Je website is allang niet meer ‘je digitale visitekaartje’. Het is de basis van je marketing die zorgt dat jij online gevonden wordt, en belangrijker nog, dat er omzet binnenkomt. Je website moet van zo veel mogelijk bezoekers klanten maken, oftewel: aanzetten tot actie! Tekst Lianne van Houtum
Een verouderde of slecht functionerende website lijkt soms prima, waardoor je niet direct noodzaak ziet om er iets aan te doen. Maar sta je wel eens stil bij de omzet die je hierdoor misloopt?
We geven je drie voorbeelden hoe dit kan ontstaan:
1. Een slechte vindbaarheid
Met een mooie site alleen ben je er niet. Het is natuurlijk fijn als je pagina’s er prachtig uitzien, maar als er niemand op kijkt dan schiet je er weinig mee op. Zorg dus voor een goede vindbaarheid. Hoe? Dat lees je in mijn eerdere blog: https://beauty-pro.nl/expertcolumns-overall/huid-expertcolumns/hoe-wordt-mijn-salon-beter-gevonden-in-google/
Het gebeurt natuurlijk ook nog wel eens dat je bedrijfsnaam niet heel erg uniek is. Op zich geen probleem, alleen wil je natuurlijk niet dat jouw potentiële klanten bij je concurrent op de website terecht komen. Wanneer het over je vindbaarheid gaat is het in de meeste gevallen dan ook een goed idee om de plaatsnaam duidelijk naar voren te brengen.
2. Een onduidelijke indeling
Ik merk het ook bij mezelf, mijn geduld online is echt minimaal. Een bezoeker wil direct kunnen vinden wat voor hem relevant is. Nu is voor jou de indeling van je menu misschien ontzettend logisch, maar is het dat ook voor iemand die jouw bedrijf niet kent? Hoe is dat voor de leek, die eigenlijk niet weet welke behandeling hij of zij precies nodig heeft? Of iemand die niet precies weet waarvoor je allemaal bij jouw salon of kliniek terecht kunt?
Probeer te kijken door de ogen van die gebruiker en wees eens kritisch over de indeling en opzet. De over ons pagina en de tarievenpagina zijn vaak de meest bezochte pagina’s, vergeet deze vooral niet de nodige aandacht te geven èn zorg voor een call to action (boek nu je intake, maak een afspraak etc.).
3. Lastig een afspraak te boeken
Elke goede website heeft één of meer doelen. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om de bezoeker een afspraak te laten maken. Jouw vaste klanten weten deze weg meestal wel te vinden, maar is het voor een potentiële klant ook duidelijk? Heb je bijvoorbeeld goed omschreven of er eerst een intake nodig is? En hoe deze geboekt kan worden?
Ook te veel call to actions bij elkaar kunnen verwarring opleveren voor een bezoeker. Als je in één sectie vraagt om een afspraak te maken, een product te kopen en/of een e-book te downloaden en zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, wordt de keuze voor de bezoeker lastiger. Natuurlijk kun je wel een opsomming maken op de homepage om de mogelijkheden weer te geven, maar wees daarna bewust van wat je wil bereiken bij de bezoeker en wat daarin prioriteit heeft.
Bonuspunt: Social proof. Zorg op je website voor reviews. Het liefst met foto, en nog liever met voor- en nafoto of video. Iemand anders die jouw bedrijf positief beoordeeld is een geweldig middel om anderen te overtuigen.
Lianne van Houtum – Bureau van Houtum
www.bureauvanhoutum.nl
info@bureauvanhoutum.nl
Whatsapp: 0614756781
insta: @bureauvanhoutum
Wat vind jij?