Vorige week woonden wij op Clubhouse een presentatie bij van Tom Sebastian en Aletta de Rooij, beiden actief als businesscoach in de beautybranche. Concurrenten? Zo zien zij dat niet. En tijdens hun presentatie, kwamen er zelfs meerdere businesscoaches aan het woord. Zie jij jouw collega vakgenoten wel als concurrent? Nu je weer open gaat? De beautyprofessionals die ver van jouw salon vandaan zitten, zien jullie vast niet als concurrenten. Maar hoe zit het met de salons bij jou om de hoek? Gezonde concurrentie is altijd goed. Het houd je scherp. Maar uiteindelijk hebben we allemaal – als het goed is – de klanten die bij ons passen en hebben we onze eigen specialisaties. Lees hier het verslag van de presentatie. Zeer interessant! Het motto: Ga uit van je eigen kracht en volg je eigen pad!
Een kopie is altijd een slecht aftreksel van het origineel!
Concullega, concurrentie… Aletta en Tom voelen het niet zo. Ze staan bijvoorbeeld ook allebei met een column in ons vakmagazine. Toch bijt het elkaar niet. Tom: “Ik denk dat mensen ons inmiddels wel kennen en we coachen beiden op onze eigen manier. Het kijken naar andere kan je inspireren, maar het kan je ook verlammen. Het belangrijkste is dat je je eigen pad blijft volgen, maar je moet altijd in de gaten blijven houden wat er in de markt speelt en wat anderen doen. We willen allebei zoveel mogelijk beautyprofessionals helpen en je trekt hiermee je eigen klanten aan.” Aletta: “Het was voor ons beide een logische keus om na meer dan 30 jaar ervaring in de branche onze kennis te gaan delen. Het heeft ons grote vissen in een kleine vijver gemaakt. Maar beautyspecialisten vissen met zijn allen in een grote vijver. Het is de kunst als beautyspecialist ook die grote vis in een kleine vijver te worden. Concurrentie klinkt nooit leuk, maar wat kunnen we ermee in onze branche? Het is een bizarre tijd, en als iets slecht gaat, dan ben je ineens beste vrienden met je concurrent. Ik gaf jaren geleden eens een masterclass in Houten. In een voorstelronde vertelde iedereen wat hij of zij deed. Niemand zat bij elkaar in de buurt. Maar het voorstelrondje zou heel anders gegaan zijn als ik daar zat met 10 beautyprofessionals uit Houten. Maar ook dan hoef je geen concurrent te zijn. Ik heb eens twee beautyprofessionals uit hetzelfde dorp gecoacht. Het is belangrijk te weten wie jij bent ten opzichte van anderen. En die twee hebben echt een totaal uniek concept neergezet ten opzichte van elkaar” Tom: “Inderdaad. Iedereen is uniek, maar je moet je bedenken: Waarom zouden klanten voor jou kiezen? Welke klant wil ik aantrekken? Welke klanten past bij mij? Omgaan met concurrentie is de mensen kiezen die bij je passen en die jij het beste kunt helpen.” Aletta: “Zoek naar wat jou uniek maakt. Waar sta jij voor? Wat is je unieke talent? En wat jou anders maakt, dat moet je naar buiten toe communiceren en uitstralen.”
Kijken naar anderen?
Kijk jij naar je concurrent? Of doe je dat helemaal niet? Dat is voor iedereen anders. De een wordt er onrustig van… en dan ander wordt ingeinspireerd. Onthoud in ieder geval: Een kopie is altijd een slecht aftreksel van het origineel. Tom: “Het eerst wat ik doe is de column van Aletta lezen als het vakmagazine uitkomt. Ik kan ook geinspireerd raken door anderen. Maar toch volg ik mijn eigen pad.” Aletta: “Ik kijk nooit bij anderen, omdat ik niet afgeleid wil worden om mijn eigen pad te volgen. Natuurlijk moet je weten wat er speelt in de markt om scherp te blijven. Maar in mijn ogen hoef je dat niet bij de concurrent te doen. Je voelt je veel sterker wanneer je uitgaat van je eigen kracht en niet kijkt naar een collega. Wanneer je in je eigen kracht gelooft, dan kun je iets unieks creëren. En hoe waardevol vindt jouw klant dat? Die kiezen dan voor jou en gaan niet naar een ander.”
Tom: “Als je gelooft in je eigen kracht wordt je inderdaad niet afgeleid als je naar anderen kijkt. Ik had toevallig laatst een gesprek met een klant en die werd moe van alles wat er op facebook en Instagram gebeurde. Ze werd er onrustig van. Haar vraag was: Moet ik alles doen? Moet ik op alle social media kanalen aanwezig zijn? Maar mening is: Je moet doen wat comfortabel voelt! Te veel kijken naar anderen en daarmee ‘the fear of missing out’ voelen, kan onrust geven. Maar je hoeft niet alles te doen, want als je dingen doet die niet bij jou passen dan voelt de klant dat.” Aletta: “Uit je comfortzone is weleens goed, maar niet als je iets doet wat niet bij je past. Als ik even terug ga naar kijken op social media bij anderen… het kan er ook voor zorgen dat je een verkeerd beeld krijgt. Ik noem Facebook weleens Fakebook. Je ziet soms misschien een concullega waar de tasjes over de toonbank vliegen of die met een busje vol producten langs de klanten gaat… Maar is dit wel zo? Of dit alleen iets dat ze de buitenwereld willen laten geloven? Iedereen die onderneemt kent pieken en dalen. Het maakt je misschien rustiger als je je dat beseft. Dat een concullega in een piek zit, terwijl jij in een dal zit… straks is dat weer andersom. Als ondernemer zit je nooit alleen in een ‘piek’. Maar die dalstatus, die laat niemand zien. Zeker niet op social media.”
Kun je als salon nog een groei realiseren zonder social media?
In het publiek is men het ermee eens: het kijken naar concullega’s kan voor onrust zorgen. Maar een goede vraag uit het publiek is: Kun je nog wel een groei realiseren zonder social media? Tom en Aletta: YES, dat kan zeker. Aletta: “Niet al jouw klanten zitten niet op social media. Er zijn ook andere manieren om klanten te bereiken, maar die manier moet je wel vinden. Daar moet je naar op zoek. Mond-tot-mond reclame is nog altijd de beste reclame. Je moet uiteraard wel zichtbaar zijn. Tom: “Er zijn geen regels als het gaat op hoeveel social media kanalen je aanwezig moet zijn. Je moet doen wat je leuk vindt. En het heeft ook alleen maar nut als je post wat bij jou past. Er zijn genoeg posts op social media waarvan je kunt denken: wat heeft de klant hier aan? Het is de kunst om te posten wat bij jouw past EN wat bij jouw klanten past.” Aletta: “Velen proberen bijvoorbeeld ook via social media te verkopen. Maar niemand komt op social media om te kopen. Je moet echt kijken hoe je social media inzet zodat het voor jou en jouw klanten werkt. En dat is voor iedereen anders”
Groot of klein aanbod?
Uit het publiek komt ook de vraag: “Ik zie al mijn collega’s steeds meer soorten behandelingen aanbieden. Wij zijn juist aan het snoeien in het aantal behandelingen dat we aanbieden. Moet je juist een groot of een klein aanbod hebben?
Tom: “Ik denk dat Aletta en ik het er allebei mee eens zijn als ik zeg dat wij vinden dat je de klant niet te veel keus moet bieden. Kies jouw specialiteiten! Schrap behandelingen waar je niet gelukkig van wordt, waar je geen energie van krijgt of die te weinig opleveren. Kies ook hier weer wat bij jou past. Dat jouw concurrenten een breed aanbod hebben, wil niet zeggen dat dat ook voor jou werkt. Kies waar jij voor wilt staan en kijk daarbij niet naar anderen.”
Uit het publiek komt een beautyspecialist die hier graag op in wil haken. “Je moet echt ook jezelf de vraag stellen: ‘Wat vind ik leuk om te doen, waar word ik blij van?’. Die vraag heb ik mezelf vier jaar geleden heel vaak gesteld. En toen kwam ik tot de conclusie dat ik het totaal anders wilde doen. Ik ben van een groot pand met personeel naar een salon aan huis gegaan. Ik heb alle behandelingen die ik niet leuk vind geschrapt. En ik ben nu gelukkiger dan ooit en heb de klanten met wie ik wil werken. En die klanten komen bij mij omdat zij bij mij passen en zich fijn voelen bij mij. Ze zien mij als de professional en vertrouwen op mij.” Tom: “Je moet voor jezelf inderdaad nagaan wat jij wilt doen, want daar word jij gelukkiger van en zal uiteindelijk ook die klant aantrekken die daar gelukkig van wordt.”
In de Clubhouse room kwamen meerdere specialisten aan het woord die hun unieke krachten en talenten vertelden. En die specialisten hebben succes. Ze zijn zichzelf. Daar gaat het om! Jij bent niet hetzelfde als je concurrent en daarom komt die klant bij jou. Je kan van elkaar leren, maar ga elkaar niet kopiëren.
TIP van Tom en Aletta: Ga op zoek naar wat jou uniek maakt. Daarmee onderscheid jij je. Verval niet in: ik ben gespecialiseerd in huidverbetering, of anti-aging. Daar zijn er velen van. Probeer in twee zinnen te omschrijven wat jou uniek maakt. Kom je er niet helemaal uit? Vraag dan gewoon eens aan jouw klanten waarvoor ze bij jou komen!
Wat vind jij?