TIPS voor e-mailmarketing richting de feestdagen

Sinterklaas is al bijna in het land, binnenkort is het Black Friday en daarna is het Kerstmis. Allemaal dagen die kunnen zorgen voor een omzetboost. Het betekent ook dat je als het goed is al bent begonnen met een strategie voor je e-mail marketing en heb je al het een en ander uitgezet. Maar als je nog niet begonnen bent of toch nog wat tips kan gebruiken: lees dan snel verder!

Je hebt al volop acties/promoties en/of speciale behandelingen bedacht en bent al bezig met het inkopen van cadeausets bij leveranciers of hebt ze al in huis. Maar nu moet je jouw klanten gaan bereiken, zorgen dat ze komen en/of de producten gaan kopen. Natuurlijk zet je alles opvallend neer in de salon, maar het is de hoogste tijd voor jouw e-mailcampagne voor de komende feestdagen! Zeker ook als je een webshop hebt. Met deze tips ga jij pieken deze feestdagen!

TIP 1: Zorg voor een goede voorbereiding
Wat wil jij jouw klanten aanbieden? Heb je alles in huis? Hoe moet je nieuwsbrief eruit zien? Wat is het belangrijkste om aan te prijzen? Hoe wil je de klanten benaderen? Als je weet welke producten je wilt promoten, bereid je dan voor op ‘wanneer’ je wilt promoten. Plan je nieuwsbrieven alvast in. Er zijn hier speciale nieuwsbriefsystemen voor. Maar je kunt het ook zelf inplannen natuurlijk. Zet alles voor jezelf op een rij en ga dan van start!

TIP 2: Hou het persoonlijk
De mailings die je verstuurd, zullen altijd een hogere openingsrate hebben als ze ‘persoonlijk’ zijn. Maar richting de feestdagen is dit extra belangrijk. Het is altijd goed om de voornaam in de subjectline te verwerken, maar nu kun je ook met de content meer persoonlijk te werk gaan. Stuur bijvoorbeeld aparte mailings op basis van leeftijd of interesse.

TIP 3: Wees selectief en geef niet te veel keus
In een keer al je aanbiedingen in je nieuwsbrief? Het kan, maar je geeft de klanten wel veel keus. Je gaat de komende tijd als het goed is meerdere mailings versturen en misschien wel aparte mailings op leeftijd en interesse, dus dan kun je heel goed kijken wat je jouw klanten gaat aanbieden en wanneer. Promoot niet alleen de producten of behandelingen met de hoogste korting. Promoot producten/diensten met de hoogste marge, bijvoorbeeld een gelimiteerde hoeveelheid van product/dienst met een hoge marge of inderdaad die speciale kerstbehandeling voor een perfecte huid tijdens de feestdagen.

TIP 4: Bedanken en belonen
Geef je klanten iets kleins cadeau als zij iets aanschaffen of naar de salon komen. Heb je een webshop? Je zou de verzending gratis kunnen aanbieden deze periode. Of altijd een klein cadeautje meesturen. In de salon kun je klanten ook altijd een klein cadeautje meegeven. December is dé tijd om cadeautjes weg te geven. Op die manier kun je je klanten bijvoorbeeld bedanken voor hun loyaliteit.

Tip 5: Me-time en weggeven
Komen ze op jouw webshop? Niet iedereen zoekt alleen maar naar cadeautjes voor een ander. Iedereen heeft behoefte aan me-time en legt zichzelf weleens in de watten. Richt je in je teksten in jouw mailing/nieuwsbrief dus niet alleen op ‘geef eens een cadeautje weg’, maar ook op de mensen die aan zichzelf denken. Voor de behandelingen is dat natuurlijk helemaal aan de orde. ‘Leg jezelf eens in de watten deze feestdagen en boek onze speciale glow behandeling’. Maar natuurlijk kunnen ze deze behandeling ook cadeau geven!

Tip 6: Ga voor het wow-effect
De periode rond de feestdagen is hét moment om extra uit te pakken, dus ga even goed voor zitten! Gooi er een keer een hoger budget tegenaan en denk out of the box, door bijvoorbeeld een tooltip toe te voegen aan je e-mail. Of bundel de krachten en werk met een andere partij samen voor een mooie feestdagenactie. Vergeet ook zeker niet om een abandoned shopping cart campagne in te stellen. Daar valt namelijk nog een hoop omzet uit te halen.

Tip 7: Maak het de klant gemakkelijk en val op!
Jouw klanten gaan de komende weken heel veel e-mails binnenkrijgen. Zorg dat je opvalt tussen als die e-mails. Zorg voor een opvallende onderwerpregel, zodat je klant jouw mail zeker wilt openen. En maak het ze niet te moeilijk. Een tip is om iedere keer 1 onderwerp/thema te nemen en bijvoorbeeld een product uit te lichten. Dat is natuurlijk als je meerdere mails gaat sturen. Maak het allemaal duidelijk en overzichtelijk, zodat de klant weet waar hij of zij aan toe is. Wil je de klant bijvoorbeeld online laten bestellen, zet er dan een uiterste datum bij zodat de klant zeker weet dat ze het voor de kerst in huis hebben.

Combineer al deze tips en zorg ervoor dat je klaar bent voor de feestdagen en genereer een mooie omzetboost, die we in deze tijd allemaal kunnen gebruiken!

Bron: www.e-village.nl en https://www.e-village.nl/kennis/
Op deze website vind je heel interessante zaken over het opzetten van de beste e-mailcampagnes. Neem daar dan ook zeker een kijkje!

Ook belangrijk: Volg je resultaten!
Volg je resultaten. Misschien merk je dat je lezers echt geïnteresseerd zijn in een bepaald product en kan je nogmaals een promotie doen. Volg de nieuwsbrief rapportages om je volgende nieuwsbrief nog beter te maken.

WAAROM IS E-MAILMARKETING ZO BELANGRIJK? DAAR WORDEN ELK JAAR ONDERZOEKEN NAAR GEDAAN

Trends in e-mailmarketing
In maart 2020 kwam de DDMA (Data Driven Marketing Association) met hun jaarlijkse ‘Nationale e-mail Benchmark 2020’. Dit jaarlijkse onderzoek laat de trends zien in e-mailmarketing. Interessante trends uit het onderzoek:
– E-mailmarketing laat al een paar jaar een positieve trend zien. Op een goede mailing wordt steeds vaker geklikt. Je kunt er dus niet mee achter blijven!
– De populairste verzenddagen zijn: dinsdag en donderdag. Maar marketeers zijn sinds 2019 ook steeds meer gaan mailen op vrijdag.
– De populairste tijdstippen: tussen 10:00 uur en 12:00 in de ochtend en 16:00 in de middag.

Wat is het beste verzendmoment? Wat doen jouw branchegenoten? Dat lees je in het complete onderzoek: https://ddma.nl/emailbenchmark/

Onderzoek e-mailmarketing
Waarom e-mailmarketing? Hoe goed werkt het?
Dat vind je onder andere de e-Village E-mail Benchmark 2020. Je kunt deze downloaden op esp.e-village.nl. Hieronder de resultaten van het laatste onderzoek verschenen in maart/april 2020.

E-mailmarketing, Social Media en je website: de belangrijke 3-eenheid
Van alle ondervraagden zegt 87% in ons onderzoek dat e-mailmarketing op nummer 1 staat in het rijtje van de belangrijke online kanalen. Samen met Social Media wordt er traffic gegenereerd naar de website, webshop of winkel. Dit 1,2,3-tje doen we door zoveel mogelijk te personaliseren en segmenteren. Waar nog ruimte is voor verbetering, is in mobile responsive mailing: slechts 53% van de ondervraagden heeft zijn of haar e-mail geoptimaliseerd voor de mobiel. En dat terwijl de meeste mails toch echt op mobiel worden geopend en gelezen. Het goede nieuws is dat het kanaal e-mailmarketing één van de belangrijkste conversieaanjagers blijft en dat het kanaal wordt beoordeeld met een mooie 8,25!

Trends, uitdagingen en campagnes 2020
E-mailmarketing anno 2020 staat als kanaal niet meer los van de andere kanalen. Integraties met andere databases, pushsystemen, Social Media en leadmanagementsystemen vormen belangrijke uitdagingen van de Nederlandse e-mailmarketeer. Die koppelingen zijn voorwaardelijk voor de meest genoemde trends: marketing automation, 360-graden klantprofielen en eventgestuurde campagnes. De kwaliteiten en het functieprofiel van de moderne e-mailmarketeer vereisen daarom een voorliefde voor data. In 2020 zetten we als marketeers de lijn door naar een meer en meer datagedreven marketinglandschap.

Accepted Rate
De Accepted Rate zegt alles over netheid van de databases. Onder deze ratio verstaan we het totale percentage van verzonden e-mails waarop geen bounce is ontvangen, oftewel het percentage verzonden e-mails dat is afgeleverd aan de mailboxprovider. Dat percentage is dit jaar gemiddeld 99,51%. Het koesteren van dat cijfer is een gezamenlijke inspanning van de verzenders, die alle vorm van spam uit de weg gaan, en de ESP, die alle servers in de gaten houdt en de reputatie van die servers smetteloos hoog houdt.

Succesvolle e-mailmarketing
Het succes van e-mailmarketing wordt door de meeste e-mailmarketeers gemeten op basis van de Open Rate (62%), Click Rate (67%) en conversie (61%). De gemiddelde Open Rate (30,29%) is ten opzichte van 2019 (24,63%) flink gestegen. Ook de Click Through Rate (4,38%) en Click To Open Rate (13,27%) zijn ten opzichte van vorig jaar gestegen.

Populairste verzenddag
Net als vorig jaar was ook dit jaar de donderdag de populairste verzenddag. Per branche zijn er wel grote verschillen te zien: zo verzendt de Travel branche het meest op zaterdag. Dat de donderdag de populairste verzenddag is, wil niet zeggen dat op die dag de Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate ook het hoogst zijn. Net als vorig jaar hebben e-mails die verzonden worden op dinsdag de hoogste Open Rate en Click Through Rate. Hadden vorig jaar de e-mails die op zaterdag waren verstuurd de hoogste Click to Open Rate, dit jaar is de zondag de onbetwiste leider met een CTO van 15,40%.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Show your best results! Het resultaat van Esther Venhoven
TIPS voor e-mailmarketing richting de feestdagen