HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Zomertip #7 by Aletta de Rooij: ZZP en een webshop

Sinds corona zijn de webshops als paddenstoelen uit de lucht geschoten. Niet elke webshop vind ik er kijkend als coach óf potentiele klant professioneel of mooi uitzien. Bij een webshop in de beautybranche verwacht ik dat anders. Echter belangrijker is of het voor jou als specialist een succes is? Is het de moeite om zelf een webshop te hebben? De verhalen die ik erover hoor zijn wisselend, maar ik ben erg benieuwd naar jouw mening erover. Vandaag uiteraard weer een tip die met de zomer te maken heeft. Want, wat doe je met de webshop tijdens je vakantie?

Als zzp’er zal je daar een oplossing voor moeten vinden. De webshop offline halen is geen goed plan. Grote kans namelijk dat je klant gaat zoeken naar een alternatief en bij een ander terecht komt. Bovendien is het niet aan te raden voor de zoekmachines. Alles wat je aan vindbaarheid hebt opgebouwd ben je kwijt en zal je weer van voren af aan moeten beginnen.

Er zijn webshops die tijdelijk niet leveren. Dan kun je wel je bestelling plaatsen, maar staat er een zin bij als: levertijd 3-5 dagen of 1 ot 2 weken. Om de klant tegemoet te komen wordt er dan een attentie of kortingsbon voor de volgende keer meegeleverd. Persoonlijk vind ik dit in deze tijd niet meer kunnen. We zijn gewoon verwend. Vandaag bestellen is morgen in huis. Dan is twee of drie dagen eigenlijk wel het maximum.

Een andere mogelijkheid is dat je iemand inschakelt. Net als de buurvrouw voor de kat of de plantjes komt, is het dan nu voor de webshop. Belangrijk om deze persoon tijdig in te werken. Op die manier wordt het precies zo verpakt en verzonden zoals jij dat wenst en je klanten gewend zijn. Deze optie komt ook van pas mocht je een keer ziek zijn.

Maak met de vervanger goede afspraken wanneer je contact hebt. Het is tenslotte vakantie. Noodgevallen of onvoorziene omstandigheden zijn een uitzondering. Zorg in ieder geval voor voldoende voorraad van je producten. Je wilt niet dat er ook nog besteld moet worden en het kan natuurlijk ook zijn dat jouw leverancier ook gesloten in verband met vakantie.

Heb je echt een grote webshop die goed draait, dan ben je zelf doorgaans ook al veel tijd kwijt aan inpakken, versturen en administratie. Overweeg dan eens om het uit handen te geven aan een externe partij. Het is dan geen tijdelijke oplossing voor vakantie maar voor altijd.
In elk geval is het een goed idee om je klant tijdig te informeren dat je op vakantie gaat en tot wanneer de bestellingen als gewoonlijk lopen. Dit eventueel met een actie of gratis verzending om klanten net dat extra zetje te geven. Dit kan prima in een nieuwsbrief. Om het op je website te vermelden raad ik je niet aan. Hier wordt op gegoogled en dieven gaan juist aan het werk als wij op vakantie zijn.

Succes en ik vind het zeker interessant om te horen hoe jouw webshop draait.

Aletta de Rooij
Business in Beautycoach – Partners in Crème

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Laat een antwoord achter aan Arianne Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Arianne
    2 juni, 2022

    Hoi Alette,

    Wij hebben ook sinds coronatijd een webshop.
    Dit bevat me wel, ik heb gemiddeld 1 a 2 bestellingen per week en alleen maar van de merken Environ of Atame.
    Voor 90 % kiezen de klanten voor webshop bestellingen vanwege de doorlopende actie van extra product.
    Dit wil ik niet aanbieden aan vaste klanten dus ik maak geen reclame voor de webshop omdat de vaste (salon) klanten dit dan ook kunnen zien.
    Het liefst verkoop ik aan de balie en met minder korting en werk aan inpakken/ versturen.
    Maar omdat er nu vanuit Zeeland, Texel en soms Belgie besteld wordt is dat leuk voor erbij.
    Deze mensen zouden toch niet naar de praktijk van ons rijden.

    Ik ben altijd benieuwd naar andere meningen en tips dus deze zijn welkom.
    gr Arianne
    (Huidinstituut Arianne)


Ontdek de geheimen van een vlekkeloze huid | 13 mei

Ontdek de geheimen van een vlekkeloze huid | 13 mei

Posted on

Volg de cursus Huiddiagnostiek in Zwolle! Overweegt u ‘huidanalyse’ een professioneel en betrouwbaar ...

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Posted on

DUBBEL FEEST! Naast het 60-jarig jubileum van Cosinta op 15 juni organiseren we ...

15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Posted on

Op 19 en 20 april 2024 vindt de 12de editie van De ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...

Beauty Trade Special – 2, 3 en 4 april 2022

Beauty Trade Special – 2, 3 en 4 april 2022

Posted on

De exclusieve high-end vakbeurs voor beauty professionals zal gehouden worden op 2, ...

UPDATE: behandelingen die vallen onder wkkgz mogen worden uitgevoerd

UPDATE: behandelingen die vallen onder wkkgz mogen worden uitgevoerd

Posted on

Zoals we eigenlijk wel hadden verwacht mogen schoonheidsspecialisten die zorgen verlenen die ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
BLOG: Ben jij tevreden met je prijslijst?
Zomertip #7 by Aletta de Rooij: ZZP en een webshop