Rubriek ‘In the mix’: 7 jaar Zkins Huidstudio

Als redactie zagen we berichten voorbijkomen van salons die hun verjaardag vierde. Een echt feestje is het niet in deze tijd, maar het leek ons leuk om deze salons een beetje in het zonnetje te zetten. We hebben een aantal van onze rubrieken bij elkaar gepakt en zo ontstond ‘In the mix’. Monique Gelmers van Zkins Huidstudio was meteen enthousiast. Zij vierde op 8 januari het 7-jarige bestaan van haar salon. In dit artikel vertelt zij over zichzelf als schoonheidsspecialist en haar salon. Ook kijkt ze terug op 2020 en vooruit naar 2021. Wat zijn haar goede voornemens? En welke tips heeft zij voor haar vakgenoten in deze lockdownperiode? Lees snel verder. Learn & be inspired!

Een week geleden bestond de salon Zkins Huidstudio 7 jaar. De start van haar salon ziet Monique echt als een hoogtepunt van haar carrière. Maar dat is niet het enige. “Na een aantal jaren in loondienst te hebben gewerkt, in verschillende functies in de beautybranche, ben ik heel trots op wat ik in de afgelopen 7 jaar heb bereikt. Ik hoop hier nog lang mee door te kunnen gaan! Een ander hoogtepunt was in 2016: het winnen van een Image Skincare Award. Deze krijgen salons wanneer ze de doelstellingen hebben behaald en werken volgens de opgestelde protocollen. Ik was erg trots en het heeft mij ook veel publiciteit en nieuwe klanten opgeleverd.”
Trots als ze is moet ze de verjaardag van haar salon toch iets anders vieren dan normaal. “Ik vier dit vanwege de tweede lockdown online via mijn social media kanalen. Ook online is het mogelijk om goed contact met je klanten te onderhouden is mij duidelijk geworden tijdens de eerste lockdown. Ik heb een aantal leuke feestacties bedacht met het getal 7 als pijler.  Zo ontvangen de klanten op een deel van het productassortiment 7% korting. Ik pak de bestelling extra feestelijk in! Verder ga ik 7 cadeaubonnen verloten en verloot ik een VIP behandeling.”

Leren van vakgenoten

Even voorstellen… Monique is dus 7 jaar geleden begonnen als zelfstandig schoonheidsspecialist. Maar schoonheidsspecialist is ze al ruim 20 jaar. “Al zolang ik mij kan herinneren wilde ik schoonheidsspecialiste worden. Na wat omzwervingen is dat uiteindelijk gelukt en ben ik inmiddels de trotse eigenaresse van mijn eigen huidstudio in het gezellige stadje Meppel. In mijn vrije tijd ben ik het liefst buiten aan het wandelen, maar een goed boek lezen vind ik ook heerlijk ontspannend. Momenteel sport ik niet actief door de lockdown, maar zodra dit weer kan, kun je mij vinden in een bodypump- of yogales. Ik ben ook erg bezig met een gezonde lifestyle, voeding en alles wat daarmee samenhangt. En mijn grootste hobby is mijn werk!”

Wat was voor Monique de reden om als zelfstandig ondernemer te starten? “Nadat ik was afgestudeerd voor de basisopleiding, ben ik begonnen aan huis. Dat was niet zo mijn ding. Ik besloot in loondienst te gaan werken en heb in allerlei functies in de beautybranche gewerkt. Het bleef kriebelen en toen de kans zich voordeed, heb ik deze meteen gegrepen. Het bestaan als zelfstandige past heel goed bij mij, zo heb ik alle ruimte om mijn eigen ideeën vorm te geven. Ik werk samen met een huidtherapeute die meestal eens per week een dag in mijn salon aanwezig is. Op deze manier kunnen wij echte huidverbetering bereiken op een natuurlijke manier.”
Monique zelf heeft het Stivas A en B diploma en daarnaast heeft ze tal van trainingen en merktrainingen gevolgd. Haar specialisaties? “Mijn specialisaties zijn bindweefselmassage, acne en microneedling. Ik wil binnenkort starten met een opleiding als voedingsdeskundige, om het plaatje compleet te maken.”

Het leukste aan ondernemen vindt Monique: “Het zelfstandig zijn, je eigen verantwoordelijkheid dragen (nu even iets minder leuk in deze tijd), eigen beslissingen nemen en natuurlijk het werken in en aan de salon! Ik heb een duidelijke visie: uitstekende service, klantgerichtheid (wat wenst mijn klant aan haar /zijn huid te verbeteren), de tijd nemen en luisteren naar de klant. Altijd blijven vernieuwen en de klant steeds opnieuw verrassen, zijn voor mij de zaken waarom het zo leuk is een eigen salon te runnen.”

Wat Monique’s favoriete merk(en) en waarom? “Ik werk al vanaf het begin met de cosmeceuticals van Image Skincare. Dit zijn zeer effectieve producten bij tal van huidproblemen zoals bijvoorbeeld acne. De werkstoffen zijn zo gemaakt dat ze in de levende cellagen kunnen komen om op deze manier echte huidverbetering te kunnen verkrijgen. Daarnaast is het merk LavieSage nutricosmetics een mooie aanvulling om van binnenuit de huid aan te zetten deze te verbeteren. Sinds de eerste lockdown heb ik het merk Loveli toegevoegd. Dit is een merk voor iedereen die gaat voor 100% natuurlijke cosmetica. Er zijn van de meeste producten zelfs refills verkrijgbaar. Het merk IDUN minerals heb ik als make-up merk gekozen, minerale make-up voor een gezonde, natuurlijke uitstraling en wat de huid van de klant optimaal verzorgd.”

Toen Monique begon met haar salon heeft ze alles uit de kast gehaald om klanten te werven: flyers laten maken en deze uitdelen / huis aan huis verspreiden, adverteren in de plaatselijke courant, vriendinnenbonnen laten maken, kennismakingsaanbiedingen gepromoot… “You name it, and I did it! Ik heb ook veel gehad (en nog steeds) aan het feit dat ik boven een goedlopende kapsalon ben gevestigd. We verwijzen graag de klanten door naar elkaar.” Hoe doet ze dat nu? “Inmiddels heb ik een mooi klantenbestand opgebouwd en veel trouwe klanten. Een goede klantrelatie is voor mij heel belangrijk, ik besteed veel aandacht aan mijn klanten, zeker ook in deze tijd. Als ik een nieuwe klant binnenkrijg, is dat vaak via mond-tot-mond reclame, voor mij de beste reclame! Ik ben tevreden met het resultaat wat ik tot nu toe heb bereikt. De agenda staat lekker vol, maar niet te vol, zodat er altijd wel een plaatsje is voor een nieuwe klant. Ik ben ook erg actief op social media. Ik post in deze tijd meer dan anders, ook om contact te blijven houden en te laten zien dat ik er nog ben en altijd klaar sta voor de klant.”

Lockdown tips

De eerste lockdown was alles nog nieuw en wisten we niet wat ons overkwam. Wat deed Monique in deze periode en hoe kijk ze erop terug? “Het was even zoeken naar de juiste balans. Ik heb toen een actie met tegoedbonnen gepromoot. Klanten konden alvast een bon reserveren en deze verzilveren zodra de salon weer geopend werd. Dit werkte goed, omdat er op deze manier wat omzet binnenkwam. Ik ben ook veel meer actief geworden op social media en heb mij daardoor ook verdiept in allerlei soorten apps om zo mooie posts te kunnen maken. Ik heb via social media toch goed het contact kunnen onderhouden, ook via privé berichten natuurlijk. De mogelijkheid om online een huidadvies en productadvies te geven werkte ook heel goed. De meeste klanten gebruiken wel mijn producten, dus de bestellingen van de producten bleef mooi op peil. Ik heb de verzendkosten voor mijn rekening genomen als service en tijdens een fietstochtje of wandeling bracht ik dagelijks de bestellingen bij de klant aan huis. Een goede en waardevolle manier van klantenbinding! Even wat leuks in het tasje erbij geven werd ook erg gewaardeerd.”

En hoe loopt het nu tijdens deze sluiting? “Ik ben het met de tweede lockdown niet veel anders gaan doen eigenlijk. Nog steeds ben ik dagelijks bereikbaar voor de klant voor online advies en vragen, blijf ik zoveel mogelijk in beeld op social media en blijf ik bestellingen in de regio bezorgen. Klanten weten inmiddels niet beter, haha. Ik promoot allerlei acties, zeker nu in het kader van het 7-jarig bestaan van de salon. Ik probeer een goede mix van posts te maken, de ene keer een post over een product, dan weer huidverzorgingstips. Zo kan ik de klant goed op de hoogte houden van alles wat ik doe nu de salon tijdelijk gesloten is. Verder bied ik @homekits aan zodat de klant thuis haar / zijn huid een opfrisser kan geven. Zo blijft de huidconditie beter op peil en kunnen we straks als we weer ‘mogen’ zoveel mogelijk verder gaan met het behandeltraject.

Nog andere tips? “Voor mij werken de tips die ik heb omschreven heel goed. Wat ik vooral ook heel belangrijk vind is dat je positiviteit uit blijft stralen. Niemand heeft gevraagd om het coronavirus en deze moeilijke situatie waarin veel mensen zich bevinden. Als je te veel schrijft over het coranavirus verveelt dat ook. Het is veel fijner om leuke, positieve dingen te lezen om een beetje blij van te worden, want dat is wat blijft hangen bij de klant als deze tijd weer voorbij is.”

Goede voornemens

We hebben allemaal geleerd van 2020, Monique ook: “Ik heb geleerd dat ik ontzettende lieve en trouwe klanten heb! Ik lees veel verhalen van andere salons dat zij klanten kwijt zijn geraakt door de eerste lockdown. Bij mij is de agenda sinds 11 mei juist voller geraakt. Ik had het idee en gevoel dat mensen wel een verzetje konden gebruiken. Ik heb ook veel kennis opgedaan door het volgen van webinars over producten, behandelingen en ingrediëntenleer. Het uitvogelen van verschillende apps werd ook een soort verslaving, om nog leukere, professionele posts voor social media te kunnen maken. Als gezin zijn wij daarnaast dichter bij elkaar gekomen door de crisis, elke dag een wandeling maken tussen de middag heeft ons door de eerste crisis heen gesleept. Ook deze tweede lockdown doen we dit. We zijn ondanks alles bevoorrecht dat we niet helemaal opgesloten hoeven te zitten en nog mogen genieten van het buitenzijn.”

En de goede voornemens voor 2021? “Ik doe niet echt aan goede voornemens, maar denk er wel over na wat ik in het nieuwe jaar beter of anders kan doen. Dit geldt zowel zakelijk als privé. Ik wil meer doen met time-management. Ik hou van structuur en dat valt een beetje weg door de coronacrisis. Ik plan de dag ervoor een aantal zaken in die ik de volgende dag wil doen. Het geeft veel voldoening om te merken dat het aan het einde van de dag gelukt is. Ook wil ik wat minder streng zijn voor mijzelf en wat meer rust nemen. Voor de salon heb ik veel wensen die ik graag wil nastreven. Zo wil ik een opleiding tot voedingsdeskundige gaan doen, dit is een langgekoesterde wens. Daarnaast ben ik bezig met het afronden van mijn nieuwe website en vanuit daar wil ik een webshop starten. Heel ambitieus allemaal, ik hoop in ieder geval een deel hiervan te kunnen afmaken.”

Toekomst

Alhoewel we niet in de toekomst kunnen kijken, vragen we iedereen altijd wel hoe zij de toekomst van de beautybranche zien, zo ook aan Monique: “Ik hoop dat de meeste salons zullen blijven bestaan, maar met de huidige steunmaatregelen ben ik bang dat velen van ons straks de deuren definitief zullen moeten sluiten. Wanneer we straks weer open mogen, zullen we het heel druk krijgen, een soort uitgestelde kerstdrukte verwacht ik. De klanten missen ons erg en willen graag weer met de huid aan de slag! Verder denk ik dat het online gebeuren, zoals online huidadvies geven, het opbouwen van een webshop en online klantencontact nog meer groei door zal maken. Dit zien we nu al gebeuren in de vorm van webinars en online trainingen. Ik ben voor het theoriegedeelte hier ook fan van, maar de praktijk moet je echt fysiek laten gebeuren. We hebben nu eenmaal een praktijkvak! Ik zie dus een zeer goede toekomst voor ons vak weggelegd zodra de wereld klaar is met het virus! 

Tot slot: “Ik wil graag iedereen een hart onder de riem steken. Blijf positief, kijk naar je eigen mogelijkheden, zorg goed voor jezelf en anderen en blijf gezond!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Show your best results! Het resultaat van Marieke van Egten
Rubriek ‘In the mix’: 7 jaar Zkins Huidstudio