Leren van vakgenoten: Suzanne Brouwers van Nuland

Suzanne Brouwers van Nuland is 35 jaar en de trotse eigenaresse van Schoonheidssalon Parlour Erp. Zij is al 15 jaar actief in de branche en heeft al 5,5 jaar een eigen salon. Zij was zelf werkzaam in een salon toen ze een kans zag om deze salon over te nemen. Die kans heeft ze met beide handen gepakt. “Mijn salon is echt mijn passie en hoe fijn is het dan dat je daar iedere dag opnieuw weer onderdeel van kunt zijn.”

Welke opleidingen/trainingen heb je gedaan?
“Ik heb de opleiding tot schoonheidsspecialist gevolgd aan het ROC in Eindhoven. Met daarna nog de acnéspecialisatie bij het Thomas instituut in Den Bosch. Afgelopen jaren heb ik verschillende opleidingen gevolgd voor bindweefselmassage bij Inge Deceuninck en bij U-consultancy heb ik dermatologie voor de schoonheidsspecialist gevolgd. Mijn laatste training was een training van Klapp een paar weken terug. Het was een leerzame dag qua theorie maar ook altijd erg fijn om met collega’s te kunnen sparren. Mijn eerstvolgende training is van Karlijn Tempelman deze maand.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
“Een jaar geleden ben ik met de salon verhuisd, en zit ik nu met de salon aan ons huis waar we onze garage helemaal verbouwd hebben tot een heerlijke en professionele werkruimte met een eigen ingang. Dat bevalt echt super. Aangezien ik ook graag thuis ben voor onze 2 zoontjes werk ik parttime.”

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
“Klanten kunnen bij mij terecht voor gelaatsbehandelingen, acnébehandelingen, Microdermabrasie, fruitzuurpeelingen, bindweefselmassage, visagie en harsen. De meest geboekte behandelingen zijn dermabrasie en bindweefselmassage.”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
“Ik vind het fijn dat jezelf kan bepalen welke koers je wilt varen met je bedrijf en wat je wilt bereiken met je behandelingen.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik volg regelmatig trainingen, lees vakbladen en probeer van alle nieuwe ontwikkelingen op de hoogte te zijn. Dat vind ik ook het mooie aan ons vak, we zijn nooit uitgeleerd en kunnen onszelf altijd blijven ontwikkelen.”

Wat is/zijn jouw favoriete merken en waarom?
“Ik werk sinds februari met Klapp, ik en mijn klanten zijn hier echt ontzettend  blij mee. Klapp heeft een zeer uitgebreid behandelaanbod met mooie resultaten, veel diversiteit aan verkoopproducten en een erg fijne begeleiding vanuit het merk. Voor de onzuivere huid heb ik Dado Sense van Annemarie Borlind en qua make-up werk ik al jaren met het Italiaanse merk Pupa.”

Wat maakt jouw salon uniek?
“Wat ik enorm belangrijk vind in de salon is de persoonlijke aandacht voor de klant waarbij ik eerlijkheid hoog in het vaandel heb staan. Niet alleen hier in de salon krijgen ze die aandacht, maar ook tussen de afspraken door zal ik regelmatig vragen hoe het met hun huid gaat als ze bijvoorbeeld nieuwe producten hebben of een nieuwe behandeling hebben ondergaan. Dit om ze zo constant te kunnen begeleiden en helpen in onze samenwerking naar een stralende huid.” 

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Ik merk dat mond-tot-mondreclame toch nog altijd de beste reclame is voor nieuwe klanten en ik ben actief op social media.”

Waarom komt een klant weer terug?
“Mijn klanten weten dat ik altijd voor ze klaar sta en ze me tussendoor altijd mogen bellen, appen of mailen als ze vragen hebben over hun huid of verzorging, en ik daar ook op zal reageren.”

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Met Corona is dat nu allemaal net iets lastiger, maar ik moet zeggen dat ik normaal gesproken gelukkig weinig klanten heb die last minute annuleren.” 

Wat betekent social media voor jouw salon?
“Ik volg op dit moment een coaching traject voor Instagram. Meestal postte ik altijd vlug tussendoor iets. Door het coaching traject ben ik er veel bewuster mee bezig en begrijp ik er meer van. Ik merk dat social media wel echt een meerwaarde kan zijn. Ik ben blij dat ik deze stap van coaching heb gezet en hierdoor meer interactie heb op Instagram. Qua doelgroep merk ik wel verschil op Instagram en Facebook, daarom ben ik op beide actief.”

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
“Ik ben wel aangesloten bij de ANBOS en wil me denk ik ook in gaan schrijven in het SKIN-register. Aangezien dit toch een mooie stap is voor de professionalisering van onze branche.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Toen ik 15 jaar geleden net klaar was met de opleiding heb ik toen bij een klant iets te enthousiast haar wenkbrauwen geharst. Ik kon wel door de grond zakken toen. Gelukkig is het bij die ene blunder gebleven.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Het hoogtepunt was toen vorig jaar mijn nieuwe salon klaar was en ik nu echt een heerlijke werkplek heb met hele fijne en lieve klanten. Dat was weer even een extra besefmoment dat we echt een enorm leuk beroep hebben.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“Ik denk dat onze branche de komende jaren verder geprofessionaliseerd wordt en er daardoor voor ons als schoonheidsspecialisten ook extra kansen zullen komen.” 

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Blijf altijd jezelf en volg je eigen gevoel, op die manier trek je ook de klanten aan die bij jou en je salon passen. Er is maar 1 jij en die is uniek.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
“Wat ik zelf erg fijn vind is het contact met collega’s, dat je elkaar op deze manier scherp kunt houden en kunt helpen. Vooral als je net als ik alleen werkt.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Mirjam Sterk
    november 11, 2020

    Suzanne is een vakvrouw en altijd heel serieus met haar vak bezig. Fijn te lezen dat zij en haar klanten zo tevreden zijn over Klapp!

Previous
VIDEO: Dermalogica x Julie Wilkinson holidaygifts
Leren van vakgenoten: Suzanne Brouwers van Nuland