Geld ligt op straat

Aletta de Rooij, Business-inspirator & Saloncoach Partners in Crème

Geld maakt niet gelukkig. Geluk is niet te koop, echter weinig geld maakt ook niet gelukkig. Sterker nog, denken dat je tekort hebt, het einde van de maand niet haalt, dat verstikkende gevoel is afschuwelijk en blokkeert je. 

Zeven jaar geleden heb ik dat gevoel gekend. Ik was in twee maanden tijd zowel mijn bedrijf als huwelijk kwijtgeraakt. Ik stond met lege handen en wist dat ik op straat zou komen te staan. En zo geschiedde… 

Hoe kom je hieruit? Ik vroeg mij af waar mijn doorzettingsvermogen en creativiteit gebleven waren. 

We zijn zo’n tien jaar oud, mijn vriendinnetje en ik en bedenken dat we mee willen doen aan een rommelmarkt. Echter de spullen van onze moeders vullen nauwelijks één kleedje. We willen grootser uitpakken en verzinnen het plan om gewoon aan te bellen bij wildvreemde mensen of ze rommel voor de rommelmarkt hebben.  

Het overtreft niet alleen onze verwachtingen maar ook die van onze ouders. Binnen de kortste tijd staat de schuur vol en hebben we niet genoeg aan drie grote kleden. Dit blijkt ook uit de kas, een volle koektrommel met geld die we aan het einde van de dag samen verdelen. Het geld ligt op straat is wat we letterlijk en figuurlijk leren. 

Inventief zijn, van niets iets kunnen maken, een helicopterview, doorzettingsvermogen, doelgericht zijn… het zijn stuk voor stuk allemaal ingrediënten om geld te genereren. Tijdens de moeilijke periode, waarin ik me zeven jaar geleden begaf, denk ik terug aan het verhaal van de rommelmarkt. Ik besluit mijn eigen bedrijf te starten met alle kennis die ik heb en creëer hier een product van.   

Tijdens het geven van producttrainingen aan beautyspecialisten zie ik wat het grootste probleem is. De hang naar productkennis levert geen verkoop en levert geen klanten op. Stuiterend van enthousiasme over de producten keren mijn cursisten altijd huiswaarts, echter aan wie kunnen zij het verhaal kwijt? Waar zijn de klanten, wie zijn de ideale klanten en hoe verkóóp je eigenlijk? Kortom, het ondernemerschap. 

Dit is de basis van Partners in Crème en in 2020 vieren we alweer het vijfjarig jubileum. Zonder zelf eerst op die bodem te hebben gezeten, was ik vast niet zover gekomen. Van niets iets maken, blijkt mijn talent. Het geld ligt op straat, ik laat mijn klanten zien waar het ligt, hoe je het opraapt en hoe te zorgen dat het van jou wordt.  

Je toekomst is het resultaat van de keuzes die je maakt. Het verschil zit hem in genoegen nemen met één kleedje voor de rommelmarkt, de gemakkelijke weg, of met een goed idee en wat moeite doen, drie kleden. Dit verschil voel je in je portemonnee en je banksaldo laat het zien.  

Als kinderen van tien zullen we er geen nacht van wakker liggen. Nu als volwassene en met de verantwoording voor je zaak, het gezin, de huur of hypotheek is dat anders. Het geld ligt op straat en als ondernemer zal je daar echt voor moeten bukken. 

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
VIDEO: Covershoot met Anita Witzier by Malu Wilz
Geld ligt op straat