In mijn vorige columns heb ik je meegenomen in het doen van een kwalitatief goede intake en het opstellen van een behandelplan. Nu wil ik je graag eens laten nadenken over hoe jij je verslaglegging doet. Gebruik je een online cliëntendossier of schrijf je alles op een behandelkaart? En maak je wel eens gebruik van fotografie om resultaten vast te leggen?
Column: Diedejan ter Horst
Een vast onderwerp in de salons die ik bezoek is het stukje verslaglegging. Wat leg je vast over de behandelingen die je jouw cliënten hebt gegeven? Is dat een geheel stappenplan wat je hebt doorlopen inclusief de gemaakte foto’s? Of is het enkel welke behandeling je hebt uitgevoerd? En noteer je of iemand samples van producten heeft meegekregen of producten heeft aangekocht? Ik geloof erin dat hoe meer je noteert, de beter het is. Waarom? Stel je valt ineens uit en een collega gaat jou uit de brand helpen; dan wil je wel dat ze de behandeling kan overnemen. Of je werkt met apparatuur en je cliënt geeft aan de vorige keer een reactie te hebben gehad na de behandeling, dan wil je wel kunnen teruglezen wat je ook alweer precies hebt gedaan.
Als lid van de branchevereniging werk je met veel behandelingen onder de Wkkgz. Dat betekent automatisch dat je ook werkt volgens de afgegeven richtsnoeren. Die richtsnoeren geven aan dat er altijd een verslag aanwezig moet zijn, net zoals een behandelplan zoals ik in mijn vorige column schreef. Een behandelverslag is meer dan enkel een kleine opsomming van de gegeven behandeling. Het is meteen stof tot redeneren om jouw volgende behandeling te optimaliseren. Want wanneer jij met jouw cliënt een behandelplan hebt gemaakt van een kuur van behandelingen wil je wel kunnen reflecteren of je de juiste kant op gaat met het tot dan behaalde resultaat. Aan de hand van enkele vragen te beantwoorden kun je dit heel makkelijk pijlen en jezelf gaan bijsturen als het nodig is.
Als eerste moet je natuurlijk weten hoe de vorige behandeling is ervaren, of er na de behandeling geen reacties zijn geweest die niet gewenst zijn en of er natuurlijk veranderingen zijn in de gezondheidstoestand van jouw cliënt. Daarbij adviseer ik altijd een foto te maken en in het dossier te uploaden om zo ook met beeld dingen vast te leggen. Hierna kun je gaan nadenken over de te geven behandeling en leg je precies vast wat je hebt gedaan. Dat wil zeggen de stappen gemaakt en de gebruikte producten. Heb je dit gedaan dan is het goed om de huidreactie na de behandeling te beschrijven. Stel je ziet dat de huid knalrood is en de cliënt geeft aan dat het geen afwijkend gevoel is, dan weet je voor de volgende keer dat je ernaar moet vragen. Het antwoord krijg je dan dus over een paar weken als je weer volgens de stappen je dossier vastlegt. Krijg je na een paar weken van deze cliënt te horen dat ze heel veel jeuk heeft gehad na de behandeling en dat haar huid ineens een week lang rood bleef, dan moet je daarop actie kunnen ondernemen en iets veranderen in jouw behandeling of behandelplan. Dat kan natuurlijk enkel als je dingen goed vastlegt.
Doorloop je een kuurtraject met de cliënt, maak dan na een paar behandelingen eens tijd voor een evaluatie. Kijk waar je staat binnen je traject en of je daarin iets moet aanpassen. Noteer ook dit in je verslag, dan heb je altijd iets om op terug te vallen. Het klinkt alsof je heel veel tijd moet investeren, maar dat valt reuze mee. Als je voor jezelf een format maakt voor verslaglegging met vaste, terugkerende punten dan gaat het heel snel. En zal je merken dat je nog professioneler kunt handelen en kan sturen op de resultaten welke je wilt behalen. Probeer het maar eens, je gaat zien dat het erg goed werkt!
Tot volgende maand met een nieuw onderwerp.
Diedejan, Berg Care www.bergcare.com
Wat vind jij?