking met een merk is dat je een goed contact behoud. Geen vraag is te gek voor ze en ze staan dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden. Ze hebben mij zelfs handvaten en steun gegeven met het goed opbouwen van de salon. Ik kreeg een mail met verschillende vragen en op de antwoorden hebben ze telefonisch tips en tricks gegeven.
Verder zijn er veel trainingen te volgen bij ‘SPA Salonnepro’ en deze worden uitsluitend 1 op 1 gegeven.

Klanten werven
Graag zou ik fulltime aan het werk zijn in mijn salon maar ik besef dat dit tijd nodig heeft. Nieuwe klanten werven is in deze tijd lastiger dan normaal. Toen ik net begon als zelfstandige had ik het geluk dat ik al een vaste klantenkring had opgebouwd en vele zijn met mij mee verhuist. De basis was er dus al. Nieuwe klanten werf ik voornamelijk via sociale media als Facebook en Instagram. Het laten zien van resultaten, tips geven en leuke aanbiedingen aanbieden helpen hier erg bij. Ik hoop dan ook dat als in de toekomst deze coronafase is afgesloten er nog meer mensen zijn die graag naar een schoonheidssalon willen komen om te werken aan hun huid.

Onduidelijkheden
Naar mijn mening is het redelijk duidelijk als starter wat je wel en niet kunt doen. Er zijn genoeg mensen en instanties die je om advies kunt vragen. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen en ben je zelf verantwoordelijk voor je bedrijfsvoering. Maar wees niet bang om hulp te vragen als het niet lukt.

Brancheorganisaties
Ik ben (nog) niet ingeschreven bij ANBOS. Als lid betaal je contributie, wat zeer begrijpelijk is. Echter loopt deze op in de eerste 3 jaar van je lidmaatschap. Als starter focus ik mij liever eerst op het goed van de grond laten komen van mijn bedrijf voordat ik daar geld aan uit ga geven. Wel vind ik dat het lidmaatschap veel voordelen heeft. Iets voor in de toekomst dus.
Ik heb mij in het SKIN Register nog niet goed genoeg verdiept dus kan ik nog geen oordeel vijlen over het feit of ik wel of niet mij ga aanmelden.

Toekomst
Voor de toekomst heb ik nog geen vaststaande plannen. Voor nu vaar ik mee en zie ik hoe het gaat lopen. Wel staan er een aantal onderwerpen op mijn lijstje waar ik mij in wil verdiepen en opleidingen voor wil volgen. Onder andere permanente make-up. Daarnaast wil ik graag wat veranderingen aanbrengen in de salonruimte. Zoals de kleur op mijn muur, die viel wat meer roze uit dan de bedoeling was. Over 5 jaar hoop ik een pand te kopen of huren en zal ik fulltime aan het werk zijn in de salon. Over 10 jaar zie ik mijzelf met personeel in dienst en hoop ik nog meer kennis te hebben opgedaan.

Prijzen
Prijzen bepalen voor je behandelingen is bij het starten van je salon lastig. Je wilt niet te duur zijn omdat je bang bent dat het mensen afschrikt maar goedkoop is ook niet wat je wilt. Iemand zei mij ooit: ‘Je moet je prijzen baseren op hoeveel jij vindt dat je waard bent’. Dit is iets dat ik wel heb meegenomen in de uiteindelijke prijslijst. Daarnaast heb ik voornamelijk gekeken wat salons in de buurt vragen voor behandelingen, advies gevraagd bij ‘SPA Salonnepro’ en de kostprijzen van je aanbod. Aan het einde van de maand is het wel de bedoelding dat je jezelf kunt uitbetalen en al je rekeningen betaald kunnen worden. Verder is het belangrijk te blijven evalueren of je prijzen nog kloppen.
Toen de deuren opende van mijn salon heb ik een aantal maanden een openingsactie gehad. Bij de eerste afspraak kregen klanten 10% korting.

Vakinformatie
Vakinformatie zie ik het meest via sociale media. Verder volg ik de ANBOS en De Beauty Professional. Daarnaast houd ik goed in de gaten wat andere salons in Nederland doen en zeker hier in de omgeving.  

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die nog als tip kunnen dienen voor anderen die willen starten?
Het enige wat ik zou willen meegeven aan schoonheidsspecialistes die een eigen bedrijf willen opstarten; Doen! Volg je hart en maak er wat moois van. Maar blijf vooral dicht bij jezelf en geniet ervan.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Weetjes over Vitamine A
Starters in de beautybranche: Myrthe Suidgeest