HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Een gewaarschuwd mens… een peeling van pH 2 met 40% glycol voor thuisgebruik?

De consument kan op internet een heleboel cosmeticaproducten voor thuis kopen. Hierbij gaan ze ervan uit dat het veilig is. Maar dat is niet altijd het geval! Jacqueline Arends, eigenaresse van Jacq – jouw skincoach in Doesburg, kan daarover meepraten. Vorige week lazen wij op Instagram haar verhaal met een waarschuwing… Een verhaal waarvan wij vonden dat het uitgebreider mocht en dat gedeeld moest worden. Haar klant had een glycolpeeling gekocht van pH2 met 40% glycol. Wij als redactie hebben naar aanleiding van dit verhaal contact opgenomen met de NCV, want wat mag er nu eigenlijk voor percentage Glycol in een cosmeticaproduct zitten? Dat is nog niet zo gemakkelijk uit te leggen. Want de vraag is: is het een medisch of een cosmeticaproduct? En voor glycolzuur blijkt er alleen een opinie te liggen. Lees snel verder en voorkom dat jouw klanten dit meemaken! De boodschap: Kijk uit wat je koopt. Een (chemische) peeling doe je niet thuis, die doe je bij een deskundige huidprofessional!

Mijn naam is Jacqueline Arends, eigenaresse van Jacq – jouw skincoach in Doesburg. Op zaterdag 13 maart ontving ik een Whatsapp bericht van een dame. De tekst begon: “Ik heb iets heel doms gedaan en ik heb echt je hulp nodig. Ik heb een peeling op internet besteld, maar ben bang dat deze te heftig was. Ik heb hem gisteravond gezet en mijn huid is echt heel erg rood en pijnlijk. De eerste hulp kan niets voor mij betekenen, daar zeiden ze dat ik lief moest zijn voor mijn huid. Ik hoop dat jij wat voor mij kan betekenen.”

Bij mij begonnen gelijk alle alarmbellen te rinkelen. Ik heb gevraagd wat ze besteld heeft en of ze foto’s van haar huid kon sturen. Nou wat ik toen zag, daar schrok ik echt van! Ik heb haar direct uitgenodigd om langs te komen in mijn praktijk om ernaar te kijken. Uiteraard heb ik gevraagd om de gebruikte producten mee te nemen. Ze heeft een glycolpeeling van pH 2 met 40% glycol gebruikt. Ik zag dat deze inderdaad erg diep de huid is ingegaan. Dit heeft ook haar roodheid en verbranding veroorzaakt.
De peeling kon ze als consument gewoon via een webshop bestellen. Ze gaf aan dat ze alles volgens het voorschrift heeft gedaan. Ook de voor- en nabehandeling. Deze had ze meebesteld. De gebruiksaanwijzing kon ze downloaden via de website. Ze had wel gelezen dat het een sterke peeling was, maar dacht dat het wel kon. Ze heeft al vaker peelings en microneedling ondergaan voor haar huid. In haar jeugd heeft ze enorm last van acne gehad. Daardoor heeft ze acne littekens. Hier stoort ze zich aan. In mijn praktijk hebben we al veel resultaat behaald, door de juiste producten voor thuis, voeding aan te passen en een positieve mindset. Doordat ze nu even minder geld te besteden heeft en minder lekker in haar vel zit, is ze op internet gaan zoeken voor alternatieven. Haar wens is nog steeds een mooie gladde egale huid te krijgen. Uiteindelijk is ze op de desbetreffende website terechtgekomen. Op YouTube heeft ze DIY filmpjes gezocht en bekeken hoe ze een peeling moet aanbrengen. Dat gaf haar de doorslag om dit product te bestellen

Huid weggebrand
Onder mijn lamp kon ik zien dat de bovenste laag op veel plekken letterlijk weggebrand was. De huid was enorm rood en er zaten ook nattige plekken bij. Ik heb haar geadviseerd om de eerste 72 uur niet haar huid te reinigen met een cleanser, maar alleen lauw water te gebruiken als dit echt nodig was. Tevens heb ik haar hyaluronzuur van Alpha-H meegegeven om haar barrière te beschermen en te herstellen. Eerst moet de warmte eruit en korstvorming ontstaan. Daarna kunnen we verder gaan om de huid zo snel mogelijk weer enigszins normaal te laten functioneren. Na die 72 uur heb ik haar een milde cleanser, vitamine E, hydration creme en de spf 50 van Alpha-H geadviseerd. Elke dag hebben we contact gehad om te bespreken hoe het gaat en welke producten er nodig waren om in te zetten.

Verbazing
Ik heb zelf ook de website bekeken en was eigenlijk verbaasd over het feit dat deze peelings vrij te verkrijgen zijn voor de consument. Als wij als huidprofessionals met peelings willen starten, ongeacht de pH-waarde en concentraties, ben je verplicht om een training te volgen. Het lijkt mij een logisch iets, omdat je moet weten wat er in de huid gebeurt. Maar wat weet een consument van pH waardes en hoe zulke peelings te gebruiken?
Ik heb de dame geadviseerd om contact te zoeken met de leverancier en foto’s te sturen van haar huid. De dame kreeg al snel een telefoontje terug. De leverancier gaf aan geschrokken zijn van wat de peeling had veroorzaakt. Dit had ze nog nooit meegemaakt. Alleen maar tevreden klanten. Ze gaf aan de producten terug te nemen en het bedrag terug te storten. Ook ik heb contact gezocht. Ze vertelde dat ze alleen maar tevreden klanten had en er nooit iets was gebeurd met welke peeling ook die ze verkoopt. Ze was wel geschrokken en heeft (tijdelijk) besloten om desbetreffende peeling van de webshop te halen. Ik heb haar gevraagd waarom zulke zware peelings in een webshop aanbiedt. Zij hebben als visie dat ze mensen die behandelingen te duur vinden of er geen geld voor hebben toch toegang te geven tot zulke producten. De peelings in deze percentages mogen gewoon verkocht worden volgens de leverancier.

Verantwoording
Ik weet dat de verantwoording bij de klant ligt, maar eigenlijk vind ik ook dat je als leverancier je gezond verstand moet gebruiken wat je te koop aanbiedt in je webshop. Wat de risico’s zijn als men jouw producten verkeerd gebruikt! Financieel is het netjes afgehandeld voor de klant. Ook de extra kosten die ze bij mij gemaakt heeft zijn vergoed. Wat ik alleen erg jammer vind is dat het bij het ene gesprek is gebleven. De leverancier heeft tot op heden niet meer de moeite genomen om te bellen of een berichtje te sturen om te vragen hoe het met haar huid gaat. Niet top! Voor mij voelt het dat ik iets oplos wat een ander heeft veroorzaakt. Neem dan je verantwoording als iets verkeerd gaat en blijf betrokken. Dat is het minste wat je kan doen toch?! Ik doe het met alle liefde voor deze dame en met passie voor ons mooie vak. Maar ik baal wel van dit soort webshops. Deze leverancier is echt niet de enige, je kunt zelfs je producten over de grens bestellen.

Kennis van zaken
Als huidprofessionals hebben wij kennis van zaken. Wij beoordelen de huid, nemen een gedegen intakegesprek af en beslissen of iets wel of niet kan! Wij geven voor- en nazorg. Begeleiden de klant in dit proces. Kunnen bijsturen mocht er iets anders gaan dan je zou verwachten. Wij geven productadvies voor maximaal resultaat, maar ook om risico’s uit te sluiten. Wij volgen trainingen om up-to-date te blijven. Bij ons is de consument is goede handen!

Zo gaat het nu met de klant…
Vandaag is de dame in kwestie bij mij geweest en gelukkig is haar gezicht geheeld. Haar huid is op sommige plekken nog rood en voelt gevoelig aan. Helaas heeft het weinig voor haar littekens gedaan, waarvoor ze eigenlijk de peeling voor heeft gekocht. Waar ik al bang voor was is pigment verschuiving. Rondom haar ogen is de kleur en pigment anders dan de rest van haar gezicht. Helaas is er ook meer pigment naar boven gekomen. Waar haar huid egaal was, zie je nu pigmentvlekjes verschijnen. Zij MOET van mij elke dag spf 50 dragen om nog meer pigment verschuiving te voorkomen.
De dame heeft enorm veel spijt en wil dan ook graag dat we met haar verhaal anderen laten inzien om je huid echt alleen aan een huidprofessional toe te vertrouwen en niet thuis te gaan knutselen en zomaar peelings of andere devices (dermarollers, microneedling) op internet te bestellen.

Laten wij onze klanten ervan bewust maken dat dit soort behandelingen en producten toch echt bij ons als professionals thuishoren! Wij leren niet voor niets en doen zo ons best om het niveau in onze branche omhoog te tillen. Door onze klanten hierop te wijzen hebben dit soort webshops hopelijk geen bestaansrecht meer.”


Contact met de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV)
Wij willen Jacqueline bedanken voor het delen van dit verhaal. Uiteraard willen wij als redactie wel weten of een product met een pH van 2 en 40% Glycol als thuisproduct verkocht mag worden. Dat bleek nog niet zo gemakkelijk. Allereerst is het namelijk de vraag of dit product onder de cosmeticawetgeving valt of onder de medische wetgeving. Hier kwamen wij niet achter via de desbetreffende website. Ons inziens is 40% voor thuisgebruik veels te hoog.

Wij spraken kort met Dr. Lonneke Jongmans, Scientific & Regulatory Affairs van de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Zij zocht voor ons uit hoeveel Glycolzuur er in een thuisproduct mag zitten. Maar het blijkt dat Glycol nog niet in de cosmeticaverordening staat. Dat betekent dat er wettelijk niet is vastgelegd hoeveel er in een product mag zitten. En dat zou dus ook betekenen dat het product verkocht mag worden. Maar er is in 2004 al wel een opinie/ advies neergelegd. Het zal niet lang duren voordat ook Glycol in de cosmeticaverordening zal worden vastgelegd. Lonneke deelde met ons de links naar de opinie in Europa, maar ook een link naar wat is toegestaan in Amerika. Feit blijft wel dat in het geval van het product waar dit verhaal over gaat, niet duidelijk is of dit valt onder cosmetica of een andere wetgeving.

Fruitzuurpeeling (AHA): AHA ook wel glycolzuur genoemd draagt de INCI naam ‘Glycolic Acid’. Het ingrediënt is niet verboden onder de Cosmeticaverordening, maar er is in 2004 wel een kritische SCCS opinie verschenen van het ingrediënt waarin wordt geadviseerd om de volgende waarschuwingen te vermelden op producten die AHA bevatten: Vermijd contact met de ogen en Zorg voor extra UV-bescherming.

Verder concludeert het SCCS dat Glycolic Acid alleen veilig gebruikt kan worden tot 4% en bij een pH hoger dan 3,8. https://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/sccp/documents/out284_en.pdf

In Amerika is er ook naar de veiligheid gekeken, daar gaan ze uit van maximaal 10% en bij een pH hoger dan 3,5 voor cosmetica: https://www.fda.gov/cosmetics/cosmetic-ingredients/alpha-hydroxy-acids

Wij willen in dit artikel niet ingaan op het bedrijf waar het product is gekocht. Wij kunnen ook niet met zekerheid zeggen onder welke wetgeving dit product valt. In onze ogen zou dit een cosmetisch product zijn, want met medische producten ga je toch helemaal niet thuis experimenteren? Maar kijk dan zeker even naar het advies van 4% bij een pH van 3,8 en het gebruikte product: 40% bij een pH van 2. Dat is nogal een verschil! De gedupeerde klant zou aangifte kunnen doen bij de NVWA. Feit is dat je overal ter wereld producten kan kopen. Maar wij wilden dit artikel delen zodat jij jouw klanten kunt waarschuwen: Ga niet zelf aan de slag met producten die je vindt op internet. Maak ze bewust van de gevaren. Jij bent de specialist en jij weet hoe ver je kunt gaan met de huid en met welke producten en ingrediënten!

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Werk en privé in balans: Jamie van Musscher
Een gewaarschuwd mens… een peeling van pH 2 met 40% glycol voor thuisgebruik?

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord