De tweede lockdown van 2020 is vandaag ingegaan. De tweede keer dat de Nederlandse schoonheidsspecialist zijn of haar deuren moet sluiten. Zoals wij al gezegd hebben: STERK, STERKER, STERKST! DE BEAUTYBRANCHE KAN DIT AAN: SAMEN! En natuurlijk zijn we verdrietig, maar jullie kunnen dit! Bij de eerste lockdown hebben we een artikel in ons vakmagazine geplaatst van Karlijn Tempelman over angst, leven of overleven. Het zit waarschijnlijk niet meer zo vers in je geheugen, dus we plaatsen dit voor jullie nog een keer online. We zijn pas net dicht, dus niet alles is nog helemaal relevant, maar veel dingen nog wel! Lees het stuk zodat je de moed erin kan houden! Ga ervoor en blijf positief!
De meeste beautyprofessionals kennen Karlijn Tempelman van KT Huidtrainingen wel. Ze biedt onafhankelijke (online) huidtrainingen voor specialisten over onder andere rosacea. Wie vakkennis wil opdoen, is bij Karlijn aan het goede adres. Wat veel mensen niet weten is dat Karlijn ook ondernemerscoach en inspirator is. Meestal vragen wij Karlijn in interviews naar huidgerelateerde informatie. Maar in deze coronacrisis leek het ons goed om Karlijn als inspirator en ondernemerscoach te vragen. Dat greep ze met beide handen aan. En we vertrekken dan ook vanuit het punt: Kies jij voor leven of overleven?
Het zijn (OPNIEUW) roerige tijden voor de beautybranche. Op internet zien we heftige discussies tussen schoonheidsspecialisten met allen een eigen mening over de situatie die is ontstaan. En dat in een tijd dat we juist saamhorig moeten zijn. Karlijn verklaart het als volgt: “Het zijn allemaal reacties die ontstaan uit angst. En hoe meer mensen het met je eens zijn, hoe meer die angst gevoed wordt als iets goeds. Als er dan een specialist is die juist heel goede initiatieven heeft of er anders over denkt, dan voelt diegene niet mee met de angst van de anderen en dan ontstaan er vervelende discussies.” Karlijn zelf heeft zich geheel buiten deze discussies gehouden en ook op haar facebookpagina aangegeven dat deze uitsluitend bedoeld is voor het delen van kennis en niet over corona of de situatie daaromheen. Dat werd door velen gewaardeerd. Ze is ook van mening dat je deze hele crisis, al is die niet positief, moet omdraaien naar iets positiefs. “Zie deze periode als een kans en een mogelijkheid om eens naar jezelf en je bedrijf te kijken. En om contact te zoeken met mensen.”
Laat jij je leiden door angst?
“Sommige schoonheidsspecialisten laten zich momenteel leiden door angst. Ze zijn bang hun inkomen en klanten te verliezen en zien niet meer hoe ze deze angst kunnen overwinnen. Angst is een verslaving. Maar angst gaat je niks brengen, behalve nog meer angst. Angst laat je in je hoofd zitten. En je hoofd kan alleen bedenken wat ie ooit al bedacht of gezien heeft. Dat schiet dus niet op. Daar kom je niet uit. Op het moment dat je even je rust pakt, een moment van stilte, dan verdwijnt die angst. Er ontstaat een innerlijke flow, die ervoor zorgt dat dingen sneller gaan en dat je dingen kunt creëren. Het is simpel gezegd, maar uiteindelijk is het een keus die je zelf maakt. Laat je angst de overhand nemen? Dan raak je verlamd en ontstaat er niks, behalve nog meer angst. Ga jij voor een positieve insteek, dan gaat dat je veel meer brengen. De beste tip die ik kan geven als het gaat om angst? Als je merkt dat je heel erg vastzit in die angst, ga dan niet achter je computer zitten of op een andere manier oplossingen proberen te verzinnen. Ga naar buiten, naar je tuin, je balkon… En als je boodschappen doet, neem dan bloemen mee. Ik hoor je zeggen, ik heb nu geen geld. Maar doe het, al is het maar een klein potje! Haal de natuur binnen, ga rustig zitten en zie de schoonheid ervan. Laat gewoon alles even los, voor je als een kip zonder kop allemaal beslissingen maakt die je uiteindelijk niet verder brengen.”
Terugvallen op de overheid of op jezelf?
“Als je inkomen wegvalt, dan ontstaat er angst. Dat is logisch. Maar er zijn oplossingen. De overheid biedt oplossingen. Maar wil je daar op moeten leunen? Ik zie schoonheidsspecialisten vragen stellen als: ‘Maar als ik toch nog producten verkoop, heb ik dan nog wel recht op de bijstand van de overheid?’ Is dat echt hoe je in je bedrijf wilt staan? Of ga je kijken of je ook op een andere manier kunt ondernemen? Ga je klanten bellen vanuit een sociaal oogpunt? Maak je thuisverzorgingsprogramma’s en bied je deze aan? Velen staren zich blind op wat de een wel van de overheid krijgt en de ander wellicht niet. Maar wat kan jij zelf doen om er in deze tijd toch nog het beste van te maken? De echte ondernemers gaan zich nu onderscheiden. Die zijn creatief en steken de koppen bij elkaar. Zij maken bijvoorbeeld video’s voor elke specifieke klant. Een video waarin ze hun klant uitleggen hoe ze – in de tijd dat ze niet de salon kunnen komen – hun huid zo goed mogelijk kunnen verzorgen. Als iemand dan producten nodig heeft, wordt dat kosteloos gebracht zonder persoonlijk contact. De vraag is: waar kies jij voor? Zie deze periode, hoe moeilijk ook, als een uitnodiging om eens anders naar je bedrijf te kijken.”
Praktische zaken regelen
“Ik snap dat mensen in deze tijd even niet meer weten wat ze moeten doen. Zeker als je bijvoorbeeld alleenstaande moeder bent of gewoon de kostwinnaar. Ik ben zelf ook alleenstaande moeder en heb het meegemaakt. Maar je moet door. En dat gaat niet als je de angst de overhand laat nemen. Neem even afstand als die angst regeert, en regel wel alle praktische zaken en zit daar bovenop! Dus vraag uitstel van betaling aan bij verschillende instanties en regel je zaken bij de gemeente die geregeld moeten worden om aanspraak te maken op de noodmaatregelen. Maar neem wel die rust tussendoor!”
Geniet en blijf bij jezelf
“Uiteraard moet je niet stil blijven zitten in deze tijd, maar rust zorgt ervoor dat je alles goed kan overdenken. Probeer er nu bijvoorbeeld van te genieten dat je bij je kinderen bent. Het is prachtig weer. Ga naar buiten. Pak die Vitamine D en neem even een paar dagen een break. Al spreek je even met jezelf af dat je de komende 4 dagen even niks doet. Even genieten van je gezin of in ieder geval van de tijd voor jezelf. Na die dagen kun je overal weer met een frisse blik naar kijken en zul je zien dat dingen in een stroomversnelling gaan, soepeler lopen en dat alles op zijn plek valt. Je moet die rust pakken om te ontdekken wat er bij jou past. Vanuit angst ga je misschien collega’s kopiëren. Je kunt wel van elkaar leren, maar kopiëren heeft geen zin. Dit is het moment om te kijken wat er bij jou past en hoe jij je kan onderscheiden. Je moet jouw bedrijf leiden vanuit jezelf. Niet doen wat anderen doen. Je moet vanuit je eigen authenciteit dingen gaan creëren. Dan leid je jouw bedrijf op de juiste manier. Ik zie inmiddels wel ondernemers die hun mindset veranderd hebben. Ze zien het als een ongeplande vakantie. Je kan ook van de trap vallen en je arm breken. Ook dan kun je niet werken. Dat is net zo onvoorzien als deze coronacrisis. Dus maak van deze periode dan gewoon het beste, probeer te genieten en creatief te zijn.”
Keuze in trainingen en het runnen van je bedrijf
Karlijn biedt, zoals je inmiddels weet, onafhankelijke huidtrainingen. En in deze periode zijn er heel veel leveranciers die gratis webinars en trainingen online aanbieden voor de specialisten. “Ik vind het een goed initiatief dat leveranciers dit doen. Maar uiteindelijk zit er bij de leverancier ook een commercieel aspect aan. Mijn huidtrainingen zijn onafhankelijk en bieden wetenschappelijk onderbouwde vakkennis zonder een product of apparaat te verkopen. Veel specialisten gaan nu elke training volgen die er aangeboden wordt. En ze steken overal een beetje van op. Heb eens het lef om tegen jezelf te zeggen: ‘Ik volg deze week maximaal drie trainingen en ik zorg ervoor dat die trainingen echt gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis en niet op verkoop van een bepaald product.’ Dan heb je moed en ga je ergens voor! Dat geldt ook voor jouw bedrijf. Hoe run jij je bedrijf nu? Werk jij van 9 uur in de ochtend tot 9 uur in de avond? Wil jij niet meer tijd voor je gezin of jezelf? Als je nu denkt: ‘ja’. Maak je dan wel de juiste keuzes binnen jouw bedrijf? Is jouw strategie wel de juiste? Wil je je niet ergens in specialiseren en daar dan bijvoorbeeld meer omzet mee binnenhalen in minder tijd? Allemaal keuzes die je nu in deze tijd kunt maken.”
Het leven na corona
“Mensen die nu keuzes maken en proactief zijn, gaan straks – als de crisis voorbij is – knallen. Dat zijn de mensen die nu met allerlei gave online initiatieven komen en de klant bijvoorbeeld voorbereiden voor de zonschade, het peelen en needlen voor als ze weer open zijn. Anderen zullen hard naar de gemeente rennen… Nu wordt het kaf van het koren gescheiden. En het is niet erg als je geen keuze durft te maken. Keuzes maken kan ook heel spannend zijn. En misschien is fulltime ondernemerschap niets voor jou. Er is geen goed of fout in de keuzes die je maakt. Ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd. Er is niks mis met een loondienstverband en je passie uitvoeren met behandelingen in je eigen salon. Maar maak een keuze! Hoe het leven er straks uit gaat zien, dat weten we niet. Ik denk wel dat het leven straks anders is. Zo heb ik het idee dat het hele online trainen gaat veranderen. Ik weet nog niet hoe, maar het is in ontwikkeling. Daarnaast hebben we veel thuisgewerkt deze periode en hebben we gezien dat alles makkelijker kan. Niet meer die ellenlange files in, maar gewoon online of via de telefoon communiceren. Ook daar gaat iets veranderen. En wat dacht je van werktijden? We zijn nu gewend te werken met onze kinderen naast ons. Dat is misschien lastig soms, maar je hebt er wellicht ook je werktijden voor verschoven omdat dat makkelijker was in verband met de kinderen. Het zal allemaal niet meer zo zwart/wit zijn straks. Maar hoe jij je bedrijf en jouw leven gaat leiden, dat is jouw keuze. Ga jij meer leven of toch weer overleven?”
Dit artikel verscheen in de april editie van 2020, toen we middenin de lockdown zaten. Het was de eerste keer dat we dit meemaakten. En we hoopten het uiteraard niet meer mee te maken. Maar het is nu toch gebeurt en we kunnen er niks aan dan. We kunnen er alleen het beste van maken. We hebben geleerd van de vorige keer! En hadden misschien zelfs al een plan klaarliggen. Ga door met de verkoop van je producten, het online geven van adviezen, vraag aan waar je recht op hebt en houd het nieuws van de brancheorganisatie in de gaten. We komen hier samen doorheen!
Wat vind jij?