Het jaarverslag van de NCV (Nederlandse Cosmetica Vereniging) is gepubliceerd. Dat 2020 met geen enkel jaar te vergelijken is, zal duidelijk zijn. In de woorden van het NCV: “Het was een bizar jaar! De coronapandemie heeft impact op ons allemaal.” Volgens NCV-directeur Ronald van Welie heeft de coronacrisis benadrukt hoe belangrijk onze gezondheid is en ook welke essentiële rol de producten voor de persoonlijke verzorging daarbij spelen. Vanaf het begin van de coronacrisis, toen de basisregels werden geïntroduceerd, moeten we, aldus minister-president Rutte, ‘onze handen stuk wassen’. Cosmetica dragen bij aan hygiëne, verzorging, schoonheid en ons welzijn. Dat is ook terug te zien in het jaarverslag en de video die het NCV over de marktontwikkelingen maakte. Hoe is 2020 verlopen? Lees snel verder en bekijk de video!
NCV liet onderzoek uitvoeren door NielsenIQ en GfK en concludeert dat in 2020 de totale consumptieve bestedingen aan producten voor de persoonlijke verzorging ruim 2,6 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica hiermee een licht dalende ontwikkeling van ongeveer -1% versus 2019 laat zien. De besteding per hoofd van de bevolking is 160 euro per jaar. “Doordat we massaal zijn gaan thuiswerken en vele activiteiten buitenshuis niet meer mogelijk waren, zijn er veel gebruiksmomenten verdwenen. Achter de laptop thuis gebruiken we onder andere minder lipstick, geuren en haargel. Producten zoals deodorant hebben we ook niet vaker dan 1x per dag nodig als we niet kunnen sporten en/of uitgaan. Alle contactberoepen, zoals kapper, schoonheidsspecialist en nagelstylist waren tweemaal voor langere tijd gesloten. Ook de volgens de regering niet-essentiële winkels, zoals parfumerieën, lifestylewinkels en budgetstores, zijn gesloten vanwege de pandemie. Voor een aantal productgroepen geldt dat juist tijdens ‘funshoppen’ eerder een nieuw product wordt gekocht om uit te proberen.”
Online verkoop
De online verkopen zijn tijdens het hele jaar explosief gegroeid. De omzetgroei is bijna 79%. De groei is gerealiseerd in alle deelmarkten, maar vooral in zeep, huidverzorging en bad- en doucheproducten. De belangrijke dagelijkse thema’s voor de consument zijn gezondheid, hygiëne en verzorging. Ook duurzaamheid/natuurlijk zijn thema’s die de belangstelling hebben van consumenten, zeker tijdens een crisis die effect heeft op onze gezondheid.
Uit het jaarverslag: huidverzorging, decoratieve cosmetica en zonnecosmetica
HUIDVERZORGING: De deelmarkt huidverzorging is in 2020 de grootste deelmarkt en behelst ruim 445 miljoen euro. Als gevolg van corona heeft deze deelmarkt juist een positieve ontwikkeling doorgemaakt zowel in omzet als verkopen. De kleinste categorie in deze deelmarkt is handverzorging en deze categorie laat een groei van meer dan 30% zien. Dit omdat als gevolg van het vele handen wassen mensen behoefte hadden om hun handen te hydrateren en te verzorgen met een fijne handcrème. Maar ook de categorieën lichaams- en gezichtsverzorging laten groei zien. Een goede verzorging van de huid is belangrijker geworden, want het hoort voor veel mensen bij het goed zorgen voor je gezondheid. Gezichtsverzorging is de grootste categorie. Hier zien we een verschuiving naar meer premium merken. Mensen zijn bereid meer geld uit te geven. Zij kopen meer producten die meer natuurgedreven zijn en die waarde aan de categorie toevoegen. Er is een toename van de verkoop met een keurmerk gecertificeerde producten. Ook zijn er veel producten online aangeschaft, deels herhalingsaankopen. Ook lichaamsverzorging laat een groei zien deels om waarschijnlijk ook met die producten de handen naast de andere droge huid te verzorgen.
DECORATIEVE COSMETICA: De deelmarkt decoratieve cosmetica bestaat uit lip-, oog-, nagel- en teintproducten en vertegenwoordigt een waarde van ruim 317 miljoen euro. De markt laat vooral als gevolg van de corona crisis een negatieve omzet ontwikkeling zien (-15,6%) in zowel het mass als selectieve kanaal. We konden veel minder uit en ook tijdens thuiswerken, lijkt het alsof er minder make-up wordt gebruikt. Decoratieve cosmetica hoort ook vaak bij de outfit waarmee je naar je werk of een feest gaat. In de vorige (economische) crisis was er nog sprake van een zogenaamd lipstickeffect en lieten juist de rode lipsticks een groei zien. Nu was de daling in deze deelcategorie het grootst, ook omdat door het dragen van mondkapjes minder lipstick wordt gebruikt. Tijdens de lockdowns waren parfumerieën en speciaalzaken gesloten. Winkels blijken cruciaal in de verkoop van deze producten, hier zijn de nieuwste trends en looks te zien. Wel blijven bloggers en vloggers met hun tutorials van grote invloed op aankoopbeslissingen van vooral jongeren.
ZONNECOSMETICA: Zowel in omzet als in verkopen laat deze deelmarkt dalingen van meer dan 10% zien. Deze deelmarkt heeft enorm te lijden onder het coronavirus met name doordat we veel minder hebben kunnen reizen naar het buitenland. Er waren ook veel minder toeristen in ons land. Nederlanders smeren vooral op vakantie en op het strand. En ook al was het best een mooie zomer in de eigen tuin, tijdens het fietsen of wandelen, wordt er minder gesmeerd. Private label heeft een aandeel van 15%. Zonnemelk is het best verkocht in omzet. Kids behelst 14% van de omzet in anti-zonnebrandproducten. Factor 30 (SPF) is het best verkocht. Online verkopen zijn van belang.
In het jaarverslag 2020 van de NCV lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het verslag is hier te downloaden.
Voorspellingen 2021?
Kunnen we voorspellen hoe 2021 zal gaan verlopen? Dat is natuurlijk lastig, weet ook Van Welie: “Het is moeilijk een voorspelling te doen voor het jaar 2021. Alles zal afhangen van hoe snel we terug naar ‘normaal’ kunnen. De coronacrisis heeft de verschuiving van offline naar online versneld. De verschuiving zal deels permanent zijn. Toch blijven fysieke winkels van groot belang voor de verkoop van cosmetica. De winkel moet meer toegevoegde waarde leveren dan ooit. Goed personeel is hierbij cruciaal. Mensen gaan graag ‘funshoppen’ om zich te laten verleiden tot de aanschaf van nieuwe innovaties en mooie producten zoals geuren en decoratieve cosmetica. Hygiëne en persoonlijke verzorging blijft belangrijk en als we weer meer buitenshuis kunnen ondernemen, zullen de deelmarkten als deodorant, decoratieve cosmetica en haarstyling hiervan profiteren.”
Good looking zal weer belangrijker worden.
Wat vind jij?