Starters in de beautybranche: Mariëlle van der Reek

Posted on

Mariëlle van der Reek is de trotse eigenaresse van Glow Institute. Nadat zij een jaar aan haar concept had gewerkt heeft ze zich in november 2020 ingeschreven bij de KvK. Maar er was nog onzekerheid over een openingsdatum. Als starter krijg je namelijk geen enkele steun van de overheid. “1 februari stond mijn huid boutique Glow klaar om de deuren voor het eerst te openen maar het was wachten op het besluit van de overheid,” vertelt Mariëlle. Lees snel verder en ontdek hoe Mariëlle het heeft ervaren om in deze periode haar salon te openen.

“Nadat ik mij in november had ingeschreven bij de KvK heb ik mijn strategie aangepast. In december heb ik mijn social media gelanceerd en ben begonnen met online huidadviezen. Zo kon ik al in contact komen met potentiele klanten en op een laagdrempelige manier klanten helpen met huidproblemen, mijn producten verkopen en omzet genereren. Op 3 maart was het eindelijk zover en zijn de deuren van Glow Institute geopend voor klanten.”

Welke opleiding heb je gedaan en wanneer afgerond?
“In 2008 heb in de particuliere opleiding tot schoonheidsspecialiste gevolgd aan het IVS in Dordrecht. Deze opleiding stelde me in staat daarnaast te werken en praktijkervaring op te doen in de branche. Daarna heb ik verschillende functies gehad in de beauty & retailbranche, en eigenlijk alle facetten voor ondernemen ervaren. Van verkoop tot inkoop, het geven van trainingen, financiën en marketing.”

Wat waren de eerste stappen naar je eigen salon?
Ik heb verschillende werkgevers en persoonlijke contacten geholpen met de ontwikkelingen van ideeën of concepten en die bleken goed te werken, maar ik durfde zelf nooit het risico te nemen of investeringen te doen. Toen ik zwanger was, liep mijn contract af. Na de geboorte van onze zoon kwamen er meerdere banen op mijn pad, maar ik merkte steeds meer dat dit eigenlijk niet was waar ik echt gelukkig van werd. Uiteindelijk heb ik op een dag gewoon besloten mijn droom waar te gaan maken: een eigen huidboutique voor effectieve huidverjongende en huidverbeterende behandelingen.

Er is tegenwoordig een enorme hoeveelheid informatie beschikbaar op het internet over hoe je succesvol een bedrijf op zet en/of een merk in de markt zet. Ik heb een hoop gelezen, webinars gevolgd, met andere ondernemers gepraat en het startersplan van de Kamer van Koophandel gebruikt om mijn bedrijfsplan te schrijven. Daarna heb ik alles van A tot Z uitgewerkt, zoals een marketingplan, social media plan, kostprijs berekeningen tot aan maximale bezettingscapaciteit en een omzetprognose van het eerste jaar.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
“Oorsponkelijk wilde ik direct naar een bedrijfspand, maar de onzekerheid qua coronamaatregelen en de duur daarvan hebben mij doen besluiten eerst aan huis te starten. Ik heb thuis een gedeelte van de woning en garage volledig om laten bouwen tot een huidboutique. Elisa Meijs (Interieur ontwerpster) is ontzettend creatief en heeft mijn gewenste Franse boutique stijl geweldig vertaald naar de prachtige ruimte die het nu is geworden en waar ik fulltime werkzaam ben.”

Heb je een website?
“Ja, je kan ons vinden op www.glow-institute.nl. Het ontwikkelen van de website, webshop en vormgeving heb ik uitbesteed. De content van de website heb ik zelf geschreven en de behandelingen zijn met veel zorg samengesteld.”


Waar heb jij alle salonbenodigheden vandaan gehaald?
“Door mijn kennis van de afgelopen jaren wist ik precies wat voor concept ik wilde neerzetten en welke apparatuur daar bij paste. Ik heb mijn inrichting op verschillende plekken ingekocht. Behandelapparatuur bij leveranciers uit mijn netwerk, zoals JK Nederland. Alles is aangeschaft met eigen middelen en geen lease, aangezien dit op de lange termijn duurder uitvalt. Verder is mijn interieur is volledig op maat gemaakt door een interieurbouwer.”  


Wat zijn jouw specialisaties?
Mijn specialisaties zijn huidverjonging en huidverbetering. Ik heb onder andere veel klanten met hormonale acne, pigment en vroegtijdige huidveroudering. Ik werk niet alleen manueel, maar behandel ook de diepere huidlagen door het gebruik van wetenschappelijk onderbouwde apparatuur. Hiervoor gebruik ik onder andere Hydrodermabrasie, een multifunctioneel apparaat met onder andere ultrageluid en radiofrequentie. Tijdens de meeste behandelingen gebruik ik de Beauty Angel (Energizing light technology oftwel collageenlicht). Hierdoor haal ik nog betere resultaten uit mijn behandelingen en heeft de klant minder downtime. Daarnaast werk ik met verschillende soorten peelings en geef ik bindweefselmassages.

Mijn hoofdmerk is ALPHA H. Ik heb in de loop der jaren met veel verschillende merken gewerkt, maar ik zocht specifiek een merk met kwalitatief hoogstaande producten, wat niet puur marketing gedreven is. Daarnaast had ik wel een groot vereiste dat het merk zo natuurlijk is waar mogelijk. Vrij van parfum, parabenen, niet getest op dieren etcetera, maar wel het beste uit de wetenschap en de natuur. ALPHA H ondersteunt je waar nodig op het gebied van marketing. Ook organiseert SKINDEPENT veel online trainingen met onder andere Ahmet Turkkani waar ik onwijs veel van geleerd hebt.”


Je zit als starter meestal niet dagelijks vol, maar je werkt al fulltime?
“Uiteraard heb je een opstartperiode als beginnend ondernemer en was mijn agenda niet direct helemaal vol. Intussen loopt de agenda aardig vol en mag ik al meer dan 125 klanten verwelkomen. Mijn klanten werf ik op verschillende manieren. Ik heb een hoop klanten uit direct en indirecte kringen (mond-tot-mond reclame is uiteraard de beste manier). Online marketing is tegenwoordig uiteraard ook super belangrijk om een groot aantal potentiële klanten te bereiken. Ik werk samen met een marketingbureau om online een maandelijkse campagne te voeren, voornamelijk op platformen zoals Google, facebook en Instagram.
Verder geloof ik heel erg in persoonlijke benadering en niets beloven wat je niet waar kan maken. Ik streef naar eerlijkheid en volle tevredenheid van klanten. Deze aanpak betaald zich op de lange termijn altijd terug.”

Loop je nog tegen dingen aan als starter waarvan je vindt dat het duidelijker moet of kan?
“Nee, ik mis wel het fysiek contact met collega’s in de branche, met name bij trainingen. Nu is alles online, maar daar kan niemand op dit moment iets aan doen.”

Ben je ingeschreven bij ANBOS?
“Op dit moment ben ik niet ingeschreven bij ANBOS. Mijn focus ligt op dit moment op de groei van Glow, goed luisteren naar waar de klant behoefte aan heeft en mijn eigen visie doorontwikkelen. Ook heb ik geen specifieke specialisaties tijdens mijn opleiding gevolgd die vergoed kunnen worden door de zorgverzekeraar. Wel hou ik de website altijd goed in de gaten met betrekking tot nieuwe ontwikkelingen.”

Toekomstplannen
“Mijn doel is door te groeien naar een grote kliniek waar iedereen op een laagdremmelige manier terecht kan voor hoogstaande huidhandelingen in een persoonlijke setting met een totale beleving. Ik hoop dit op aanzienlijke termijn te realiseren en ben op dit moment al bezig om uit te breiden met Glow Clinic. In samenwerking met een gerenommeerde cosmetisch arts, zullen hier cosmetische behandelingen uitgevoerd gaan worden.”

Hoe heb jij je prijzen bepaald voor de behandelingen?
“Ik heb uiteraard goed naar de markt gekeken en onderzoek gedaan. Ik wil klanten de hoogste kwaliteit bieden met de beste apparatuur en producten. Daar zit een kostenplaatje aan vast waar mijn prijzen op zijn gebaseerd.

Op dit moment loopt er een leuke openingsactie online, genaamd Welcome Beauty. Dit is een speciale introductiebehandeling die ik heb samengesteld zodat klanten op een prettige manier kennis kunnen maken met Glow Institute.”

Waar haal jij je vakinformatie vandaan?
“Overal! Ik lees veel blogs van huidtherapeuten, dermatologen en cosmetisch artsen. Volg online trainingen van medisch en cosmetisch specialisten. Ook haal ik veel kennis uit mijn netwerk.”

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die nog als tip kunnen dienen voor anderen die willen starten? 
“Maak gebruik van de kennis uit je netwerk, maar besteed niet alles direct volledig uit, zoals boekhouding bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat je zelf in de basis snapt hoe je je boekhouding moet doen, belastingaangifte, welke startersaftrekken je in aanmerking komt etcetera. Hier leer je uiteindelijk heel veel van als ondernemer en zo hou je goed overzicht over je eigen onderneming.”

Welke tip zou jij aan andere starters willen meegeven?
“DOEN als je zelf geloofd in het succes van je idee/concept of product! Alles draait om de juiste mindset. Tuurlijk ben ik wel eens onzeker en zijn er een hoop uitdagingen, maar ik twijfelde geen seconde aan het concept of aan mezelf. Ik weet zeker dat Glow Institute een groot succes gaat worden.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Roberto Dresia: “Geef klanten een glow én je salon een boost!”
Starters in de beautybranche: Mariëlle van der Reek