De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft haar jaarverslag 2022 uitgebracht, in tekst en video. De video is hieronder te bekijken, maar wie liever de tekst leest kan daaronder verder lezen. Uiteraard hebben wij de informatie over schoonheidssalons centraal gezet.
Duidelijk te merken was, dat de coronamaatregelen voorbij waren en we weer terug naar ons normale leven en verzorgingsrituelen gingen. Het was weer mogelijk naar het werk te gaan, te sporten, uit en op reis te gaan. Daar horen voor veel mensen gestylde haren, make-up, meer deodorant en parfum bij. Deelmarkten die eerder extra de gevolgen hadden ondervonden van de coronacrisis maken nu weer een mooi herstel en groei door. Je ziet ook de behoefte van de consument om weer naar winkels te gaan. De omzet in de parfumerie heeft hierdoor een groei doorgemaakt van meer dan 40%. Online blijft belangrijk, maar na de enorme groei van de afgelopen jaren staat de onlinemarkt onder druk.
Bestedingen
De geregistreerde totale consumptieve bestedingen van producten voor de persoonlijke verzorging in het Nederlandse supermarkt-, drogisterij- en parfumeriekanaal in 2022 (op basis van NielsenIQ) bedroeg bijna € 2,8 miljard; een besteding per hoofd van de bevolking van ongeveer € 176,- per jaar. De cosmeticamarkt is, via het hierboven genoemde meer traditionele kanaal, in omzet op basis van de NielsenIQ-cijfers gegroeid met 6,2%. In verpakkingen is een daling van -2,5% waargenomen. Naast de genoemde kanalen (inclusief e-commerce) wordt nog ongeveer 6% aan cosmetica verkocht via andere kanalen (informatie van GfK Netherlands en NielsenIQ). Gebaseerd op deze gegevens concludeert de NCV dat in 2022 de totale consumptieve bestedingen aan cosmetica ruim 3 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt hiermee een 6% groei versus 2021 laat zien.
Promotiedruk
Ook in 2022 is de promotiedruk hoog. Er wordt bij personal care 39,7% in promotie verkocht. De promotiedruk bij de deelmarkten haar- en mondverzorging is gestegen. Eigen merk/private label heeft een toenemend aandeel in de cosmeticaverkopen; het aandeel private label stijgt naar 20,5% (2021: 19,6%). Zowel in omzet als verpakkingen is er een groei. In omzet is deze groei prijs gedreven.
Duurzaamheid
Bij duurzaamheid /natuurlijk zien we steeds meer dat de consument verwacht van de fabrikant en leverancier dat het product en/of verpakkingen duurzaam/natuurlijk zijn. Er wordt gezocht naar producten die zowel goed zijn voor de mens als de natuur.
Deelmarkt Huidverzorging
Huidverzorging is een van de grootste deelmarkten met een omzet van ongeveer €489 miljoen. Deze deel- markt toont in omzet een positieve ontwikkeling (3,0%) en in verpakkingen een negatieve ontwikkeling (-3,0%). De positieve ontwikkeling in deze deelmarkt wordt gedreven door gezichtsverzorging. Deze categorie groeit in omzet (5,1%) met een relatief stabiel volume. Dermacosmetica is een grote trend in deze categorie, en een nieuwe speler op de markt heeft een grote impact. De consument is zich meer bewust van ingrediënten en de werking ervan in hun product. Hierdoor is er grotere vraag naar producten met een duidelijke value proposition zoals voor specifieke huidproblemen, bijvoorbeeld pigmentvlekken. Ook in lichaamsverzorging is de trend dermacosmetica groot. Dit trekt in beide
categorieën ook nieuwe consumenten. Daarnaast zorgen ook serums, gedreven door lanceringen van grote merken, voor een positieve ontwikkeling. De omzet in handverzorging is sterk gedaald, dit door een verminderend gebruik van drogende sanitizers en door een zachte winter.
Ontwikkelingen bij schoonheidssalons en kappers
Na de verplichte sluitingen (lockdowns), als gevolg van de maatregelen van de coronacrisis, stonden de mensen in de rij voor een bezoek aan de contactberoepen zoals de kapper, de schoonheidsspecialist en de nagelstylist. Hoe fijn was het om weer een professional je haar te laten kleuren of je huid of nagels te laten behandelen. We zien dan ook dat direct na de lockdowns veel mensen een bezoek aan deze vak- specialisten hebben gebracht en dat er ook meer omzet is gegenereerd. Ook de professionals hebben prijsverhogingen moeten doorvoeren vanwege het stijgen van alle kosten. Zowel voor de kapper als de schoonheidsspecialist is tijdens de coronacrisis het belang van digitalisering duidelijk geworden. Velen zijn online actief geworden en hebben daardoor hun productverkoop zien toenemen.
Verwachtingen voor 2023
Het jaar 2023 is omgeven met allerlei onzekerheden. Het consumentenvertrouwen is laag. Onduidelijk is hoe consumenten op de stijging van de prijzen van cosmetica zullen reageren. Zij zullen waarschijnlijk zorgvuldiger kiezen uit retailers en producten. Het middensegment aan producten zal meer onder druk komen te staan. Maar de verwachting is dat het ‘premiumsegment’ en het ‘value for money segment’ (bij met name drogisterij en low- end retail) nog wel zijn weg naar consumentengroepen zal vinden. Mooi weer en dus een goede, lange zomer is cruciaal voor een goede omzetontwikkeling. De ervaring leert dat dan niet alleen mensen positiever zijn gestemd en de omzet zonnecosmetica groeit, maar dat het ook andere deelmarkten positief beïnvloedt. En ter afsluiting zien we dat zowel de consument als de leverancier meer de focus hebben op ingrediënten en duurzaamheid.
Het complete jaarverslag download je hier:
Wat vind jij?