HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Jan Zwoferink: ‘Wij vertellen geen sprookjes’

Posted on

Jan Zwoferink startte zijn carrière als apotheker, maar maakte in 2005 volledig de overstap naar de cosmeticabranche. Natuurlijke producten hadden al heel lang zijn interesse en met de merken die hij nu samen met zijn vrouw voert, heeft hij die interesse nog verder ontwikkeld. Wat is zijn visie op de branche, op heersende marketingtrends en hoe onderhoudt hij het persoonlijke contact met zijn klanten in dit digitale tijdperk? Tekst Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

Voor Jan is het belangrijk dat er transparantie is over producten en ingrediënten. Hij kan zich behoorlijk storen aan cosmeticabedrijven die aan de haal gaan met claims die thuishoren in de categorie ‘sprookjes’. Toevallig of niet heeft ‘Een boek zonder sprookjes’, een startersset van Webecos, de award voor Professional Beauty Product of the Year gewonnen.

1. Wat heeft je bewogen om in het vak van beauty en cosmetica te stappen?

“Ik ben afgestudeerd als apotheker en heb jarenlang gewerkt bij een groot farmaceutisch bedrijf gespecialiseerd in geneesmiddelen van natuurlijke oorsprong. Ik ben daar in verschillende functies eindverantwoordelijk geweest voor o.a. de productie, de R&D en de marketing. Meer dan de helft van onze producten bestond uit zalven, crèmes, emulsies etc. Het ontwikkelen, produceren en vermarkten van natuurlijke producten voor uitwendig gebruik heeft dus al heel lang mijn interesse. Op een gegeven moment kwam ik in contact met de vorige eigenaar van Webecos in Zoetermeer. Hij was ook apotheker en wilde zijn bedrijf per se aan een andere apotheker verkopen. Voor mijn vrouw en mij was dat de eerste stap in de cosmeticamarkt voor professionals. Nadat we een paar jaar later ook Corrective Cosmetics in Amstelveen overnamen, ben ik gestopt met mijn baan als algemeen directeur bij VSM Geneesmiddelen en volledig overgestapt naar de cosmeticabranche.”

Jan: Voor ons is het belangrijk dat elk merk een eigen identiteit
en een eigen verhaal heeft.

2. Voel je wel eens behoefte om nog meer merken in je bedrijf op te nemen?

“Nadat we in 2003 Webecos hadden gekocht, kwamen we er al snel achter dat dit maar een bepaald deel van de markt bediende. In 2005 kochten we Corrective Cosmetics met twee belangrijke argumenten in het achterhoofd. Enerzijds beschikte Corrective Cosmetics over een netwerk aan buitenlandse distributeurs dat we ook voor Webecos konden gebruiken, anderzijds trokken de producten van Corrective Cosmetics een ander segment schoonheidsspecialisten aan. Toen we in 2009 een Belgische distributeur overnamen, was dat onze eerste ervaring met het distribueren van merken die we zelf niet produceerden. Ik weet nog dat
de Franse fabrikant van Thalion in eerste instantie behoorlijk sceptisch was dat hun merk gedistribueerd zou worden door een bedrijf dat zelf ook cosmetica produceerde, maar toen ze merkten dat we hun merk precies zo behandelden als onze eigen merken en de omzet in België behoorlijk groeide, kregen we de vraag of we Thalion niet ook in Nederland wilden distribueren. In 2016 hebben we ons eigen make-upmerk UNG geïntroduceerd, omdat we het idee hadden dat veel make-upmerken steeds hetzelfde deden en we vonden dat er in dat segment wel het nodige te verbeteren viel. Sinds vorig jaar vertegenwoordigen we ook het Spaanse merk Keenwell. Voor ons is het belangrijk dat elk merk een eigen identiteit en een eigen verhaal heeft. Die verhalen moeten ook uniek zijn en duidelijk van elkaar verschillen. Op die manier vullen de merken niet alleen elkaar aan, maar spreken ze ook verschillende klantengroepen aan. De enige eis die we aan alle merken stellen, is dat ze uitsluitend via schoonheidssalons worden verkocht.”

3. Wat kun je vertellen over Webecos Experience? Wat is de reden om deze events te houden en wat levert het op?

“Dat unieke verhaal dat al onze merken hebben, willen we mensen niet alleen graag vertellen, maar ook laten ervaren en beleven. We hebben zes zintuigen, die we allemaal kunnen gebruiken. Daarnaast vinden we het belangrijk dat als een schoonheidsspecialist kiest voor een merk of een merk erbij, zij of hij ook zeker weet dat het een merk is dat bij haar of hem past en het verhaal van het merk ook vindt passen bij de eigen salon. Tijdens een Experience Day worden altijd een aantal algemene lezingen gegeven over onder meer ingrediëntenleer en huidbarrière, is er een rondleiding over de productievloer, een demonstratiebehandeling en product-proeverij. Hoewel we de Experience Days in eerste instantie hadden ontwikkeld voor potentiële nieuwe klanten, merken we ook dat bestaande klanten zich aanmelden en het als een soort opfrissing zien. Voor ons is zo’n mix in de zaal alleen maar prachtig; niets overtuigt iemand beter dan een collega die super tevreden is over zijn of haar merk en dat ook uitdraagt. We hebben overigens niet alleen Experience Days voor Webecos, maar ook voor Thalion en UNG.”

Jan: “Het feit dat een middel natuurlijk is, zegt niets over
de veiligheid. Denk maar aan de brandnetel. Daar ga je ook niet met je blote benen in staan.”

4. Hoe zorg je ervoor dat het contact met je klanten nog steeds persoonlijk en waardevol blijft?

“In het verleden hadden we geen buitendienst. Bestellingen werden telefonisch geplaatst en dat was dan
vaak het moment dat er even persoonlijk contact was. Daarnaast bezochten klanten ons op beurzen en namen ze regelmatig deel aan trainingen. In de loop van de jaren is dat veranderd. De meeste klanten bestellen nu 24/7 online via onze website, sommige trainingen zijn vervangen door webinars en we zien ook dat het aantal bezoekers aan beurzen minder is dan pakweg 10 jaar geleden. Hierdoor wordt het aantal persoonlijke contactmomenten automatisch minder. Je moet als bedrijf dan meer moeite doen om die persoonlijke contacten tot stand te brengen en ze actief organiseren. Behalve via bezoeken van onze accountmanagers doen wij dat ook d.m.v. het organiseren van events. Zo hebben we de afgelopen twee jaren congressen georganiseerd met een interessant thema en bekende sprekers, zoals Annemarie van Gaal. Daarnaast organiseren we dus voor meerdere merken meermaals per jaar Experience Days, waarbij interessante lezingen en een rondleiding over onze productie- en ontwikkelingsafdeling op het programma staan. Ook zijn wij sponsor van o.a. De Huidprofessional en Cidesco, waarbij we ook aan hun congressen en ledendagen deelnemen en klanten ontmoeten. Tot slot nodigen we klanten soms uit voor bijzondere gelegenheden, zoals voor de gala-avond van de Beauty Award, waarvan wij sponsor zijn, of voor bijvoorbeeld een klantenreis naar Thalion in Bretagne.”

5. Wat kun je vertellen over jouw visie op het beauty-vak en de heersende marketingtrends, zoals wel of geen parabeen, iets terecht of onterecht vegan noemen. Kun je je standpunten uiteenzetten?

“Ons vak heeft een rijke traditie om zich beter voor te doen en te strooien met trendy termen zoals ‘natuurlijk’,
‘vegan’, ‘biologisch’ en ‘dierproefvrij’. De voorbeelden die je aanhaalt zijn wat mij betreft dan ook onder één trend te scharen: de trend dat veel merken sprookjes vertellen. Een cosmetisch product kun je op een aantal aspecten beoordelen: werkzaamheid, veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid. Op elk van die aspecten worden sprookjes verteld, maar het meest storen mij toch wel de claims die suggereren dat hun product een stuk veiliger is dan alle andere producten. Dat doen ze door bepaalde ingrediënten in een kwaad daglicht te stellen, zonder dat daarvoor overtuigend bewijs is. Niet voor niets behoren claims als ‘bevat geen …… (vul maar in)’, ‘vegan’, ‘100% natuurlijk’, ‘cruelty free’ etc. tot de meest gebruikte aanprijzingen. Wat heb je eraan om te weten wat er niet in een product zit, als je niet te weten komt wat er wel in zit? ‘Vegan’ wil alleen zeggen dat er geen ingrediënten van dierlijke afkomst in zitten, iets waar het gros van de cosmetica automatisch aan voldoet. Of dat het product niet op dieren getest is, wat al vele jaren bij wet verboden is. Voor veel mensen zijn claims zoals ‘vegan’ en ‘natuurlijk’ synoniem voor veilige producten, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Het feit dat een middel natuurlijk is, zegt niets over de veiligheid. Denk maar aan de brandnetel. Daar ga
je ook niet met je blote benen in staan. Of neem bijvoorbeeld natuurlijke oliën. Die kunnen allergenen bevatten die bij sommige mensen heftige allergische reacties veroorzaken.”

6. Welke uitdagingen brengt het streven naar duurzaamheid in beauty en cosmetica? Is het daarbij helpend dat je in Nederland produceert?

“Duurzaamheid is de nieuwste trend waarmee merken zich beter voor willen doen dan de concurrentie. Duurzaamheid is een proces waarin je voortdurend afwegingen moet maken. Geen afwegingen tussen goed of fout, maar tussen goed en beter. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een mineraal zonnefilter dat in tegenstelling tot chemische zonnefilters het koraalrif spaart. Die keuze wordt echter alweer een stuk lastiger zodra je weet dat hetzelfde minerale filter schadelijk is voor het waterige milieu in Nederland. En is een tube van ‘bioplastic’ nu echt beter voor het milieu dan een gewone plastic tube, alleen omdat de oorspronkelijke grondstof voor het plastic uit natuurlijke materialen komt? Ook als die grondstof eerst vanuit Zuid-Amerika naar Nederland moet worden getransporteerd? Het blijven lastige afwegingen en uiteindelijk zijn het beide plastic tubes. We kijken altijd zorgvuldig of verpakkingsmaterialen uit gerecycled materiaal kunnen bestaan of op zijn minst recyclebaar zijn, maar kreten zoals ‘bioplastic’ vallen wat ons betreft onder greenwashing. Ooit was er een campagne met de slogan: ‘een beter milieu begint bij jezelf’. Dat geldt nu meer dan ooit. Want wat heb je aan een tube van ‘bioplastic’, als die niet goed gescheiden in het afval belandt? Op al onze verpakkingen staat daarom de tekst ‘Gooi deze lege verpakking na gebruik in het aparte plastic afval, zodat deze gerecycled kan worden’. Zwarte verpakkingen kunnen bij de afvalverwerking niet gedetecteerd worden en dus niet gerecycled worden. Hoe fraai en luxe een zwarte verpakking er ook uit kan zien, om die reden gebruiken we het niet. Microbeads of microplastics hebben we nog nooit gebruikt en zul je nooit in onze cosmetica aantreffen. En zo kan ik nog wel even doorgaan met het geven van voorbeelden van keuzes die we maken. Onze ecologische voetafdruk zo veilig mogelijk maken om een betere aarde door te geven; daar moet je wat ons betreft geen reclame voor maken, dat moet je gewoon doen!”

7. Jullie hebben de award gewonnen voor Professional Beauty Product of the Year met ‘Een boek zonder sprookjes’. Kun je daar iets meer over vertellen?

“We waren met vier producten in verschillende categorieën genomineerd voor Professional Beauty Product of the Year, een daarvan was ‘Een boek zonder Sprookjes’ van Webecos. Hiermee hebben we ook een award gewonnen, net als voor de Thalisens-lijn van Thalion. Het idee voor ‘Een boek zonder sprookjes’ is ontstaan toen we het merkverhaal van Webecos wilden actualiseren. Webecos is ooit ontstaan vanuit de apotheek uit een stukje frustratie over alle onzin die er in die tijd over cosmetica werd verteld. Eigenlijk is er sinds die tijd niet veel veranderd, er worden nog steeds de meest wonderbaarlijke claims aan cosmetica gehangen, die niet op waarheid berusten of die ook niet volgens de wet zijn. Deze trendy claims worden er alleen op geplakt omdat de consument, maar helaas ook vaak de schoonheidsspecialist, dat wil horen. Als apotheker krijg ik dit soort onzin gewoon niet over mijn lippen en ik vind ook dat het niet past bij een nuchter, no-nonsense oer-Hollands merk zoals Webecos. Ik geloof ook niet dat veel consumenten dit soort wonderbaarlijke eigenschappen echt geloven en denk dat hiermee afbreuk wordt gedaan aan het imago van cosmetica in het algemeen. Daarnaast merkten wij tijdens trainingen en bijeenkomsten dat veel van onze klanten het lastig vonden om ineens een compleet verzorgingsritueel voor thuis aan hun klanten te verkopen en dat ze al blij waren als de klant een potje crème aanschafte. Die twee zaken samen hebben geleid tot het concept van ‘Een boek zonder sprookjes’, een startersset voor verschillende huidaandoeningen, waarmee de consument voor een aantrekkelijke prijs een complete verzorging aanschaft.”

8. Wat zijn de toekomstplannen? Zijn er bijvoorbeeld nog nieuwe producten die aan de merkcollectie van Corrective Cosmetics toegevoegd gaan worden?

“Een jaar geleden hebben we de distributie van het Spaanse merk Keenwell overgenomen. Keenwell hebben we dit jaar op de Beauty Trade Special in Utrecht gepresenteerd. Twee weken voor de beurs zijn we tevens de exclusieve distributeur geworden van Feetcalm, een Spaans voetverzorgingsmerk dat bekend staat om zijn innovatieve aanpak en unieke eigenschappen. Feetcalm investeert in onderzoek en ontwikkeling om geavanceerde formules te creëren die effectief zijn bij het aanpakken van verschillende voetproblemen, zoals
een droge huid, eelt, kloven en geur. Deze formules zijn ontworpen om snel resultaten te leveren en langdurige voordelen te bieden. Uniek is bijvoorbeeld de Mousse & Go-formulering, die veel sneller intrekt dan de gebruikelijke vettere voetverzorgingscrèmes.”

www.webecos.com | www.correctivecosmetics.com | www.ungcosmetics.com | www.thalion-benelux.com

Meer Corrective Cosmetics

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Your daily dose of confidence
Jan Zwoferink: ‘Wij vertellen geen sprookjes’

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord