HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Meer bij-verkopen zonder pusherige verkooppraatjes?

“Maar ik wil toch geen opdringerige verkoper zijn en de klanten uit mijn salon jagen?” Als ik met beauty ondernemers in gesprek raak over bij-verkopen, proef ik al gauw weerstand. De meeste beauty ondernemers die ik tegenkom, willen zich niet associëren met opdringerige verkopers die met snelle en pusherige salestechnieken je een auto of een keuken aansmeren. Ze willen wegblijven bij het gevoel van weerstand, waardoor ze ook wegblijven van meer omzet. Hoe pak je bij-verkopen aan zonder dat je er een vervelend gevoel aan overhoudt? Tekst: Tom Sebastian.

Door te verkopen help je juist mensen
Natuurlijk willen we meer geld verdienen, maar we willen niet verkopen. Verkopen of sales heeft een vieze smaak. Ik vind dat hard gezegd onzin. Dat beeld hebben we door onze eigen ervaringen gecreëerd. Negatieve ervaringen blijven hangen, terwijl als je naar de essentie van dat beeld gaat, je uitkomt bij het feit dat verkopen niets anders is dan iemand helpen. En wie wil er niet hulpvaardig zijn?

Kijk naar het voordeel voor de klant
Verkoop daarom niet in het voordeel van jezelf, maar in het voordeel van je klant. Ga eens terug naar de reden waarom je een extra product in je assortiment hebt opgenomen. Een van de redenen zal zijn, omdat je een klant extra wilt helpen. Je wilt de klant bijvoorbeeld extra handverzorging of shampoo aanbieden om het resultaat van je behandeling langer mooi te laten blijven, toch? Als je die gedachte in je vizier houdt, dan weet je ook wat je de klant ontneemt, wanneer je het aanbod niet onder de aandacht brengt. Stap af van de gedachte dat je aan het verkopen bent en kijk naar wat dit product kan betekenen voor de klant.

Vrijheid in verkopen
Als je met een ander perspectief naar verkopen gaat kijken, geeft het je veel meer vrijheid om je klant te adviseren. Zet een stapje extra vanuit je rol als hulpvaardige adviseur en niet vanuit de pusherige verkoper. Gebruik ijzersterke argumenten om een product aan te bieden en de klant zo nog beter tot dienst te zijn. Dan ervaart de klant het ook echt als hulp en niet als iets wat je opdringt. Als je de juiste balans hierin weet te vinden, heb je als beauty expert een sterke troef in handen om extra omzet te behalen, zonder dat je er een vieze smaak aan overhoudt. En dat is natuurlijk mooi meegenomen!

Wil jij ook groeien met je onderneming? Plan hier een vrijblijvend gesprek met mij in.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Neutrale hydrofiele olie en neutrale badolie
Meer bij-verkopen zonder pusherige verkooppraatjes?

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord