HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Blog Richard Koffijberg: Post op social media

Posted on

Terwijl ik deze column schrijf zitten wij nog in de 3de lockdown en wachten wij in spanning af of er na vrijdag 14 januari ruimte is voor het heropenen van de kappersbranche.

Er is genoeg gezegd en geschreven over het feit dat de kappersbranche veilig open kan. Daar hoef ik het niet over te hebben. Iedereen die mij kent weet hoe begaan ik ben met onze prachtige branche en dat ik snap dat er heel veel weerstand onder de ondernemers heerst. Wat mij opvalt is, met name op social media, hoeveel samenhorigheid er is. Het opzetten van gezamenlijke (protest)acties heeft de branche zeker goed gedaan. Ook tv-programma’s pikken dit goed op. Hopelijk leidt deze aandacht naar een snelle heropening.

Bij het inlezen voor deze column kom ik op Google allerlei publicaties tegen uit diverse hoeken. Ook dat sommige kappers een modus lijken te hebben gevonden om zichzelf nog van enig inkomen te voorzien. Uiteraard is dit ieders afweging om dit wel of niet te doen. De piramide van Maslow, deze bestaat uit vijf behoeftes, biedt inzicht in wat mensen beweegt dingen te doen, ook als dit eigenlijk niet is geoorloofd. De eerste die onderaan de piramide staat is de fysiologische behoefte. Dit betekent dat mensen zoeken naar de zekerheid van eten, drinken, slaap, ontspanning en beweging. De tweede behoefte staat voor zekerheid, of te wel: stabiliteit, gezondheid en een dak boven je hoofd. Dit zijn voor mij de belangrijkste behoeften die mensen nodig hebben. Dus als het water je aan de lippen staat en er mondjes gevoerd moeten worden dan kan ik mij voorstellen dat er alles aangedaan wordt om in deze twee behoeften te voorzien. Maar uiteraard moedig ik het niet aan, want het mag niet!

Toch wil ik afsluiten met een kritische noot. Social media zijn ontploft met schrijnende verhalen over ondernemers die het niet meer zien zitten. Ik spreek ze helaas dagelijks en leef met deze ondernemers mee. Maar wat ik niet begrijp is dat een aantal van hen op social media foto’s posten van de kerstdis en Oud en Nieuw waarop te zien is dat het aantal toegestane personen aan tafel of op het Nieuwjaarfeest ruimschoots wordt overschreden. Het is begrijpelijk dat een feestje in deze barre tijd zeer welkom is, maar of het verstandig is om er deel vanuit te maken terwijl de salons door de hoge besmettingsgraad potdicht zitten, vraag ik mij af. Wat ik zeker niet begrijp is dat dit ook nog uitgemeten wordt op social media. Het meest verbaasde mij een post van een collega die in Oostenrijk met zeker honderd man in een après-ski tent aan het feesten is. Lijkt mij zeer onverstandig evenals de post die is geplaatst.
Ik ben geen moraalridder, maar laten wij niet de randjes van het toegestane opzoeken, zodat de branche snel van slot af kan.

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg.
www.business-factory.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Wat zijn cosmeceuticals? De wetenschap vertelt…
Blog Richard Koffijberg: Post op social media