Zit jij al op Clubhouse? Wij wel. En we hebben daar al zoveel interessante ‘presentaties’ en ‘gesprekken’ voorbij zien komen. Vandaag had onze vaste columnist Aletta de Rooij van Partners in Crème een heel interessant item, waar veel schoonheidsspecialisten bij aanwezig waren. De lockdown is over een paar dagen voorbij. Je bent druk met het inplannen van afspraken, maar hoe kun je dit nu het beste doen? Er is geen beste manier. Iedereen doet het op zijn eigen manier, maar er kwamen tijdens de presentatie verschillende tips naar voren die we jullie niet willen onthouden. Kijk wat bij jou past en maak er gebruik van! Met dank aan Aletta de Rooij en alle beautyprofessionals die aanwezig waren bij deze presentatie!
Businesscoach Aletta de Rooij kreeg deze week veel vragen over wat schoonheidsspecialisten nu het beste konden doen om de salon weer succesvol op te starten. Geef je je klanten een presentje? Welke klanten plan je als eerst in? Welke behandelingen bied je aan? Ga je alleen voor de speciale behandelingen of ga je ook voor de kleinere behandelingen die in feite weinig opleveren en wel tijd kosten? Op al deze vragen kwamen verschillende tips naar voren. Zoals gezegd, het is vooral belangrijk: doe waar jij je goed bij voelt en wat bij jou past!
Dat we weer mogen starten is al het grootse succes, dat staat buiten kijf. En ik heb er ook alle vertrouwen in dat dit een succes wordt.
Aletta de Rooij, Partners in Crème
Jouw COMEBACK
Aletta: “De klant is al maanden niet geweest en jij hebt al bijna 3 maanden niet mogen werken. Mijn missie is een comeback voor jou en een welcome back voor jouw klant. ‘De comeback is always stronger than the setback’. Je hebt een eigen onderneming en weken stilgezeten, je verdient een comeback! Wanneer jij voor de comeback gaat, zal de klant een welcome back van haar leven krijgen.
Hoe zie ik de comeback? Kies uit jouw behandelingen de behandeling die jij het allerliefst doet en die het dichts bij je visie past. Het is de behandeling waar de klant het meest aan heeft en het meeste resultaat mee bereikt. Dat is tevens een behandeling waar een goede prijs aan zit. Ga deze behandeling bij iedere klant doen! De klant heeft al maanden geen behandeling gehad. De klant verdient deze behandeling, de huid verdient het en jij verdient het. Vertel aan je klanten over de ‘welcome back’ behandeling en vertel hen dat je dit bij iedereen gaat doen de eerste weken na de lockdown. En je kunt zelfs een overtreffende trap van deze behandeling maken. Op je beste behandeling zou je klant nog kunnen kiezen uit iets extra’s: bijvoorbeeld een excellent behandeling. Dat hoeft niet met extra handelingen zijn, maar dat kan ook met extra producten erbij zijn. Laat je creativiteit los. De klant die gaat jou dit gunnen en gunt het ook zichzelf. Er is namelijk nog niks voor de consument; ze kunnen niet op visite of een terrasje pakken. Realiseer je hoe bijzonder is het dat wij als eerste aan de beurt zijn waar mensen hun geld weer eens kwijt kunnen. We hebben huidhonger en behoefte aan iets. Denk ook commercieel en niet alleen aan liefdadigheid. Vakvrouwschap en ondernemerschap gaan samen. Vertrouw op jezelf. Denk in kansen!”
De discussies en tips die nog naar voren kwamen van jouw vakgenoten lees je hieronder:
Tip 1 – Alles in een!
Als schoonheidsspecialist kun je er nu voor kiezen om klanten die de ene keer komen voor iets kleins en de andere keer voor iets groots, nu die totaalbehandeling in te plannen. De huid heeft al heel lang geen behandeling gehad en dus is een complete behandeling, zoals een chemische peeling en microneedling of een complete seizoensbehandeling iets wat de klant nu echt nodig heeft. Daarnaast is het nu de tijd om dit soort behandelingen te doen! Als een klant alleen een reinigende behandeling wil… dat kan natuurlijk. Maar dat kan altijd nog. Ze kunnen thuis ook reinigen. Geef de klant nu die totaalbehandeling en haal al het overige even van de kaart.
Tip 2 – De behandeling is al een cadeautje op zich!
Een presentje is altijd leuk en als je je klanten wilt bedanken kun je uiteraard een presentje weggeven. Maar je kunt het ook gedeeltelijk meeberekenen in de prijs. De behandeling die jij de klant gaat geven is voor de klant al een cadeautje op zich! Het is al een cadeautje dat ze naar je toe kunnen komen. Nogmaals, een goodybag kan altijd, maar geef niet alles weg. Jouw handen zijn nu zoveel waard! Zet dat in! Mensen gunnen zichzelf die behandeling. En ze realiseren zich nu hoe enorm ze dat gemist hebben, dus je hoeft ze niks te geven, behalve die heerlijke behandeling waar ze zo lang op hebben gewacht!
Tip 3 – Agendaplanning
Wil jij de komende tijd alleen klanten inplannen voor een totaalbehandeling of ga je ook mensen inplannen voor die kleinere behandelingen als harsen en epileren? De meningen zijn hierover verdeeld.
– Ga proberen de klanten die nu in de agenda staan voor alleen maar iets kleins als harsen of epileren om hen een hele behandeling aan te bieden. Zijn ze net ingeboekt? Of staan ze er al die weken? Dat is wel belangrijk te weten als je ze gaat benaderen. Probeer iedereen de optie te geven om meer te doen dan alleen dat harsen of epileren! Je kunt deze kleinere afspraken achteraan plakken. Maar je kunt ze ook tussendoor plannen.
– Er zijn ook vakgenoten die juist kiezen voor eerst alleen de kleinere behandelingen en daarna pas de uitgebreidere behandelingen. Wil je dit niet dan is het verstandig de kleinere behandelingen, die relatief weinig opleveren, even van je online boekingsprogramma af te halen en het tijdelijk niet aan te bieden. Of alleen maar op bepaalde dagen.
Het is natuurlijk zo dat de klanten die voor harsen of epileren komen wellicht wel ook klanten zijn die wel producten meenemen. Neem dit in overweging. Wat wil jij aanbieden de komende weken?
Tip 4 – Iedereen verdient de volle aandacht
Ga nu niet ineens gehaast werken! De klanten kiezen ervoor om zich weer te laten verwennen en weer aan hun huid te werken. Plan genoeg tijd in. Doe een goede intake! Bespreek met je klanten wat er met ze is gebeurd in de lockdownperiode. Vraag wat ze nodig hebben. Ga met ze zitten en vraag wat hun doel is voor het komende jaar. Waar willen ze naartoe met hun huid? Wanneer jij het probleem van de klant niet weet, weet je ook niet waarmee je ze kan helpen. Plan dus ook extra tijd in!
Tip 5 – de prijslijst
Kijk nog even goed naar de prijslijst van je salon! Staan er behandelingen op die eigenlijk niet goed geprijsd zijn? De klant heeft er alle begrip voor dat je de prijzen aanpast. Wellicht zien de meeste klanten het niet eens. Het is nu de tijd om het aan te passen. Stem niet af op schaarste en op angst. Vertrouw op jezelf. Denk in kansen. Denk in overvloed!
De focus gaat de komende weken natuurlijk naar behandelen. Maar als je tijd hebt en je hebt Apple, is Clubhouse zeker een aanrader! Je wilt toch bijblijven in je vak! Je mag Aletta een berichtje sturen, ze helpt je graag om binnen te komen! www.partnersincreme.nl.
Zie deze nieuwe opstart als de start van een nieuw jaar.
Jullie kunnen het! Haal eruit wat erin zit!
Sandra Jacobs
25 februari, 2021Heldere tips voor een vliegende, professionele start Aletta! Denken, durven, doen! Juist nu zal het mooie vak meer gewaardeerd worden en je hebt maar één keer de kans om dit met jouw nieuwe spelregels goed te doen. Zorg ook dat jij zelf controle houdt over de agenda en niet jouw klant;-) Het gevaar dat je jezelf misschien heel snel voorbij gaat lopen door jouw eigen enthousiasme en jouw klanten die graag snel willen komen, ligt ook een beetje op de loer. Durf ook gelijk duidelijke keuzes hierin te maken.
Veel succes gewenst allemaal!
Aletta de Rooij
25 februari, 2021Dankjewel Sandra voor je leuke reactie.
De eerste klap is inderdaad goud waard. Nu is DE tijd. The comeback!